Transzalpina – Audi e-tronnal a világ legszebb útján

Lehet, hogy a Top Gear csapata tévedett és nem is a Transzfogaras a világ legszebb útja, hanem a Transzalpina? Elmentünk megnézni, ráadásul teljesen elektromos autóval.

Elektromos autóval a világ legszebb útjára, a Transzfogarasra. Ez volt az egyik pont a bakancslistámon. Vagyis az elektromos autós része nem volt rajta, mert 10 éve, amikor felírtam ezt az utat a listára még nem igazán voltak elektromos autók. Végül most télen beszélgettem az Audival, hogy kéne hosszabb távú e-tron teszt is, gondoltam kipipálom a tesztet is, és a bakancslista ezen pontját is. Szóval megvolt az autó, a dátum is, de egyre többen mondták, hogy a nemrég megnyitott Transzalpina út sokkal szebb, mint a Transzfogaras, ugyebár utóbbin csapatták Jeremy-ék. Aztán az is kiderült, hogy a Transzfogaras július 1-ig zárva van, az út is sokkal rosszabb minőségű, és a Google alapján tényleg a Transzalpina tűnik szebbnek. 133 kilométer szerpentin, ami 2100 méter magasra megy fel. Ez már így leírva is nagyon jól hangzik az autózás szerelmeseinek, milyen lehet élőben! Erdély ugyebár nincs messze, de azért volt pár kérdőjel például azzal kapcsolatban, hogy az Audi e-tron fel tud-e menni egyetlen töltéssel 2100 méter magasra, majd onnan eljutni a szállásig, de hát bátraké a szerencse. Ez volt az útvonalterv:

Indulás előtt már kiment egy videó, hogy a Járműkontroll segítségével lehet követni az utunkat, jöttek is sokan találkozni velünk, Szegeden vártak minket legtöbben, de még Dévánál is pacsiztunk nézőimmel. Szegedről azóta kaptunk egy csomó képet is. A töltést előre megtudakoltam, és a Plugshare térképen látszott, hogy minden nagyobb városban van Kaufland villámtöltőkkel, de persze a 67c úton csak egy árva AC töltőt jelzett, szóval úgy kellett készülni, hogy Szászsebes és Ramnicu Valcea közti 200 km hegy szakaszt töltés nélkül kell letudni. Ez a táv persze nem tűnik soknak, de közben meg kell mászni a 2100 méteres hegycsúcsot és itt a benzines autók fogyasztása is a többszörösére nő. Azért bíztam benne, hogy a visszatöltés segít majd valamennyit. Végül kipróbáltuk az AC-t is, de csak a kávé miatt, meg a hely is olyan volt, hogy na… De ezt majd a videóban úgyis látjátok.

Sosem voltam Erdélyben, de az biztos, hogy még vissza fogok menni, mert tényleg olyan gyönyörű az egész, mint amilyennek képzeltem még gyerekkoromban, amikor olvastam Tamási Árontól az Ábel a Rengetegben című könyvet. Az út oda-vissza végül 1800 kilométer lett a forgatás miatt, elég sokat tekeregtünk pluszban, de nem egy nagy táv Budapesttől, tényleg megéri. A harmadik nap is felmentünk a hegyre, de az időjárás közbeszólt egy hatalmas viharral, viszont legalább elmondhatom, hogy “úszva” is megtettem az utat. Nekem egyébként nagyon jól bírja a gyomrom a kanyargós utakat, meg a dinamikus vezetést, de a végére már rendesen fel volt kavarodva, nem bántam, hogy felvettük az utolsó drónfelvételeket is. Szóval ha valaki érzékenyebb gyomorral van megáldva, az neki se induljon, vagy készüljön rá, hogy gyakran félre kell majd állni.

A videóból kiderül, hogyan csapódott mellénk két Tesla, hogyan bírja a magasságot az Audi e-tron, hogy mi van a medvékkel, és az is, hogy miért hittem kevésnek a hatótávot. Ja és az is, hogy tényleg olyan szép-e az út, amilyennek mondják. Íme: