Önvezetés a városban – Tesla Model 3 V10

A Tesla önvezető módban, autópályán már gond nélkül elmegy akár több 100 kilométert is, de vajon mire képes a budapesti közlekedésben?

2017 novemberben próbáltam ki először az önvezetést Mr. Nehézláb Teslájában, azóta is ez a legnézettebb videóm, már 1,1 millió megtekintésnél jár. Az autópályán egész jól elboldogult a Model S, de a városban pár perc használat után majdnem lepadkáztam a felniket egy járdaszigeten. Vagyis nem én, hanem az autó. A videóban az volt az a pont ahol nem is erőltettem tovább a dolgot, egyszerűen az Autopilot még nem volt kész a városi utakra és forgalomra. Azóta eltelt majdnem két év, egy ideje magam is Teslával járok és észrevettem, hogy városban is egyre többször használom az Autopilot-ot. Például ha kihangosítón telefonálok. A telefon nagyon elvonja a figyelmet, még akkor is ha kihangosítón használjuk. Akkor is bekapcsolom az autopilótát, ha például a naviba ütök be egy új címet, vagy útvonalat módosítok. A navi cseszegetése tipikusan az a tevékenység, amikor nagy eséllyel törhetjük össze az autót.

Az autopilot fejlődik de a V10-es szoftert még nem volt időm tesztelni. Csináltam hát egy videót is az úton, természetesen vágatlanul, és nem, nem vettük fel többször, ez az egy felvétel készült. 🙂 PS: tudom, hogy néha neccesek a sebességhatárok, de plusz 10 km/h-ra van állítva az autó, hogy a városi forgalomban ne tartsak fel senkit. Két féle beállítás van erre, én ezt használom. Na jöjjön a videó:

Ha a Tesla Universalnál vásárolsz Teslát, a HANDRAS01 kóddal 50 százalék kedvezményt kapsz a falitöltőre!

Használt elektromos autók: http://teslaautok.com/

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Tesla Universal, Használt elektromos autók, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István, Dávid Lencsés-Tóth, Tamás Borsos, Otto Olah, Bunyevácz Árpád Márk, Környezetbarát weboldal készítés, CoderWeb, Péter

  • Secret Santa

    Az a durva, hogy még “tempomat” módban is előbb lassít, mint az előttem lévő autó féklámpája kigyulladna. Ilyen szempontból jobb, előbb látja, ha lassítani kell, mint én 😀

  • Rorschach

    Varosi teszttol tobbet vartam volna, mint egy 2*2 savos ut es egy kis M0. A vegen abban biztam, hogy a hid vegenel levo turbokorforgalmat kiprobalod, hiszen abban fel vannak festve a savok, valahol meg elvalaszto szegely is van.

  • iamthehorsewitnoname
  • Köles Ákos

    Üdv!

    Én egyet nem értek, de nem csak a TESLA-nál, hanem az összes gyártónál. Hogyan tehetnek be a gyártók az autóikba félkész funkciókat??? Vegyünk egy nagyon egyszerű esetet. A legtöbb autógyár, már kínál az autóihoz, automatikus parkolási funkciót. Néztem sok tesztet és kb. a próbálkozások
    1/3-ában sikerül tökéletesen beparkolnia a többi esetben meg nem! Hogyan engedhet ki közútra egy gyártó egy olyan autót, amelyik 100-ból százszor nem tud beparkolni tökéletesen??? Ugyan ez van a TESLA-nál is, csak nagyobb léptékben, mert az már AUTOPILOT. Szerintem ez őrül veszélyes!!! Mert vannak az olyan emberek, mint András, aki tisztában van a dolgokkal, meg utána néz ezeknek, de a legtöbb autóhoz nem értő ember (akinek az autó annyi, hogy elvisz A-ból B-be) ezt nem teszi meg! A TESLA-nak felelősségét abban látom, hogy AUTOPILOT-nak nevezi ezt a rendszert, ami több, mint a hagyományos vezetés támogató rendszerek, de még nem önvezetés. Mi történik, akkor, ha valaki mondjuk ezt a funkciót bekapcsolja, majd belemerül a telefonján a facebook massenger-be, aztán az autó belekerül egy olyan bonyolult közlekedési szituációba, aminél összezavarodik és balesetet okoz. Ilyenkor pl. Magyarországon kit vesznek elő? Ki lesz a felelős? Nem akarok senkit megbántani, de a napi 25 km-es ingázásom közben annyi felelőtlen hülyét látok az úton, akiknek a kezébe adni egy ilyen funkcióval ellátott autót élet veszélyes!!!

    Ákos

    • Charles Borroneo

      A parkolást segítő asszisztens nevében benne van, hogy magától nem áll be. Jogilag ki is van védve.
      Az önvezetés egy hihetetlenül bonyolult dolog. A ma kapható autókban mind korlátozott, béta módon érhető el a szolgáltatás. A gyártók hangsúlyozzák és jogilag is tisztázzák, hogy milyen módon lehet használni ezt a funkciót (állandó emberi kontrol mellett) és milyen felelősségi viszonyok állnak fent a használata közben.
      A bonyolultság az oka, hogy engedélyezik a funkció béta állapotú használatát. Ugyanis jelenleg minden felhasználó béta tesztelő, hihetetlenül sok információt szolgáltatva ezzel a fejlesztőknek, akik ezen információk birtokában hamarabb készülnek el a végleges verzióval.
      A konkrét kérdésre válaszolva, ha egy Tesla sofőr bekapcsolja az önvezetést majd belemerül a telefonjába, akkor megsérti a felhasználás feltételeit és büntethető lesz egy baleset bekövetkeztekor.
      Hülye emberek mindig lesznek, emlékezetes az amerikai sofőr aki az autópályán hátra ment a lakóautójába lefeküdni, mert senki nem mondta neki, hogy a lakóautó csak állva lakóautó, menet közben vezeti kell. Ettől még nem tiltják be a lakóautókat.

      • Köles Ákos

        “A bonyolultság az oka, hogy engedélyezik a funkció béta állapotú
        használatát. Ugyanis jelenleg minden felhasználó béta tesztelő,
        hihetetlenül sok információt szolgáltatva ezzel a fejlesztőknek, akik
        ezen információk birtokában hamarabb készülnek el a végleges verzióval.”
        Őszinte leszek engem nem, csak az dühít, hogy béta szoftveres autókat adnak el nekünk, hanem az is dühít, hogy ezt a munkát (beta tesztelés) az autógyárak elvégeztetik a autó talajokkal, viszont nem honorálják ezt semmilyen formában!
        Az már, csak hab a tortán, hogy nekem az autót nem úgy adja el a kereskedés, ja uram ebben BETA verziós AUTOPILOTE rendszer van. Ahogy fentebb írtam azt a veszélyét látom, hogy egy teljesen átlag embernek, ha eladsz egy autót AUTOPILOTE funkcióval Ő, úgy fogja tekinteni, hogy az önvezetés és közben azt csinál amit akar.

        • iamthehorsewitnoname

          hogyan kéne szted lefejleszteni egy ilyen funkciót egy irodán belül úgy hogy jó legyen? te ennyire nem értesz semmihez amit beszélsz? egyébként Autopilot-nak írják, nem Autopilote-nak… Valamint el kell árulnom, lőttél egy kurva nagy öngólt, azt írtad le, hogy az a hülye emberek kezébe adni veszélyes, tehát nem a Tesla a hibás, meg nem a kocsi a szar meg a béta, hanem az emberek hülyék. A Te analógiád mentén haladva, nem csak ezeket kellene kitiltani, hanem azokat az embereket is akik NEM TUDNAK PARKOLNI SE VEZETNI hiába van jogosítványuk. Benne van a nevében hogy vezetéssegítő. Ha megnézted, az összes létező videóban elmondja mindenki, hogy ez beta statuszú dolog, a kocsi is felhívja erre a figyelmed (ha annyira ismernéd a Tesla autóit mint amennyire hirdeted ezt tudnád ezt is, de ezt sem tudod) valamint vezetés közben is többször hozzá kell érni a kormányhoz, jelez ha baj van. 1-2 haláleset történt az Autopilot használta közben eddig legjobb tudomásom szerint, és az is mind az emberi hülyeség számlájára írható, ez idő alatt többezer haláleset történt autopilot nélkül emberi mulasztás miatt, Te mégis megint a Teslaba meg az autógyártókba állsz bele mint egy idióta. Tipikusan az a hülye vagy, aki azzal próbál okosnak tűnni, hogy szar módon próbál jó dolgokat megreformálni. Pontosabban még azt sem, mert csak fikázol meg hülye kérdéseket teszel fel és hülyeségeket állítasz. Többször több mindenki kért már, hogy nézz utána legalább annak amiről beszélsz, mégis azt hiszed, hogy csak Te vagy a helikopter és mindenki más hülye. Vagy ennyire nem vagy okos, vagy zseniális troll vagy.

          • Köles Ákos

            “hogyan kéne szted lefejleszteni egy ilyen funkciót egy irodán belül úgy hogy jó legyen?”
            Egy szóval nem mondtam, hogy ilyet irodában ki lehet fejleszteni. Pl. szoftver fejlesztő cégek csinálják azt, hogy felraknak a weboldalra egy felhívást, hogy béta tesztelőket keresnek. Kiköltesz egy adatlapot letöltöd a szoftver, majd nyüstölöd és jelented nekik a hibákat, bagokat. Végül a szoftveres cég ezért a munkáért cserébe ad egy license kulcsot a végleges szoftverhez. Ez azért nem rossz egy több százezer Ft-os szoftver esetén. Bár a TESLA-nál megszoktuk, hogy spórolnak a formatervezőn, a műszerfalon, a minőségen, sőt a szoftver tesztelésen is, viszont az autó árában ez nem jelenik meg!!!
            Vályi István autós szaki is ugyan ezt mondta, mint én, csak más szavakkal, akkor ezek szerint Ő is hülye???
            “hogy ez beta statuszú dolog, a kocsi is felhívja erre a figyelmed”
            Tehát azt állítod, hogy a TESLA kiírja a képernyőre az önvető funkció bekapcsolása esetén, hogy ez egy BETA változat vigyázz??? 😀 😀 😀
            Úgy látszik a TESLA-soknál mindenki troll, aki nem esik hasra mondjuk egy MODEL 3-tól, vagy szimplán van saját véleménye…

            • iamthehorsewitnoname

              igen, jelenleg a navitgate on autopilotnál is kint van a beta jelző. mikor megveszi az ember akkor is elmondják, hogy nem szabad erre bízni az életed 100%-ban. érdemes megnézni ezt a videót is: https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

              az autopilotnak is tanulnia kell, és úgy lehet tanulni HA HASZNÁLVA VAN. nem értem mi olyan érthetetlen. egyébiránt, nem értem miért nem bírod felfogni, hogy: NEM. KÖTELEZŐ. MEGVÁSÁROLNI. A. TESLA. EGYIK. TERMÉKÉT. SEM. aki megveszi az tisztában van vele, hogy mit vesz. aki nem az hülye. ha valaki hülye, arról nem a Tesla tehet. pl. az hogy hülye vagy, arról Te tehetsz, senki más.

            • Köles Ákos

              Tudod volt szerencsém IT alapú rendszer fejlesztésében részt venni és mivel én fogtam össze láss csodát volt tesztelés is a végén! Ráadásul több lépcsőben! El nem tudtam volna képzelni, hogy kimenjen a nagyközönséghez hibákkal!!!

              “egyébként azt vágod, hogy generációról generációra az autók valamint
              annak motorjaik is fejlesztéseken esnek át? tisztában vagy vele, hogy az
              előd modell életciklusa alapján összegyűlt tapasztalatok alapján (jó
              esetben) történnek ezek a fejlesztések?”

              Tisztában vagyok vele, de amit írsz az teljesen más! Perszer fejlesztenek egy benzinmotort, ami csendesebben fog járni, erősebb lesz és kevesebbet fog fogyasztani. De ezt ne keverjük már össze azzal, hogy van egy AUTO PARKING funkció egy autóban, ami 10-ből mondjuk 4-szer parkol be tökéletesen, 6-szor meg, hogy is mondjam…
              Azért azt jó lenne, ha megértenéd, hogy minden autógyártónál elítélem ezt, viszont a DACIA és a TESLA nem egy árban vannak. Egy PORSCHE árú autónál ilyen húzásokat megcsinálni nem ugyan olyan, mint egy 3 milliós autónál.

            • Charles Borroneo

              Nincs hibátlan szoftver, még a legalapabb szinten sem. Hiába teszteli sokezer ember, hiba mindig marad. Tehát te sem tudsz hibátlan terméket kiadni a nagyközönségnek.
              Még egyszer -remélem utoljára- leírom, hogy nincs auto parking funkció. Parkolást segítő funkció van. Azzal, hogy szándékosan félrenevezed adod az egyik érvedet a vitában. Ez nem szint.
              A Tesla önvezető rendszere béta állapotú. Nem vagy köteles használni és nem vagy köteles részt venni a programban. Amennyiben kedved van hozzá vagy csak szimplán segíteni szeretnéd a fejlesztést, akkor használod. Igen, ingyen. Mint az Apple public béta rendszere. Ha akarod a hivatalos megjelenés előtt letöltheted a béta verziót és ingyen segítheted a szoftver fejlesztését azzal, hogy egy sok hibát tartalmazó szoftvert használsz.

            • Köles Ákos

              De van! Pl. az új FORD FOCUS-ban is az van. Teljesen automatikusan beparkol gáz, fék, kormány minden csinál, sőt még a helyet is figyeli, hogy hová fér be. Amiről Te beszélsz, azok a régebbiek ahol a gázt féket neked kellett nyomni Ő, csak kormányozott.

            • Charles Borroneo
            • Köles Ákos

              Ezzel egy baj van ez a régi Focus, már kint van az új 1 éve!
              Olyan gyorsan jönnek ki az új modellek, hogy sokszor én is le vagyok maradva.

              17:30-tól nézd:
              https://www.youtube.com/watch?v=TebD7dwbMT0&t=1153s

            • Charles Borroneo

              Félreérted. Nem az számít, hogy milyen képességekkel van felruházva az asszisztens, hanem az, hogy asszisztens. Így hívják és végig emberi kontrollt igényel. Ha parkolás közben nekimegy egy autónak, azért a Ford nem vállal felelősséget, neked kell kifizetned, hiszen a te hibád. Folyamatosan figyelned kell a folyamatot és hogy nem a gázpedált kell nyomnod, hanem egy gombot, az ebből a szempontból lényegtelen. Egyre okosabbak ezek a rendszerek, de ezek továbbra is csak segédek, akárcsak az autopilot megoldások.

            • Bohutinsky Gábor

              Csak blokkod. Minden videonal azonnal itt van es irogat. Amiota letiltottam, sokkal nyugisabb ez az oldal.

            • Köles Ákos

              Nem szoktam minden videónál írogatni!
              Amúgy meg nagyon leült maga az oldal, ha nem írnék szinte komment nem lenne, mert kb. az én írásaimra bolydul fel kicsit az itteni népség…

            • Charles Borroneo

              Annyi komment van, amennyit az adott videó érdemel. Általában nem sokat.