Önvezetés Autópályán – Tesla Model 3 V10

Tetszik vagy nem tetszik, előbb vagy utóbb, az emberek nem fognak autókat vezetni, maximum versenypályán egy-egy hétvégén, de a közutakon önvezető autók szállítják majd utasaikat.

Ettől persze még messze vagyunk, de a Tesla sorra hozza ki az egyre ügyesebb szoftververziókat, amikkel egyre közelebb kerülünk a teljes önvezetéshez, vagyis a Level 5-höz. Gyakorlatilag hónapról hónapra érzem az autón, hogy egyre biztosabban vezet. Persze csak akkor ha megfelelő utakon használjuk, ami az autopilot leírásában benne is van. Például az is le van írva, hogy ne engedjük be körforgalomba, ahogy az is, hogy a stop táblákat és a közlekedési lámpákat még nem ismeri. Persze ha valaki hülye, akkor lehet erőltetni utóbbiakat, csak baleset lesz a vége. Vagy egy clickbait videó. Na mindegy.

Szóval ha megfelelően használjuk, az autopilot nagy segítség. Persze van, hogy bénázik, de egyre kevesebbet, és ahogy egyre ügyesebb, úgy használom egyre többet. Például ha a naviba címet pötyögök be, azonnal bekattintom az önvezetést, vagy ha unalamas araszolgatás van valamelyik főúton. Ezt meg is mutattam az előző videóban, most pedig jöjjön az autópálya, rengetegen kértétek, hogy legyen egy ilyen videó is. Íme:

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Tesla Universal, Használt elektromos autók, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István, Dávid Lencsés-Tóth, Tamás Borsos, Otto Olah, Bunyevácz Árpád Márk, Környezetbarát weboldal készítés, CoderWeb, Péter, Patonai Szabolcs, Széles Csongor

  • Csodafickó

    “hogy ne engedjük be körforgalomba, ahogy az is, hogy a stop táblákat és a közlekedési lámpákat még nem ismeri.”
    Tehát az egész értelmetlen jelenleg az autópályán kívül.

    • Márton Szigeti

      Igen, akkor nem csak nekem fura, hogy pl. hogy nem tud felismerni egy stop táblát, vagy a piros lámpát. Szerintem ez röhejes.

      • Zsolt

        Majd jön a frissítés… Sajnos az embereket nem lehet frissíteni, és vannak a genyók, akik szintén nem foglalkoznak a stoptáblával…

      • Van róla fogalmad mennyire nehéz leprogramozni, hogy mondjuk ha van 3 lámpa egymás mellett, jobbra balra kanyarodó meg egyenes sávokkal, akkor az autó ezeket értelmezze, megszámolja a sávokat, és azt csinálja amit vársz? Tesla oldalán egyébként van fenn level 5 önvezetés videó a jelenlegi hardverrel.

        • Márton Szigeti

          A röhejest amúgy olyan formában értettem, hogy ha ilyeneket meg tudnak csinálni benne, hogy azt észreveszi, hogy besorolna egy autó és elengedi, meg hogy melyik sáv halad gyorsabban, akkor egy statikus valamit (pl. stoptábla) hogy nem vesz észre? Gondolom az elsőbbségadás táblát azért tudja, az lényegében ugyanaz. A lámpa lehet, hogy neccesebb.

          Azért ezek elég alap hiányosságok ahhoz képest, hogy mennyire hangoztatják, hogy már csak egy lépésre van a full önvezetéstől a Tesla. Közben a videókon is látni, hogy sokszor alap helyzeteket nem tud értelmezni az autó.

          • momentofTruth

            azt kell látni, hogy egy tábla nem ugyanúgy néz ki (a szabványok ellenére) mindenhol a világban. Sokszor az apró különbségek miatt miatt sokkal nehezebben értelmezi a neural net. Az autóban nem OCR (azaz szövegfelismerő) van, hanem egy neural net ami hasonló pixel csoportokat azonosít.

          • Ádám Török

            Ezt lehet úgy lenne a legkönnyebb, elmagyarázni ha nézzük a dinamikus elemeket a közlekedésbe ezek az autók amik körül vesznek téged, tételezzük fel 50km/h-al haladsz, 60km/h-al előznek közbe előtted lévő 40km/h-ra lassít, ha ezt ábrázolod egy közös rendszerbe észre veszed, hogy hozzád képest ezek nem is olyan gyorsan mozgó testek, valamint egész sok adatot tudsz ezekről begyűjteni, körülötted lévő kamerák, valamint a sonars rendszerrel. Viszont ugyan ebben az esetben egy tábla, vagy egy közlekedési lámpa ha te vagy a rendszer középpontja -50km/h -val is közeledik feléd a tempóból adódóan, a sonarokon a tábla egy kis pont lesz amiből elég nehéz kikövetkeztetni az mi is lehet, így marad a vizuális feldolgozás ami a tesla esetében előre monochrom valamint színes kb 80-100m látási távolsággal rendelkező kamerák vesznek. Közlekedési lámpák esetén monochrom kamera kilőve az eltérő lámpák miatt,(de ettől függetlenül segíthet még). Akkor nézzük meg azt, az észlelés pillanatától ami, ha nem halad előtted egyetlen autó se (100m-ről míg elhaladsz a tábla mellett) 13,9m/s el közeledik, magyarán 7,2 másodperced van észlelni, döntést hozni, beavatkozni (és még csak 50km/h-val mész) és itt nincs benne a kamion aki 3-4 másodpercig takarja előtted a táblát, majd szépen stop táblát nem betartva áthalad a kereszteződésen, valamint az autódnak még van egy bizonyos fékútja is és nem hiszem a satufékezés lenne erre a legjobb megoldás(50-ről satufékkel lassítva is kb 10 méter fékutad lesz) . Emberi agy ezt a 7 másodpercet nagyon gyorsan lereagálja, döntést hoz és beavatkozik, viszont ez sokkal nehezebb egy olyan helyzetbe ahol a gép dönt. Valamint itt nem szabad összehasonlítani a konkurens autó gyártok táblafigyelő rendszerével, hiszen az egy dedikált rendszer csak azt az egy feladatot oldja meg, és sokszor azt is elég nehézkesen.
            Ha ezeket az adatokat összegzed akkor elég elképesztő belegondolni, hogy a forgalom résztvevői figyelése mellett, tényleges döntéseket hoz meg az autó, valamint emellett rengeteg adatot dolgoz fel, és az idő tört része alatt azonosít, majd helyzetnek megfelelően lereagál egy helyzetet.

            • Batka

              Van ebben igazság, de mezei GPS programok is tudják a táblákat adatbázisból. Tehát nem feltétlen kell (csak) az érzékelésre hagyatkozni, az esetleg kiegészíthetné, javíthatná az adatbázist. Úgy értem, ha új tábla kerül valahova, vagy cserélődik, ha egy Tesla elmegy előtte és érzékeli a táblát (vagy annak hiányát), javítják program adatbázisát. Mondjuk ettől még figyelni kell a sofőrnek (vagy hogyis hívjuk, aki Teslát vezet).

            • Ádám Török

              Persze ezzel tisztában vagyok, de egy önvezetésnél szerintem ezek a funkciók a fontosak, és az hogy baleset veszélyes helyen újonnan kihelyezett tábla észleljen sokkal fontosabb mint, a 30 as tábla jelzése, az autópálya és az Auchan között. Ezenfelül lássuk be lehet adatbázisból dolgozni, nagyon szép heurisztikával, viszont én hülyeségnek tartom lefejleszteni ezt csak azok kedvéért akik most hiányolják az autóban.(későbbiekben neurális hálóval úgyis pontosabb lesz ez) Valamint, így még a jelenlegi felhasználók nagyobb figyelemmel követik az utat, ezzel együtt auto pilot működését, és beavatkozásaikkal folyamatosan fejlesztik a Teslába már réges-rég beépített tábla/lámpa felismerés azzal ahogy épp reagáltak. Ezek mellett se a marketingnek, se az autóban utazókban nem keltene pozitív véleményt egy korábban kiadott nagymértékben hibázni képes rendszer.
              Így szerintem amennyiben valakinek, hiányzik ez a rendszer az indítsok egy Waze-t és nézze a sarokban a kilométer órát, vagy várjon a tényleges megoldást nyújtó softwer updateig.

          • Miklos Kiszely
    • Secret Santa

      Az USA-ban remekül működik mindez (jó, körforgalom elég ritka :D), meg lehet köszönni az EU-nak hogy jelenleg errefelé tiltott…

    • Városban is rengeteget használom. BTW több mint 1 milliárd kilométert vezettek már a népek önvezetéssel. Szóval az értelmetlen jelző talán kicsit túlzás. “Autopilot had operated actively on hardware version 1 vehicles for 300 million miles (500 million km) and 1.3 billion miles (2 billion km) in shadow mode.”

      • Csodafickó

        Nekem tetszik a dolog, csak egyszerűen még béta és a fenti hiányok alapvetőek.

  • Patrik

    Sziasztok!

    Nekem alapvetően tetszik az önvezetés, de valahogy a 2 videó alapján az jön le, hogy bizonytalan az egész és én ebbe így nem tudnék megbízni. Mondom, hogy mi a bajom vele.

    Az első videó vége fele, nem tudott lekezelni egy szűkülő, megszűnő sávot és igazából túl sokat nem is tett ellene, hogy ebből baleset ne legyen. (Vinnyoggot, de se megállás se intenzív lassítás)

    Akkor itt a második ami úgy szint bizalom gerjesztő, mert csupa jó dolgot csinál a pályán, de 130-as tempónál 10m-es féktávot tart, sőt igazából mindig!

    Na most vagy nekem tűnik ez nagyon kevésnek, vagy az optika csal?

    András te ezt, hogy érzed a volán mögött? Én magamtól ennek 3-4x tartanám biztonságos féktávként egy bizonytalankodó kocsinál.

  • W

    Az a gondom ezzel, hogy a magam reszerol folyamatos “b@szogatasnak” elnem meg vezetes kozben, hogy allandOan szol nyuljak oda, jon valami, fogd meg a kormanyt stb. Ehelyett inkabb nyugodtan elvezetek. HA nem kellene belenyulni, megehetnem a szendvicsemet, kinyujtozhatnek egy 10percre, megirhatnek egy sms-t es addog NULLA belenyulast igenyel, akkor fog ez engem erdekelni. Nem akarom, hogy mint egy taxi beszallok-kiszallok modon menjen az autom (biztos vannak ilyen helyzetek, sot lehet a jovoben ez meg biztonsagosabb lesz mint ahogy most sok idiota nyomja… tegnap M5-oson kb. 2x nyirtak ki majdnem, szoval ha valaki en tamogatnam). De ugy erzem ez meg minimum 4-5 ev, mire ennek a kozeleben jarhatunk majd.

    • Nem kell folyamatosan odanyúlni, pihenteted a kezed a kormányon és ennyi. A videókon azért kell folyton megfogni, mert a videó kedvéért a videósok, nyilván sokszor elengedik a kormányt, hogy látványosabb legyen.

      • W

        Nekem a lenyeg az, hogy vagy fogom a kormanyt, mert en vezetek, vagy elengedem es az autopilot nyomja helyettem amig en mast csinalok. Innentol van ertelme. Most legalabb ugyanannyi figyelmemet kotne le, plusz meg azon filoznek mikor hibazik…

        • iamthehorsewitnoname

          az a baj, hogy minden amit leírtál az nem igaz. nem is értem miért tudod jobban annál mint aki használja. 😀

          • W

            En csak leirtam a velemenyemet a rengeteg videoban lathato benazasrol. Ha ez normalis mederbe terelodik, akkor engem is erdekelni fog. Addig nem.

            • iamthehorsewitnoname

              ameddig nem próbálod ki, felesleges pár perces videók alapján leírnod a rendszert.

            • W

              Eloszor is egy “h” kimaradt a nevedbol.
              Masodszor ha ez az onvezetes ebben a Teslaban tenyleg annyira jo lenne, regen engedelyeztek volna mindenhol es elvinne A-bol B-be beleeres/kontrol/fel szemunk rajtatartasa stb. nelkul. De meg egyelore nem ilyen. Kar ezen rangasson a gorcs a nagy lelkesedesedben, veletlenek itt sincsenek. A rendszer nincsen keszen. Beta teszterek a soforok, gyujtik az adatokat, infokat. Majd ha elkeszult szivesen hasznalom. Addig pedig kiszolgal a mostani nem onvezeto, nem elektromos autom. Velhetoen eloszor az elektromosat fogom megugrani, es lehet abbol is a masodik lesz csak mire onvezetes szeriafelszereleskent 100%-osan ott lesz.
              Ma peldaul Belgiumban voltam egy olyan utszakaszon, ahol felturtak az utat, es minden autos belassitott a vegere, mert kovetni alig birtak a savok huzasat (eszetlen barom volt, aki kitalalta igy). Nem gondolom, hogy mindegyik tanulovezeto lett volna elottem, szoval fel van adva ezeknek a rendszereknek a lecke rendesen.

            • iamthehorsewitnoname

              az a baj, hogy úgy írod le a véleményed, mintha elon musk éppen pisztolyt tartan a fejedhez és azt üvöltené, hogy vegyed meg. senkinek nem kötelező megvenni sem használni. ellenben ameddig nem használtad, ne mondd hogy totálisan felesleges és semmire se jó használhatatlan hulladék fos az egész rendszer. a nevemből tényleg kimaradt egy h betű. szomorú, eddig fel se tűnt. köszi!

  • Richárd Horváth

    Olvasom a címet: Tesla Model 3 V10. Mondom: V10-es motor, persze hogy megy mint állat!!! 🙂
    Bocs, nem tudtam kihagyni 🙂