Kötelező külső hangszóró az elektromos autókba?

Már jövőre bevezetnék, hogy zajt adjanak ki magukból az elektromos autók. Konkrétan fehér zajt, ami hát hogy is mondjam… Nem tartom a legjobb ötletnek.

Az EU-ban olyan törvényt akarnak bevezetni, mely kötelezővé teszi, hogy az elektromos autók hangot sugározzanak magukból 20 km/órás sebesség alatt. A rendelkezés már jövő júliustól életbe lépne az új autókra, és 2021-ig a meglévő elektromos autókat is fel kellene szerelni valamilyen hangszóróval.

Egy kutatás szerint az elektromos és hibrid autók 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel ütnek el egy gyalogost, mint a dízel vagy benzines autók. A megkérdezett vakok és gyengén látók 93 százaléka szerint tényleg problémát okoznak a hangtalan elektromos autók.

A fenti állításokkal nem is akarok vitatkozni, biztosan így van. De az ötlet, hogy fehér zajt sugározzanak magukból az e-autók. Na ez utóbbi részlet nagyon nem tetszik, fel is raktam egy hangszórót az autómra, hogy alternatívákat mutassak.

Ők már megtették és támogatnak:

Hírkereső.huBarna Ervin, PT, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, Kis Zoltán, Burza Miklós és Burza Krisztián, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Tőzsér Martin, Láda-Hartyányi András, Szilágyi Péter, Bakonyi Gábor Soma, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, Bihacsy Bence, Mátó Attila, TöltőPont.eu, Farkas Ákos, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth András, Jojart Ernő, Mester Gábor, StreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Falu György, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Dévényi Gábor, Kanczler Csaba

  • Daniel Nagy

    Gyalogosként nem érzem gáznak, van két szemem, látom, hogy jön e valami vagy sem. (Aki nem néz körbe annak így is tök mindegy). Biciklivel viszont kimondottan veszélyes, hogy nem hallom, hogy jönnek mögöttem, ki tudok e kerülni egy gödröt, tócsát, gallyat vagy bármilyen úthibát.

    • István József

      Ohh yeah! Már megint a bringásokért kell aggódni. A gyalogos ugye nézzen szét ha nem akarja hogy kivasalják, de szegény bringásnak nehogy el kelljen fordítania a fejét, ne adj’ Isten esetleg tükörbe kelljen néznie, persze ha van neki olyanja….

      • Daniel Nagy

        A gyalogos alapvetően az úttal merőlegesen közlekedik és lelép az autók elé. A bringás pedig a menetirányba és az autósokkal egy úton közlekedik. Kicsit más a két szituáció…

      • imi

        István József-szerinted az embernek van hátul szeme? Ahogy Nagy Dániel írja más a szitu.

        • Zed Baker

          Nyaka van…és legyen visszapillantója!

          • imi

            Ja meg a gyalogosnak is. Ne legyél már elvarázsolva 🙂 Vagy üljél fordítva a bicón.

    • Ferenc Acs

      A biciklisek leszarják, hogy jön-e autó.
      Hátranézés, irányjelzés nélkül kerülnek.
      Ne mondd, hogy nem mert napi szinten tapasztalom.
      Úgy bicikliznek a városban mintha védőburokban lennének.

      • Daniel Nagy

        Apró irányváltásokért nem nézek hatra, ha nem hallom, hogy jönnek mögöttem, minden másért hülye lennék nem csinálni… Viszont hálistennek naponta csak párszor akarnak kivasalni olyanok, akik 5 centivel mennek el mellettem vagy vágnak be elém úgy, hogy csak úgy fér be ha satuféket húzok… mivel hallom, hogy jön a barma, eszembe se jut csinálni semmit és nem lep meg, hogy megjelenik. Az elektromosat viszont nem hallom és ez baromi szar, amikor hirtelen elzúg mellettem egy.

        • Pedig nem ártana. A 740-es BMW-t sem fogd meghallani, mert semmi hangja és az rendesen kivasal.

          • Daniel Nagy

            Eddig egyedül elektromos autótól “ilyedtem meg”, hogy odakerült mellém. És nem, nem fogok minden egyes bucka előtt hátranézni, mert nincs rá időm. Ha hátranézve belemegyek a gödörbe, akkor tarthatsz 1,5 méteres oldaltávot is, akkor is a kocsid alatt fogok kikötni.

            • János Szabó

              Esetleg kerékpárutak építése?! Szóba se jöhet. Amúgy, ha valaki olyan hülye, hogy nem elég körültekintő a városi közlekedésben, akkor így járt. Mindenki vigyázzon magára, ez ilyen egyszerű!

            • Daniel Nagy

              Jó lenne a kerékpárutak építése is. Oldd meg kérlek a városban. A sárga festék az úton/járdán nem az.
              Én most nem azokról a bicajosokrók beszélek, akik ész nélkül átmennek a piroson, meg körülnézés nélkül borítanak kanyarodáshoz. Nekik édesmindegy a hang, eddig is gyökerek voltak, eddig is az életükkel játszottak. Én az apró irányváltásokról (20-30 centi…) beszélek. Ennyi helyet bőven kéne hagyni amikor kikerül valaki, de sokszor ennyit se kapok. Most legalább 1000-ből 999 alkalommal meg tudok győződni a hangból, hogy ki tudom e kerülni a gödröt, vagy inkább belemegyek lesz ami lesz. A kivétel az elektromos autó. És a városban kurva sok gödör van… meg kiszórt sóder, üveg az út szélén, amiket ki kellene kerülönöm….

            • Alex Findley

              Biciklisként és autósként is jelen vagyok a fővárosban. Azt tapasztalom, hogy a biciklisek többsége úgy használja az utakat, hogy a kresz szabályait figyelmen kívül hagyják, sőt, jogsi híján sokan nem is ismerik, illetve az alapvető figyelmet sem adják meg az autósoknak. Ha ezek mellett egy biciklist elcsap egy autó, akkor mindig a csúnya autós a bűnös, igaz? Pedig nem. Már nem egyszer fordult elő a csúcsidőben, dugóban, amikor egyébként is nehéz és idegesítő közlekedni, hogy egy-egy biciklis mindenféle előjelzés nélkül vág be elém hirtelen, vált sávot, és ha ilyenkor közelebb kerülök hozzá (vagyis kerül ő hozzám) a kényelmes távolságnál, még ő üvölt és mutogat. Ilyenkor szerintem jogosan tépném ki a hajam szálanként, illetve igen, ilyenkor jogosan fekszem rá a dudára. Mint biciklis, nekem nem esik nehezemre kicsit figyelni erre. Akkor másoknak miért nem megy?

            • imi

              Alex-sajna jól írod. Mint bicós én is elhűlve nézem, hogy budapesten, hogy közlekednek egyes kerékpárosok.

            • Daniel Nagy

              Ezt én nem is vitatom… Azt aki ész nélkül borít üssék el nyugodtan, magának keresi a bajt. Én arról beszélek, hogy elektromos autóval apró irányvaltásokat, egy kis gödröt se lehet magabiztosan kikerülni és ez veszélyes. Több a veszély benne, mint a gyalogosban aki merőlegesen lelép az útra. Ebbből eljutottunk gyakorlatilag oda, hogy én egy gyökér bicajos vagyok…

            • Zed Baker

              “…és nem, nem fogok minden egyes bucka előtt hátranézni, mert nincs rá időm, erre muszáj valami megoldást találni.”

              Kátyúzz 😛

            • Ádám Szabó

              Vannak sisakra szerelhető visszapillantó tükrök is, meg csuklóra erősíthető is. No persze az elsőhöz sisak is kell ami kis hazánkban nem elterjedt, a másodikban meg nehéz belőni hogy pont magad mögé láss. De ebből is látszik, hogy több alternatíva is van. Félre értés ne essék, nem a biciklisek ellen vagyok, de az tény hogy bármilyen közlekedési ismeretek nélkül nyeregbe ülhetnek, és kötelező felszerelésük sem sok van.

            • Daniel Nagy

              Pont van sisakom, és pont hülye lennék rátenni… Esésnél veszélyes, ha hátulról süt a nap még meg is vakulok. Nagy elme volt aki kitalálta.
              Csuklóra pedig ahogy írod is, nem lehet szerelni, mivel több pozícióban is meg tudom fogni a kormányt. A kormányra szerelhetőt (ilyenem volt) pedig egész egyszerűen kitakarom.

            • Leaflett

              Ezen nem segít az a tervezet, hogy az elektromos autók hangot sugározzanak magukból 20 km/órás sebesség alatt, mert jellemzően ennél gyorsabban mennek.
              Ez megoldást nem hoz, mindössze arra jó, hogy az adófizetők pénzén zsírosra hízlalt eurokraták elmondhassák, hogy foglalkoztak a témával és szabályozták azt.
              Először megoldást kellett volna keresni és találni a problémára és csak ezt követően szabályozni azt!

            • Daniel Nagy

              20km/h önmagában baromság. Ez a gyalogoson sem segít.

          • imi

            András Horváth.teli van velük az ország !! 740-es BMW-vel:) De a BMW-s mind ökör ezt tudjuk.

            • Példa volt. Van még kismillió benzines autó, aminek semmi hangja.

            • imi

              Kösz, eddig ezt nem tudtam, hogy azok is zajtalanok 🙂

      • Zed Baker

        Nem kell irányjelzést alkalmazni, ha nem léped át a sávelválasztót 😛 Hátra nézni persze kellene…ahogyan megfelelő oldaltávot tartani is az előző/kikerülő autósnak!

        Van hülye mindkettőből, de szabályosan közlekedőből is…

      • Azért talán nem általánosítanék. Közel 30 éve tekerek figyelmesen és szabályosan. Viszont valamelyik nap megelőzött egy i8-as, és amellett, hogy nagyon közel ment el mellettem, kifejezetten ilyesztő volt az a nagy, matt fekete, hangtalan batár…

    • Zed Baker

      40 éve bringázom.
      Te pedig hülyeséget beszélsz!

      Meséld már el, hogyan hallod meg a másik bringást! Nézz hátra vagy legyen visszapillantód!

      • Daniel Nagy

        Bringással még nem találkoztam aki úgy előzött volna meg, hogy ne tartana oldaltávot, de biztos van ilyen seggfej.

  • Ferenc Acs

    Ez ugyan olyan hülyeség mint, mekkora görbülete lehet az uborkának.
    Aki ezt a fehér zajt kitalálta az bezárni egy szobába és feltekerni a hangerőt, természetesen fehér zajt sugározva.
    Kiváncsi vagyok meddig bírná.
    Ha már zajt kell kelteni akkor miért nem lehet normális motorhangot imitálni?

  • Zengei

    És akkor a 2010-es hybridemmel ugyanez lesz? Vagy a plug-in -ekkel?
    Némán tolat, némán megy előre akár 60-nal is, csak egy kis finom “visítás” hallatszik közben az inverter felől. Vidéken lakom, erdő mellett, a gyalogosok simán észreveszik / észrevetteék a betonon a gördülési zaj miatt… és yess, hallani ilyenkor, eközben a madarakat. És ne is beszéljünk arról, ha reggel / este kiállsz az udvarodból. A család meg alszik békésen… illetve mostantól csak aludt békésen…

  • Ádám Graf Spee Márkus

    Nem rossz hangok. Sebulba fogatának hangjával is próbáld meg. 😉

    És megpróbáltad nagyon egyre jár az agyunk 😀 (Még azelőtt írtam le mielőtt felvetetted az ötletet :D)

  • Secret Santa

    Én olyan hanggal kibékülnék, mint a Gattaca-ban volt 😀 Ha jól emlékszem a Morgan elektromos járgánynak is olyan hangja volt, az állat.

  • Németh Marcell

    Fisker már rég megoldotta. És szerintem nagyon ütős. https://youtu.be/-1o7thdEY1Y

    • János Szabó

      Ez valóban menő, de egy idő után idegesítő lehet, pláne abban az esetben, amit már András is felvázolt (tömeges hangkibocsátás). Nyílván tesztelhették…

    • imi

      nagyon menő. Hány Fisker van nálunk? Ha minden autó ilyen hangot bocsát ki akkor megint sz@r a helyzet.

  • Hááát most már csak az erősségét kell meghatározni

  • Balázs Mészáros

    Nem lehetne, hogy egy lovas futár fusson zászlóval meg síppal minden elektromos autó előtt? Mint anno Angliában a gőzmozdony előtt. 🙁

    • imi

      Anno az auto előtt is így volt

  • Gábor Garamvölgyi

    Itt a megoldás, ehhez csak egy-két külső hangszóró kell.
    https://youtu.be/JUNhZ81aKQs

    • imi

      igen.és ha minden autó ezt használja akkor kész az anarchia

  • imi

    Japánban már volt ezért valami hangjelzés bevezetés. Egyébként valahol igazuk van.Bár nálunk ezért még kevés a tisztán villanyos autó.

  • soldadozka

    A politikát nem igazán akarom idekeverni, mert maga az EU (a legtöbb esetben) jó dolog, de hát igen, a nagy tudású politikusoktól ugyan mi mást is várhatnánk.
    A videóban lejátszott hangok pedig szerintem rosszabbak, mint egy benzin/dízelmotor hangja. 🙁

  • megjött a tollfelvásárló….

  • W

    A kovetkezoket nem ertem:
    – miert nem lehet egy 10db hangbol allo csomag, amibol valasztani lehet? Jo kis V8, normal motorhangok stb. Vagy mint a csengohangok, letoltheto es a gazdira van bizva, de csak egy bizonyos adatbazisbol amit elfogadott egy “szakerto” bizottsag
    – feher zaj nagy szelvihar eseten nehezen hallhato (foleg osszel a szarazleveleket ahogy fujja a szel)
    – elore is es hatra is ki kell adni ezt a hangot?
    – jelenleg ha egy uj auto hatrafele tolat egy bevasarlokozpontban, tokmindegy elektromos vagy nem, nem lehet hallani azt sem
    Lassan erik a jailbreak az elektromos autokra 😀

  • Krisztina Madarász

    – Tapasztalatból mondom, hogy a gyalogosok ugyan HALLJÁK az autó által kiadott fütyülő hangot, de nem azonosítják autónak! Simán sétál előttem, és azt hiszi, hogy flexelnek a szomszéd utcában, ami itt vidéken ölég gyakori.
    – Talán arról is kellene valami felmérés, hogy a vezetőt mennyire zavarja ez a hang, és nagyobb biztonsági kockázat-e egy ideges vezető, vagy a hang elhallgattatása miatt gyorsító vezető. Ha engem kérdeznek, engem zavar. (A mienk előrefelé fütyül, hátrafelé mint a targoncák szaggatottan sípol.)
    – Szerintem a gyors megoldás a képzés és tájékoztatás lenne, a gyalogosok, biciklisek figyelmét széles körben fel kellene hívni arra, hogy vannak halk autók, és nemcsak elektromosak. Az autóvezetőket is szerintem tájékoztatni és képezni kellene, pl arra, hogy hiába van a fütyülő hang, azt pl öregebb emberek nem is hallják, ha hallják, akkor sem gondolják, hogy ez egy autó és jobban kell figyelni az autó köré.
    – A hosszabb távú megoldás szerintem nem az autók “hangosítása”, hanem az önvezetés fejlesztése lehetne. Az autókon a sok érzékelő és egy szoftver ki tudná válogatni, hogy várhatóan az autó menetirányába kerül-e egy gyalogos, és ha igen, AKKOR és csak akkor adhatna hangot, akkor viszont hirtelen hangot, nem egy monoton zúgást. Ez figyelmeztetné a gyalogost is meg a vezetőt is. Tudom, tudom, még nem tartunk ott és nyilván nem működne 100%-ban.
    – Ha meg ez tényleg kötelező lesz, akkor szerintem hangkibocsátás alapján kellene eldönteni, hogy milyen járműre kell és milyenre nem. Tehát ami valahány db-nél hallkabb, arra kelljen, mindegy, hogy az benzines, elektromos, robogó, busz vagy biciklis. Aki közlekedik a menetirány szerint a közúton arra legyen mind egyformán, mert ha a gyalogos megszokja, hogy nem kell figyelni, akkor egyikre sem fog figyelni.
    De jobb lenne, ha mindenki megyszokná, hogy halkabbak a járművek, és ez jó.
    Szerintem.

  • Valentin

    Szia András!
    Először azt hittem,hogy a konzervdobozos jelenet volt a csúcspont, de amikor kimentél, s akkurátusan hangszórót akasztottál a kocsidra, s aztán bemutattad az egyes hangokat…
    Hát óriási volt ez az egész videó!
    Feleségem azt mondta, hogy nagyon ráérhetsz, hogy ilyeneket készítesz, de persze neki is tetszett, jót nevetetett velem együtt, s neki meg nekem is a Milleneum Falcon hangja tetszett a legjobban, szerinte ez illik legjobban egy elektromos autóhoz, ha muszáj lenne…

    De ne legyen az, mert ez az egész koncepció egy óriási nagy blődség, s igen, pont arról van szó, amit te is elmondtál, hogy nem az elektromos autók túl halkak, hanem a városok túl hangosak,
    vagyis nem az előbbieket kell felhangosítani, hanem az utóbbiakat lehalkítani, amit pont az elektromos autók térnyerése tudna megtenni.
    A White noise ötlet meg egyenesen egy rémálom, idióta emberek agyszüleménye, mert akkor már tényleg inkább egy Mill. Falcon vagy valami cool hang.

    Igazából az egész videóddal egyetértek, botrányos az egész ötlet!
    Hamarosan írok is egy tesztet az új 41 kWh-s Renault Zoéról, amivel most vezettem 900 km-t négy nap alatt, a feleségem s két kislányom kíséretében, s ott is ez a zajkeltő cucc volt az, amit először kikapcsoltam, mert nagyon zavaró, s pont a villanyautó csendes voltát és élvezetét veszi el.
    Annyit azért elárulok,h.ezek után már nem vagyok nagy Zoé fun, de ennek megvan a pontos oka, amit korábban nem ismertem, s valahogy nem is nagyon beszéltek róla a különféle tesztek, pedig meglehetősen nagy hátrány.
    Más szempontból viszont jól használható elektromos autó, de majd elmesélem….