ELEKTROSOKK – Tesla P85D-t vezettem

Jó rég nem volt poszt itt a blogomon, de ez most elég ütős lesz, ugyanis elsőként mutathatom meg nektek itthon, hogy milyen érzés a Tesla legújabb és egyben a legerősebb autóját vezetni.

A történet még októberben kezdődött, amikor 2014 októberében, egy ködös őszi napon egyszer csak befutott egy levél az emailfiókomba. Ez állt benne:

Szia, Nagyon szerettem a Tesla-s videókat. Ma rendeltem meg a p85d-t ami februárban jön meg. Szeretnem meghálálni a jó videókat, úgyhogy Magyarországon te tudod majd elsőnek bemutatni!

Mondanom sem kell mennyire megörültem, hiszen imádom az autókat, és a Tesla P85D egy igazán különleges darab. Korábban már teszteltem a Tesla Model S-t, ha valaki lemaradt róla, akkor ide klikkelve lehet pótolni. Már a tavalyi Tesla Model S 85D vezetés is hatalmas élmény volt, így biztos voltam benne, hogy a majdnem kétszer erősebb P85D egészen durva élmény lesz. Kicsit előreszaladok és elárulom, hogy sokkal durvább volt mint amire számítottam.

2015-tesla-model-s-p85d-promo

A P85D szinte teljesen ugyanaz, mint a tavalyi modell. Kicsit sportosabbak az ülések, de ránézésre semmi különbség nincs a két autó közt. Csakhogy a P85D sokkal erősebb lett. Két tonnás összkerékmeghajtású elektromos meghajtású szörnyeteg, egy barátságos családi autónak álcázott külsőben. Konkrétan 691 lóerő, és 931 NM-es nyomaték passzíroz bele az ülésbe, miközben mindössze 3,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Talán sokan legyintenek most, de higgyétek el, hogy ez nem olyan mint egy Ferrari. Itt nincs kerékkipörgés, nem kell versenyzőnek lenni, hogy kihozzuk belőle ezt a gyorsulást. Egyszerűen csak lepadlózzuk, és azonnal megindul, mintha egy fogaslécre lenne rögzítve. Konkrétan az első 1 másodperc a legmegdöbbentőbb, ilyet még az F12-es Ferrariban sem lehet érezni. (A Ferrari védelmében: azért az F12 megveri a Teslát ha nem csak 100-ig gyorsulunk, de az F12 több mint kétszer annyiba is kerül. Nem is kellett volna ebbe belemenni, mert Csányi Robi barátom már nyitja is rám nemsokára a csetablakot, hogy maradjak már a szar Teslával, Ferrari az igazi autó. 🙂 ) Ne is húzzuk tovább az időt, nézz sokkot kapó arcokat a videón. (Mielőtt még valaki beszólna, hogy miért száguldozunk közúton, elmondom, hogy direkt egy teljesen elhagyatott, forgalom nélküli útszakaszon készítettük a videót, ami egyébként egy zsákutca is egyben.)

Ha végignézted a videót, akkor láthattad Laci arcán a döbbenetet, miközben próbál megkapaszkodni a kezében tartott GoPróba. 🙂 AlieN egyből gyártott belőle animgifet is:

IMG_3098

Mielőtt bárki rohanna a legközelebbi Tesla boltba megrendelni, érdemes két fontos dolgot megemlíteni. Ez az autó 100 000 euró plusz áfa, tehát durván 40 millió forint, ez pedig valljuk be, nem kevés pénz. A másik probléma pedig az autópálya. Amcsi autó, ennek megfelelően 105 km/h-s sebességgel lehet vele 300 kilométert megtenni egy töltéssel a pályán, ami elég ciki ha mondjuk ki akarunk ugrani például Horvátországba. Városban simán összejön akár 400 km is, de pályán csak araszolni lehet, hiszen az autópályán nem kell fékezni, így nem lehet visszatáplálni a fékenergiát, közben meg ott a légellenállás ami folyamatosan emészti a delejt. Ott van az ember segge alatt egy 40 millás szupersportautók teljesítményével vetekedő 7 személyes szedán, de nem nyomhatod neki a pályán. Ez egy kicsit kellemetlen.

p85d_2

A jó hír, hogy bár még csak 15 Tesla furikázik a magyar utakon, érkeznek hazánkba is a Tesla saját gyorstöltő állomásai. Elvileg még idén lesz Győrben, Törökbálinton, és Balatonlellén is. Ezekkel a töltőkkel, egy jó kaja mellett újabb 300 km-re elegendő naftát tölthetünk az aksikba 30 perc alatt. Ingyen, ugyanis a Tesla állomásain ingyen lehet tölteni. Otthoni hálózaton egyébként 3800 forintért tudjuk “teletankolni” az autót. Ja, és 8 év garancia van mindenre, így az akkumulátorokra is, ennek tükrében már el lehet kezdeni számolgatni, hogy megéri-e a dolog.

Mit is írhatnék zárásként? Hogy elcserélném-e a Z4-et erre az autóra? Simán. Csak persze senki nem lesz olyan hülye, hogy elcserélje velem a Tesláját. Itt jegyezném meg, hogy amikor a Tesla ellen gyorsultam a Z4-gyel, kb. fél perc volt mire bekapcsolgattam a launch controlt, és még így is nagyon megalázta a Tesla szegény Bimmert, pedig a Teslán egyszerűen csak le kell nyomni a “villany” pedált, és máris megvan a 3,2 sec 0-ról 100-ra. Félelmetes. Tényleg. Pedig a Z4 is egy vadállat, de nem egy ligában játszik a P85D-vel az egészen biztos. Arra most nem is nagyon térek ki, hogy hamarosan érkezik egy szoftverfrissítés, ingyenesen persze, ami engedélyezi az automata vezetést. Értsd: reggel az autó kiáll a garázsból, és bevisz dolgozni. Szerintem ez is megér majd egy videót pár hónap múlva.

Nagyon szépen köszönöm a Tesla gazdájának aki egyébként tagja a Magyar Villanyautó Egyesületnek is (everda.hu), hogy puszta jófejségből a kezem alá adta az autót, ezzel is népszerűsítve hazánkban az elektromos autók terjedését. Biztos is vagyok benne, hogy a fenti videó után sokan rákívánnak, és talán a következő autójuk egy elektromos autó lesz. A fentebb említett limitációk ellenére én már erősen gondolkozom, hogy a következő autóm bizony nem benzines, hanem elektromos kéne legyen.

Még itt a poszt végén csak halkan jegyzem meg, hogy nagyon várom a BMW hívását, hogy mikor vehetem át az i8-as teszt BMW kulcsát. 🙂

tesla-motors-p85d