Vezettem az első magyar elektromos autót! Íme a Puli.

Elektromos autó sorozatomban egy igazi kuriózumot mutatok be nektek, mégpedig az első magyar elektromos autót, mely sorozatgyártásba is került. Még sosem láttam ilyen autót élőben, most pedig vezethettem is.

Igazából arról akartam videót készíteni, hogy már 4000 km-t belepakoltam az i3-ba, de épphogy felvettem és megvágtam az ELMÜ-s videónkat, Antalóczy Tibor a Villanyautósok.hu tulajdonosa csörgette meg a telefonom.

-András van kedved kipróbálni egy Pulit?

Hogyafenébe ne lenne kedvem, válaszoltam, mert azonnal bevillant, hogy a Puli az valami nagyon ritka, de hazai gyártású autó, még a 90-es évekből, rákeresve pedig kiderült, hogy nem is nagyon készült róla videó. Meg is beszéltük, hogy találkozunk Tatabányán a Delphi-nél, ahol tölteni is tudunk, és az autó tulajának sem kell messzire mennie, ugyanis ő Tatabányán él, ott használja nap mint nap a kisautót.

 

Magyar elektromos autó? Mivan???

Az volt a terv, hogy 4-re odamegyünk, egy óra alatt felvesszük a videót, mert az autó tulajának, Tamásnak mennie kell dolgozni. Nem szeretem, ha kapkodni kell, de gondoltam, egy óra azért elég lesz. Mikor odaértem a Delphi-hez, már ott várt a kis piros autó. Már előre vigyorogtam látva a pöttöm autót, ami ránézésre befért volna az egyébként nem túl nagy i3-ba, ha lehajtom a hátsó üléseket. Ez valami rettentő ronda, de mégis az egyik legcukibb autó, amit valaha láttam, mondtam Tamásnak. Ott szerénykedett előttem az első hazai gyártású elektromos autó. 1992-ből. Hihetetlen.

Kértem, hogy álljunk át a töltőhöz, mégiscsak elektromos autóról készítünk videót, de erre azonnal megjelent a Delphi biztonsági őre, aki bár kedvesen, de határozottan megkérte Tamást, hogy álljon el a Pulival, mert a töltőhöz csak elektromos autók parkolhatnak. Percekbe került meggyőzni, hogy ez bizony egy elektromos autó, de végül sikerült. Be is lettünk invitálva egy kávéra a Delphi-be, ahol kiderült, hogy a regionális igazgató is nézi a videóimat. Vele is beszélgettünk, mire konstatáltuk, hogy a forgatásra szánt idő kicsit több, mint felét eldumáltuk. Végül aztán rohamtempóban vettük fel az anyagot, mégis ez lett az egyik kedvenc videóm az elektromos autókról szóló sorozatomban, még vágás közben is sokszor mosolyogtam.

Ha még többet szeretnél tudni a Puliról, akkor klikk a tovább gombra.

A Pulit Hódmezővásárhelyen gyártották, a Hódgép gyárában. Az ötlet az volt, hogy kell egy környezetbarát városi kisautó. Először még nem elektromos autók voltak az első Pulik, hanem egy 5,5 lóerős japán gyárású benzinmotor hajtotta őket. Rengeteg különböző helyről szedték össze az alkatrészeket. Skoda kormány, Ikarus Imag üles, vagy például érdemes megfigyelni a hátsó lámpákat, melyek ugyancsak az Ikarus buszokról származtak. Láthatóan a dizájnnal sem vacakoltak sokat, valaki megkérte a szomszéd Pistikét, hogy rajzoljon valamit. Hihetetlen, hogy mennyire aránytalanra sikerült a Puli, még az akkori Lada, Záporjózsi vagy Kispolszki mércével mérve is. Szegény Demszky Gábor se nagyon fért bele, az én lábaim is szinte kilógtak elől, pedig én egyáltalán nem vagyok magas.

1991-ben aztán privatizálták a céget, innentől Puli Kft néven futott tovább a sikertörténetnek induló autógyártás. Több országgal is folytak tárgyalások, több száz darabos megrendelések is voltak, de végül ezeket nem teljesítették időben, ezért sorra visszamondták a rendeléseket. Ekkorra már volt nyitott tetejű és elektromos verzió is a Puliból, ez utóbbi a “2e” jelzést viselte, de persze ez sem lett sikeres. A cég végül 1996-ban csődbe ment, ezzel pedig vége is lett hazánk autógyártásról szövögetett álmának. Az elkészült Pulik szolgáltak a temetőben illetve az állatkertben is. Az ELMÜ nemrég felújított egy példányt, amit rendezvényekre visznek, de mára tulajdonképpen kipusztultak ezek a kisautók, leszámítva azt az egy-két példányt, amiket még életben tartanak a tulajdonosaik.

Számomra a legérdekesebb az egészben, hogy akár tényleg lehetett volna könnyedén egy sikertörténet a Puli. Akkoriban azért az Ikarus buszok világszínvonalúak voltak, kis odafigyeléssel lehetett volna egy menő városi kisautónk is. A Smart is hasonló elvek mentén született meg, nemrég vezettem egyet és hát nem sokkal volt jobb, mint ez a huszonéves veterán. A Smart mégis sikeres lett, a Puli meg… Persze nyilván képzelhetjük, hogy a Puli hogyan született meg és készült, az épp összedőlő szocializmusban, hozzánemértő fejesek által irányítva, mutyizva, nem csoda, hogy ez lett a vége a dolognak.

Ettől függetlenül jó, hogy volt ilyenünk, jó, hogy megpróbáltuk. Akár majd tanulhatunk is belőle, és legközelebb sikerülni fog. Lehet még magyar autónk, buszunk, repülőnk, bármi. Lehetnek tiszta városaink, lehet sok elektromos autónk.

Fotók: Vezess.hu és Autonavigátor.hu