Megéri a plug-in hibrid? Kipróbáltam!

Rengeteg tévhit kering az elektromos autókkal kapcsolatban, sokan pedig csak a gyári adatok vagy homályos elképzelések alapján választ zöld rendszámos autót. Én egy hétig jártam egy plug-in BMW-vel, hogy kiderüljön megéri-e.

Mielőtt megnézed a BMW 330e videómat, pár dolgot érdemes tudni. Ezeket korábban már elmondtam többször is, de hátha valaki csak most kapcsolódik be és nem látta a korábbi epizódokat.

Az autósok átlagosan 16000 kilométert mennek egy évben, vagyis napi átlag 43 kilométert. Tehát a legtöbb embernek a leggyengébb elektromos autó is jó lenne, de akár egy tölthető hibrid is, amik a gyári adatok szerint általában 40 kilométert megteszenek tisztán elektromos üzemben. Persze megnéztem ezt is a gyakorlatban, de a lényeg, hogy sokaknak bármely elektromos vagy plug-in hibrid autó kiválthatná a benzines vagy dízel verdáját. Ha te többet mész, ne írd be, ez a statisztikai átlag. Én pl napi 20 km-t megyek.

Az is tény, hogy most sokan csak az adó és egyéb kedvezmények miatt vásárolnak zöld rendszámos autót. Egyelőre senki nem tudja, hogy mennyi ideig lesznek ezek a kedvezmények, mint például a 0 ft cégautó adó, nincs átírási költség sem, vagy az ingyenes parkolást is említhetném, de most még lehet ezekkel kalkulálni. A következő években az áramot sem terheli majd jövedéki adó, egyelőre ettől sem kell félni. Viszon a buszsávot nem lehet zöld rendszámmal használni, bár sokan azt hiszik, hogy lehet.

Ezek a legfontosabb tudnivalók, amikre nem térek ki a bővebben a videóban, de nem árt ezeket nem elfelejteni, mert a fentiek tükrében sokkal érthetőbb, hogy mit miért mondok ebben vagy a többi videómban. Most pedig jöhet az eheti Elektronauta epizód. Íme:

Van még egy hírem. A Patreon támogatóknak köszönhetően mostantól fix heti két vidóval fogok jelentkezni. Ez azért lesz így, mert alig két hét alatt átlépte az 1000 dollárt a támogatások összege, én pedig megígértem, hogy ha meglesz ez a kerek szám, akkor heti két videóra váltok. A vasárnap megmarad az Elektronauta sorozatnak, hét közben pedig teljesen random témák lesznek. Hírekről elmélkedés, kütyütesztek, vlog, live, beszélgetés, kis színesek, stb, ami épp jön.

  • Márton Szigeti
  • Gipsz Jakab

    Két ismerősömnek is van plug-in hibridje, egyikük sem töltögeti. Csak és kizárólag a zöld rendszám miatt vették. Oké, hogy sima hibrid módban sem rosszak ezek, de pont a városi nulla emissziós közlekedés lenne a lényeg, amire ők magasról tojnak.

    • Valentin

      Pont ezért fogja betilttatni a zöld rendszámot a plug-ines autóknak a MAVAK, teljesen jogosan!

      • Gábor Steiner

        Nem hinném, hogy azért betiltanák, mert Gipsz Jakabnak van két ismerőse, akik soha nem töltik az autóikat 🙂

        • gusson

          Ha nem is azért, de ezért talán igen (Bár olvastam olyan elmélkedést, hogy épp azért kaphatnak Magyarországon zöld rendszámot az ehhez hasonlóak is, mert ezen autók célközönsége addig nem vásárol villanyautót, amíg kapható lesz guruló olajkályha, és ezek elgurulgatnak tisztán villamos hajtással is. Más kérdés, hogy akinek V6-ra áll fel, az leszarja az emissziót, max. az ingyen parkolásért veszi.):
          “A Q7 e-tron olyan tisztán villanyautóként (plug-in hybrid) is üzemelő
          autó, ahol a V6 3,0 tdi motort villanymotorral kombinálták, amely 17,3
          kWh akku csomagja…”
          Zöld rendszám 3literes V6 dízelnek.
          LOL
          A tüdőrák meg csókoltat mindenkit.

          Idézet innen:
          https://totalcar.hu/tesztek/2016/08/22/audi_q7_e-tron_3_0_tdi_quattro_2016/

          • Gipsz Jakab

            Szerintem sem járna egy 2 tonnás, 12-13 literes fogyasztású SUV-nak zöld rendszám csak azért, mert elvileg el tudna 25 km-t menni villannyal. Ezeknek a járgányoknak a célközönsége a zöldrendszámos kedvezmény miatt vesz ilyet, és nem a környezetvédelemért. Valahol a plugin hibrideknél meg kellene húzni a határt úgy, hogy a nem villamos hajtásra is elő kellene írni egy felső fogyasztási limitet.

            • Gábor Steiner

              Elő van írva…25km 😉

  • Gábor Falusi

    Hát erre csak annyit mondok, Lexus IS300h 5,9l/100km. Bár igaz nem plug-in hibrid, de nem is kell folyton feltenni tölteni…

    • Gábor Steiner

      Ez is tud úgy működni, mint egy sima plugin. Save módban a benzinmotor tölti az akkumulátort 😉

      • Valentin

        …mint egy sima hibrid – ezt akartad szerintem írni. 😀

        • Gábor Steiner

          Igen, köszi! 🙂

      • Gábor Falusi

        Egy dolgot viszont egy tesztben se olvastam, ha fékezem azt akkumulátor töltésre fordítja-e a rendszer… Jó elismerem a zöld rendszám miatt tényleg jobb, de mint tudjuk a nagy teljesítményű autók zöménél a modern kori rokkant kártyának felel meg…

        • Igen, de a fékezési energia amit visszanyersz, az nem olyan sok.

    • De a városban ez 0 liter.

      • Gábor Falusi

        Ha felteszed tölteni… de ha nem akkor annyit fogyaszt mint egy normál autó…

  • Tom Brawn

    Ha lenne 13millám, inkább i3-at vennék a városi furikázásra és ha vidékre kéne mennem, még mindig tudnék venni valami autót a megmaradt pénzből.
    De mivel nincsenek millióim, ezért sajna csak egy 12éves benzines autóval járok 🙁

  • ROZSE

    Mindig is szerettem a 3-as BMW-ket, és, hogy van belőle plug in hibrid, ez tényleg egy jó dolog. Mondjuk ezen meglepődtem, hogy gyakorlatilag alig van árban különbség a benzineshez és a dízelhez képest, látatlanban azt gondoltam, hogy ez + 2,5/3 millió, de nem 😀
    Régebben, mondtad, hogy azért (is) jó az elektromos autó, mert kb 0 a szervízköltség. Na de így, hogy 2 motor is van benne, azért szerintem jóval nagyobb az esélye, hogy valami tönkremegy, az meg gondolom nem olcsó mulatság. (nyilván amíg van gari addig mindegy 😀 )

  • bfecka

    Végre te megmondod nekem a tutit.
    Tisztán benzines módban az autó tölti magát? Vagy csak a fékenergiát nyeri vissza?

    Ha képes tölteni magát akkor kb 100km tisztán benzines üzemmód után kb hány km elektromos km képes magába tölteni?

    • Gábor Steiner

      Amennyiben “Save” üzemmódot kapcsolsz, akkor a benzinmotor visszatölt az aksiba. Nekem a teljesen lemerült aksit 50km autópályás szakasz alatt kb. 90%-ig visszatölti.

      • bfecka

        Koszi
        Akkor az idén érkező 530xe-t nekem találtak ki mert 50km pályán megyek és kb 20 at a varosban

        • Gábor Steiner

          xe? Az az összkerekes változata?

          • bfecka

            Igen. Idén jön ki

      • Nem éri meg, kipróbáltam. Ha tölt a motor, akkor 7 helyett 14-et eszik.

        • Gábor Steiner

          ??? Ne mááá….nekem kb. +1-1,5L/100km

          • Kizárt. Az i3-nál is ha tölt a REX, 8 litert megeszik 100km-en. Legalább 40 lóerő teljesítményt ki kell pumpáljon magából a benzinmotor. A pillanatnyi fogyasztásmérő ki is írja egyébként ha töltöd, hogy mennyivel eszik többet.

            • Gábor Steiner

              Hetente kétszer megyek úgy pályán, hogy a visszaúton töltöm az aksit, ez kb. 50-55km/alkalom. Most van 7300km az autóba, ezen táv alatt az átlagfogyasztásom 6,61L/100km

            • Hiaba irod ezt, tudni kene mennyit toltesz otthon, mashol, pontosan mennyit mesz elektromosan, stb. Nekem vegul 5,3 lett az atlagom mikor vidszavittem az autot. Benzinmotottal tolteni sksit viszont tuti nem eri meg.

            • Gábor Steiner
            • Mindegy mennyi, akkor sem éri meg ez 1000 százalék. Gondolj bele, ilyenkor egy benzinmotorral töltesz egy aksit, ez se nem zöld, se nem hatékony.

            • Gábor Steiner

              Annyiban hatékony, hogy így a városi araszolásom viszont 0 liter, ami zöld és hatékony. Van egy SUV-m, ami pályán kb. ennyit fogyasztott, viszont városban még ennél is többet. Na az tényleg se nem zöld, se nem hatékony.

            • Valentin

              Handrásnak igaza van, úgy van, ahogy mondja, ezt a 6,6 literes átlagfogyasztásod is mutatja, ami nagyon sok egy PHV-nél!

            • Alex

              40le es 8/100? Az gyonyoru ugy. Vagy ez a kutya kepes mozgatni a kocsit is es nem csak 40le?

            • bfecka

              Van az i3-ban benzinmotor?

              Egyszer kirpóbálhatnál egy E mercit plug-in-ben. Kiváncsi lennék autopályán az mennyit enne villany rásegítés nélkül!

        • Gábor Falusi

          De akkor itt jön amit mondtam a Lexus alapba visszatölt és nem lesz nagyobb a fogyasztásom.

    • Nem éri meg. Ha tölt a motor, akkor 7 helyett 14-et eszik. Fékenergiát visszanyer, de az meg kevés.

      • bfecka

        14L?
        Biztos?
        130km folyamatos tempóban?

        • Igen.

          • bfecka

            Gondolom az 530e-ben is ugyan ez a motor van.
            Talán a 740e tér el ettől.
            De akkor ezekszerint az összes plug bmw sokat fogyaszt….

            Azthittem ezek az új 4 hengeres soros motrok barátságosabbak lesznek

  • Ivanics Tamás

    Annak utánanéztél már, ha mondjuk valaki családi házba akar magának gyors töltőt, abban partner lehet a szolgáltató? Vagy nagyon magas költsége lehet a kiépítésnek? Oké, hogy éjjel feltölti, de ha mondjuk hazaugrik kajálni az ember, akkor fél óra, 40 perc alatt feltöltene egy tisztán elektromos autót. Tetszett a teszt, esetleg egy vezetési élményt bevághattál volna zene nélkül, hogy mennyire halk az utazás. 🙂

    • Zsiráf Zoli

      az árambővítés költsége nyilvános, kb. 5000 Ft/amper. A terveztetés, engedélyeztetés +50-100e és fél év.

    • Olyat nem tudsz berakni, ami 40 perc, az gyakorlatilag villámtöltő. 3-4 órás töltést tudsz csináltatni.

  • Valentin

    Nem szeretem a BMW-ket, de szép ez az autó!
    Jó lenne a BMW részéről, ha készítene egy 3–as, ugyan ilyen szép karosszériát, ami teljesen a full elektromos hajtásra lenne tervezve, tehát mondjuk elöl-hátul csomagtartó, de mégis megtartja az autó szép arányait, formáját!
    Ez lenne az igazi!

  • Sandor Kovacs

    Nalam is volt egy ilyen auto par napig…
    2 fontos dolog maradt ki:
    1: Nincs olyan, hogy tisztán elektromos mód!!! Ha odalépsz neki, hiába vagy max edrive módban, bekapcsol a benzines…
    Szoval ovatosan kell elozgetni, ha nem akarunk benzint egetni.

    2: a masik dolog az elozobol ered…
    Nem tudom mennyire nyirja ki a benzines motort az, ha en gurulok szepen elektromos modban, valamiert oda kell lepnem, es a TELJESEN HIDEG benzines motort fogja elkezdeni porgetni, hirtelen, magas fordulatszamon… Nyilvan a nalam levo 3-4ezer km-es tesztauton nem voltak elhasznalodasnak jelei… de 100-150ezernel nem szivesen cserelnek motort egy premium autoban (premium aron)

    +1: a kis akksinak egy nagy elonye van: sok lejtő, dugó, motorfék viszonylag gyorsan tölti vissza az elektronokat es kuszik fel a % szepen

    • Lui

      Nagyon jó felvetés, teljesen igazad van. Ez a 330e csak arra jó, hogy a CO2 kvótáját a BMW csökkentse. 20km télen egy vicc. Óvatosan odalépni egy ilyen kocsinak szintén vicc.. akkor meg minek az egész?

      • gusson

        “hogy a CO2 kvótáját a BMW csökkentse” 🙂
        Jelenleg minden autógyár, a Teslat kivéve, ezért gyárt plug-in hybrid/elektromos autót. Igazából szarnának rá, de lassan a politika (USA, EU, sőt Kína is) szorongatja őket, meg úgy tűnik, immár a belsőégésű motor fejlesztése elérte az üvegplafont. Mindenféle “varázslással” próbálják tökéletesíteni, de az az átkozott fizika folyamatosan keresztbe tesz.

    • Valentin

      Csak %-ban kúszik fel gyorsan, mert kicsi az akksi összkapacitása, de ha kWh-ban, azaz abszolút értékben néznénk az összehasonlítást, akkor ugyan annyira kúszik fel egy full elektromos autóban, mint egy plug-in hibridben, azaz hibás volt a megközelítés!
      Az én Airpods-omban baromira gyorsan kúszik fel a töltés, mert gyufaszálnyi akksija van.
      A plug-in hibrideknek is hangyaf@sznyi akksijuk van egy full elektromos autóhoz képest.
      8kWh kontra 41kWh (Zoé)

      • Gipsz Jakab

        De a lgtöbb plugin hibridben nincs villámtöltő, így hiába kicsi az aksi, nem fog gyorsan feltöltődni. Így kapásból csak az Outlander jut eszembe, amit ChaDeMo-n keresztül is lehet villámtölteni, de a többi csak 1 fázisú 16 amperes AC töltést tud.

  • Lui

    Normalis embert, aki 13 felett kiad pénz egy BMW-ért, baromira nem érdekli, hogy mennyit fogyaszt, 1-2 liter Ida vagy oda mindegy. Persze mindig lesz jó pár fillerbaszo, de valljuk be nevetséges. Az én 1-esem fele ennyi volt, de rohadtul nem érdekel mennyit eszik. Aki nem tudja tankolni vagy szamitgatnia kell, annak nem ilyen kategóriájú kocsira van szüksége.

    • Zsiráf Zoli

      teljesen jogos. Aki ilyet vesz az azért teszi, hogy villoghasson a zöld rendszámmal… fel se tölti az akkut, mert a macera naponta bedugdosni a kábelt.

      • Valentin

        Igen, ugyan olyan korlátoltak ezek az emberek, akik nem látják ill. nem akarják látni ennek a lényegét és jelentőségét, és leszarják mi lesz, mint Trump!

        • Zsiráf Zoli

          kár idekeverni a politikát, arra ott vannak a dedikált fórumok.

          • Valentin

            A környezet védelmének fontosságáról szóltam, s arról, hogy ezt milyen sokan ignorálják, ahogy a fentiekből is látszik, de talán legjobb példa erre Trump, aki egy egész nemzet nevében tesz ezt, miközben az egész bolygót éri hátrányosan a tudatlansága.
            Ez nem politika, ez mindennapi életünk és környzetünk minőségének kérdése.

            • Emmert József

              Így is legkorábban 2020 novemberében léphet csak ki hivatalosan az USA, szóval majd a következő elnök, Zuckerberg vagy Dwayne “The Rock” Johnson visszalépteti az országot.
              Egyébként Hawaii államilag építette bele a klímaegyezmény törvényét a jogba, szóval ott ezután is megmarad a szabályozás.

          • Traveller

            szerintem meg kár démonizálni a politikát, mintha az valami megvetendő dolog lenne. mindennapi életünkre kihatással van, ne dugjuk homokba a fejünket plíz

    • Valentin

      Lui, a fogyasztásnál nem erről van szó!
      Inkább arról, hogy mennyire terheled saját magad az utazásaiddal a környezetet, amiben élsz különféle gázokkal, hogy a legegyszerűbb esetet vegyem, CO2-dal, ami a globális felmelegedésért, és a mostani szélsőséges klímáért felelős.
      Csak 2013-2016 között 0,43 C-t nőtt az átlagos hőmérséklet globális szinten, ami minden várakozást felülmúlt!
      Cseszheted a pénzedet, ha 20 év múlva olyan szarok lesznek a körülmények, hogy nem tudjuk élvezni.
      Szóval az, hogy ki a normális ember, hát…
      Pl. az, aki odafigyel saját környezetére.

      • Lui

        Én bármikor váltanék egy elektromos BMWre (nem, Leaf, i3, stb. mostani
        felhozatal nem kell, mert a kinézetével nem tudok megbarátkozni), amint
        lenne elérhető (mostani) áron tisztán elektromos 1-es vagy 3-as, megfelelő
        teljesítménnyel, nem ragaszkodom a benzinmotorhoz. De ez a 330e egy
        kalap szar ebből a szempontból és aki ezt megveszi és elhiszi, hogy na
        most ő tett valamit a környezetért, az szimplán hülye és benyalta a
        kereskedő dumáját. A környezetért első sorban azzal lehetne a legnagyobbat tenni, hogy nem gyártanának és adnának el több dízel személygépjárművet, a benzinest is redukálnák, és lennének tisztán elektromos járgányok a mostani kasztnival.

  • napraforgó

    még mindig a Toyota hibrid rendszere tűnik az értelmes kompromisszumnak

  • Hacsi

    Ezt nem a Magyarósi Csabától kellene megkérdezni? 😀

  • Akkoriban az Apple rászállt a védjegyekre. Így szűnt meg pl az Apple Corner, vagy a Macbolt név is, meg a Macmagazin is talán. Mac.hu is az Apple-é lett. Az appleblognak lett webshopja, valszeg ez zavarta az Apple-t.

  • Valentin
  • hari

    Renault Megane 1,5 dci 12 éves technika se plugin-hibrid, , se zöld rendszám, se csaló szoftver… 4,2. és ehetne tovább ragozni 😀 Hol itt a fejlődés Uraim? Lehet röhögni.

    • napraforgó

      ipari érdekek vannak, ki kell találni mindenféle mókusvakítást, hogy pörögjön a gyártás, ha már van elektromos cigi, akkor legyen elektromos autó is

    • Egy robogó meg 3 liter. Tök más kategória, nem hasonlíthatod őket össze így.

      • hari

        Ahogy mondod… Azta kerékpárral kell összehasonlítani…

  • daneelolivaw

    Andras! Mol limorol vagy greengorol tervezel videot csinalni?

  • Banga Árpád

    Én a magam részéről gyermekkorom óta arra vágyom, hogy majd egyszer környezetkímélő módon közlekedünk és ugyanúgy fogjuk élvezni azokat az autókat is, mint a most népszerűeket Azonban egyben biztos vagyok, ha nekem naponta többször is be kell dugnom az autót tölteni, akkor az nem előny, hanem hátrány. Én ott kezdeném élvezni az elektromos vagy hibrid autómat, ha beleülök, elmegyek A pontból B-be és amikor vároban vagyok, akkor az elektromos hajtással nem szennyezem a várost, ha pedig kimentem onnan, akkor egy jó fogyasztású, akár diesel vagy benzines motor pedig dolgozzon a nagy távolságok miatt. Meg kellene találni az egyensúlyt, hogy este tölthetem a kocsit, ez rendben van, de ha elmegyek a városba és utána vidékre, akkor töltse fel úgy a kocsi az akkumulátorokat, hogy az ne jelentsen rendkívüli fogyasztás növekedést. Igen tudom, hogy a teljesen elektromos autók meg fogják ezt a dilemmát oldani, de ez ma még nincs így. A másik és jelentős problémám, amit már más is említett, hogy a mai diesel autók ( a jobbak ) már annyira takarékosan üzemelnek, hogy kifejezetten sokat kell velük utazni, hogy bemelegedjenek. Konkrétan az én autómmal 15 percig megyek, mire éppen eléri az 50fokot a motor és ez nem az üzemi hőmérséklete. Biztos vagyok abban, hogy nem tesz jót egy hideg hibrid motornak, ha hidegen, éppen beindítás után már a teljes teljesítményét igénybe vesszük.