Végre megérkezett: 5D MKII

59 komment

Két hete egy szmoggal teli téli napon beballagtam az Artwork Photo Révai utcában lévő boltjába, hogy vásároljak egy CF kártyát. Egy perccel a belépésem után nagy meglepetésemre, szó szerint a karjaimba toltak egy dobozt amin ott virított a Canon 5D Mark II felirat, mondanom se kell mennyire feldobták a napomat ezzel. 🙂
Még valamikor októberben rendeltem meg a gépet, miközben átvettem meg is jegyeztem, hogy hát előbbre ígérték és már le is tettem róla, hogy február előtt megérkezik.. A srácok a boltban sűrű elnézést kértek a Canon nevében, egyúttal felajánlották, hogy a kellemetlenségért cserebe, ha akarom próbáljam ki a stúdiójukban a gépet.
Ezt az ajánlatot természetesen nem bírtam visszautasítani, mert máris körvonalazódott a fejemben egy kis portréfotózás és az ezt megörökítő filmecske amivel jól ki lehet próbálni mire képes az új 5D.

A fotózásra kicsit később sikerült sort keríteni, mert nem volt egyszerű olyan lányt találni aki ráér akkor amikor mi is, így végül múlt hét csütörtökön este kilenc óra után kezdtük el csattogtatni a gépeket és nyomni a Rec gombot.

Végül is éjjel 1-ig játszottunk a technikával, mindenféle terv nélkül igen jó hangulatban lőttünk pár képet és felvettünk kb egy órányi videóanyagot. Igyekeztünk egy kis techdemót vegyíteni egy stúdiófotózást bemutató anyaggal ami bemutatja mit tud az 5D, egyúttal bepillantást enged a műtermi fotózás menetébe illetve hangulatába.
Nem vittünk filmes állványokat, nem világítottuk be a videózás kedvéért az egyes témákat, ezért szinte végig ISO 2000-3200-as érzékenység mellett 1.8-2.8 as nagy fényerejű objektívekkel vettük fel a videókat. Visszanézve az anyagot a legjobb felvételek a Canon 70-200 F2.8 IS-el készültek mert ebben az obiban benne van a képstabilizátor, ezen kívül a 2.8-as Macro obi is kellemes eredményt produkált. A nem képstabilizátoros objektívekkel nagyon nehéz használható videókat készíteni, mert magában a vázban nincsen semmiféle képstabilizátor, ezért vagy egy profi állványra van szükségünk, vagy egyszerűen csak nagylátószögben kell gondolkozni különben folyamatosan lehet küszködni a remegés kiküszöbölésével.

A korlátok ellenére nagyon jó az 5D-vel videózni aminek nagyon egyszerű a magyarázata:
Van egy széles objektívparkom, mindegyik lencséről tudom, hogy milyen képet, mekkora mélységélességet fog produkálni, könnyen kiválaszthatom a nekem tetsző átfogást is. Nem kell mindenféle digitális zoommal szenvedni, egyszerűen felrakom a 70-200-at, hátramegyek jó messzire a témától, kitekerem 200mm-re az obit, és felveszem amit akarok. Ennek a felvételnek például teljesen más hatása lesz mintha közelről egy 50mm-es objektívvel venném fel ugyan azt a képkivágást. Ugyan úgy működik az egész mint a fotózás, csak épp nem állóképeket gyártunk hanem videót.
Ami még nagyon nagy előnye az 5D-nek egy normál HD kamerával szemben, nagyon rossz fényviszonyok mellett is kiváló anyagot lehet felvenni, köszönhetően a nagy fényerejű objektíveknek illetve a brutál jó minőségű érzékelőnek. Ne felejtsük el, hogy egy átlag kamerához képest, itt egy full frame 21 megapixeles érzékelővel vesszük fel az alig 2 megapixeles videót, ugyanis bármilyen meglepő az 1920×1080-as HD felbontás mindössze 2 megapixelnek felel meg.

Tévedés ne essék az 5D egy rakás mindenben alulmarad egy 300 000 forintos átlag HD kamerával szemben már csak a normális autófókusz hiánya miatt is, viszont érdekes módon sok tekintetben meg felveszi a versenyt a több millió forintos kamerákkal, lásd cserélhető objektív, full HD 1080 progressziv 30 fps, stb, és ne felejtsük el azt sem, hogy mindezt teljesen ingyen kapjuk, hiszen magában a fényképezőgép megéri a 2500 eurós árat, a videó képesség csak bónusz.

Sokan kérdezték, hogy az 1Ds MKIII-hoz képest nem érzem e visszalépésnek az 5D-t. A válasz: nem!
Funkciókban kevesebbet tud az 5D, de számomra az elsődleges kérdés a képminőség, ebben pedig egyáltalán nem marad el az 5D, sőt talán egy hajszállal jobb is a képe mint az 1Ds-nek, mindezt ráadásul harmad áron produkálja.

Visszatérve a videóra, szerintem a Canon lépése egy hatalmas mérföldkő, és a jövőben óriási fejlesztéseket rejthet magában, ha a fotósok részéről látható lesz az igény videók rögzitésére. Az én részemről egyértelmű, nem akarok két eszközzel rohangálni, engem nem elégít ki egy átlag HD kamera tudása az 5D viszont igen, és ezzel szerintem sokan hasonlóképp fognak érezni.

Jelenleg a legnagyobb probléma a HD anyag feldolgozása. Meglepő, de 2009-ben nem igazán érhető el olyan megfizethető gép amivel realtime lehetne a HD anyagokkal dolgozni. A lenti videót három napig masszíroztam, hogy elkészüljön, ami túl sok idő. Természetesen ebben benne volt az is, hogy egy csomó mindent most kellett megtanulnom a Final Cut-ban, meg persze lekonvertálhattam volna mindjárt az elején 960-as felbontásra, de egyrészt az is rengeteg idő, másrészt nem akartam elveszíteni a HD felbontást, mert mi van ha később szeretném használni az anyagot 1080-ban. Szóval nagyon nagy kín a vágás, remélem, hogy az Apple végre megoldja, hogy ne csak 2 mag rendereljen a 8-ból, illetve a videó-kártya is tevékenyen részt vegyen a renderelésben.

Hát dióhéjban ennyi, meséljen helyettem inkább a videó. Azért így a végére mindenképp fontos leírni: A Canon 5D MKII INSTANT GET.

Ezúton is köszönet az Artwork Photo-nak a gépért és a stúdióért!
PS: igen igen a videón látható, hogy volt a helyszínen egy Nikon D3X is a kezünkben, de sajnos erről a cuccról nem tudok nyilatkozni, mivel gőzöm se volt a Nikon kezeléséhez, ezért inkább csak fogalom nélkül nyomogattam, részemről maradok továbbra is Canon user. 🙂

Update: Itt lehet kattintani az 1280*720-as verziót.

  • epton: Artworke volt a vilagitas.

    Touch-Ko:
    A zene: Mobytól a Spirit a Play albumról

  • Kiraktam a post aljára a 720p verziót.

  • Müller Ádám

    Nagyon jó lett a videó! 🙂

    hAndrás légyszives dobj egy levelet, mert fotózással kapcsolatosan lenne egy “munka” a számodra (természetesen térítés ellenében), amit viszont nem szeretnék közkincsé tenni!

    E-mail: mulleradam@gmail.com

    jelentkezésedet előre is köszönöm!

    Üdv.: ÁdáM

  • Szia!

    Érdekelne képminőségben illetve, AF pontosságában mennyire marad el a profi váztól.

    Eddig egy 40D használtam, illetve használok ami nem egy rossz darab de szeretnék előrébb lépni és ez a váz jöhet csak szóba még ez is húzós nekem. De most úgy néz ki hogy egyre több munka lesz esküvő, modell fotózás is néha.

    Persze szeretnék továbbra is a hobbimnak is hódolni a sport fotózásnak. Tudom hogy nem erre találták ki ezt a vázat de néha erre is használnám. Menyire használható a követő AF-rendszere?

    Kérlek próbáld ki

    Köszi

  • Vágni proxy klipekkel érdemes, és utána conform HD-ben (vagy amiben szeretnéd). Így realtime tudsz dolgozni gyengébb gépen is, de nem veszted el a felbontást, lehet a végtermék akár 1080p/30fps is.

  • poTomek

    Valamelyik megosztón fenn lesz a videó? Jó lenne linkelni. 😉

  • itten van mar:
    http://vimeo.com/3080339

  • “Handrás,
    Ez jó lesz? http://www.winer.hu/31_n.jpg

    Nekem hogyne lenne jo 🙂