Így töltöd majd az autódat hosszú utakon

Sokak szerint az elektromos autók azért nem alkalmasak hosszú útra, mert sokáig tart feltölteni. Szerencsére a fejlődés nem áll meg ezen a téren sem.

Csináltam már korábban egy mit hova dugj kisokost az elektromos autók töltésével kapcsolatban, de azóta történt nem kis fejlődés ezen a fronton, mind az autókban illetve a töltők nagyot léptek előre. Mivel ez egy elég fontos téma, ráadásul a Model 3 lehetővé teszi az új generációs villámtöltők bemutatását, elérkezettnek láttam az időt, hogy elkészítsem a második részt. Íme:

A felsorolásból kimaradt a Smart, az újakat lehet már 22 KW AC-ról is tölteni. A Superchargereket pedig szándékosan hagytam ki, EU-ban még nincsenek 250 kW-os V3-as Superchargerek.

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Tesla Universal, Használt elektromos autók, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Mikola Krisztian, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István, Dávid Lencsés-Tóth, Tamás Borsos, Otto Olah, Bunyevácz Árpád Márk,

 

71 hozzászólás

realitivitásgyakorlat

Ennél azért vannak jobb mondatok is a világon.

Pláne, hogy ennek még értelme sincsen.

Dávid Kovács

Azóta feszeget egy kérdés amióta elektromos autókat látni az utakon: miért nincs egyiken sem napelem? (jó lehet valamelyiken van, csak én nem láttam olyat). Kb. 35 éve láttam először napelemmel folyamatosan üzemelő villanypásztort, azóta rengeteg dolgot működtetnek vele. Többek közt-ha már közlekedés, és az előrejutás a cél-, villanymotoros csónakot, de láttam már eletromos quadost kiteregetni a napelemeit amíg pihent, de ami még durvább: 2 utcával arrébb egy komplett fémmmegmunkáló üzem megy napelemről. Tehát ha mondjuk az elégtelen felületű napelem egy autón nem is tudja menet közben folyamatosan elegendő energiával ellátni, de el nem hiszem, hogy egy egész napi napon állás közben ne tudna értékelhető mennyiségű energiát visszatermelni. Nem szeretném ha kötekedésnek hangzana (nem vagyok ellene a fejlődésnek), és nincs is szándékomban kötekedni az ominózus 15 perccel kapcsolatban (akár csak 5-ről ha a tankolás idejét leszámítom, bár egy hagyományos autónál mindenki ki tudja számolni a saját kocsijával, ha megtankol Kanizsán előző este, akkor másnap nagy eséllyel visszaér Pestről úgy, hogy nem kell az autópálya mellett dekkolni egy töltőben), de az emberek nagyrésze siet valahová. Nem csak azért mert türelmetlen (az már inkább az okozat), hanem (néha úgy érzem ilyen a rendszer) egyszerűen mindent időre kell csinálni, időre kell odaérni, több időd töltene mindenki a szabadidejére stb. Bármily hihetetlen, emberek szászai (ezrei) görcsölnek már napokkal azelőtt, hogy pl. fel kell vezetniük BP-re (egyik kollégám pl. Bécsbe akármikor kiszalad, BP-re úgy indul mintha halni menne), szóval ezeknek az embereknek nincs idegőrlő 15 percük tollászkodni a környezetvédelem érdekében a forró (vagy éppen fagyos) betonon. Miért is tennék, ha az autógyártók sem tesznek azzal, hogy nagyon drága autóikba egy viszonylag olcsó energiaellátó rendszert beleszereljenek? Ismét nem trollkodás, de sokmindent ti újságírók is tudnátok tenni ilyen ügyek érdekében, mert értelemszerűen az emberek a munkájuk miatt nem kerülnek Genfben olyan szitukba mint ti, pl: Guten Tág kedves Ratan Tata, mondja már meg, hogy a megapixel Tatájukba mért nem jutott eszükbe másfél négyszetméter napelemet beszerelni benzinmotor helyett? Nincs elég nap indiában? Vagy valami globális lobbi, esetleg adóügyi megfontolások állnak a háttérben? Az egyik hatalmas hasznosítható felületen a tetőn, mit akarnak az elektromos autósok felfelé nézegetni??? Szóval ilyen elmélkedésekről is szívesen néznék (szerintem mindenki más is) videót, tőled is, mástól is.
Üdv: Dávid

Charles Borroneo

Miért ne volna napelem? A Nissan Leafre is rendelhető napelem tető. Baromi drága és maximum arra elég, hogy a klímára rásegítsen menet közben, a hatótáv növelésében nincs (mérete miatt nem is lehet) szerepe.

Köles Ákos

Mondjuk nyáron, amikor egy darab felhő sincs az égen és tűz a nap és mondjuk olyan helyen megyek ahol nincs semmi árnyék, akkor sem tölt annyit, hogy a hatótávnál kimutatható legyen? A TOYOTA PRIUS-nál azt írják 5 Km-t hozzátesz a hatótávhoz. Az nem tűnik soknak, de ha azt vesszük, hogy 50 Km-es a teljes elektromos hatótáv, akkor ez 10%. Persze, ha a klíma működését fedezi az sem rossz. Kérdés, hogy mennyit kérnek érte.

Charles Borroneo

Nem emlékszem, valami millió körül volt. De gondolj bele, egy másfél négyzetméteres napelem 2-300W-os, ehhez képest egy elektromos autó fogyasztása 13-15KW óránként. Előbbi teljesen ideális állapotot feltételez, utóbbi pedig az átlagos adat.
Továbbmegyek, általánosságban is inkább állnék meg árnyékban, védve ezzel az autó fényezését, belterét és megóvva a túlzott felmelegedéstől, mint hogy a napon a napelem több energiát tudjon hasznosítani (aminek egy jelentős része elmenne a felhevült autó visszahűtésére). Így nagyjából maradna a közlekedés közbeni ideális töltési lehetőség.

István Tamasi

Bezony klassz a villámtöltő, villámtöltés, mert az átlag 8 évről még akár 5-6 évre is rövidítheti az akku élettartamát.

István Tamasi

Lehet, hogy a villám(gyors)töltés egyenesen növeli az akku élettartamát? Vagy mégsem?

W

A golyszlik szőrösödéséről, pattanásokról, vagy csajozási tippeket vársz? 🙂

István Tamasi

Ha neked a felsoroltak a központi témáid akkor mesélj azokról.

István Tamasi

Láthatóan te már kipróbáltad ezért kérem, hogy mesélj főleg az első kettőről. A harmadikban nincs szükségem segítségre.

W

Kimarad ma a mese, ne haragudj! Tudsz majd aludni? Addig felrakom a telomat gyorstoltore.

Spartaqus

Volt már olyan amo 2-3 cserét is megélt normál használattal? Amúgy ez az esetek hány %-ban igaz?

Zsiráf Zoli

ha komolyan érdekel a téma érdemes külföldi Tesla tulajdonosok fórumait olvasni. Hiteles statisztikát nem találtam. Nem reklámozzák, de a jelenlegi akku technológiával pár évente szükséges a felújítás/csere aminek hiányában a kapacitás jelentősen lecsökken.

Spartaqus

Olvasok külföldieket is, de ilyet nem láttam… még. Mondjuk többnyire Tesla fórumokat ahol ilyenek vannak:

“People have had to have their batteries repaired and in a few cases replaced but none due to age or mileage. Premature module failures, fuse failures, water intrusion have been some of the reasons I’ve seen cited.”

“Hammer is right. Tesloop uses Model S and X in their limo service. They have over 300,000 mikes on them and seen only 6% loss of range. In other words only 18 miles less range. So It seems Tesla batteries don’t ware out for a long time. Longer than I than I will be alive and I’m only 58.”

Átnéztem több olyan fórumot is ahol kifejezetten cserélteék a pakkot, de azok sem degradálódás végett voltak hanem sérülés vagy egyéb problémák végett.

LEAF tulajoknál olvastam degradálódási problémáról de ott az aktív hűtés hiányát vetették fel minden esetben…

Zsiráf Zoli

pont a Teslooposról olvastam múltkor, hogy már a 3. akkupakkal jár az egyik autójuk…

Spartaqus

Ez így igaz csak nem mindegy, hogy miért: https://www.tesloop.com/blog/2018/7/16/tesloops-tesla-model-s-surpasses-400000-miles-643737-kilometers

Itt minden részletesen le van írva. Az első csere esetén 6% volt a kapacitás csökkenés 312e km megtétele után. Évi 30e km-el számolva (ami már nem kevés egy átlagember számára) ez 10év.

A használatáról/töltésekről pedig ez sokat elmond: ” The Model S has had its high voltage battery replaced twice under warranty at 194,000 and 324,000 miles. Battery degradation over the course of the first 194,000 miles was ~6% with multiple supercharges a day to 95-100%, instead of the recommended 90-95%. Between 194,000 and 324,000 miles Tesloop experienced battery degradation of ~22% (see below for details).”

Sojeac

Az akku ellensége a magas hőmérséklet, és nem a nagy áram. Persze megfelelő hűtés nélkül a kettő együtt jár (lásd. Nissan Leaf). De ha a hűtés jól megoldott, akkor kevesebbet számít, ahogy András is írta.

Ráadásul napi használatban ritkán kell villámozni, csak akkor, ha éppen nagy távolságra megy az ember. Egy átlagembernek azért ez nem mindennapos. Azt a néhány villámtöltést évente meg akármelyik kibírja.

Tudom-tudom 1000 km egy seggel, minden nap, meg hasonlók…

István Tamasi

Ha lehetséges az otthoni töltés – nem mindenkinek adatik meg – és csak a munkahelyre és vissza autózol akkor igen. Ebben az esetben viszont felmerül a közösségi utazás alternatívája ami, lássuk be, mégis csak környezetkímélőbb.

Sojeac

Az biztos. Ha mindenki busszal, villamossal járna, az lenne a legjobb. Vidéken ez nem igazán alternatíva, de legalább lehet otthon tölteni. 🙂

István Tamasi

Persze, hiszen a vidéki lakosság számára mekkora realitás 10-2 milliós villanyautót venni munkába járásra és/vagy a háztáji termékek városi piacra szállítására.

Spartaqus

Miért? A vidéki lakosság nagyrésze naponta 200+ kilómétert tesz meg ingázva az otthon és a munkhely közt?

Sojeac

Napi ingázásra munkába járásra, kis akkus használt villanyos is megteszi. Azt a néhány hosszabb utat pedig villámtöltéssel kell megtenni. Ha ez nem mindennapos, akkor egy használt első generációs Leaf is megteszi, és attól a néhány villámtöltéstől még az akku se fog tönkremenni.

Milos Kövér

Ilyen célra egy 15 éves kompakt is megteszi, mondjuk Fordd Focus, vagy Corolla fél millióért

Sojeac

Persze ez is igaz. És az emberek többségének erre futja csak. Ez is igaz jelenleg. Én is ilyennel járok jelenleg. 🙁

De váltani szeretnék mihamarabb!
Miért?
1. Szeretnék a lányomnak és az esetleges unokámnak egy élhető földet átadni.
Szeretném, ha mernének a városban is levegőt venni!

2. A villanyautózás jelenleg kompromisszummal jár, de csak ritkán, hosszabb utakon, és ez bőven vállalható az 1. pontban leírtak érdekében.
3. A töltést otthon megoldom, (kivéve azt az egy-két hosszabb utat) és negyedannyiba sem kerül a napi autózás, mint a jelenlegi benzinesemmel.
Nekem még nincs napelemem, de apám házán már van, ha tehetem nála fogok majd tölteni, amíg nekem nem lesz. (Vagy megöröklöm a házat :)).

4. Ültél már elektromos autóban? Én már ültem, és nem akartam visszaülni, csak nem tehettem mást. De azon vagyok hogy visszaülhessek.
Pár év múlva, ha olcsóbb lesz használtan…a remény hal meg utoljára!

István Tamasi

1. A villanyautó környezeti “lábnyoma” 1,3-1,5 szöröse a robbanómotorosnak.

István Tamasi

Amennyiben összevetjük a gyártást és az elhasznált járművek megsemmisítését is: ez így igaz.

Spartaqus

Szerinted, meg egy fel nem lelhető szakember szerint. Más szerint meg nem feltétlen van így.

István Tamasi

A Műegyetemen megtanultam, hogy a piros ász minden rendszerben üti a piros felsőt. Lefordítva villanyautóra: az elektromotorokhoz szükséges nagy mennyiségű réz, a különösen veszélyes vegyszerek előállítási, kezelési, gyártási költségeit, az elhasználódott akkuk megsemmisítésével járó környezetterheléseit is figyelembe kell venni.

Spartaqus

Húúú de szellemes hasonlat. Ajánlom a cikkeket amit belinkeltem részedre… Lehet picit több rálátásuk meg tapasztalatuk van mint amit a műegyetemen összeszedtél.

Sojeac

Mert a robbanómotorost nem kell gyártani, megsemmisíteni se igaz?
Az üzemanyag kitermelése, szállítása, finomítása, majd ismételt szállítása, annak sincs környezeti lábnyoma, csak az akkunak, meg az áramtermelésnek, meg a napelemnek. Most már mindjárt okosabbnak is érzem magam!
Nincs több kérdésem, ahogy mondani szokták!!!

Spartaqus

És arra a 15 éves kompaktra éves szinten lehet annyit költ el amennyi egy pár éves villanyos törlesztőrészlete lenne…

István Tamasi

1 éve vásároltam 4,2 milláért új szívómotoros benzinest aminek az átlagfogyasztása 5,5-5,8 és a szervíz arra “panaszkodik”, hogy attól a modelltől felkopik az álluk annyira megbízható, kevés javítást igényel.

Spartaqus

Én is egy szívómotoros Mazda3-al járok, 6.5-körüli átlagfogasztással. Múlt hónapban volt 120e-es szervizen és csak azt cserélték amit kell + egy kulső-belső takarítás. A végösszeg br. 287e Ft. Ha nem cégautó lenne váltanék…

Milos Kövér pedig egy 15-éves Fordot hozott fel példaként…

Sojeac

Majd 15 éves korában nézd meg a számlát! Jó pár évig alig költöttem rá én is. De 10 év után jöttek a bajok!

István Tamasi

Majd ha 15-16 éves korában megnézed a számlát – amikorra már két akkut kellett cserélni a villanyautóban – a számlák sajátságosan fognak alakulni.

Spartaqus

Te szándékosan nem veszed figyelembe ha megcáfolnak? 😀

István Tamasi

Te szándékosan nem veszed figyelembe 15-16 év alatt szükségessé váló akkumulátor cseréjének költségét?

Spartaqus

Miből, gondolod, hogy addigra ki kell cserélni? Másrészt miből gondolod, hogy 15 év múlva egyáltalán még ugyanilyen költséges lesz az akkumulátor előállítása mint a mostani? Mindamellett 15 év alatt szerinted mennyi szervízköltséget generál egy belsőégésű motorral hajtott autó?

István Tamasi

Szakértői véleményben olvastam, hogy egy akku átlag életkora 8 év.

Spartaqus

Légyszíves tegyél már be egy linket legalább ha hivatkozol valamire…
Ennyi erővel én is akkumulátor szakértő vagyok…

Sojeac

Én nem vagyok “szakértő”, de ilyen hogy 8 év?
A megtett km-től nem is függ?
A töltés sebességétől nem is függ?
A használattól nem is függ?
A töltési ciklusok számától esetleg?
Attól, hogy hány százalékig töltik?

8 év és kész. Ki kell dobni. Köszönöm én az ilyen “szakértő” hozzáállását!

Spartaqus

Ugye? Ezek a szakértők már csak ilyenek! 😀 Mint az olyan hír ami “meg nem nevezett forrásból” származik.

István Tamasi

Ez is trollkodás. A 8 év triviálisan egy átlagszám az átlag gk használat figyelembevételével ahogy a nem villanyautók akkujára is van ilyen átlag élettartam.

István Tamasi

Unom a trollkodásod, ez az utolsó válaszom: nem szoktam minden tévéműsort vagy internetes infot listázni, jegyzéket készíteni róluk. Ha te így teszel mutasd be a listádat.

Spartaqus

Én trollkodom? Anyám… én legalább belinkeltem neked mindent amire hivatkozok. Megsúgom, itt Téged néznek trollnak picinyem…

Sojeac

Az a baj, hogy ma már mindenki szakértő. Elhangzik egy ilyen vélemény, és mindenki el is hiszi. A rengeteg ellenpélda meg senkit sem érdekel. MERT EGYSZER EGY “SZAKÉRTŐ” AZT MONDTA HOGY…
Hiába ment már sok ezer villanyautó több százezer km-t is egy akkuval, de valahol volt egy Tesla… Meg volt egy “szakértő”.

István Tamasi

A 8 év triviálisan átlag szám. Nyilván lesznek rövidebb és hosszabb időt megélő akksik ahogy a nem villanyautók akksijaik között is.

Sojeac

Ahogy én használnám (lassú töltés otthon, évente max 2-3 villám, amikor nagyon szükséges), akár 2 autót is túlélne egy garnitúra akksi. Persze aki állandóan villámtölti, meg 150-nel jár, annak nem biztos!
A mostani autóm 15 éves múlt, és csak 165000 km van benne. Az is jóformán csak helyben, meg a környéken (30-50 km). Autópálya, talán 2-3000 km az elmúlt 15 évben, de lehet, még sokat is mondok.
Egy villámtöltést nem jól viselő Leaf akksi is kitartana sokáig ilyen használat mellett.

Treil

Mi van a hidrogéncellával? Nem nagyon hallok felőle, pedig azt is lehetne ütni. Nem mondom hogy jobb mint az akkus megoldás, viszont sokaknak már a puszta megszokásból kényelmesebb lenne az áttérés, mert tulajdonképp az üzemeltetés nem különbözik a belső égésűtől, ugyanúgy megtankolod pár perc alatt 600-800km-es futásra, nem okoz problémát a lakótelepi élet a töltés miatt. Ráadásul megduplázná az elektromos autók terjedését, ami most éppen nem ártana, mert a hidrogéncella gyártása nem korlátozná az akkuk gyártását, vica-versa. Még az 5 perc alatt tankolok sipákolók igényét is kielégítené egy cellás, vagy aki dízelről váltana.

Spartaqus

Elég sok fórum van hidrogéncellás eredményekről… sjanos nem bíztatóak.

Sojeac

A hidrogént jellemzően kőolajból állítják elő jelenleg. Így a CO2 kibocsájtás ugyanaz, ha nem több. A H2 tárolása brutális nyomáson történik, ami ugye eléggé balesetveszélyes. Részben emiatt jelenleg drágább, mint az akkus megoldás. Nemrég robbant egy H2-kút valahol Norvégiában talán, a helyszínre nem emlékszem pontosan.

Ha napelemmel, elektrolízissel állítanák elő a H2-t akkor talán, de jelenleg az is drága megoldás és irdatlan mennyiségű napelem kellene.
Az akkutechnológia fejlesztése a megoldás, csak sajnos lassan haladnak egyről a kettőre. A tömeg/kapacitás arány egyre jobb, de még mindig nagyon alacsony. Az ár/kapacitásról ne is beszéljünk!
Remélem azért most már rágyúrnak a fejlesztésekre!

Treil

Az a gond hogy már kb 30 éve ígérgetnek szuper akksikat, de valahogy még mindig nem készültek el. Ha jól tudom ugyanazokat a Li-ion cellákat pakolgatják minden autó akksijába.

Sojeac

Hátha egyszer valaki rájön, hogy nem kell annyira ragaszkodni a Li-hoz.

Sojeac

Majd meglátjuk. Lehet, hogy nincs jobb megoldás, de azt is simán el tudom képzelni, hogy valami pofon egyszerű megoldás nem jutott még senkinek eszébe.
Elektrokémiából csak a pótvizsgán mentem át, át kéne nézni újra 🙂

Sojeac

Nem egyszerű feladat az biztos. De majd, ha átnézem az elektrokémiát újra :))

Batka

Mivel a hidrogént magas nyomáson tárolja, nem lesz azt olyan rövid idő megtankolni.