Vályogház és villámtöltés az udvaron 😲

Etyeken, egy vályogház udvarán üzemel rengeteg napelemről az ország leghangulatosabb villámtöltője. De vajon mit keres ott egy 8 milliós villámtöltő?

Azóta szerettem volna megcsinálni ezt a videót, mióta megláttam a Plugshare térképen az Etyeken lévő villámtöltő leírását. Már az sem megszokott, hogy egy vidéki ház udvarán üzemeljen egy villámtöltő, az meg főleg nem, hogy az energiát napelemek adják. Ráadásul éjjel nappal várja már két éve az elektromos autósokat egy jó töltésre. A töltő lehetne az utcán is, de az önkormányzat nem lelkesedett az ötletért. Kicsit amolyan igazi magyaros történet ez. Egy kis pálinka, sok sok napelem és egy raklapra rakott töltő várt minket, amikor megérkeztem a gyöngyházfehér Teslával egy töltésre. Íme:

Patreonról az egyik hozzászólás azt hiszem elég jól kiegészíti ezt a posztot:

“The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.”

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely

  • Köles Ákos

    Üdv!
    Ha, már elektromos autó, akkor a solar panelt nem a háztetőre kell tenni, hanem az autó tetejére.
    A ház tetejére feltett solar panel, csak akkor tölt, ha rácsatlakoztatom az autót viszont, ami a tetején van az folyamatosan tölt.
    Nem értem, hogy a gyártók milyért nem építik bele azt a technológiát az elektromos autókba (kivéve toyota, de az hybrid). Nyáron a tűző napon szerintem termelné az akkukba az áramot rendesen. https://uploads.disquscdn.com/images/dc4746a3e4cba91cb16de135b126a2914ef3843a32dca6e247748c36e681a829.png

    • fects

      Ha egész napon a tűző napon áll, akkor is csak pár km-re elég áramot tud termelni egy ekkora panel.

      A ház tetejére tett panel meg egész nap tölt. (Amíg engedik, hogy a hálózatot végtelen akkunak használják a magánszemélyek.)

      • realitivitásgyakorlat

        ne zavard már össze baszki. A házon lévő meg a mellette álló autó tetején lévő panelt is éppen annyi ideig tölti a nap (éjjel sztem a ház teteje sem tölt :)) )

        A különbség nyilván a méretből adódik, a kocsi teteje még egy harmad panel sincs, tényleg nem sokat ér, és nem is túl szép. Majd ha jönnek az Asgard-ok és elérjük a 300%-s hatásfokot akkor lesz értelme ezzel szarakodni.

        • Köles Ákos

          Igen, csak azt ne felejtsd el, hogy az akkuk mennyit fejlődtek pár év alatt. Nyilván azért, mert gyártók csináltak a nagyközönség számára nagymennyiségben gyártott elektromos autókat. Azaz beindult egy fejlesztési verseny. Szerintem ugyan ez lenne az autó tetejére szerelt solar panellel is. Nincsenek illúzióim, hogy keveset ad hozzá, de évről évre egyre nagyobb hatásfokó paneleket dobnának ki a gyártók, amik mehetnének a kocsik tetejére. Egyébként a Toyota azt írja 5 km-es hatótávot tesz hozzá. A háztetőkre szerelhető solar paneleknél nincs hajtóerő a fejlesztőknek, ugyanis, ha több áramot akarsz tegyél fel több panelt a tetőre. Ahogy felkerülnének a kocsik tetejére is, azonnal beindulna a fejlesztés.

          • W

            Szamold ki, hogy egy napelem panel amit megvehetsz a boltban mekkora meretu (vastag!) es termel jo esetben 300Wh-t 1 ora alatt. Ezt akkor ha telibeveri a nap. Hacsak nem egy tetogarazson parkoltatod az autodat eleg kicsi lesz ra az esely, hogy napkeltetol napnyugtaig toltse max kakaon.
            Szamoljunk nagyvonaluan 8 orat 250W-tal … 2 kW a megtermelt aram (ha el tudsz helyezni egy tablanyi napelemet, de velhetoen csak a fele a realitas).
            Andras ha jol emlekszem 13-14kWh korul jar 100km-en. 100/7 = 14km…
            A plusz koltseg, egyeb alkatreszek attervezese, meghibasodo alkatreszek szamanak novekedese stb. nem tul osztonzo.
            Jopofa dolog lenne, de egyelore a realitas az, hogy nem eri meg. Es elegge pozitiv iranyba tulzoak is voltak a szamolasaim 🙁

          • realitivitásgyakorlat

            Bírom ezeket az ex-katedra kijelentéseidet, közük nincs a valósághoz.

            A tetőpanelek esetében is verseny van, nem is kicsi. Fejlődik is a hatásfok. Ez a tény.

    • Sojeac

      Még a klíma fogyasztását se biztos, hogy fedezi az így termelt áram.

    • Daniel Nagy

      Ennek kb annyi az értelme, mint a kerekekbe szerelt dinamónak lenne. Ahhoz, hogy érjen valamit olyan tekercselés kéne, hogy a kerék meg se mozdulna.

      • Zengei

        A képen egy Toyota Prius4 Plug-in van. Konkrétan ültem benne, vezettem, és beszéltem is több emberrel akinek van ilyenje, mert – lévén szinte bizonyos, hogy villanyt sajnos még 3 év múlva nem lehet majd kapni használtan, 800 km hatótávval 4-5 M körül – viszont ilyet igen – ez lez a következő lépés nálam autó terén.
        Igaz, hogy “csak” 60 km a villany hatótáv, de mégis valami, ügyesen kihasználva még elővárosi vagy ingázós életmódnál is jó lehet. Egyszóval a követezőképp működik a dolog:
        NEM közvetlenül az elektromotorba tölt be… ezt szépen megoldja a HSD rendszer. Az egész lényege itt annyi, hogy a solar tető egy pufferakkuba gyűjt, amit felhasználhat tetszés szerint a nagyakksi ha szüksége van rá. Technkailag nyáron, napsütéses időben kb. + 10 km -ert jelenthet, vagyis 70 km a tiszta elektromos hatótáv (utána meg marad a “szokásos” 3-4 liter benya / 100 km). Üdv!

        • Daniel Nagy

          Magyarul lószart nem ér…

    • r3dsnake

      Mert nem ér semmit.

  • Valentin

    Embertelen jó lett ez a videó!
    Ilyenkor érzem, hogy jó magyarnak lenni és egy órási de még annál is nagyobb köszönet Bencének, hogy egy jobb világot hoz létre!

  • Valentin

    Nem véletlenül lettek számomra nagyon ellenszenvesek a német autógyártók az utóbbi időkben, éreztem és láttam sok e-autós fannal együtt, hogy visszatartják az elektromos autók fejlesztését, s ezáltal indokolatlanul tovább szennyezik a Földünket és eszkalálják a helyzetet a globális felmelegedés terén, s lám most beigazolódott a sejtésem:
    “A három nagy német autógyártó, a BMW, a Daimler és a Volkswagen megsértette a közösségi trösztellenes szabályokat azzal, hogy közel tíz éven keresztül korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén, derült ki az Európai Bizottság előzetes vizsgálataiból pénteken.”
    https://444.hu/2019/04/05/majdnem-10-even-at-osszejatszott-a-bmw-a-daimler-es-a-volkswagen-hogy-korlatozzak-a-versenyt

  • Valentin

    Erről már elég régóta beszélünk az e-autós fórumokon, és felhívtuk már rá a figyelmet, de most a közmédiában is megjelent:
    https://totalcar.hu/magazin/hirek/2019/04/06/nem_megy_el_egy_toltessel_400_km-t_az_elektromos_audi/

    • Minden videomban elmondtam. Wltp 400 epa kevesebb. Mint minden mas elektromos autonal is alacsonyabb az epa meres szerinti hatotav. i3 wltp 250 epa 175…

      • Valentin

        András, ezek a bejegyzéseim nem ellened és nem neked szólnak, mert tudom, hogy ezekkel a dolgokkal te már nagyon is tisztában vagy, így ne vedd magadra!
        Azoknak írtam, akik nincsenek tisztában bizonyos folyamokkal, dolgokkal az autóiparban, akik a füstös autók minél további fennmaradásért ill. dicsőítéseiért küzdenek, ill. akik azt mondogatják, hogy a német gyártók jól teszik a dolgukat, és jottányit sincsenek lemaradva, illetve elkésve semmiről.
        De, nagyon is.
        Ez a legújabb fejleménye annak, hogy 8-10 évig visszatartották az e-autók piacra való dobását, mert ezzel nyilván tudatosan hozzájárultak a globális éghajlatváltozáshoz, amit rengetegen tagadnak még most is, itt a fórumon is:
        Irán, ami egy köztudottan száraz és sivatagos ország, még a térképen felülről megnézve is, BRUTÁLIS MI FOLYIK OTT:
        https://index.hu/kulfold/2019/04/06/pusztito_aradasok_iranban/

  • Valentin

    És hogy hogy áll a BMW a környezetvédelemhez, mennyire fontos neki?
    Hát ennyire:
    https://totalcar.hu/magazin/hirek/2019/04/05/bmw_marad_a_v12-es_motor/

    • kaucsuk

      Nem véletlenül azok az emberek a hibásak, akik az ilyenekre a keresletet jelentik? Mar kicsit unalmas ez az elvakult BMW-zes.
      Próbálod csak a rossz híreket észrevenni a BMWrol, vagy mert évekig irigykedve nézted a BMW tulajokat, vagy mert van par látványosan paraszt Magyarorszagon.
      Ahol en elek a BMW a második/harmadik az eladási listákon, átlag emberek veszik, es hatékonyságra meg mindig jobb mint kb. barmi más az EVket leszámítva. Elég csak pl a KW/CO2 hányadosokat nézni…

      https://www.am-online.com/amp/news/car-manufacturer-news/2018/01/19/bmw-recognised-as-top-environmental-brand

      • Valentin

        Nem írtam volna ennyi BMW-s bejegyzést, ha nem én döbbentem volna meg a legjobban ezen, ti. semmi tudatosság és széndékosság nem volt az egészben, egyszerűen az elmúlt napokban csak így jöttek velem szembe ezek a hírek, nem kerestem őket, de valószínűsítem, hogy nem hiszed el, ami viszont a te bajod!
        A tények viszont ezt a helyzetet igazolták.
        1. Sose néztem irígykedve a BMW-ket, (eleve örülni szoktam más örömének, az irígység szerencsére bennem nem jelentkezik, amiről ma már tudom, hogy a legtöbb embernél ez nem így van, s ezért nehezen hiszik el), egyáltalán nem vonzott ez az autó az életemben, ha vonzott volna, lett volna.
        Továbbmegyek, kevés autó tud úgy lázba hozni, hogy igazán vágyjak rá, mert mindig volt bennük valami, ami miatt nagyon nem OK, s úgy 8 éve már eleve csak az elektromosak közül nézegetek.
        2. Mo-n nem pár látványos paraszt van, hanem rengeteg, s ebből a legtöbbje német autókkal közlekedik, de a BMW száma ezek között is kimagaslik, s ezt nem csak én állítom, hanem sokan.

        Igen, ez az érték, amit írsz, akkor van úgy, ha rendben van a motor, de pl. Mo-ra pont nem ez a jellemző, mert itt borzasztóan füstölnek a “tiéd és ahhoz hasonló” országokból behozott és aztán agyonstrapált, rosszul vagy egyáltalán nem szervizelt BMW-k, és más német autók, mert itt a csibe agyúaknak az számít, hogy minél nagyobb, lehetőleg német kasztniban üljenek, de arra már nincs pénzük, hogy normálisan fenntartsák azt autót.
        Ha azt kérdeznéd tőlük, hogy miért nem vett egy modern Suzukit ezen az áron, aminek a motorja szinte elnyűhetetlen, fenntartási költsége konvergál egy havi kiadós ebédhez, akkor konkrétan hülyének néznének és elküldenének a pics@ba.
        Hidd el, a BMW lehet, hogy abban az országban jó, ahol te vagy, de itt nagyon nem, ráadásul igencsak vaj van a füle mögött a cégnek, mert neki kellett volna leader e-autó gyártónak lenni, e helyett csak maszatol.

        • Semmivel nem bunkóbbak a BMW-sek, mint bármi más márka vezetői. Attól, hogy neked volt most 6 darab rossz tapasztalatod, még nem lehet statisztikát gyártani. Pl én idén még ne találkoztam paraszt BMW-sel, viszont Suzukis, Opeles és egyéb bunkókkal meg igen. Ebből még nem következik, hogy utóbbi kettő bunkóbb, mint más, hiszen ezek csak az én tapasztalataim.

          • Valentin

            Azt mondod, hogy arányaiban (saját db számukhoz képest) pl. nem áll fel több BMW-s a járdákra (most vegyük csak ezt a példát az egyszerűség és az összehasonlíthatóság kedvéért), mint pl. Suzukis?
            Szerintem elég jó kérdés.

        • kaucsuk

          Egyébként az tudod hogy miért nemet rendszámok sok ilyen luxus autó Magyarországon?
          Mert nem saját autó. Bérlés/lízing kb. az összes német cégen keresztül (ami legtöbbször nem is saját cég).
          Szóval ha ilyen látsz az valszeg vmi felvágós suttyo/gyuros fasz.
          Amugy visszatérve a BMW-re, abban egyetértek hogy a nemet társakkal együtt indokolatlanul késtek legalább 2-3 evet. És azt is tudom hogy szívesen késtek volna meg 2-t, mivel a tobb milliárd euros friss motor fejlesztés meg nem terült meg. Bár ezt nyilván nélkülem
          is tudtad. Ez simán pénzről szól. Majd csinálják ugyanezt az elektromosnal. Ennek ellenére a Teslat leszámítva melyik autógyártó viselkedett másképp? Akar egy picit is jobban mint pl. a BMW? Nulla. Vígan ellettek volna a 100 éves ICE kocsikkal. Páran ilyen kamu hybrideket csinaltak, ami tényleg l.faszra sem jo. Ezt tényleg nagyrészt az Elon álmának köszönhetjük. Viszont most ha beszállnak komolyan, ami mar egész biztos, elvileg a penz és tapasztalati előnyük miatt (plusz mert a Tesla minden szabadalmat nyilvánossá tesz) hamarosan jobbat kell produkálniuk mint Tesla. Max előtte a pénzéhes CEO-kat jól meg kell vágni. De elhiheted hogy nem csak a mohóság van ezekben a cégekben. Gyerekkori barátom mérnök a BMWnel (pontosabban egy K+F alvállalkozónal). Bár o inkább a hidrogén hajtásnal volt korábban, abból valszeg nem lesz semmi, de mondta, hogy par embert leszámítva mindenki nagyon várja es akarja hogy menjenek elektromos irányba.
          Ha mar itt tartunk es környezetvédelem, en alapból nem értem akik nagyvárosokban városon belül autot használnak mindenre. Es ezt meg nagyon büszkén hirdetik is YouTube videóikban, és a lenyúlt Instajukon 🙁 azonkívül hogy most meg elég sok karosanyagot bocsátanak ki, van sok egyéb. pl a gumiabroncs ami elárasztja a földet is elég gaz, mar legyártani is, a tobbi műanyag vagy esetleg leölt állat a bőrért, vagy azok a fémek sem epp olyan tiszta folyamatokból vesznek fel olyan szép formát.
          Na mindegy, ezért nem volt autóm elég hosszú ideig…
          Szóval összességében nincs mit elhinnem vagy nem elhinnem a hireidben. Ez így működik minden gyartonal, mindig csak a penz. Hírek nélkül is tudom. Viszont a BMW mint márka abszolút nem érdemli meg hogy kiemeld negatív iranyba, ha mar itt tartunk az meg mindig inkább a VW vagy amerikai márkák. Vagy a francia markak, amik meg mindig a dízelt erőltetik es mindig is messze voltak hatékonyságra a Németektől. Na az milyen? Vagy az nem gaz, mert alapból csak hülyék es nem megy nekik, nem pedig hátsó szándék miatt csinálják?
          Na mindegy, en nem vagyok BMW-s tehát felőlem akar szidhatod is. Ettől még szerintem nagyrészt alaptalan/mást -a többséget- jobban lehetne szidni.
          Az hogy meg a magyar tulajok hogy viselkednek. Hat az a magyar tulajok faszsaga. Aki arra vesz BMW-t hogy városban gyorsulgasson meg hallja az utólagos kipufogó rendszer bombolo hangját. Na annál valami félrecsúszott….