Mivel autózunk majd 50 év múlva?

Történelmi pillanat: a Tesla most először termelt nyereséget! De mit jelent ez nekünk, az elektromos autó piacnak és legfőképpen mi lehet az autók jövője? Mivel járnak majd melóba az emberek 50 év múlva?

Néha szoktam látni a jövőt. Vagy nem is látom, inkább csak megérzéseim vannak. Voltak. Lesznek… 15 éve azt éreztem, hogy az Apple tudja mitől döglik a légy és fényes jövő vár a cégre. Mostanra a legnagyobb tech cég lett a világon. Mondjuk azt nem gondoltam volna akkor, hogy lehetnek még sokkal drágábbak. Na mindegy. Most nem az Apple-ről, hanem az autózás jövőjéről lesz szó.

Még a videó előtt szögezzük le: nem vagyok Tesla fanboy! Ha az lennék, akkor Teslával járnék, ha nagyon nagyon akarnám, már vehettem volna egyet. Persze nem vagyok hülye, és mint azt sokszor elmondtam, nekem nem a Tesla a legjobb autó, hanem az i3. Persze ha lenne Model 3, és persze ha lenne használtan Model 3 BMW i3 ár környékén, akkor lehet más lenne most a helyzet. De nincs. És még nagyon sokáig nem is lesz. Mindettől függetlenül a Tesla így vagy úgy de az elektromos autók királya, és most már végre nyereséget is termelnek. Hogy miért fontos ez, az kiderül a videóból, plusz egy kis elmélkedés a következő 50 évről. Íme:

Ezek a videók, a Patreon támógatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Hírkereső.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, Kis Zoltán, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Andras Keresztes, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél például linket a nevedre, írj nekem üzenetet Patreonon!)

  • qubit

    Szerintetek az 2:14-nél milyen autó? Elektromos?

    https://youtu.be/B-m9A8mY-U0?t=124

    • Huey

      Pedálos.

  • Köles Ákos

    Szia András!

    Csinálhatnál egy videót a számomra legnagyobb rejtélyről.
    Megnéztem két azonos felszereltségű Renault-ot.
    Egy Renaul-t Clio-t és egy Renault Zoe ZE-t.
    A Clio 3,9 millió Ft-ba kerül, míg a Zoe ZE 10,6 millió Ft-ba.
    Mitől 2,7-szerese a Zoe ZE ára???
    Karosszéria van mind a kettőnek az nem lehet a többlet oka.
    Kerekek is vannak mind a kettőn, az sem lehet.
    Beltere is van mind a kettőnek, így azt is kivenném.
    Fogjuk rá, hogy a motor a fékrendszer és a hajtás egy elektromos autóban fejlettebb, de nyilván mivel ezek vannak a másikban is, így csak a különbözetet kell elvileg rászámolni. Na, meg ott van az aku pakk.
    Nekem sehogy nem jön ki a 2,7-szeres ár főleg úgy, hogy már nem mai technológiáról beszélünk. Ott van pl. a Citroen saxo electrique 1997-ből.
    Olyan érzésem van, mintha a gyártók szándékosan magasan tartanák valamiért az árakat.

    Üdv.:
    Ákos

    • realitivitásgyakorlat

      Ákos, a keresletről meg a kínálatról hallottál-e már?

      Szándékosan magasan? Mi a ….ról beszélsz? Sok (több) szereplős verseny van. Miért került 2000ben egy sima DVD lejátszó majd 200e Ft-ba?? Pedig csak egy kis műanyag meg egy kis lézer.

      Csináljon videót neked arról hogyan működik a piacgazdaság? Keríts egy makróökonómia könyvet és olvasd el.

      • Köles Ákos

        Miért Te mire gondolsz akkor, amikor egy autógyár sem árul olcsó elektromos autót?
        Nem arra, hogy mesterségesen van magasan tartva az ár? Igen úgy van, ahogy írod sok szereplős verseny van és egyik “versenyző” sem szeretne az árral előnybe kerülni a többivel szemben??? Ez tényleg, csak nekem furcsa???

        • realitivitásgyakorlat

          Nincs olyan, hogy olcsó elektromos autó. Nincs olyan, hogy drága elektromos autó. Ár van, amit a kínálat és a kereslet alakít ki. Neked valami lehet drága, ami másnak nem az.

          Miért adnák olcsóbban ha ennyiért is elviszik? Ha te elektromos autókat árulnál (vagy bármit) adnád olcsóbban? Miért, hülye vagy? Nem kell a pénz?

          Valaminek az ára nem kötődik szorosan ahhoz, hogy miből áll, mennyiért állítják elő. Még egyszer mondom: közgazdaságtan, alapfogalmak. Elolvasod és nem fognak kínozni ilyen egyszerű kérdések, amikre már van válasz.

          • Köles Ákos

            “Miért adnák olcsóbban ha ennyiért is elviszik?”
            Még mindig nem értem a matekot, de biztos megmagyarárod.
            Maradjunk a Priusnál.
            Monjuk 12 miliós áron eladnak 2018-ban magyarországon 100 Prius-t.
            6 milliós áron meg eladnak 1000 Prius-t 2018-ban.
            Legyen a 12 millióson 7 millió haszon, a 6 millióson meg 1 millió haszon.
            A 12 millióssal 700 millió a nyereség a 6 millióssal 1 milliárd.
            “Ha te elektromos autókat árulnál (vagy bármit) adnád olcsóbban? Miért, hülye vagy? Nem kell a pénz?”
            Belebonyolódhatunk jobban is, de a kereskedelemben dolgozok, így nem sok értelmét látom…

            • realitivitásgyakorlat

              “6 milliós áron meg eladnak 1000 Prius-t 2018-ban”

              Mert? Mondja ezt a Köles Ákos Marketing és Piackutató Zrt.?

              Te tényleg azt hiszed, hogy te ezt jobban tudod, mint a x sok éve működő autógyárak sales meg marketing meg mittomén milyen részlegei? Komolyan, neked az a matek, hogy kipattan a fejedből egy szám és azzal osztol-szorzol? Miért nem írtál 100000-t? Azzal sokkal jobban kijön a matekod.

              Tévedtem, neked nem közgazaságatn könyvekre van szükséged 🙂

            • Köles Ákos

              Na, akkor ki is lyukadtunk oda, hogy a “x sok éve működő autógyárak sales meg marketing meg mittomén milyen részlegei” szabják meg az árat, azaz mesterségesen magasan van tartva az ár. A kereskedelem nagyon egyszerűen működik, minél olcsóbb valami, annál többen vesznek belőle… Ugyan így volt ez pl. a PC-vel is. Amíg drága volt, csak a tehetős családok engedhették meg maguknak. Most, hogy egy PC-t megvásárolhatsz 40 ezer Ft-ért, már majdnem minden családban találsz egyet.

            • Szerintem az is egy fontos szempont, hogy jelenleg nem tudnak eleget (korlátlan mennyiséget) gyártani.

            • Köles Ákos

              Végre valaki, aki érdemben hozzá szólt és egy lehetséges okot írt a felvetésemre.

            • realitivitásgyakorlat

              Én is érdemben szóltam hozzá, az a te hibád, hogy az egészből nem értesz meg semmit.

            • Köles Ákos

              Tény az, hogy az elektromos autók árai mesterségesen magasan vannak tartva.
              Én egyszerűen arra lettem volna kíváncsi, hogy miért.
              Te rögtön azzal nyitottál, hogy nincs olyan, hogy valami dráva, vagy olcsó, hanem ár van. Igen a milliárdosoknak valóban nincs olyan, hogy olcsó és drága, de tudod az emberek többségének (99,9%) van! De, ha szerinted ilyen nincs, akkor a kereskedelemben a gyártók (legyen szó bármilyen termékről), miért versenyeznek egymással? Miért vannak külön osztályok ezeknél a vállalatoknál arra, hogy kialakítsák a termékek megfelelő árát? Mi az a fogalom, hogy ár/érték aranyány?
              Sorolhatnám még, de nincs értelme. A gyártók minél több nyereséget akarnak! Nyilván ehhez, minél több terméket kell eladniuk. Mivel az emberek nagy része nem milliárdos így, ha el akarnak nekik adni bármilyen terméket az árát úgy kell megszabniuk, hogy a NEM MILLIÁRDOS kisember is ki tudja fizetni. Nagyon sok olyan ember van, aki váltana elektromos autóra, de a magas ára miatt nem teszi. Szerinted ezt azokon a bizonyos osztályokon nem tudják? Nem készülnek erre felmérések? Elárulok egy titkot, de tudják! Felmérések is készülnek! Az árat mégis magasan tartják, aminek oka van…Nyilván amit én nem tudok, mert ha tudnám nem tettem volna fel a kérédést itt!

            • realitivitásgyakorlat

              Ne haragudj, de az írásaid alapján semmit nem értesz a piacgazdaságot működtető, amúgy nem túl bonyolult szabályokhoz. Populista módon milliárdosozol, pusztán azért, mert neked nem telik egy 8m-s elektromos renault-ra (megjegyzem nekem se, de mégsem háborgok).

              Az első mondatod miatt egyszerűen nincs értelme vitatkozni (beszélgetni) veled. Szép napot.

            • fects

              Több oka is lehet. Egyrészt nem tudnak eleget gyártani, így azért tartják magasan, hogy sokan ne tudják megvenni (másképp fogalmazva ilyen áron is elfogy a készlet). Másrészt a kutatás / fejlesztés költségeit az első vásárlóknak kell kifizetni (lásd Elon Musk köszönetét a Model S / X vásárlók felé, akiknek hála létrejöhetett az olcsóbb Model 3). Harmadrészt ha a konkurencia nem tudja / akarja olcsóbban adni, akkor az adott cégnek sem kell. A marketing / sales vonalról már volt szó, de ezeken túl is lehetnek még okai. Röviden: nem csak a beszerelt anyagokat és az összeszerelési költséget kell figyelembe venni egy termék árának megállapításakor.

            • Köles Ákos

              Én arra is gondoltam már, amit egyszer András mondott egy videójában, hogy ha másnaptól minden autó elektromos lenne a jelenlegi elektromos hálózat nem bírná ki, túlterhelődne.
              Azért az is látszik, hogy az új autók árát a gyártók szabják, viszont a használt autók árát, már a vevők! Így történhet meg az, hogy egy új 0 kiliméteres Renaul-t Zoe 10,6 millió Ft, míg egy 3 éves 17400 Km-t futott viszont csak 4,8 millió Ft.
              Ez már egy sokkal megfizethetőbb ár az átlagemberek számára is.

      • Köles Ákos

        Oké, akkor nézzük a Te példádat! Állításod szerint 2000-ben egy DVD lejátszó 200 ezer Ft-ba került. Most ugyan ez a DVD lejátszó kerül 12 000 Ft-ba! Tudod mennyibe kerül az új Toyota Prius Hybrid? 12 millióba. Hogyan működik a piacgazdaság? A Te páldádból az jön át, hogy amikor berobban valami a piacra (lásd DVD lejátszó), akkor méregdrágán lehet megvenni, de évről évre csökken az ára. Akkor pl. a Prius Hybridnek miért nem csökkent az ára SEMMIT 1997 óta??? Szerinted hogy olyan ember van, mint én, aki simán váltana elektromos autóra, ha elérhető ára lenne? Most akkor hogyan is működik a piacgazdaság?

        • realitivitásgyakorlat

          A Priusnak elérhető az ára.

          Csak nem neked. Ezért nem váltasz.

          Gondolom gyémántgyűrűt és budai villát sem tudsz venni. Az autózás nem alkotmányos jog vagy létfeltétel, még ha te meg sokan ezt így is érzik.

  • Huey

    A srác jellegzetesen imbolyog, ahogy halad. A kidolgozottsága nem cáfolat, a felvételből ítélve ez pont egy mutogatásra készült darab, nem tömegtermék. A rendszám sem jelent semmit, akkoriban sem volt lehetetlen megfesteni egyet. Szóval nekem ez pedálos, amíg nincs konkrét bizonyíték másra.