Így telepíts töltőt otthon vagy társasházban

Az elektromos autókat leginkább otthon érdemes tölteni. De mit és hogyan érdemes telepíteni otthonra vagy társasházakba?

Már egy éve szeretnék videót csinálni az otthoni töltésről, de mindig közbejött valaki. Több töltőkkel foglalkozó céggel is beszélgettem a témáról, végül az ABB-vel közösen sikerült leszervezni ezt a töltőkkel foglalkozó epizódot. Azért az ABB-t választottam, mert ők azok akik az egyik legnagyobb név a piacon ha töltőkről van szó. Persze egy halom más cuccot is gyártanak, és ne felejtsük el, hogy az ABB logója alatt fut a Formula E versenysorozat is, amiről ugyancsak tervezek videót készíteni.

Az alábbi videóban Szoboszlai Istvánnal beszélgettem, miközben két ideiglenes töltő is felkerült egy társasház parkolójához, hogy bemutassuk milyen lehetőségek vannak manapság otthoni töltésre, de ezeket akár hotelek vagy éttermek parkolóiba is le lehet rakni.

Ha érdekelnek az ABB töltők, keresd a szakértőket : hu-inverter@abb.com vagy látogass ki a Construma kiállításra az ABB standjához

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely

75 hozzászólás

Zsolt

Pont jókor jött ez a videó. Átvettem a Leaf-et, 1 hét alatt beletettem ezer km-t. 🙂
Rendeltem egy E-mobi töltőt az irodánk elé, kíváncsi vagyok, hogy megoldják-e a kollégák. Ha nem, akkor megoldom másképp, és ez a videó pont erre tökéletes! Köszi András!

Valentin

Miért pont E-nyomó töltőt rendeltél? Rengeteg baj van ezzel a csapattal és a töltőikkel is.

Valentin

András, a videó epilógusa tetszett a legjobban, nagyon jó antireklám volt ez a benzintemető autóknak.
Vajon mennyi időnek kell még eltelnie, hogy az emberek kiszeressenek ebből a röfögésből, és átérezzék és megtapasztalják a csönd -mert hogy ez az, ami mai világunkban hiánycikk- nyugtató és áldásos hatását???

Balazs Maurer

Ha lesz rá pénzük és nem hagy maga után ugyan akkora ökológiai lábnyomot, mint a benzines társaik. Ja, és ha öt perc alatt meg lehet majd “tankolni” és nem azon kell gondolkodni, hogy hol és mennyi időre hagyjam ott, hogy eljussak A pontból B pontba. Különben meg benzinnel megy az is. Ennyi.

schvik

“nem hagy maga után ugyan akkora ökológiai lábnyomot” -> forrásod is van ehhez az infóhoz?

Köles Ákos

Nyilván, hagy ez is, de nem annyit! Én osztom Horváth András által mondottakat, miszerint az ökológiai lábnyoma az elektromos autóknak kb. fele, mint a benzinesekének.

W

Magyarorszagon kb. 50%-on vagyunk labnyom tekinteteben a benzinesekhez kepest.

Sojeac

És egy egyre csak javul, ahogy az áram is egyre zöldebb lesz. Évről évre több napelemet látni.

W

Max.10%-nal nem tud tobbet javulni, tehat idehaza amig ez lesz a kormanyzati irany, addig 45-50% lesz az elektromos autok “zoldito” kepessege.
Ha valaki megengedhet maganak egy autonom hazat, ott akkor folos energiaval ami meg a kocsijat is tolti, az kihozhatja 100%-ra.
Nagyjabol 2-3 liter/100km benzinfogyasztasnak megfelelo CO2 tolnak az elektromosok a levegobe, csak az eromuveken keresztul es nem a belvarosban.

Valentin

Igen, most úgy 800 MW-nál tartunk, ami már alakul, ez jó hír, de mondjuk a szomszédainkhoz (Szlovákia, Románia) képest meg mindig sehol se vagyunk.

kaucsuk

Jo hat mondjuk egy Plug-in-Hybrid amit a Handras mindig leszól, epp hogy tobb CO2t bocsát ki összességében mint egy full elektromos az EU átlagban, és összességében kevesebb az energia igénye.
Magyarországon mivel rosszabb a megújuló arany mint az EUban, a CO2 kb teljesen ugyanannyi lehet jelenleg.
Nehány országban, mint pl. Lengyelország meg még jobb is a Plug-in.

Link:

https://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2017/dec/25/how-green-are-electric-cars

Valentin

Szia Balázs!
Válaszoltam már neked 3 napja nagyon részletesen, de a szar iPhone elvesztette az írásom mihelyt hazaértem, és 4G-ről wifire váltott. Baromira bosszantott…
Szóval:
1. “nem hagy maga után ugyan akkora ökológiai lábnyomot, mint a benzines társaik”
Nézz utána a dolgoknak, mert ilyeneket csak a hozzá nem értők állítanak, és hintik az igét a többi hozzá nem értőnek.
Röviden 200 000 km-rel számolva és összehasonlítva ICE (belsőégésű motor) társaikkal, a villanyautóknak még egy rosszabb 60%-os szénhidrogén alapú E mixnél is 40%-kal kisebb az ökológiai lábnyoma, mint az ICE autókénak!!!
PEDIG EBBE NEM SZÁMOLTÁK BELE, hogy
I- az e-autókból a kiszerelt aksikat előbb powerstationokban hasznosítják,
II.. utána teljes mértékben újrahasznosítják, vagyis nem kell bányákból újból kinyerni az alkotóelemeket, és mivel nagy méretű eszközről van szó (nem chipek etc.), ezért ezt könnyedén teszik, nagy hatékonysággal.
III. Azzal se számoltak, hogy nagyon sok tulaj kertesházi napelemrendszert működtet, kvázi tiszta E-val megy az autója.

2. Imádom ezt az 5 perc alatt tankolást!!!
Hagy kérdezzem meg, azt az időt miért nem számolják bele a tankolásba a füstös autók tulajdonosai, amikor külön a kúthoz begurulnak (időnkén akár külön kerülővel is), amíg sorra kerülnek, hogy tankolhassanak már végre, amíg sorban állnak, hogy fizethessnek, s amíg a kúttól eljönnek?
Ehhez képest a villanyautósok többsége jelenleg otthon tölti az autóját, s konkrétan 1/2 percbe telik neki az egész tevékenység (bedugja az autóba a töltőkábelt este, mikor megérkezik és kiszáll az autójából, reggel meg kihúzza a csatlakozót!

3. A pont -B pont: Komoly probléma az embereknél, hogy nem szeretik az agyukat használni, mert uram bocsá’, félő, hogy a használattól esetleg új idegpályák épülnek ki, vagy erősödnek meg, és akkor az má’ milyen máá’, ha okosabbak leszünk tőle!
” Nehogy már használni kelljen az agyunkat, de a testünket se, egyiknek sem jó, ha erősödik!”

Legjobb és legrégebbi barátom 2,4 millióért vett magának egy villanyautót, mert csak városi, városközeli futkorászásra van rá szüksége, és ezt a 100 km-es hatótáv messze túlteljesíti.
Ez meg a pénz és az értelem rész kombinációja volt.

Zsolt

Srácok múlt hét csütörtökön vettük át az elektromos autót, több mint ezer km van már benne.

Az, hogy csendes, rohadtul tetszik.

Beállítom a sebességkorlátot és hagyom, hogy vezessen. 20%-ban vezetek én.

Soha nem szerettem bevásárlóközpontba járni. Most már szeretek a Lidlbe. 10-20 perc alatt míg bevásárolok, feltölt az autó villámtöltőn. Jelenleg nem tudom otthon tölteni. Egyáltalán nem okoz gondot. Normál használat mellett 5-7 nap alatt használunk annyit, amit egy hosszabb Lidl bevásárlás során visszatöltünk. Persze most extrém használat volt. De ez sem okozott gondot.
Simán lehet vele menni 140 kilométer per órával. Azt kell tudni, hogy az körülbelül 140-150 km. Például Siófokig simán le lehet jutni ezzel a sebességgel. Tapasztalatból mondom. Ráteszed a villám töltőre, beszélgetsz a barátaiddal, esztek egy palacsintát, hip-hop feltölt.

Valentin

Szuper, örülök nektek!!!
De ugye valamennyire vigyáztál bejáratásnál, és nem vitted a frodulatszámot 3000 rpm fölé? :-DDD 😉
Istenem, hogy mennyire őskövület ez a belsőégésű motor, még akkor is, ha újabban azért már csak picit kell/érdemes odafigyelni erre!!!

Traveller

Neked egyébként van elektromos autód? Ha esetleg nincs, akkor miért nincs?

ASportágNagyÉsSzínesEgyénisége

nincs neki, más se, de mindig, mindenkinek nyomja a térítést, mert ő tudja.

Valentin

Én lassan egy évtizede nem tartok autót, mert Bp-en lakom, és nem szükséges elem jelenlegi életünkbe, és jó érzés, hogy valamennyire védem a környezetem.
A jövőben viszont lesz, mert elköltözünk Bp-ről, ezért veszünk egy Model 3-at. Napelemről fogom tölteni.

ASportágNagyÉsSzínesEgyénisége

nem tudom eldönteni, trollkodsz-e.

István Havrilla

Ha tényleg megnő az elektromos autók száma, akkor honnan lesz emergia? És hogyan?Akkor vissza az atomerőművekkkel? És ki kell cserélni gyakorlatilag az elektromos hálózat vezetékeit. 1-2-3 kocsit elbír egy társasház vezetéke, de 8-10-et?
Szép a gyorstöltés, de oda kell vinni az elektromosságot és ahhoz vezetékátmérő kell, melynek a régi vezetékek nem felelnek meg. Ennek sokmilliós ( sok százmilliós, milliárdos , ha tágabb városi alapon nézzük ) költségét ki állja? Új vezeték vidéken nem probléma, mert az országút mellett az oszlopokon könnyű cserélni, na de a leszfaltozott városokban a földkábelt? A közműalagút ritka .
Persze , szép a haladás, de nem kell túl lihegni. A mostani adottságok miatt az elektromos autók növekedése megáll majd nem is olyan sokára, pont a “kiszolgáló” hálozat kapacitásának szűkössége miatt.
Szóval: én azért nem írnám le egyhamar a folyékony üzemaanyagos autókat.

Köles Ákos

Egyrészt lesznek a jövőben kifejezetten elektromos autóknak “kutak” a városokban. Ugyan olyan lesz, amint a mostani benzin kút, csak elektromos töltőkkel. Másrészt a komolyabb autógyártók sokkal több energiát fognak bele ölni a visszatöltés fejlesztésébe, így növelve a hatótávot. Nagyobb hatótávnál pedig kevesebbszer kell, majd töltened. Családi háznál meg nincs gond, mert egy sima fali töltővel megoldod az egészet, vagy napkollektros töltéssel. Az energia pedig szélerőművekből, napkollektor parkokból, vízerőművekből lesz majd és nem atomerőműből. Bár vannak ennél durvább tervek is. Napkollektorokat telepítenek a Hold azon részére, ahol mindíg napfény van és onnan “lövik” át az energiát, ha jól tudom mikrohullámmal. 🙂 Magyrországon ez még sokáig nem lesz probléma. Bár, ha a Dacia berobban egy olcsó elektromossal, aminek használható hatóvája van, hirtelen mindenki olyat akar majd…

Zsolt

És ha helyileg termeljük meg? Akkor lehet hogy nem kell oda vinni? Mondjuk alternatív módon termeljük meg? Napelemmel? Használt akkumulátorok pedig tárolják a még fel nem használt energiát? Vannak már ilyen töltőállomások. Ez a jövő. Mindig azt kell nézni, hogy valami hogyan működik, mitől fog működni. Persze, ha meg akarod oldani a dolgot.

Köles Ákos

Szia András!
Vannak olyan elektromos autók, amiket magyarországon nem lehet kapni, viszont Nyugat Európában megvásárolhatóak. Használtan kevés km-t futottakat hoznak be belőlük az országba. Ilyen pl. az Opel Ampera E 60 kWh-s akkupakkal. Egy nagyon dögös kis elektromos autó, országjárásra is alkalmas hatótávval. Én személy szerint megnéznék róla egy tesztet, amit te csinálsz, de más ilyen autókról is.
https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/opel/ampera/opel_ampera_e_plus_afas_atadasi_ar-13839277
https://uploads.disquscdn.com/images/880e320ef450fa79b46ac4c710883d43d647806a987e0ced6f27591ac3d9edac.png

Balázs Koscsó

Mielőtt még bárki belevágna! A videóban sajnos nem nagyon esik róla szó, hogy ezek a berendezések a háztartás villámos hálózatának bővítésétigénylik. Egy ilyen töltő áramigénye 3x32A. Jó esetben csak az Áramszolgáltató felé fizetendő díjat kell kifizetni (3x32A HFH-ja 440000Ft) rossz esetben ha nem bírja a terhelést, akkor a fővezetéket is. Azért ezt érdemes mérlegelni, a töltő árával együtt a telepítés így millós tétel is lehet.

Sojeac

Azért ez nem teljesen igaz. 1×32 A ig a bővítés ingyenes, ha jól tudom. Ez azt jelenti, hogy 2x32A után kell fizetni. Az pedig nem egészen 300 000. Mondjuk még ez sem kevés, de nem is kell mindenkinek ekkora teljesítmény, hiszen az elektromos autók legtöbbje nem is képes ennyivel tölteni. Általában otthonra 1×32 A elég, hiszen az autók többsége csak egy fázisról tölt (kb. 7 kW). Egy éjszaka alatt így is tele az akksi.

Balázs Koscsó

Sajnos nincs igazad. A töltőnél villamos bővítést csinálsz ezért ott már egy meglévő mérést kell fellbővíteni amire egyszer már el lett lőve az 1x32A kedvezmény. Az 1 fázisú töltő jó lenne de nem tudom hogy ez a töltő támogatja-e az egy fázisú betáplálást.

W

Ha valakinek most 1x25A van, o 32A-ig hozzajarulas nelkul felbovithet (en is igy csinaltam).
A masik ket fazisert mar fizetni kell, es valami 3500 Ft/A koruli a dija.
Ami a videobol szamomra nem volt egyertelmu, hogy most egeszen pontosan mennyibe is kerulne egy ilyen cucc otthonra? Elso lepeskent a halozatbovites, mondjuk esetemben 300.000 Ft, es erre jon ra az ABB vagy mas gyarto megoldasa + telepitesi koltseg? Ezek szamszerusitve hogy neznek ki? Elhangzott egy 300.000 Ft-os lakossagi/haztartasi berendezes, akkor ez 300+300=600.000 Ft?
Es akkor 3 fazis 32A a toltokaoacitas… akkor a BMW i3-at igy mennyi ido alatt lehet telicsorrenteni arammal ? Pl. Andras verdajat.

Sojeac

András verdája azon kevesek közé tartozik amelyek valóban 3 fázison töltenek, de ahogy olvastam, csak 11 kW-tal. Az 3x16A-nek felel meg. Tehát itt sem kell a 3x32A bővítés. Elég az 2x16A plusz bővítés. Ennek a díja kb. 150 000. Így a töltési idő kb. 3-4 óra 0-ról 100%-ra.
Szerintem egy fázison is tölthető az autó (1x16A), persze így a töltési idő 3x annyi lesz. (Remélem így van, ha nem majd valaki kijavít.)
De a legtöbb villanyautó egy fázison tölt, 1×16 vagy 1×32 A -rel.

Balázs Koscsó

Ha egyfázusú a bekötésed akkor egy regisztrált villanyszerelő tudja megmondani, hogy mennyibe kerül annak a felbővítése háromra, ugyanis ha a bejövő Áramszolgáltatói bekötés egyfázisú akkor annak a cseréje háromfázisúra is költséges. Kérdés még a mérőtől eljövő mért kábel érszáma és keresztmetszete, hogy megfelelő e. Amit a kolléga leírt az előbb igaz lehet de csak akkor ha semmilyen más fogyasztásod nincs amikor töltesz. Ez mennyire életszerű szerinted? Engem az asszony kivágna ha a töltő miatt nem vasalhat, moshat vagy nem mehet a klima. A főzést hagyjuk is.

Sojeac

Én 32A felett 3600 Ft+ÁFA -ról tudok amperenként. De van egy olyan kitétel, hogy 3x32A felett már terveztetni kell, ami még plusz költség. Tehát, ha van jelenleg 1x32A-ed, akkor már csak 2×32-vel lehet bővíteni külön terveztetés nélkül.

Balázs Koscsó

1x32A vagy 3x10A felett már terveztetni kell. A teljesítmény van meghatározva (7500W) és a szbványos kismegszakítókra így jön ki.

Sojeac

Utåna olvastam, a 7,5kW fåzisonként értendő. De más okból is kérhet a szolgáltató terveztetést. Pl. ha a villanyóra nem a telekhatáron van.
A lényeg az, hogy egy csomó plusszköltség felmerül.
Azt viszont fenntartom, hogy az autók többsége nem képes három fázison tölteni. Vagy, ha mégis akkor csak 16A-rel. Kivétel a Zoe.
Tehát nem mindig kell 3x32A.

Sojeac

1x32A is elég lehet, ha jellemzően éjszaka töltesz. Éjszaka általában nem fogyasztasz a lakásban. A ma kapható elektromos autók – egy-két kivétellel – csak egy fázisról töltenek. Hiába építesz ki 3x32A-t akkor is csak 1x32A-t tudsz használni. Persze társasházban, ha több elektromos autó van, akkor kell a több fázis.

Balázs Koscsó

Elég lehet ha pl fűtésed vagy a HMV (melegvíz) nem villannyal történik. Nálam pl. Hőszívattyú van és az éjszaka is fogyaszt. Ha van egy Hajdú bojlered vagy egy pár klimád akkor már megbukott a történet.
Az meg mennyire életszerű, hogy nappal ne tudd tölteni?
Persze vannak okos megoldások akit érdekel keressen privátban, villamos tervező vagyok.

Balogh Balázs

nem is az amperenkénti fix díj lehet a durva, hanem a regisztrált villanyszerelő díja. Plusz techinai problémák is lehetnek: pl. nálunk alultervezett a földkábel, kiásatni stb. összességében millió feletti tétel lett volna.

Balázs Koscsó

Igazából az ABB-s emberke karistolta a dolgot de a helyzet az, hogy minden bővítés egyedi eset. De erre is van megoldás… 🙂 Viszont nem akarok ide beletrollkodni.

András Jakab

András Könyörgöm csinálj egy videót arról a részéről az elektromos autózásnak ami a konnektor másik oldalán van! Az emberek 90% képtelen felfogni mennyivel kell megnövelni az elektromos termelést és a hálózatok kapacitását! Kérdezz meg szakembereket! Paks mit szól? jövőhétre megduplázzák a termelést? Ugyan már! Szálljunk már le a földre… Jó az irány de messze van a cél!

Sojeac

Volt mår erről video. Nem emlékszem a pontos számokra, de valami 30% tartalék van a magyar hålózatban.
Ha az autók egy jelentős része (tényleg nem emlékszem hány%, de jelentős) egyik napról a másikra elektromos lenne, a hálózat simán elbírná.
András egyik videojaban volt, kb egy éve vagy régebben.

Balogh Balázs

a dolog rákfenéje, hogy nem feltétlenül ott áll rendelkezésre a feles kapacitás mint ahol bővítenének…

Andras Horvath

Az egesz vilagon ha lecsereljuk az autkat, 7 szazalek plusz energia kellene. Az uzemanyag finomitasara szant energia 80-90 szazalekban fedezne az elektromos autok energiaigenyet.

Rózsa Tamás

Egy kis segítséget szeretnék kérni. Egy 90kWh-s autót kell otthon töltsek (7kW a kocsi töltője). Melyik otthoni gyors töltővel van jó tapasztalatotok? Köszönöm a választ!

Valentin

Olyan jó látni, hogy így örülsz!
Mint egy igazi gyerek!
Minden normális férfi gyerek marad! 🙂

Valentin

Hogy miért utálom a BMW-seket, pl. ezért (tegnap lőttem):

Miért mondja a Disqus állandóan, hogy csak bejelentkezve tudok fotót feltölteni, amikor be vagyok jelentkezve?

Valentin

Ok, egyelőre nem tudom feltölteni a fotót, se mobilról, se laptopról.

Valentin

Nekem van, maximum nektek nem tudtam megmutatni azt a tipikus helyzetet, amit a BMW-sek csinálnak marha gyakran.

ASportágNagyÉsSzínesEgyénisége

meg a mercisek, meg a suzukisok, meg akárki. köszönjük.

Valentin

Hát nem, az arányok más képet mutatnak, és a 2 nap alatt 3 incidens is mutatja, amit itt le is írtam, s ami szembe jött velem, pedig nem készültem folytatásra az első után, hogy a BMW-seknél nagyon kilóg a lóláb!

Balogh Balázs

ebből az jön le, hogy mennyivel biztonságosabb a BMW, ő sérülések nélkül maradt 😛 😀

Valentin

Egy ismerősöm küldte spontán (úgyse hiszitek el, hogy nem kértem, nem kerestem etc, pedig nem, ti. ez is egy BMW), s látom is, hogy ez már járt is handrás honlapján, de ezzel kapcsolatban pont az jegyzem meg, hogy miért nem látják a jogalkotók, és a megfelelő emberek, hogy egy belsőégésű motor meglehetősen szűk ideig hozza a gyári normákat, az Euro 5-6-os szintet meg pláne, akkor mire föl nem tiltják be 10 éven belül az összeset, mert hogy konkrétan ezt szívjuk, és konkrétan ma is meg lehetett fulladni az Asztórián, olyan büdös volt!!!! https://uploads.disquscdn.com/images/cef1c44c2a0cd32cc8f181092b8e4c0897c2510293c1719ac17f5b68133ea66b.jpg

Valentin

Egy ismerősöm küldte spontán (úgyse hiszitek el, hogy nem kértem, nem kerestem etc, pedig nem, ti. ez is egy BMW), s látom is, hogy ez már járt is handrás honlapján, de ezzel kapcsolatban pont az jegyzem meg, hogy miért nem látják a jogalkotók, és a megfelelő emberek, hogy egy belsőégésű motor meglehetősen szűk ideig hozza a gyári normákat, az Euro 5-6-os szintet meg pláne, akkor mire föl nem tiltják be 10 éven belül az összeset, mert hogy konkrétan ezt szívjuk, és konkrétan ma is meg lehetett fulladni az Asto https://uploads.disquscdn.com/images/368074ceb17f3b1c6c189e30c498a083d63f69baef93dcc815857a1275025533.jpg rián, olyan büdös volt!!!!

Valentin

Egyébként Handrást pont nem sorolom ide, s nem azért, mert puncsolni akarok neki, amúgy sincs okom rá, egyszerűen ő szerintem nem ilyen.

geegggeeee

Pont a lényegről nem esett szó! ABB töltő pipa, 3x32A pipa, hálózatbővítés pipa. DE! Komolyan össze kell hívni egy közgyűlést??? (nálunk kb.1x van évente és alig jönnek, úgyhogy szinte mindíg határozatképtelen a brigád, vagy ha bármit is megszavaznak, évekbe telik az átfutás. pl: liftkönyv -kötelező anélkül nem is szabadna üzemeltetni a liftet és a házunkban 3év után sincs…..és ezekkel kéne egyeztetnen,hogy szeretnék 3 fázist meg egy almérőt a beállóm melletti falra?!?!?!) NA ertől beszélj kérlek HAndrás! Te hogy fightoltad le a lakóközösséggel?

Balogh Balázs

ha a közgyűlés határozatképtelen fél órával későbbre ismételtet hívnak össze ami már akár 1 tulajdonossal is határozatképes. Tényleg közgyűlésen kell átvinni kivétel ha kis társasház ahol mindenki ismer mindenkit és pl. a saját villanyórádból húzod le a kábeled, akkor ugyanis nincs elszámolási kérdés, max. az merül fel, hogy közös területen vezeted a kábelt…

Valentin

Igen, felelőtlen, már 5 éve is az volt, most meg pláne az.
Arról meg nem én tehetek, hogy a Model 3 ilyen lassan érkezik meg.

Valentin

Ja, “mindenképpen”.
Istenem, ezt a béna terelő szót hányszor hallottam már életemben!
Amúgy rendben van, a te döntésed, normálisan leírtad a dolgokat.

Traveller

Mivel társasházban élek, a garázsban nincs töltő, ezért utcán kellene megoldanom a töltést. Így számomra nem opció sajnos a villanyautó, mert nagyságrendekkel több időt elvenne az üzemeltetése, mint a benzinesnek. Tankolni is kifejezetten utálok, pedig tényleg pár perc az egész (a kedvenc kutamon még sosem kellett várni, hogy töltőoszlophoz állhassak). És az anyagi vetületéről még csak szót sem ejtettem, plusz a vidékre autózásról. Szóval nem mindenkinek megfelelő választás még az e-autózás.

Valentin

Ez így van, és emlékszem is, hogy ezt régebben már le is írtad. Nem veled van a baj, hanem azokkal, akik valóban megtehetnék, hogy azzal járjanak, és bőven van is rá pénzük, mégis füstös autót vesznek, és még csak meg sem teszik maguknak (és lényegében másoknak is) azt a szívességet, hogy beülnek egy elektromos autóba, és kipróbálják!
Rengeteg ilyet ismerek, épp most vesz a szomszéd házunkban lakó ismerősöm apja 12 milláért egy füstös hibrid Toyotát, és ez is csak azért hibrid, mert “eddig” sikerült eljutni a a fiának az apjával kapcsolatban a meggyőzésig.
Szerintem valójában az a helyzet, hogy a harmincX éves fia se jutott el agyban addig, hogy belüljön egy elektromosba vezetni, esetleg egy hétre kikölcsönözzenek egy e-autót, hogy megtudják megtapasztalják, milyen az, és ez alapján döntsenek, pedig a helyzet adott, ráadásul arra 1,5 millió állami támogatás is van, a hibridre viszont nincs.
Ezért nem sikerült a fiúnak az apját meggyőzni a tejesen elektromosról, mert ő se jutott el erre a szintre.
És az itt a fő probléma, nem a te szituációd, mert ezt sokkal jobban el tudom fogadni!
Ráadásul az apuka otthon tudna tölteni!