Nissan Leaf ProPilot önvezetés teszt

Olaszországban nem volt időm tesztelni az új Nissan Leaf vezetést segítő funkcióját, de a Pécsi utam során sikerült végre megismerkednem a ProPilot lehetőségeivel.

Nagyon közeledik az önvezető autók kora, minden autógyártó jelentős lépéseket tesz az ügy érdekében. Természetesen ahogyan például a mobiltelefonok vagy sok más technikai újdonság esetében, most is sok ellenzője van a dolognak. Én is így voltam ezzel, amíg ki nem próbáltam a Tesla megoldását.

Sokszor elhangzik érvként, hogy majd gyilkolnak az önvezető autók. Nos, már most is kevesebb balesetet okoznak ezek az autók, mint azok melyeket teljes egészében emberek vezetnek. Nemrég egy Tesla csapta oda magát egy betonkorláthoz, ennek a balasetnek a kapcsán azonban egy csomó adatot közzétett a Tesla:

Pillanatokkal az ütközés előtt, amely március 23-án, pénteken 9:27-kor következett be, az Autopilot be volt kapcsolva, minimális követési távolságra állított tempomattal. A sofőr számos vizuális és egy hangos figyelmeztetést kapott, de az ütközés bekövetkezte előtt 6 mp-cel a kormánykerék megfogása nem volt érzékelhető. A sofőrnek kb. 5 mp ideje és 150 méter akadálymentes rátekintése volt az összenyomódott ütközéscsillapítós beton sávelosztóra, ennek ellenére a menetnapló tanúbizonysága szerint semmiféle elkerülő manőverre nem került sor.

Az Egyesült Államokban minden megtett 86 milló mérföldre jut egy-egy halálos autóbaleset, gyártótól függetlenül. A Tesla Autopilottal felszerelt járművei esetében 320 millió mérföldenként van egy-egy elhalálozás, beleértve az ismert gyalogos baleseteket is. Ha Autopilotos Teslával közlekedünk, akkor 3,7-szer kevesebb esélye van annak, hogy balesetet szenvedünk.

Évente kb. 1,25 millióan halnak meg autóbalesetben. Ha a Teslák jelenlegi biztonsági szintjével számolnánk, akkor 900000 életet lehetne megmenteni.

A teljes szöveg itt: Teslások.hu

Fontos egyébként megjegyezni, hogy manapság még nem is igazán önvezetők az autók, inkább csak levesznek egy csomó terhet a sofőr válláról. Így tesz az új Nissan Leaf ProPilot funkciója is. Íme:

Nem tudom hangsúlyozni, hogy mennyire hálás vagyok a Patreon támogatóimnak és az a jó hírem van ezzel kapcsolatban, hogy a Patreonnak köszönhetően elképesztően ütős videók lettek tervbe véve áprilisra. Még nem árulom el, hogy miről van szó, majd ha már minden 100 százalék, akkor lesz külön videó arról, hogy mire készülök.

Nektek pedig külön hatalmas köszönet:

Ezek a videók, nélkülük nem jöhetnének létre. Vagyis de, csak nem ebben a minőségben, meg nem ennyi videó, szóval tényleg köszönöm!

Hírkereső.hu, Hristos Tsamouras, Barna Ervin, Mónika Almássy, PT, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Utry Zsuzsanna, Ambrus, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, Kis Zoltán, Burza Miklós és Burza Krisztián, NEXTFOTO Studió, Molnár Tamás, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Forster Ádám, Tőzsér Martin, Láda-Hartyányi András, Szilágyi Péter, Bakonyi Gábor Soma, Szabó Sándor, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Péter, Bak László, Torocsik Gábor, Franko Viktor, Bihacsy Bence, Mátó Attila, TöltőPont.eu, Farkas Ákos, Nagy Roland, Perjési Tibor, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth András, Galantai Krisztián, Jojart Ernő, Mester Gábor, Tyrker, StreamTrek, Kolbert István, Tarts Velem, Hadi László, Falu György, Vitatom.hu

 

 

 

  • Goliath

    Sosem ultem onvezeto autoban. Nem zarkozom el a technologiatol. Ha lenne, valoszinuleg hasznalnam is. De ez akkor sem nez ki jol, foleg annak tudataban, hogy azon a helyen a szobanforgo Tesla megolte az utasat, fekezes nelkul.
    https://www.youtube.com/watch?v=VVJSjeHDvfY

    • Amíg ezt leírtad, meghalt 2-3 teljesen átlagos ember, mert figyelmetlenek voltak.

  • Dávid Bari

    miért fogtad meg a végén? pont az lenne a lényeg, mi történik ha valaki elalszik vagy rosszul lesz a kocsiban. Annyi, hogy visszaadja a vezetést és ütközik?

    • Mert nem 140-nél, nem saját autóval kanyarban szerettem volna kipróbálni, hogy mi történik. 🙂

      • ROZSE

        Mondjuk ilyenkor szerintem nem az a jó megoldás, hogy egyre hangosabban csipog, majd visszaadja az irányítást. Pl ha rosszul lesz a sofőr, akkor ez nem egy jó dolog. Ilyenkor le kéne lassítania az autónak, majd félreállnia.
        Egyébként simán lehetne legalább 1perc az az idő, amíg nem kezd el csipogni, nem tudom most mennyi, de a videó alapján elég gyorsan elkezdett csipogni.

        • schvik

          Egyetértek, hogy amikor elkezd csipogni, akkor lassulnia is kéne automatikusan. Azzal viszont nem értek egyet, hogy lehetne legalább 1 perc, hiszen a videón is látszik, hogy milyen hamar bele tud vinni veszélyes helyzetbe, és nem mindig veszi észre időben. Figyelni kell folyamatosan, és fogni a kormányt, mert hamis biztonságérzetet ad.

  • David Vigh

    Itt működik a kormányba narancsot rakó “hack”, mint a Tesláknál?

  • Ferenc Zombori

    Kérdésem: Ha belső sávban 130-al haldva amikor hátulról beérnek és veszélyesen rád másznak, villognak stb, akkor figyelmeztet bogy húzodj le? Vagy minden rendben marad ott?

    • balage

      Miért kellene bárhova is menni? (amíg szabályosan halad annyival, és ott)

      • Ferenc Zombori

        Ne is menjen sehová csak jelezze… És ha pl. egy mentő jön csak villogóval?

        • Ady Krisztián

          nincs elsőbbsége

          • Péter Kővári

            Feltételezem ezt akkor is így gondolnád, ha téged vinnének a mentővel, és halál nyugodtan “mondanád” a sofőrnek, hogy ne aggódjon, majd odébb megy, ha kedve tartva, elvégre nincs elsőbbségünk..

            Gondolom.. Még ha technikailag igazad is van, attól még illik, és szerintem kötelességünk is egy villogó mentőautónak/tűzoltónak/rendőrnek szabad utat biztosítani…

            • Ady Krisztián

              nem az volt a kérdés, hogy mit illik vagy nem illik, hanem hogy hogy szól a KRESZ. Ha hanggal és fénnyel jön, akkor is meg kell győződnie, hogy megadtam, vagy sem az elsőbbséget. Pont.

          • The Norwegian

            A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását – félrehúzódással és a szükséghez képest megállással – lehetővé kell tenni.

    • schvik

      hátrafelé nem figyel, a kamera és a radar is előrenéz. Ebben a cikkben van pár kép, ami mutatja, hogy milyen eseteket kezel: http://www.nydailynews.com/autos/full-automation-steering-wheel-acclereation-brakes-article-1.2770131

  • Hajlító Bender

    Véletlenül sem akarok az önvezetés ellen beszélni sőt látom és hiszem, hogy jó és hasznos, viszont nem nagyon futok bele hogy felmerült vola az elalvás kérdése. Pont autópályán alszik be könnyen a monotonitástól az ember. És itt mindjárt két dolog is felmerül bennem, az egyik h vajon észre veszi az autó ha elaszol attól hogy kevesebb a feladat nem alszik be könnyebben az ember? Ok ne vegye észre aludjon, végülis ha gond van úgy is felsípol. De itt jön a másik kérdés, a hirtelen felébredés és pillanatok alatt mire képbe kerül ösztönösen már bele is rántott a kormányba. Erre van mód hogy próbálják kivédeni, vagy ez még várat magára? Akár az önvezetés fejlesztésével, vagy a sofőr monitorozásával?
    Kicsit hosszúra sokerült, bocs 🙂 És grat a csatornához, így tovább hajrá!

    • Rorschach

      Egyes autokban van ebersegfigyelo. Gondolom majd ezekbe is bekerul (ha meg nincs bennuk)

      • Tamás Zerkovitz

        Van benne. 🙂

    • schvik

      Arra szerintem még sok évet kell várni, hogy az autóvezetőt az autó szoftvere felülbírálja.

      • Péter Kővári

        Márcsak jogilag sem szeretnék szerintem. Hiszen ha az autopilóta okoz kárt, az a gyártó hibája lesz, míg ha belenyúlt a sofőr, és ezért lett baleset, mindjárt nem a gyártó lesz a hibás. Sajnos ilyen világ ez, de minek csinálnának maguknak még több pert..

  • Rorschach

    Ez szamomra meg mindig csak tech demo szint. Onnantol lesz hasznalhato, ha felmegyek a plyara, megmondom hol akarok lejonni es az utat onalloan megteszi, nekemnekem nem kell felugyelnem.
    ezek a rendszerek jelenleg 99.9%-osan mukodnek (hasrautes). Az ember az elejen meg ketelkedik benne, nagyon figyel ra. Majd latja, hogy egesz jol mukodik, kevesbe kezd figyelni, olvas, jatszik kozben, mert unalmas az autot felugyelni. Esetleg bele is bambul. Aztan egy ilyen helyzetben jon el a 0.1%. Jelezhet elotte 2-3-5 masodperccel. Az embernek eszhez kell ternie, felmernie a helyzetet es megoldania azt amire a gep nem volt kepes.
    Tolatoradarok elterjedesekor is csokkentek a kis koccanasok. Viszont a hatso lokharitok ugyan ugy tornek, mert ha a radar nem csipogog akkor a sofor nyomja neki utkozesig, tukrok hasznalatarol leszoktak az emberek.
    Autopalyan vezetes monoton tud lenni (mondjuk nyaron az M7-en sosem unatkozik az ember), viszont egy gepet felugyelni, ami az esetek donto tobbsegeben hibatlanul mukodik meg monotonabb feladat.

  • schvik

    Az AP halálozási statisztikája akkor lenne érdekes, ha nem almát hasonlítanának körtéhez. A Tesla Model S-ben AP nélkül is sokkal kevesebben halnak meg, mint az átlagautóban, illetve amikor AP-vel utazol, akkor azért elég ideális körülmények kellenek. (autópálya, környezeti viszonyok /hó, jég esetén nem kapcsolod be, etc…/)

  • The Norwegian

    A Teslás sztorihoz:
    Elmehet a pcsába az az önvezető rendszer amelyik 5s—el a halál előtt visszadobja az öledbe az irányítást.
    A statisztikákhoz:
    Nem néztem meg az összes videódat, de ha jól emlékszem a legtöbb önvezető-tesztnél (a Teslánál és ennél biztosan) volt valami “meleg” helyzet. Pedig ezek teljesen átlagos körülmények voltak. Vajon ha nem önvezető autókat tesztelnél mondjuk egy évig, minden héten egyszer, akkor hány olyan videó lenne amiben szerepelne a “majdnem összetörtem a … -t” mondat?
    Lehet, hogy egy sem…

    • A meleg helyzet annyi volt, hogy lepadkázta volna magát az autó, ha nem nyúlok bele a kormányba, de városban használtam, viszont nem városi használatra lett kitalálva.

  • Zsiráf Zoli

    Nem teljesen értem ezt az önvezetést: Te indexelsz, Te forgatod el a kormányt az előzéshez. Sokat nem tesz hozzá, ha jól látom.

  • Lui

    Ez kábé annyit ér jelenlegi formájában mint a Siri. Szerintem van még hová fejlődni.

    • balage

      Aktívan sávot és követési távolságot tart – nem rossz az, sőt… nagyon kényelmes tud lenni.

  • Bence
  • Valentin

    András, építő jellegű kritika a későbbi videóidhoz:
    Ha mondod, hogy most a legrövidebb távolságra állítottad a követési távolságot, s mint látjuk, még egyáltalán nincs közel az előttünk haladó autó, akkor ne magadat mutasd a vágott videón :-D, mert borzasztó zavaró, hogy nem nézhetjük meg, amit állítasz! 😉
    (…hiába mozgatom a telefonom 😉 😀 .)