Így merültem le az i3-mal

42 komment

A vasárnapi elektromos autós videómban említettem, hogy éppen csak sikerült visszaérni Kecskemétre. Persze az én hülyeségem volt, de igencsak izgalmas kilométereket éltünk át köszönhetően a túlzott magabiztosságomnak. Nem sok hiányzott, hogy ott ragadjunk az autópálya szélén.

Ha láttátok a hétvégi videót, akkor tudjátok, hogy Budapest-Szeged-Budapest útvonalat tettem meg elektromos autóval, mert meg akartam mutatni, hogy milyen sokat számít egy jó helyre elhelyezett villámtöltő. Ha nem láttad, akkor most megnézheted. Ha láttad, akkor olvass tovább.

Szóval ahogy a videóban is láthattátok, gond nélkül odaértem Szegedre. A terv az volt, hogy amíg kajálunk, addig az ottani töltő beletölt annyit, hogy simán visszajussunk Kecskemétre. Mikor lehúztam a töltőt, 120 megtehető kilométert jelzett a tippelóra, gondoltam magamban, ez bőven elég lesz, mert még a tervezett Ópusztaszeri kitérővel is gond nélkül el lehet érni a kb 90 km-re lévő Kecskemétet. Nem néztem meg, de a kis kitérővel már 98 kilométerre volt a villámtöltő. Persze még ez is bele kellene férjen, hiszen autóúton jóval alacsonyabb a fogyasztás, mint a pályán.

Indulás előtt találkoztam még egy olvasómmal-nézőmmel is, aki szerette volna kipróbálni az i3-at. Gondoltam, semmi gond, egy kis próbakör simán belefér. Végül vagy fél órát autókáztunk, mert akartam még felvenni a városról pár vágóképet. Jól is jött, hogy nem én vezetek. Városi tempóval gurultunk, nem fogytak a kilométerek, sőt a tippelóra felfele számolt, tehát nem aggódtam. Elbúcsúztunk, majd elindultam hazafele.

Megvolt az Ópusztaszeri megálló, felmentem a pályára és toltam neki 140-re állított tempomattal. Már csak 30 km volt Kecskemétig, amikor észrevettem, hogy a hátralévő km és a megtehető km igen közel vannak egymáshoz, konkrétan 34 kilométert írt a tippelóra. Még örültem is, hogy milyen szépen kicentizem majd. Nem is vettem alacsonyabbra a sebességet, végül is az volt a videó lényege, hogy haladósan menjünk. 20 hátralévő km-nél az aksiban is 20 megtehető km volt. Az anyósülésen Andi megjegyezte, hogy azért ez így elég necces, de ha én nem izgulok, akkor ő sem.

Mondtam, hogy áááá nyugi van, nopara, simán megcsináljuk, még mínuszba is mehetünk, majd akkor lassítok és akkor visszakapom a hatótávot. Ugyebár csináltam már hasonlót abban a videóban, ahol azt mutattam meg, hogy milyen sokat számít az elektromos autóknak a sebesség. Ott simán hazaértem, ezért volt most nagy a pofám.

Nem sokkal később, már két kilométerrel kevesebb hatótávunk volt a tippelóra szerint, mint amennyi hátra volt a töltőig. A navi már ki is ugatott, hogy nem fogjuk elérni az úti célt, keressek másik töltőt. Köszi, ez itt a balkán, 1 töltő van, azt kell elérjük! Tudtam, hogy van egy másik a közelben Kunszálláson az önkormányzatnál, de egyrészt az csak hivatali időben használható, másrészt a Plugshare alapján nem is működik egyáltalán.

Még itt sem izgultam, kicsit mérsékeltem a tempót, de akkor már késő volt. Rohamosan csökkent a töltés, pedig már csak 90-nel mentünk. Még 10 km volt a villámtöltőig a tippelóra viszont azt mutatta, hogy 6-ot tudunk már csak megtenni. 9-6… 8-5… Itt azért már eléggé kezdtem izgulni. 7-5, ez az, van remény, már nem csökken annyira. 6-4… a csöndet már vágni lehetett az autóban. 5-3… még mindig 2 km mínusz. Andi mondja, hogy de hát elvontatjuk. Áhh mondom, ezt nem lehet, ha totál lemerül, akkor P-be teszi és csak trélerezni lehet. 4-3! Hahh simán meglesz! 4-2… A rohadt életbe… Nem baj, nemsokára lejövünk a pályáról, még van remény. 3-1… AAAaaaaaa neee, kérlek bírd ki még! Végre itt a lehajtó, pedál fel, visszatöltünk kicsit, de így is van még több mint 2 km a tippelóra meg azt írja, hogy 1 km-t tehetünk meg. A fűtést már rég lekapcsoltam, és bár tudtam, hogy nem számít semmit, de ez volt az a pont ahol a rádiót is lekapcsoltam.

low km…

Egy ideig hatalmas volt a csend a kocsiban, menetzaj is alig volt. Ekkor kezdünk el hangosan röhögni. Mennyire ciki lenne már 1-2 kilométerre a töltőtől lerobbanni az út szélén, tuti valaki megismerné az autót, lefotózná, és másnap Handras és az ő kis elektromos autója lenne a legnagyobb mém.

“Elektromos autód van? Vegyél most 2 kilométeres kábelt, akciósan!”

Ilyenekkel viccelődtünk, de közben fogytak a méterek. Mondanom sem kell, hogy ahogy lejöttem az autópályáról, iszonyú óvatosan gurultam, 40-42-es tempóval mentem a városban, emlékszem mindössze 6 kWh volt a fogyasztás. Viszonyításképp: 12 körül járok vele a városban.

Már csak kicsit kevesebb, mint 2 km volt hátra, amikor a tippelórán a hátralévő 1 km kijelzés átváltott és azt írta “Low” vagyis alacsony. Először meglepődtem, mert mi a fenét akar az jelenteni, hogy alacsony megtehető km. Eddig 1 volt, most meg alacsony? De, itt éreztem, hogy meglesz! Nyilván a BMW gondolt az ilyen idiótákra is, mint amilyen én vagyok, és van még egy kis tartalék. Volt is, végül elértük a villámtöltőt, ahol végre adhattam elektronokat az autónak.

Most tudom, mit gondoltok: hát ez mekkora szívás, az elektromos autó még nem jó semmire, tessék itt a bizonyíték.

Nos. Én egyrészt egy nagy kalandként fogom fel a dolgot, mert hát mi bajunk lett volna, ha lemerül az i3? Semmi. Akár ott is aludhattunk volna Kecskeméten, hívhattam volna egy trélert és odavihettük volna a töltőhöz az autót. Persze kellemetlen lett volna pár km-re a céltól megállni az út szélén, de alapvetően pont az a célja az elektromos autós sorozatomnak, hogy más ne fusson bele ilyen helyzetekbe.

Már itthon jöttem rá, hogy mi történt és mivel nem számoltam. A brutális szél, ami pont akkorra erősödött fel és pont szemből fújt, ráadásul Kecskemét előtt még az út is emelkedett. Persze ha van eszem, akkor már sokkal korábban csökkenthettem volna a sebességet, nem kellett volna megvárni, hogy mínuszba menjen a megtehető hatótáv, de én meg akartam mutatni, hogy milyen faszagyerek vagyok.

Hát ez volt, ami kimaradt a videóból, és mivel nem annyira volt kedvem videózni abban a helyzetben, ezért csak írásban tudtam elmesélni. Azért majd egyszer felveszem videóra, hogy mennyit is lehet még elmenni valójában a low felirattal.

Azért van még egy fontos tanulság. Miközben úgy volt, hogy nem érünk oda, legalább öt benzinkutat hagytunk el. Tehát a szép új jövőben, majd ha mindenhol lesznek töltők, akkor ez a probléma nem igazán lesz valós, max annyira, mint egy benzines autónál. A másik, hogy nem vittem magammal az otthoni töltőmet, így esélyem sem volt egy sima konnektorról feltölteni az autót, pedig sima 220 voltos csatit bárhol találtunk volna. A harmadik, hogy ha lett volna Szegeden is villámtöltő, akkor ez az egész meg sem történik.

PS: a BMW i3-as generátoros képet légyszi ne rakjátok be kommentekbe, rohadt unalmas, már vagy 100-szor láttam. Itt van egy sokkal jobb, amit még valszeg nem láttatok és ideillik.

  • Bence

    A trélerre hogy kerül fel ha P-be rakja magát?

    • Gombi

      Úgy mint a lopós autókra, hevederrel autó felett összefogva és felemelve a platóra

      • Vagy alátesz kis négykerekes izét.

        • Bence

          Akkor nincs külön “tow” mód mint ahogy a Teslákban.

    • Mondjuk az mekkora ideg baj ha valakinek 10 méterre áll meg a verda a töltő előtt…

    • ecchphoto

      Én sem értem, hogy miért ragaszkodik ilyenkor P-hez. Enyhe mértékben még tölteni is lehetne első kerék tartós trélerrel. Hátsók gurulnak, regen.

  • Treil

    Biztos megőrültem volna ha valami fontos teendőm van, időpontra megyek stb. Oké ilyen kiruccanásra nem akkora szívás, bár ez a tréleres dolog azért hajmeresztő, nem igaz hogy nem lehet ezeket vontatni legalabb pár kilómétert.
    Viszont itt nem elsősorban az elektromos autó alkalmatlanságát látom mégsem hanem az itthoni infrastruktúráét. Mert kifizetünk csilliárd forintokat autópályára, beszednek nem keveset pályamatricából, fix trafipaxokból és 2017-ben nincs legalabb 30km-enként egy kurva gyorstöltő. És azért itt nem valami régi lerobbant mellékutakról van szó, hanem autópályáról.
    Persze az utak állapotát már meg sem említsük, zárójelben az összes közszolgáltatás, egészségügy, nem tudom minek fizetek vagy 70% adót (áfával, mindennel).
    Ilyen oázisok vannak ebben az országban, ahol pár kilóméterig élvezhetsz nyugati szintű utakat, találsz egy gyorstöltőt, kellemes környékeket. A többi meg sivatag. Sajnos elektromos autó nem sivatagba való, legfeljebb ha oázis mellett élsz.

    • “Viszont itt nem elsősorban az elektromos autó alkalmatlanságát látom mégsem hanem az itthoni infrastruktúráét” Igen, szerintem is ez a baj, ha nem is 30, de 50-80 kilométerenként lehetne villám.

    • Zsiráf Zoli

      rossz hír, hogy a 30km-enkénti villámtöltő sem lesz megnyugtató megoldás, hiszen tölthetnek előtted, elromolhat a töltő azaz nem jutsz el biztonsággal időre a célba. Hobbiautózásra, ráérő nyugdíjasoknak vagy második autónak most is jó, de a benzines/hibrid kiváltására 1000km körüli biztos hatótávra lenne szükség.
      A Tesla a legelőremutatóbb a gyorstöltő hálózatával, de ott is előfordult (Norvégiában), hogy komoly várakozási idő volt a töltőre.

      • Semmi értelme 1000km hatótávnak, max a 150 KW-os töltésnek van értelme.

        • Zsiráf Zoli

          Ahhoz, hogy kiváltsa a benzinest, hibridet nekem 1000km-es biztos hatótávra lenne szükségem, ugyanis az autó van értem és nem fordítva.
          Persze ritkán megyek egy nap párszáz km-t vagy többet, de előfordul és nem fér bele, hogy az utat/munkát a bizonytalanul rendelkezésre álló töltőktől tegyem függővé.

          • Tehát az év 99 százalékában azért cipelnél magaddal plusz 400 kg akkumulátort, mert abban az 1 százalékban nincs 20 perced tölteni.

            • Zsiráf Zoli

              mondod most, de ha majd két kölyök vonyít hátul, a hátad közepére se fogod kívánni a töltőkeresést és az utak tervezgetését töltőtől töltőig 🙂

            • Daniel Nagy

              Nem a 20 perc töltés a baj, hanem, hogy sűrűn 20 perc. Most a videódban te “két 20 perc közt” kb. 180 kilométert tudtál megtenni sztrádán normál tempóban, úgy, hogy még közben is töltöttél. Ez rémes, baromi kevés. Ha le akarok menni Görögországba, vagy bárhova hosszabban, akkor 4-5 óránként akarok megállni pihenni 20-30 percre, nem egy-másfél óránként, autópályán. Oké, hogy évente egyszer-kétszer van ilyen és a többiben csak napi mondjuk 20-30 kilométert járok, de akkor is. Szerintem teljesen normális elvárás, hogy egy családi autó a családi utazásokon is használható legyen. Ha ezt el akarják érni, akkor el kell jutni oda, hogy ráírhassák a labor körülményes 1000km-t.
              Én nagy pártolója vagyok az elektromos autóknak, hiszem, hogy le tudja váltani a belsőégésűeket, tisztában vagyok a korlátaikkal, azzal, hogy jelenlegi formájukban mire alkalmasak. De azért ilyet ne mondjunk már, hogy nincs szükség a hatótávra, mert bizony van. Normális töltőhálózaton kívül csak arra van. Attól, mert Magyarországon belül országutakon, falvakon keresztül eljutok bárhova, az nem normális dolog, hogy autópályával normális tempóban (nem 110-el) Keszthelyig talán eljutok, de Zalaegerszeg már esélytelen.

            • 1000 km hatótáv teljesen irreális elképzelés, 30-40 év múlva sem biztos, hogy lesz ilyen. Görögországba mehetsz busszal repülővel is.

            • Daniel Nagy

              Persze, meg járhatok mindenhova tömegközlekedéssel, autóra sincs szükség, nemhogy elektromosra.
              Akkor ne Görögország, legyen a horvát tengerpart, úgyis oda jár a fél ország. Egy kicsit gyakorlottabb sofőrnek még csak nem is csurig töltött tankkal egy seggel meg se kottyan Zadar. Elektromos autóval ez kb. 4 megállás. Ne mondd már, hogy ez normális. Ha a jelnlegi technológiával nem tudják megoldani, oldják meg mással. De meg kell oldani, különben városi autó marad és sose fogják tömegek lecserélni. Én sem, pedig nagyon szeretném.
              De ott a zalaegerszegi példám, ezt akár ki is próbálhatnád a “mi van ha nullára merül az autóm és jön a tréler” teszten, mivel garantáltan nem érsz le odáig. Úgyis oda tervezik az önvezető tesztpályát, tehát életszerű(nek szánt) szituáció egy elektromos autónak a Bp-Zeg táv. Villámtöltő valószínűleg nincs, úgyhogy max a szállás és a 220 marad, de hazafele kipróbálhatod a régi 7-est amin viszont valószínűleg sikerülne.

            • Mondom, te tarts fenn nyugodtan évi egy útra benzintemetőt, én elengedtem ezt. Bérelhetek arra az egy alkalomra autót, vagy mehetek repülővel.

          • Az elmúlt kb 10 évben minden autóm tele tankkal legalább 1000km-t (inkább 1100-1200km) tudott menni, ez alatt az idő alatt kétszer mentem el olyan távra, ahol többet kellett ennél is vezetnem. Kétszer, 10 év alatt.. szerintem az emberek jelentős hányada így van ezzel. Nekem villany autó terén jelenleg város/város környéki használatra lenne jó egy (ha lenne lehetőségem itthon vagy munkahelyen tölteni), ehhez egy 150km körüli hatótáv bőségesen elegendő lenne. Ha egy autós megoldásban gondolkodnék, akkor egy olyan kéne, ami nagy (kombi) és legalább 300 km-t biztosan tud menni (fűtéssel-hűtéssel), utóbbi még picit odébb van, de majd eljutunk oda is.

          • Frisco egyre keményebb

            Ahogy fentebb is írtam a bizonytalan töltő esélye kb annyi mint hogy zárva van a benzinkút. Előfordulhat, de nem annyira gyakori.

      • Frisco egyre keményebb

        Ez a “mivan ha elromlik a töltő” felesleges para. Kb olyan mint “mivan ha zárva van a kút” effekt. Azért nem romlanak el ezek olyan sűrűn.
        A hosszú várakozási idő Norvégiában meg csak Osloban folrdult elő, vidéken nem.

  • Geza Tomjanovich

    Én nagyon szeretnék e-autót de csak akkor veszek, ha a hatótáv közel 1000 km lesz és otthon tudom tölteni a saját napelemes töltőmmel. Szerintem ez pár év múlva lehetséges lesz, de akkor már csak a MÉH fogja megvenni a mostani autómat kilós árban, vagy még úgy sem.

    • Bali Péter

      hová mész napi 1000 km et?

  • Balázs Gáspár

    Sziasztok!
    Ahogy olvastam eszembejutott egy hasonló történet ami velem történt meg 14 évvel ezelött, nem elektromos autó rendes hagyományos benzin zabáló. Friss jogosítvány mindenhova autóval megyünk kategória. Akkoriban egy Fiat P126-ost hajtotam, kaptam a jogosítvány mellé. A tippelóra egy elégé pontatlan mutató volt a műszer falon ha lehet annak nevezni. Azt hiszem Pécsről tartotam hazafelé 3 benzinkut mellet mentem el, hogy elég lesz a nafta, meg amúgyis beválalós vagyok és ha minden kötél szakad a cél előtt 15 km van egy benzinkut addig meg biztos elmegy. El is mentünk csak a benzinkút akkor már nem volt nyitva. Inentől kezdve a történet ugyan az, azzal a különbséggel hogy én meg is álltam 800 m a háztól és tóltam.
    Minden tiszteletem a tiéd András nagyon jó példával jársz csak igy tovább.

  • bestyen

    Mondjuk nekem az alapszabályom lenne, hogy a sima töltőmet mindig a csomagtartóban tárolom.

  • Márton Szigeti

    Magyarul nem merültél le. Szép clickbait poszt.

    • Myxomatosis

      De, lemerült.

  • Myxomatosis

    Nem csak a hülyék miatt van tartalék. 😀

  • apapp

    Ide a hanyatlo nyugatra, Becsbe is kijohetnel egyszer. Mostanaban plakatolta tele a varost a Wien Energie, hogy 2020-ig 1000 uj toltot akarnak telepiteni, amit csakis 100%ban megujulo energia hajt! (http://1000.wienenergie.at) Ami erdekes, hogy ehhez barki hozzajarulhat egy (max 10) 250EUR-os kuponnal, amit ha Wien Energie ugyfel vagy, akkor 5 even keresztul evente 65EUR-os kuponokban visszakapsz, amit tobb mindenre is be tudsz valtani (pl villanyszamla, autotoltes, SPAR). Igy a vegen te is kerestel rajta 75EUR-ot (vagy akar 750t), es meg 1000 uj tolto is lett, ugyhogy izgulni se nagyon kell majd, hogy nincs hol tolteni.

  • Karnage

    Nem lenne hülyeség ha a hagyományos töltőponton kívül vész esetére lenne mondjuk a csomagtartóból egy backup töltőpont, amin keresztül mondjuk 1-2 szabvány akksiból vissza lehetne tölteni pár km-t, ilyen marmon kannás analógia módjára.

    • Gipsz Jakab

      Ha lesz majd rendes töltő infrastruktúra, akkor ez felesleges. Utoljára akkor vittem magammal kannás benzint, mikor 30 éve az NDK-ba mentünk autóval, és fostam, hogy a Zsiguli 40 literes tankja kifogy, mert a keletnémeteknél a kisebb benzinkutak vasárnap zárva voltak. Mellesleg az egykori “béketáborban” autókázva ugyanúgy meg kellett tervezni a tankolásokat, mint most a villanyautósoknak a töltést, mert kicsi volt az autók benzintankja, nagy a fogyasztása, és ritka a kúthálózat. Amit az éjszakai és hátvégi zárva tartás is súlyosbított.

      Mégsem kaptam a pofámba, hogy hülye vagyok, és miért nem vettem lovaskocsit, hiszen a ló ellegel az árokparton is.

      • Karnage

        Már próbáltam Handrásnak is elmondani hogy tudom nem könnyű ha egész életedben Mo.-n éltél, de meg kell próbálni elvonatkoztatni néha Mo.-tól. Nem minden ország egyforma. Magyarországon, Hollandiában vagy Dániában pofonegyszerű és relatíve gyorsan megtérülő kiépíteni egy teljes országot lefedő töltőhálózatot, ahol nem kell tartalékokra gondolni.
        Finnországban, Kanadában, Oroszországban, Ausztráliában vagy Mongóliában egy picit más a sztori… igen, direkt szélsőséges példákat hozok fel, hogy evidens legyen miről beszélek. 🙂

  • Mr. Deluxe

    Csö Bandi! Figyu, nemetbe valo kethavi ingazas szerinted mennyire para egy ilyen tütüvel?

  • Miért ne lenne rendben? Oda se kellett volna menjek, csak a videó kedvéért mentem. Majdnem ingyen közlekedni megállás nélkül még nem lehet, el kell dönteni mi a fontosabb. Olcsón autózni nem füstölve az év 99 százalékában, és 1 százalékban szopni, vagy drágán füstölve járni egész évben.

    Edit: azt se felejtsd el, hogy én meg azt kérdezhetném, hogy te tényleg az év 99 százalékában pöfögöd el a pénzed a városi dugókban?

    • Daniel Nagy

      Attól mert te csak városban használod, arra amire jelen pillanatban kizárólagosan való, még nem azt jelenti, hogy nincsenek más igények. Márpedig azokat az igényeket is ki kell elégíteni, akik néha el szeretnének menni pályán pár száz kilométert. Mert ha ezt nem tudják megoldani, akkor nem fog elterjedni és ugyanúgy szívni fogod a benzinfüstöt a városban, mint eddig. És nem évi 1%-ról meg egy nagy utazásról beszélünk. Országon belül sem érsz el pályán sehova. Nem mindenki csak a városban él, de gondolom ez feltűnt az M5-n, hogy egész sokan járnak rajta. Nem véletlenül…
      És nem csak a személyautókról van szó, hanem pl. a kamionokról is. Tesla bemutat egy 300km-re képes kamiont? Szarnak egy pofon. Négykézben 1500-1800 km-t tesznek meg egyhuzamban, de egykézben is kell 7-800 km teljes rakománnyal. Melyik cég fogja leváltani a dízelt?

  • Fülig Jimmy