Ti kérdeztétek: Csalt a Tesla? Melyik SUV? Generátort?

Egy csomó elektromos autós téma kimaradt szeptemberben, illetve volt-van egy halom kérdés, ami rendszeresen felmerül, ezekről lesz szó a mai epizódban.

Szeretek utazni, de nem ennyit és nem így. Nem győzöm a faültetést, annyit repültem szeptemberben. BP-Amszetrdam-Oslo-Amsterdam-BP, BP-Amszterdam-BP, BP-Frankfurt-BP, BP-Frankfurt. A legrosszabb, hogy van ahol kétszer is megfordultam, de nem tudtam kinn maradni, muszáj volt mindig hazarepkedni. A legrosszabb az egészben, hogy ennyi idő alatt nem is sok mindent lehet látni. De hát ez ilyen, azért legalább sikerült egy csomó autót kipróbálni. Mazda, IONIQ, Taycan, ID3, EQC, RAVEN Tesla, mindegyik igen érdekes autó a maga kategóriájában, és még egy csomó hátra van. Új Zoé, 208e, Corsa-e, új eUP, Skoda City Go, Seat Mii, amikre még idén szeretnék sort keríteni.

Viszont most jöjjön egy epizód, a mostanában kimaradt de nem kevésbé fontos témákról. Mint például Elon Musk kukiméregető játéka, amit a fél világ végig követett, aztán…

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Tesla Universal, Használt elektromos autók, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István, Dávid Lencsés-Tóth, Tamás Borsos, Otto Olah, Bunyevácz Árpád Márk, Környezetbarát weboldal készítés, CoderWeb, Péter

  • qubit

    Hiányoltam ezt a szakmaibb véleményt a Tesla vs Porshe nordschleife-i f. méregetésről, de helyrebillentetted a lelki békémet.

  • Csibefasirt

    Jobbulást kívánok 🙂
    Néha az embereknek is kell a “töltés”. Ellentétben az elektromos autókkal ez esetben talán hasznosabb lehet egy sok-sok órás, esetleg több napos “töltődés”, hogy aztán teljesen feltöltött akkupakkal folytathasd. Egy időre válaszd Te is a “Chill”módot 🙂

  • Victor Songrady

    Egyetértek az SUV véleményeddel. Aki valódi autóimádó: gyorsaság, kezelhetőség, élmény, esztétika, az nem szeretheti a SUV-ot. A magyarok szeretik lehülyézni az amerikaikat (hogy magukat okosabbnak higgyék) de azért mindent átvesznek onnan, a SUV mániát is. OTT még van valami értelme: hosszú távolságok, szélesebb utak, és utcék a városban, több és nagyobb parkolóhelyek, nagyobb garázsok, és persze a dupla garázs ma a sztenderd egy házban, de egyre több a tripla garázsos új ház, sokkal olcsóbb a benzin, a népesebb családok (2-3 gyerek még mindig a norma). De Magyarországon csak rongyrázás, hivalkodás és önmutagaás a SUV. A SUV nem Europára és Magyarországra volt kitalálva, hanem az USA-ra. Es aki azt mondja, hogy nem hivalkodásból vett SUV-t és nincs legalább két gyereke, az simán hazudik.
    A Teslával igazad van, de a Tesla igy is úgy tép mint a güzü. Lehet hogy nem lenne gyorsabb mint a Porsche – na és… Nem kellett volna okoskodniuk. A Tesla igy is durván és keményen veri a Porschet a talán két legfontosabb szempontból: Árban és hatótávolságban. A hatótávolság KRITIKUS. A Tesla egy kiforrott terv. A Porsche még tervezési folyamatban van, az első széria mindig problematikus a bajokat idővel kijavitják (talán). Emlékezzünk az IMS csapágy motorrobbantóira ami a mai napig szedi az áldozatait és évekig(!) nem rakták rendbe. Nekem van egy Boxsterem, de minden autószerelő utálja a Porschet (jogosan) és még én is léttam és találtam érthetelenül BUTA/bugyuta “megoldásokat” a Boxsteremen és ugyancsak érthetelenul komplikált túltervezést. (Én műszaki ember vagyok). Itt nem sorolom, mert nem ez a téma. De… Vannak komoly fenntartásaim a Porsche-val…

    • stradacostiera

      Szerintem ismerkedj meg a magyar vidéki úthálózattal, és azonnal tiszta lesz, hogy milyen előnyei vannak a nagyobb hasmagasságnak és a hosszabb rugóútnak.
      Mikor mozdultál ki utoljára Budapestről?

      • Victor Songrady

        Ugyan már. Hülyének nézel? En az USA-ban élek és itt vagyok nyaranként – habár most hosszabra sikerült – sajnos. Pontosan ISMEREM mentalitásotokat és indittatásotokat, olyan átlátszók vagytok mint az ablaküveg. És van kocsim itt Mo-n is, habár a Boxsterem as USA-ban van. A SUV nektek önmutogatásra és hencegésre VAN, mert ILYEN a mentalitásotok.

        • stradacostiera

          En az USA-ban élek

          Ennek tükrében különösen szánalmas, hogy onnan osztod az észt, ki milyen autót vegyen egy kontinenssel odébb.

          A SUV nektek önmutogatásra és hencegésre VAN, mert ILYEN a mentalitásotok.

          Azok néznek le előszeretettel másokat, akik maguk is kompenzálnak valamit. Ahogy felétek mondják: seek professional help.

          • Victor Songrady

            Savanyú a szőlő… Csak tükröt raktam elétek… Nagy “hazaszerető” magyarok vagytok, de irdatlan pénzeket költetek külföldi SUV flancra ami a németek és a kinaiak(Volvo) zsebébe vándorol. Az extra (SUV által elpazarolt) üzemanyag pedig az oroszok és arabok zsebébe.
            De ti “hazaszeretők” vagytok – modjátok. Nem azok vagytok, hanem képmutató hipokraták. Nem birjátok a tényeket és igazságot és képtelenk vagytok kritikusan gondolkozni. Ez Mo-n egy népbetegség, az egész társadalmat átitatja. Vannak kivételek akikbe belebotlok, akik nem élnek ebben az elbutult bárgyúságban, de azok viszont kétségbe vannak esve saját és gyerekeik jövőjét illetően.
            Kedvesen hozzátenném, hogy buták is vagytok, mert nem látjátok még ezt a kézenfekvő gazdasági tényt sem, hogy egy valós, pozitivan termelékeny munkahely megteremtéséhez kb 2o-25K Euro kell, szemályenként. Mikor az elhagyja az országot mint többlet egy mondjuk egy BMW SUV és egy középkatgóriás szedán között, az a (minőségi) munkahely már nem tud létrejönni. Az a pénz elment innen.
            A tőkefelhamozódéshoz SPÓROLÁS kell, de ezt a tényt nem én találtam ki. És egy valós értékhozzáadásos gazdaság megteremtéséhez pedig HELYI tőke kell, hogy a megtermelt haszon helyben maradjon, és annak egy része vissza legyen forgatva helyi kutatásbe és fejlesztésbe és a többi kiosztva jutaléknak a (helyi!) részvényeseknek.
            Persze ezt hiába magyarázom, úgysem érted, illetve értitek.

    • Batka

      Igazad van. A SUV magamutogató, felesleges, sokat fogyaszt. Ellenben egy kétüléses roadster maga a megtestesült szerénység, célszerűség és takarékosság…
      Amúgy, ha neked a magyarok “ti”, akkor neked az amerikaiak a “mi”? Mert csak szólok, hogy te vagy, aki másokat lenéz, de egy hazátlan senki…

      • Victor Songrady

        Én nem vagyok szerelmes a (magyar)”haza” fogalmába – mint te. Én mikor disszidáltam, abszolút nem éreztem, hogy otthagytsam “hazámat”.
        Magyarországot-t sem akkor, sem ma nem érzem hazámnak. Soha nem volt “honvágyam” Magyarorszég felé. De most van honvágyam, mivel itt vagyok ragadva rajtam kivülálló okok miatt. rohadtul hiányzik otthonom, Amerika. Otthon az USA-ban vagyok, az a HAZÁM.
        Nekem nagyon korai gyerekkorom óta van egy atavizmusom Amerika felé, és mivel hiszek a lélekvándorlásban, igy a fejembben levő “emlékek” (mert vannak, és mindig voltak mióta az eszemet tudom) szerint ott éltem a 19 szézad utolsó 2o-3o éveibentől az 193o -as évek végefeléig.
        Amugy ez a harmadik roadsterem, és bizony a megtestesult takarékosság volt munkába járni velük (Miata, MX5 és most a Boxster), fele annyit fogyasztottak mint egy SUV, és feleannyi égésterméket is bocsájtottak ki. A Boxster nem annyira környezetbarát mint a Miata és MX5 voltak, de egy SUV-hoz képest még mindig szép “zöld”. Egy kétszemélyes kabrió egy embernek munkába járni messze környezetbarátibb, mint egy minimum 5oo kilóval nehezebb 4 ajtós kocsival, vagy egy minimum 1ooo kilóval nehezebb SUV-al.

        • Batka

          Azt hiszem, nem vesztett veled sokat a sok lenézett magyar, amikor a lehetőségek országát választottad életteredül. (Nem hazádnak, neked olyan nincs)
          Nem lehetne, hogy nyaranta is ott maradj és az ottaniakat okosítsd? Vagy azokat sem érdekli a véleményed?
          (Ja, nincs SUV-om és nem is akarok, nekem a limuzin/sedan vonal jön be. A roadster is tetszik, de a célszerűsége akkor is annyi, mint a motoromnak. Nagyon jó, de nem autó helyett.)

          • Victor Songrady

            Ha csóró vagy egy autóval, sok havas téllel, akkor a kabrió nem ideális. De ha több kocsid van, és enyhe a tél jóformán hó nélkül, akkor bizony az, és környezetbarátibb és aktiv-biztonságosabb mint más kocsi

            • kaucsuk

              Bár szeretem USA-t, éltem is ott, de a Magyarországon okoskodó magyarnál nagyobb faszságokat már csak a disszidált magyarok tudnak írni. Magyarországon nincs tőkefelhalmozás? Mert az USA-ban mi van? Még amerikai újságban is volt pozitív példa Magyarország hogy mennyivel nagyobb ott a savings rate/Investment rate mint az USA-ban ahol kb megszűnt, mindenki úszik a mortgage és credit card debt-ben, sok-sok millióan már 2nd/3rd restructured mortgage-el.
              De szinten Amerikában szokás hogy meg a kibaszott pár száz méterre levő boltba is kocsival gurul át, mert hogy mit gondolnának róla az az ismerősei ha gyalog menne oda… Szerintem nincs az amerikainál magamutogatóbb, meggondolatlanabbul költekező embertípus. Neked inkább az lehet a bajod a magyarral, hogy sose voltál Magyarországon sikeres, max máshol, ezért böki a csőröÁder ha ott látsz sikeres embereket, ezért bemeseled magadnak hogy hű-ha ez csak ez meg az meg magamutogató.
              Én sem élek már jópár éve Magyarországon, nekem még vér szerint se igazán hazám, mégse kezdem el baromságokkal szidni.

              Pár egyéb:
              Az Európai luxus márkák meg Amerikában is fogynak bőven a fos helyi márkák helyett. Ha valaki ezeket veszi bárhol a világon azért veszi mert szereti a jót, meg esetleg kicsit magamutogató… mindenhol egyforma ez…
              És akkor te jössz ide játszani az agyad egy magyar fórumra szidni a magyarokat. Mi a francot keresel akkor magyar fórumon ilyen idióták között? Őszintén mi volt a szándékod? Mert magabiztos, valóban önelégült embereknek nincs szüksége általában a másokra tiprására.
              Én pl. mindig szívesen látogatok Budapestre abban az évi 2-3 hétben amikor megtehetem, örülök ahogy mindennek ellenére épül szépül. nyilván tudnék egy rakat rossz dolgot is írni, de nem itt fogom az orruk alá dorgolni. A legnagyobb farizeus díját viszont neked ítélem a kommented alapján. Amúgy egy hazafi magyartól mit vársz magyar autómárkák nélkül? Hogy járjon gyalog? Még mindig a legjobb ha ott gyártott nemet luxusautót vesz, nem? T meg még egy fórumon névtelenül is csak felvágni akarsz a legfosabb Porsche-dal, mindenki mást lenezve. Meg abban méred az ember értékét ki hol tölti a telet meg hány autója van. Tipikus amerikai morbid viselkedés.
              Meg amikor idegen szavakat próbálsz használni… pl. képmutató hipokraták!
              Haha, jó kis RAS syndrome tankönyv példa lehetnél.
              Na mindegy, még írhatnék egy rakat dolgot neked a messzi távolból, amíg te épp Budapesten éled ki a magyargyuloleted, meg a frusztraltsagod abból hogy hiába hiszed rendkívül különlegesnek magad meg mindig csak egy vagy a sok közül Magyarországon is, és abszolút nem tűnsz fel senkinek, amit a hozzászólásodból kiindulva nagyon szeretnél.
              Rövid távon segíthet ha előveszed a jó kis tőkefelhalmozós amcsi hitelkártyádat, és bérelsz valami feltűnő sportautot, az ablakból meg lobogtatsz egy nagy USA zászlót. 🙂

              Hogy a szívedhez is szóljak:
              You just made yourself a laughingstock mate. Please kindly refrain from further comments for your own benefit.

            • Victor Songrady

              You haven’t live id the US. We don’t use the word “mate” when we speak to someone with a condescending note – like you have. That’s British colloquialism.

              Your tone is typical low level, illogical Hungarian, “low resolution thinking”(as Dr. Peterson would say), not the dispassionate logical debate, typical of the educated population in the US – and what I’m used to. This is one of the reasons we’re (and many others we know) are returning to the US (and some to Canada) .

              You obviously don’t follow the local, Hungarian economists’ alarmed observations, that there is no capital accumulation in HU to start and develop value-added locally owned industry/production. The current low-skill assembly and service industry is inadequate to raise living standards to close the gap with the West, and in an event of an automobile production recession the HU economy would be in a world of hurt.

              The number of the higher level education is also inadequate compared to the West and N. America. That model is still the communist legacy, which squandered talent on a massive scale, by limiting higher education to children “class enemies” or to children of politically unreliables.

              You’ve written a relative primitive low class rant, which rates your intellectual prowess, or rather, the lack of it.

              The US is still an extremely successful country and society. It’s the forint which is tanking, not the U$.

            • kaucsuk

              Honestly, I am not going to dignify your ranting with a proper reply, I rather continue laughing….
              Don’t be so spiteful in life, and spend your life more useful than disgracing certain populations by generalizing. That is a really bad way to show your intellect.
              Also from time to time try to do some self-reflection.
              Otherwise I wish happy life in your alternative universe with your alternative facts, and money centric belief system.

            • Victor Songrady

              You’re lying – again… You’re NOT laughing…

            • kaucsuk

              😀 thanks again! At least you surely have some sense of humour! 🙂

        • qubit

          Jön ki a Porsche Macan-ból egy elektromos változat. Majd próbáld ki.
          SUV, de jobb mint a legtöbb sedán, mármint vezetési élményre és úttartásra.
          Lehet majd megint megszereted a Porschét…

  • Valentin

    András, nagyon furára sikerült ez a videód, mert bár sokan írták, hogy tisztelnek, mennyire objektív tudtál maradni Tesla nagykövetként, én pont azt láttam a videódban, hogy az erősen a Porsche felé húzó szíved (ez nem baj, csak tény, és nagyon nyilvánvaló) egy csomó tényt elfeledtet veled, illetve a realitásoktól elterel.
    – Először is a német szakújságírók posztolták ki a netre, hogy a Tesla 7:20-at futott, ami valljuk be, nem Tesla párti szokott lenni! Ezt a tényt nagyon figyelmen kívül hagytad a videódban.
    – A másik, hogy a videód végén látható összehasonlító Tesla-Porshe sebesség összehasonlításával valami NAGYON, NAGYON NEM STIMMEL, mert köztudottan 100-ig lazán veri a Tesla a Porschét a maga 2,4 kontra 3,5 mp-es gyorsulásával, de a videón ez nagyon nem így van, tehát innentől kezdve a videó manipulatív és nem hiteles.
    – Már miért ne lehetne összehasonlítani egy 100 000 dolláros autót egy 150 000 $-sal???’
    Ráadásul pont az olcsóbb verte a drágábbat két mérés alapján is (a német szaksajtó és a Tesla saját mérése), és nem fordítva, innentől kezdve meg még érdekesebb és relevánsabb a dolog!
    – A 22 mp az 22 mp, vagyis nem 2-3 mp-cel verte a Tesla a Porschét, ami barátok között sem piskóta, és ha a Porsche annyira OK lenne gyorsaságban, ők is nyugodtan felrakhatnának egy semi slick gumit, hogy megfussák a még gyorsabb körüket, de érdekes, nem mentek ki, hogy megfussák, vajon miért… ? 🙂
    – Nyilván, mert nem biztosak abban, hogy a Porsche ezt az időt meg tudná futni.
    – Duplán ciki lenne a Porschénak, akár megjavítanák pár mp-cel, akár nem, mert nem egészen egy hónap múlva 7:05 körüli idő várható a Teslának, ami még nagyon fejtörést okoz a Porschénak, vagyis még kevésbé fognak kijönni.
    – A futam előtt megjósoltam a villanyautosok.hu -n, hogy a Tesla fog nyerni, így is lett.
    Sokan lehülyéztek a kijelentésemért, és bizonygatták, hogy nem vagyok normális, a Porsche sportautókat gyárt, etc.!
    Akkor most kérdezzek vissza, hogy ki és micsoda?
    – A Tesla váltó nélkül el tudta érni a nagy sebességet rövid gyorsulási idővel (ugye erre is utal a körideje), amit a Porsche csak váltóval, ami valljuk be, egy sportos autónak nem igazán áll jól:
    – Súlytöbblet, és ez mind közül a legcikibb egy sportos autónak mondott autónál, mondjuk ki, qrva nehéz a Porsche Taycan!
    – Összetettebb rendszer, ami a meghibásodás esélyét növeli.
    – Nincs folyamatos gyorsulás váltásnál.