Ezért (is) mondtam, hogy nem lesz még Tesla autónk

Még nyár végén jó nagy osztást kaptam az egyik videómban, amiben arról beszéltem, hogy miért nem veszek Tesla Model 3-at. Pedig úgy néz ki, hogy még túl optimista is voltam a szállítási időkkel kapcsolatban.

Ezért nem vettem Tesla Model 3-at címmel készítettem el az alábbi videót, ha nem láttad akkor nézd meg, aztán olvass tovább.

Na ez alatt a videó alatt aztán kaptam az osztást, nem feltétlenül jogosan, de hát a Tesla egy szerethető cég, sokan szeretik is, fikázni nem szabad, mert elsöpri az embert a népharag.

Ne bántsd a Teslát mert…

Szögezzük le, én is szeretem a Teslát, Elon Musk pedig a kedvenc cégvezetőm. Azt is szögezzük le, hogy az egyik legjobb elektromos autó a piacon a Tesla.

De. A videóban elmondtam, hogy egyrészt azért nem lesz az olyan olcsó, mint ahogyan mondják, főleg nem népautó olcsóságú. Azért így is jóval olcsóbb lesz mint a Model S vagy a Model X, de azért senki ne gondolja, hogy majd 10 millió alatt megússzuk. Nem is ez a gond…

A legnagyobb probléma nem az árazás, hanem a gyártás. Nemrég jött a hír, hogy a Tesla 440 darab Model 3-at gyártott le július óta, ebből 180 darab sikerült októberben. Ez nagyjából tizede annak amit szerettek volna elérni, ez pedig nagyon rossz hír. Hacsak nem történik valami csoda, akkor simán 2020-ra tolódhatnak a szállítások, azoknak aki eddig megrendelték. Ha esetleg valaki nem tudná: a Teslának jelenleg félmillió előrendelése van a Model 3-ra, ami valószínűleg csak egyre több és több lesz.

Tesla Model 3

Sokan megjósolták ezt, én is elmondtam ezt a videóban, és sajnos be is jött. A Tesla még mindig egy garázscég. Hiányoznak a jól bejáratott gyárak, beszállítók, meg vagy 50 év tapasztalata. Bármiben lefogadom, hogy a Nissan például havi sok ezres tételben tudja majd gyártani a most bemutatott új Nissan Leaf modelljét. Beröffentik a gyártósort, aztán zúdulnak le szépen az autók. Persze nem olyan ütős cucc, mint a Model 3, nyilván én is a Model 3-at választanám, csakhogy nagyon nagy különbség van egy jó, de nem megvásárolható, vagy egy nem olyan jó, de megvásárolható autó között.

Azért drukkolok a Teslának, hogy sikerüljön felpörgetni a gyártást, mert jelenleg az egész autóipar a Model 3-ra vár. Szépen kivárják, hogy jelentős mennyiséget tudjon gyártani a Tesla, aztán piacra dobják a saját autóikat, hogy ne veszítsenek piacot. Ez jelen állás szerint 2020-ra várható, addig meg marad a jelenlegi langyos víz az elektromos autók piacán.

  • Patrik Horváth

    Sajnos valóban nagyon nem ott járnak, ahol szeretnének, de én nagyon drukkolok a Teslának, mert az jól látszik, hogy az általuk gyártott autóknak már most van akkora kultusza, hogy komolyabb változást idézzenek elő / indítsanak el az autóiparban, függetlenül attól, hogy van i3-unk, Zoénk, Leafünk és Ampera-e-nk.

    • Köszi a videót, nem láttam még! Látatlanban is szerettem volna már egyet, nem csalódtam benne!

    • ascend honor 6

      szívesen megnéztem volna, de ezt a beszédhibás fejhangon hadaró faszt két percnél tovább képtelenség elviselni…

      • Alex

        Elkepesztoen irritalo a faszi.. pedig a modszere jo lenne ahogy vegigmegy az autokon de egyszeruen a stilus elviselhetetlen. Nem ertem mit imadnak rajta

        • schvik

          It should also be noted the Model S’ emissions are based on it being located in the US Midwest, meaning its use emissions are tied to the CO2-intensive ways in which electricity is produced there. Professor Trancik cautioned that “if we consider the US average electricity mix, the CO2 emissions intensity of the Tesla Model S is significantly lower than that of the Mirage.”

      • ASportágNagyÉsSzínesEgyénisége

        Beszédhibás? Fejhangon? Hadar? Ugyanazt néztük?

        • ascend honor 6

          7:01-nél nézd meg, amikor azt mondja, hogy “take a look at the charger bag” aztán kérdezd meg újra a kérdéseidet 🙂

        • Lenny

          Idegesítő szofosó és igen, kappanhangú.

    • Lenny

      Jó videó lenne ha nem egy ilyen tipikus, idegesítő, amcsi idióta fosná a szót végig.

  • Zsiráf Zoli

    Nézőpont kérdése. Az elkezdődött gyártás egy fokkal már most jobb mint a többi gyártónak 2019-20-ra ígért használható elektromos autója és töltőhálózata. És önmaguktól nem siketnek, hiszen a hagyományos autókon a nagyobb karbantartási/alkatrészigény miatt jobban keresnek.
    A Roadster valóban összetákolt sufniautónak hat, míg a Model S már rendben van és valószínű a 3-as is ilyen lesz.

  • Nem tudom, mire alapozod a 2020-as progónizosodat, Musk azt mondta a negydéves pénzügyi eredmények bejelentésén, hogy 3 hónapot késlekednek a gyártással, és még aznap kiküldték az emaileket a sorban várakozóknak, hogy mikorra várhatják az autót. Én kb. 170 ezredik vagyok a sorban kaliforniai rendeléssel, március és április között ígérik az autót. Egy magyar ismerősömnek 2018 végét mondják. Nem azt mondom, hogy garantált, hogy a Tesla tartani tudja ezeket az ígéreteket, de azután tette meg őket, hogy bejelentették az októberi gyártási adatokat. A 2020-ra csúszás csak spekuláció, persze, hogy katasztrófa lenne, de egyelőre ezt még alaptalan állítani.

    • Én összesen 3 hónapot is soknak tartok várni egy új autóra, nemhogy 1 másfél vagy akár több mint két évet. Ha ez növekedési ütem marad, akkor soha nem fogják tudni legyártani az előrendelt darabokat. Ha mostantól havi 20 000-et gyártanának, az is csak 120k, áprilisig, szóval nem értem miért ígérnek ilyet, mert a 20k az egyelőre csak egy álom, örülhetnek ha az 5000/hó meglesz a következő hónapokban. De mondom én drukkolok nekik csak egyelőre nem túl fényes a helyzet.

      • András, én értem, hogy te 3 hónapot is soknak tartasz várni egy autóra, de nem is ezzel vitatkozom, úgyhogy ez itt most nem is releváns. Aki hajlandó 3 hónapnál többet várni, annak valószínűleg nem sürgős, mert van másik autója…
        Nekem az a mondásod tűnik teljesen megalapozatlannak, hogy “hacsak nem történik valami csoda, akkor simán 2020-ra tolódhatnak a szállítások, azoknak aki eddig megrendelték.” Én megrendeltem, a Tesla 2018 március-májusra ígérik az autómat, ismerem Musk eddigi munkásságát, és hogy állandóan csúsztak minden ígéretükkel, de nem tartom magamat akkora szakértőnek, hogy ki merjem nyilatkoztatni, hogy csoda kell ahhoz, hogy ne késsenek ezzel 20 hónapot…

      • Gondolkodtam ezen még egy kicsit. Azt hiszem az történt, hogy te arra a kérdése válaszoltál ebben a blogpostban, hogy *te* miért nem vettél Model 3-at, és hogy másoknak is miért lenne nehéz venniük. Azért nem vettél, mert nem lehet még kapni, és azért nem tettél le rá előleget, mert ha félmillióan állnak előtted, abból 2020 előtt nem nagyon lesz autó. Ezzel teljesen egyet is értek, csak azon a mondatodon botlottam meg, hogy “hacsak nem történik valami csoda, akkor simán 2020-ra tolódhatnak a szállítások, azoknak aki eddig megrendelték.” Én az első napon rendeltem meg, és azt tippelem, hogy 2018-ban lesz belőle autó. Lehet, hogy nem fog bejönni, de az is biztos, hogy 2018-ban csoda híján is lesz egy csomó ember, akiknek igen. Nekem egyébként nem sürgős, 2019-re kell autó, csak a szövetségi adókedvezményt lenne jó megcsípni.

        • Nem azt mondom, hogy te is 2020-ban kapod meg, de mondjuk, aki most 400 000-ik a sorban az esélyes, hogy 2020-ig kell várjon.

        • Myxomatosis

          Szóval nem csak időmilliomos vagy.

          • Márton Szigeti

            Az USA-ban ez átlagár egy autóért. Fel sem merül, hogy egy normális munka mellett ne tudj megvenni egy ilyen autót.

            • Myxomatosis

              És?

            • Márton Szigeti

              És ennek fényében semmi értelme annak, amit írtál. És.

            • Karnage

              Mondjuk ez nagyban köszönhető annak is hogy US-ben teljesen elfogadottnak és normálisnak számít tökig eladósodni. Gyakorlatilag a világon náluk a legmagasabb az egy főre eső adósságok mérete. Szinte senki nem vesz TV-nél drágább dolgot készpénzre…
              Szóval nem azért van minden családban 2-3 kocsi mert feltétlenül kell és amúgy mindenki évi $100-150k-kat keres, hanem azért mert a társadalmi konvenciók, a túltolt konzumer világ meg a nevetséges magas kredit limitek lehetővé teszik mindezt. 🙂
              Kb. az ottani fizetéshez úgy aránylik egy normálisan extrázott model 3 ára, mint mondjuk Mo.-n egy Ford Focus. Szerintem Mo.-n is sokkal többen járnának szalonból kihozott Golf-okkal meg Focusokkal meg Astra-kal ha ez olyan létfontosságú dolognak tűnne, mint US-ben, ahol ugye gyakorlatilag egy senkinek számítasz ha nincs 16 évesen jogsid meg kocsid. Illetve ha ugyanolyan könnyen kapna mindenki 5-10 milliós hiteleket Mo.-n, ami azért a legutóbbi credit crunch óta közel sem így van…

            • Márton Szigeti

              Inkább az arányokkal van a probléma. Igen, könnyen adnak hitelt, de egy Model 3-at elhozhatsz olyan havi törlesztővel, hogy simán ki tudod fizetni, míg itthon egy ilyen szintű kocsi megvásárlásához már gazdagnak kell lenni.

    • Madoff

      ha a szamokat megnezed, valami nagyon nem stimmel es eleg egyertelmu, hogy ez vagy a QA es/ vagy a gyartosor, egyiket se lehet elkapkodni, mert csak tovabb fognak botladozni. Nagyon meg lennek lepve, ha 2018 vegeig elernek a 100 ezres szamot.

  • Ivanics Tamás

    Hihetetlen teljesítmény amit Elon Musk elért pár év alatt a villanyautók terén. Gyakorlatilag a semmiből hozott létre egy jövőt alkotó terméket. De egyben kicsit fura is, hogy ilyen üzleti érzékkel és komoly szakmai háttérrel mégsem tudja tartani/tartatni az iramot, ami a gyártást illeti. Az viszont tény, és maximálisan egyetértek veled, hogy hiányzik az az 50 év tapasztalat és háttér amire most nagy szükség lenne. A gond igazából szerintem az, hogy ezt az 50 évet nem fogják tudni behozni 2020-ig 🙂

    Ha, ma egy kitaposott ösvényen járó nagy márka bemutat egy új modellt, az kb fél éven belül készletről kapható minden olyan országban, ahol üzemanyagot árulnak. (nyilván kicsit sarkítottam, de érted a lényeget)

  • Rorschach

    Pedig megrendelhetted volna, valoszinuleg addigra kapnad meg amikorra az i3-at amugy is lecserelned 🙂 Igazki tudja, hogy addigra mik lesznek elerhetoek a piacon. Ez a havi 180 dobbenetes. Ez inkabb prototipusgyartas mintsem valodi autogyartas. Mondjuk lehet tenyleg csak 3 honapot csusznak. Jelenleg kb ott allnak, ahova 3 honappal ezelott gondoltak magukat.

    • Én csak használtan vennék Teslát, csak cégnek éri meg új autót venni. Illetve cégnek sem, de lízingnél nem számít annyit az értékvesztés.

  • W

    Nehany ceg hogy orulne, ha napi 180db 15 millas termeket le tudna gyartani, es tudna, tovabbi 400.000 db-ra ott van a sor… azt gondolom, meg fogjak oldani. Ha penz kellene, egy ilyen buli finanszirozasahoz konnyu penzt talalni a nagyfiuk kozott is.

  • József László Fetter

    Tisztára mint a „békeidőkben”. A Merkúrnál megrendeled az autót, aztán 3-4 év múlva már mehetsz is érte.

  • Karnage

    És igazából a model 3-al érkező tömeggyártás fogja csak majd megmutatni hogy mit is tud minőség terén a Tesla produkálni hosszú távon. Az nyilván nem vitás hogy az eddig alklamazott gyártástechnológia azért közelebb áll a manufakturális jelleghez, ahol nem olyan nehéz tartani a minőséget.

    Ha jól tudom a Model S-ből eddig készült valami 150-200 000 darab az elmúlt 5 évben. Nyilván ez nagyon szélsőséges példa, de egy nagyobb Toyota gyárban pár hónap alatt készítenek ennyit autót… Szóval azért az látszik, hogy eddig nem nagyon kellett kapkodniuk a fiúknak Kaliforniában. Ami azért jót tesz az előállított termék minőségének, nyilván.

    Aztán most hogy majd kapkodni kell… hát majd elválik hogy mennyire csorbul a minőség.

  • Valentin

    Szia Handrás!
    Azért nem eszik ilyen forrón a kását:
    1. Azért mert problémák adódtak a gyártás bevezetésével (megoldották), és ezért csúszik a gyártás felpörgetése (1/4 évet), miért toltad ki 1,5 évvel az autó átvételének dátumát 2020-ra?
    A felpörgés ütemének sebessége nem a gyártás beindításától függ, azaz ha most 1/4 év késés van, akkor a későbbiekre is 1/4 év késéssel korrekt számolni.
    2. Garázscég az, ami negyed évente 25000 autót gyárt le és el is adja?
    3. Hány Amera-e -t látsz futkosni az európai utakon???
    – Pedig már tavaly bevezették!
    Nézd meg a GM/Opel/PSA hol tart az Ampera-e gyártásával. Akkor ez is egy garázscég?