BMW i3 kánikulában

39 komment

Kipróbáltam mennyire megbízhatóan tippeli meg a hatótávot a GOM. A GOM az a kijelző, ami kiírja nekünk a még megtehető távolságot, jelentése: Guess O meter. Mivel ezt egy csomóan nem értik, én elneveztem a Tippelórának. Megnéztem, hogy mit jósól a Tippelóra, aztán végül mi a valós energiafogyasztás, ha mondjuk klímával kiautózok Vácra majd vissza Pestre a 35-37 fokos kánikulában. Annyit elárulok, hogy közel sem tippelt jól.

Ha lemaradtál az első illetve a második részről akkor itt pótolhatod.

  • DnP

    Tökig töltve 200km… harmatos.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nem volt tökig töltve, 20-30 km-et mentem vele délelőtt. 250-et simán el lehet vele menni, mint ahogy ebből a videóból is kiderült.

      • DnP

        Kíváncsi leszek mért nem Tesla. Ennek nagyon gyér a hatótávja, akárhogy nézzük. 3-as baromi sokára lesz az tény, S-re meg nem adnék ki én sem annyit :) (persze ha lenne rá sem)

        • https://mategelei.com Mate Gelei

          Akkor tulajdonképpen megválaszoltad a kérdést, nem? :)

        • Márton Szigeti

          Az i3 már mióta piacon van, a Model 3 meg talán 2 év múlva lesz elérhető és ugyanannyi pénzért minimálisan több a hatótávolsága. Aki 250km miatt nem vesz elektromos autót, annak a 350 se lesz elég. A durvább Model 3 meg már kicsit más árkategória megint. Csodák nincsenek.

        • The Norwegian

          Ez egy olyan komment amiben a kérdésre már ott is a válasz.

          mod: Közben láttam hogy Mate Gelei is rátapintott erre az érzékeny részre.

    • Frisco egyre keményebb

      Mire harmatos? Én 7 napból 5-ön össz-vissz max 20 km-t megyek / nap (ez a max, sokszor inkább kevesebbet). Tehát elvileg ha 1x tölteném / hét akkor is vígan ellennék vele. Arra az évi 2-3 alkalomra amikor meg sok száz km-t kell utaznom vagy bérelnék kocsit, vagy megoldanám máshogy.

      Nyilván aki napi sok száz km-t megy annak harmatos, de nem csak ilyen emberek élnek.

      • DnP

        Az emberek igen nagy része nem csak a sarki fűszereshez leugrani vesz kocsit, hanem hogy elvigye bárhová. Na ez arra alkalmatlan. Jövőben lehet/biztos megváltozik a helyzet, de most ez van.

        • tfin

          így van, és ezen embereknek nem is jó választás az i3, mint ahogy egy kertésznek sem ideális autó az opel corsa. viszont sokaknak ideális lehet az i3, mert minden nap a munkahely/iskola/auchan/posta/egyebek között forgolódik, ami a közelében van, és nincs rászorulva arra, hogy vidékre menjen. nekik ez tökéletes választás lehet. egy országos területi képviselőnek meg nem, ő majd vesz mást. nem hiszem, hogy ez a kocsi problémája lenne, hiszen az sem az opel corsa problémája, hogy a kertészek nem azt használják a cuccok fuvarozására egyik melóból a másikra.

      • Lac Tóth

        Handras jól mondta. Agglomerációs autó. Rengeteg ilyen ember él. Biáról, Törökvészről bemegy Pestre, megáll egy bevásárlásra, elhozza a gyerkőcöt. Stb.
        Németországban arányaiban kicsi a villanyautó penetráció. Autópályán tempósan bezúzni a városba, ami akár 100+ km naponta, dugó, stb. Vmiért nem annyira veszik a németek. Tavaly ha jól tudom 12 000 villanyautót adtak el – az egyik legmotorizáltabb és fejlett országban. Bakfitty.

  • Bence

    Télen majd egy hasonló teszt?

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Simán. :)

  • András Tekus

    Ha már Vác, akkor a Mihályinál sokkal jobb a fagyi…

    • Stef

      De oda nem lehet behajtani i3-al, csak a füstös-kormos helyijárattal… :(

  • Valentin

    9,9 kWh/100 km klímával baromi jó fogyasztás! Grat!

  • András Homár

    Sponsored

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nem.

  • Lambós Józsi

    Hello András, miért bem a Range Extenderes változatot vetted?

    • balage

      Mert akkor vett volna egy fölösleges szopórollert is, azt meg drága dolog hajtani (=a bmw motor nem kicsit szervizigényes)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Feleslegesen cipelném a motort, tök felesleges lenne nekem, sose indítanám be, cserébe romlana az elektromos hatótáv, a gyorsulás, és még hordhatnám kötelező szervizekre is, olajcsere stb.

      • Lambós Józsi

        Nem tudom, én a Rex felé hajlok, vidéken azért nincs annyi elektromos töltő. Egy kis kéthengeres motor van benne, nem hiszem, hogy egetverőek lennének a költségei. Na, majd meglátjuk melyik verzió jön össze. :)

        • Karnage

          Lambós Józsi létedre range extenders i3 felé hajlasz? No, leszálló ágban van a bodzázás mostanság? :)

          • Lambós Józsi

            Nem bodzázás, pékipar. ✋

  • Molnár Rack László

    Feritakoztam! :)

  • https://www.flickr.com/photos/danielszente/ Daniel Szente

    Saccolóra :)

  • Valentin

    Íme egy okos és jó cikk Szőcs Gábortól – Concorde alapkezelő, ami a magyar energetikai viszonyok jövőjét taglalja, mert bizony ez a kérdés az elektromos autók és a mi életmimőségünk kérdésében (is) nagyon fontos, sarkalatos pont:

    http://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2017/08/03/kell-e_nekunk_paks_ii./

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Igen ezt olvastam, de nem biztos, hogy ő tudja a tutit.

      • Valentin

        Ilyenkor komolyan örülök, hogy te is olvasol ilyen cikkeket! Elismerésem.
        Én elég sok mérnöki tárgyat tanultam, sugárkémia a szakirányom, imádtam a fizikát és a matekot, és az elmúlt 6 évben szívom magamba az energetikai, megújuló és elektromos autózással kapcsolatos kérdéseket.
        Nem mondom, hogy én vagyok Nicolas Tesla, de ez a cikk nagyon megállja a helyét!
        Örülnék neki, ha rajtunk kívül mások is elovasnák a cikket, illetve tovább is adnák, pont amiatt, hogy minél több magyar emberhez jusson el az üzenet:
        valójában egyáltalán nincs szükségünk további atomenergiára és ehhez köthető irgalmatlan beruházásra, NEM KELL NEKÜNK PAKS 2.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Szerintem sem kell, de hiába rugózunk ezen, így is úgy is meg fogják építeni.

          • Valentin

            Szerencsére nem. Elbuknak.

        • Lac Tóth

          Villanyautózás + nincs szükségünk energiára meg beruházásra? Ezt itt most hogy?

          • Valentin

            Azt írtam, nincs szükségünk további ATOMENERGIÁRA, azaz atomerőmű bővítésre, s nem azt, hogy nincs szükségünk E-ra, s beruházásra!!!

            • Lac Tóth

              ha most az a topic, hogy villanymotor a robbanómotor helyett, akkor bizony egyre több villamosenergia kell és lassan kevesebb benzin, meg gázolaj.
              A közlekedés nagy energiafogyasztó. Az erőművek elöregednek. Kapacitásfenntartás minimum kell, de bővítés is. Az áramfogyasztás lassan, de nő. A villamos közlekedéssel talán jelentősebb is lehet a növekedés. A személyautót meg zömmel este töltőd ( vagy nappali parkoláskor). Az ember életritmusa miatt.

            • Valentin

              Ebben mind igazad van Laci, én csak azt mondom, hogy nem az atomenergia bővítése felé kell haladni, mert egész egyszerűen nem éri meg a beruházás (egyre inkább úgy néz ki, hogy szinte sehol a világon), mert annyira lecsökkent a megújuló Energia ára, s bizony a szélerőmű pl. “éjszaka is termel, amikor nem süt a nap, de fúj a szél” , csak hogy visszaszúrjak a kormánynak a hülye napelemes szövegére.
              És igen is van egy olyan – most már tesztüzemben létező – elképzelés, miszerint az elektromos autók akkumulátoraiban tároljuk és egyenlítsük ki az elektomos hálózat egyenletlenségeit akár napközben a munkehelyen is konnektorba dugva az autót, ami így pufferként szolgál az elektromos hálózat számára -ezt Handrás is megemlítette utolsó videójában röviden.
              Otthon is lehet 1 vagy 2 PowerWall 2-d, ami a napközben napelemekből begyűjtött áramot éjszakára eltárolja, hogy éjszaka tölthesd az akksit, ha nem akarsz egáltalán az Elektromos hálózatra rácsatlanozni.
              A ráadás, hogy az U238,235 kibámyászása nagyon nagy környezeti terheléssel jár, sugárzás szintjén is, és száraz időszakban a szél ilyen helyekről nem sima, hanem radioaktív port szállít el, ami Oroszországból mehet akár Magyarországra, de akár Kanadába is, ezért mondtam, hogy globálisan terheli a környezetet.
              És ugye hányszor hangzott el az atomerőmű bővítés kapcsán, hogy a kiégett fűtőanyagának (ugye lényegében az atomreaktor üzemanyaga) sugárzása több 1000 évig tart, és ez közelben bizony halálos dózisú, nem csak 1-2 mSv, és a slussz poén, HOGY EGYÁTALÁN NEM TALÁLTÁK MÉG KI/FÖL EZEKENEK A FŰTŐELEMEKNEK A BIZTONSÁGOS HOSSZÚTÁVÚ (azaz több ezer éves) TÁROLÁSÁT, CSAK 100 ÉVRE MEGOLDOTT A KÉRDÉS.
              Utána felülvizsgálat, szükség esetén áthelyezés, de ha ez alatt egy nagy háború vagy bármilyen katasztrófa folytán “elfeledkeznek” a fűtőelemekről (történt már ilyen az elmúlt 60 évben), akkor a radiaktív anyag nagyon könnyen kimosódhat a környzetbe, ami az egész Földet beszennyezheti, és akkor lőttek a Föld lakhatóságának.
              És most ne jöjjetek kérlek nekem azzal, hogy nem kell rögződött s legrosszabb lehetséges forgatókönyvet felvázolni, mert a mérnöki tervezés és gondolkodás bizony ezt teszi szükségessé, hogy a dolgok ne történjék katasztrófa.
              Ja, és a kiégett fűtőelemek regenerálása is brutálisan környezetszennyező megoldás, így ez se alternatíva.

              Ugye az oroszoktól vennénk a fűtőelemeket?
              Becsatolok egy fotót szöveggel arról, milyen barbár szokásaik voltak és vannak mind a mai napig az oroszoknak U bányászat/kitermelés terén (is), és milyen katasztrófát idéztek vele elő Csernobil mellett https://uploads.disquscdn.com/images/73d44cd71ebd803c633d0f57feedb20760aadef8ea07972e577290bbebc884d1.jpg és annak nagyságrendjében: https://uploads.disquscdn.com/images/e70dd1322d76a70aee59ef336b37c358fa6e85c8d82893a01813825bf0408131.jpg

            • Lac Tóth

              Az emberiség évezredeket leélt áram , villamosság nélkül. Nemesített energia. Lehet áram nélkül élni? Lehet! Az atomenergia egy másik topic lehetne. A megújuló energia árral helyezd szembe a hektikusságát! Nem kőbe vésett dolog, de zömmel este ( alvás), vagy parkoláskor töltjük a személyautót ( vagy ha már nagyon kell, akkor bmikor). Handras gépe – nem tudom – gondolom a 22 kWh-ás i3. Ma egy kajak Tesla 85kWh-ás. Lesznek még nagyobbak is. Sőt, lehet nem a Lítium az utolsó válasz. Nem azt mondom, hogy kiesik a fotovoltikus, de igen nagy felület kell és csak fény esetén ( nappal) jöhet szóba aksit tölteni. Az, hogy még egy közbülső PowerWall aksit is töltsek, hogy arról töltsek este kocsit? Persze mindent lehet csinálni.

              A fotovoltikusnak van egy nagy előnye persze. Én is, Te is, Handrás is , bki telepíthet, nem nagyobb deal, mint egy i3, vagy Tesla vásárlása. Ha megéri, ha nem, megteheted. Sok teslás amúgy annyira megbolondul, hogy telepít is. Nem feltétlen hogy a 85 kWh-ás aksiját töltse, hanem egyfajta “tudatosságból”. Jó érzés. BTW Franciaországban, ahol olcsó az áram, nagy ország és van hogy nem tudják hova tenni az áramot, középületeket fűtenek villannyal, még ott sem bődületes hype a villanyautó, dízelnél tartanak :) Pedig van ilyen is: https://www.renault.hu/autok/modellek/uj-renault-zoe.html

            • Valentin

              “Az emberiség évezredeket leélt áram , villamosság nélkül. Nemesített energia. Lehet áram nélkül élni? Lehet!”
              - Az a múlt volt, most a jelent éljük, s a jelenben nem lehet. Még a szegény afrikaiak kunyhóira is napelemet telepítenek alapítványok jóvoltából, hogy ilvizet tudjanak forralni, ill. ingyen világítani otthonaikban.

              “Az atomenergia egy másik topic lehetne. A megújuló energia árral helyezd szembe a hektikusságát! Nem kőbe vésett dolog, de zömmel este ( alvás), vagy parkoláskor töltjük a személyautót ( vagy ha már nagyon kell, akkor bmikor).”
              – Minél többfajta megújuló e-t használsz és minél nagyobb területen elszórva (itt süt a nap, ott felhős az ég, itt már felkelt, ott csak 2 óra múlva fog, itt fúj a szél, ott szélcsend van), annál kiegyenlítettebb a rendszer által generált villamosenergia, miert ugyanarra a villamos hálózatra van rácsatlakozva, s ez még ez országokon is túlmutat, mivel össze vannak kötve az országok vill. E hálózataik egymással.
              Ezért mind e miatt nem értek veled egyet, mind azért sem, mert nem csak kétféle megújuló létezik, ott van biodegradációs lebomlásból származó CH4 (metán, vagy ha úgy tetszik földgáz:-))), aminek hasznosítása nagyon széles körű lehet (hőtermelés, E termelés üzemanyagcellával vagy közvetve gőzzel turbinákban), geotermikus E, hőforrások, és egy rakás egyéb, az ország adottságainak megfelelőek.

              ” Handras gépe – nem tudom – gondolom a 22 kWh-ás i3. Ma egy kajak Tesla 85kWh-ás. Lesznek még nagyobbak is. Sőt, lehet nem a Lítium az utolsó válasz. Nem azt mondom, hogy kiesik a fotovoltikus, de igen nagy felület kell és csak fény esetén ( nappal) jöhet szóba aksit tölteni. Az, hogy még egy közbülső PowerWall aksit is töltsek, hogy arról töltsek este kocsit? Persze mindent lehet csinálni.
              -30 kWh-s Handrás gépe, és a 85 kWh-s Tesla valójában “csak” 77kWh-s, de ahogy írtad, van is már nagyobb, 100 kWh-s, ami valóban 100.
              A fotóvoltaikus E (napelemek) manapság annyira reális és működő alternatíva lett az ipari E termelésben, hogy Japán (aminek köztudottan nincs fölös területe, és nagyon nagy a zsúfoltság, vagyis hidd el, hogy nem a terület nem probléma, a szándék hiánya viszont már az (hazánk) 1000 MW-os telepítéseket épít ki újonnan évről-évre (Paks összesen tud 2000 MW-ot a 4 reaktorral)), Kína 10 000 MW-okat (az egész világon élen jár ebben), de ott van USA, Fo, No, amik az elmúlt 5 évben olyan teljesítményű napelemerőműveket építettek ki, hogy aki ennek ellenkezője mellett kardoskodik, az nincs tisztában a tényekkel, vagy csak nem hajlandó tudomást venni róla, mert szereti a petróleum szagát:-).

              “A fotovoltikusnak van egy nagy előnye persze. Én is, Te is, Handrás is , bki telepíthet, nem nagyobb deal, mint egy i3, vagy Tesla vásárlása. Ha megéri, ha nem, megteheted.
              - 3 millió Ft-ból (egy i3 meg 13 millió Ft, így a kettő nem ugyanaz a nagyságrend) egy 8kW-os rendszert építhetsz ki, ami jóval meghaladja egy ház ill. háztartás igényét, azaz ezzel a rendszerrel már bőven töltheted az autód otthon.
              Ki ki döntse el maga, hogy rá akar-e csatlakozni a villamos hálózatra, vagy nem, s inkább vesz Powerwall 2-t, hogy abban raktározza el a napból begyűjtött E-t.
              Ez csak világlátás kérdése, hogy látod jónak, helyesnek stb.

              “Sok teslás amúgy annyira megbolondul, hogy telepít is. Nem feltétlen hogy a 85 kWh-ás aksiját töltse, hanem egyfajta “tudatosságból”. Jó érzés.”
              - Én inkább azt mondtam vola, hogy megjön az eszük, s ez a legtöbb környezettudatos emberre igaz, nem csak a Teslásokra. (Leaf-esek, Zoésok etc. és azoknak is, akiknek nincs e-autójuk). De abban igazad van, hogy valóban jó érzés, s amikor valaki e-autót vásáról, vele megérkezik a vágy is a környezettudatos szemléletre, és ez így van jól.
              Most mondhatnám, hogy az e-autót Isten teremtette, a belsőégésű autókat meg az ember :-).
              Fogják a Teslájukat is onnan tölteni, mihelyt megértik, hogy lenne még jobb a rendszerük.

              “BTW Franciaországban, ahol olcsó az áram, nagy ország és van hogy nem tudják hova tenni az áramot, középületeket fűtenek villannyal, még ott sem bődületes hype a villanyautó, dízelnél tartanak :) Pedig van ilyen is: https://www.renault.hu/auto…”
              - Franciaországban korábban terjedtek el túlságosan is a diesel autók, és nyilván sok idő, míg egy ekkora diesel autós park lecserélődik, de már 3 éve is nagyon sok e-autót láttam Fo-ban, már akkor létezett náluk a párizsi e-autó kölcsönző rendszer, már akkor Tesla-s taxik jártak, és tévedés, mert imádják az elektromos autókat, ahogy be is linkelted ide a Zoét (helyesen :-), ami a világ legjobb elektromos kisautója (csak kívülről), ami nem is olyan kicsi, ti. 5 személyes, 330 literes csomagtartója van, s bőven elférni benne, ráadásul nagyon szép, ellentétben a Leaf-fel például.

              Szóval igenis nagyon szeretik a franciák az elektromos autókat, és veszik is őket, mint a cukrot, főleg az állami támogatással és az akksi bérléssel (nem veszik meg a Zoé akksiját, csak bérlik).

              Mindent egybevetve örömmel olvastam írásodat, csak most többnyire nem értettem vele egyet. Köszi!

  • Palásti Gábor

    Csak az kellett hogy ide járj fagyizni az elektromos autóddal és ma felavattak a fagyizó mögött egy elektromos töltőt.

    https://uploads.disquscdn.com/images/d79ca7837a09939d23e8bde8eefddbc10bb08d1c8bba5e44ef2ae100105698b1.jpg

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Ugye ugye :D

  • Lac Tóth