Teljes önvezetést csinált a Tesla

Tegnap a Tesla nem kis lépést tett, mondhatni történelmet írt. Nagyjából négy óra hosszú keynote-ot tartottak, a lényeg nagyon egyszerűen összefoglalható:

A mostantól gyártott Teslák mindegyikében ott van a teljes önvezetésre képes hardver. Pont.

Sőt igazából már két hete az új számítógéppel gyártják az autókat, mely 21-szer gyorsabb mint a régi. Huszonegyszer… Az új vas két darab független számítógép, teljesen saját tervezés és gyártás, mindez megtámogatva a Tesla neurális hálózatával, melynek köszönhetően az autók képesek lesznek Level 5 önvezetésre akár már 2020-21-ben. Elon Musk elmondta, hogy a hardver most már minden egyes autójukban ott lesz, már csak a szoftvert kell folyamatosan finomítani, ahogy ömlik be az adat a flottából. Jövőre lesz robotaxi Tesla Model 3 is, megvehetjük és kiadhatjuk bérbe osztozva a Teslával a bevételen. Ha ez működni fog, az nem kis előrelépés lesz a közlekedés tekintetében.

Bár a keynote nagyon hosszú volt, amiket elmondtak, az nagyon is érdekes volt, bár már jojózott a fejem a Terraflopsoktól. Elképesztő volt látni, ahogy a neurális hálózat működik, hogyan tanul az egész flotta. Mondjuk kicsit félelmetes is. 🙂 Az egyik legfontosabb kérdésre is választ kaptunk: ki lesz a felelős ha az önvezető autó balesetet okoz. Elon Musk válasza ennyi volt: A Tesla.

A LiDAR technológiával kapcsolatban Elon csak annyit mondott, hogy akik ezzel a technológiával próbálkoznak, mind el fognak bukni. Egész egyszerűen azért, mert a közlekedés vizuális alapokra épült, az emberek is a szemük alapján vezetnek, nem úgy, mint a denevérek. Meglátjuk igaza lesz-e.

Íme egy kis önvezetés demó:

Kis érdekesség: a Tesla önvezetős videóm lesz az első, ami el fogja érni az 1 millió megtekintést a csatornámon.

  • Gergely Zákány

    nem semmi! Kalap emelés… 😉

    • Balogh Balázs

      vagy áremelés 😀

  • Nagy Attila

    Európában túl nagy sikert nem fog aratni, ha marad a luxus kategóriába árazás, a jelenlegi
    minőség mellett.

    • iamthehorsewitnoname

      megnézem mennyire lesz igazad. 😀

  • Efhetven

    Önvezetős Teslában szabad-e kézben tartott mobillal telefonálni? És ha mégis igen, mennyi idő alatt érti ezt meg a rendőr?

    • Sojeac

      Amíg nem lesz rá jogszabály, addig önvezetés sincsen. Így kézben tartott mobil se.
      Azért kíváncsi lennék, egy halálos baleset esetén ezt a felelősségvállalást hogyan gondolják? Ki megy börtönbe? Mert a Tesla ugye nem mehet!
      Vagy Elon Musk a twitteren bocsánatot kér a cég nevében és ennyi?

      • aagocs

        Nem értem egy baleset miatt miért kéne feltétlen valakinek börtönbe mennie. Valamiért a gépektől azt várja el az ember, hogy tökéletesek legyenek amég az ember ehhez képest már rosszabb statisztikákkal rendelkezik mint a Tesla fleet jelenleg. Nyilván amikor baleset történik akkor kivizsgálják, hogy mi okozta de nevetséges azt feltételezni hogy a software szándékosan renitensen viselkedett mikor ez az emberekre jellemző inkább!

        • Balogh Balázs

          ez visszaélésekhez vezethetne…

          • Attila Kovács

            Ha a lift lezuhan? Az is önvezető manapság…

            • Sojeac

              Ott is van felelős. Gyártó, tervező, karbantartó, stb. Nyilván nem mindig megy valaki börtönbe, de felelős és felelősségre vonás kell legyen.

            • Attila Kovács

              Igen… Mi a különbség?

            • Balogh Balázs

              az más: zárt, kötött pályán mozog beépített biztonsági elemekkel.

      • Efhetven

        Viszont a Tesla nem iszik, nem hajt gyorsan, nem megy neki senkinek és semminek szándékosan. Márpedig gondatlan balhé miatt ritkán szokott bárki is börtönbe menni. Anyagi felelősség és erkölcsi is van, azt meg vállalja musk.

        • Sojeac

          Nyilván a szándékosság az már bűncselekmény, de gondatlanságnál is van felelősségre vonás. Talán nem a börtön volt a találó szó, nevezzük felelősségre vonásnak.

          • Attila Kovács

            Nehéz kérdés ez. Szerintem jó dolog a sokszínűség. Rendszerként tekintve erre az egészre, most önvezérelt. (Hiba esetén jól körbehatárolhatóan “javítható”, a szereplők egyéni illetve csoportos felelősségvállalása útján.) Haladunk a szabályozottság irányába. Ha egységes szoftver vezérli majd az autókat, felüti a fejét a SPOF (single point of failure) lehetősége. (Gondoljon csak bárki a zsarolóvírusokra. ). Az emberekből nincs biztonsági másolat… No de még nem tartunk ott, csak nekiindultunk…

  • qubit

    Na majd ha a budapesti felfestetlen jelölésekkel is elbír egy dupla vagy tripla kanyarodó sávban, akkor elhiszem. Egyelőre inkább azt mondanám, hogy már majdnem jó, de mint ahogy a fénysebességet el nem lehet érni csak közelíteni hozzá, addig azt mondom, hogy ez engem még nem győzött meg. Közelítünk, de ez még élesben kevés.
    Kb mint a Samsung hajtogatós telefonja, a mérnököknél átment a teszten, de amikor kiment az emberekhez a valós használatban megbukott.

    • yoshida

      amúgy pont említették, hogy nem is annyira a vonalat figyelik már, mert hóban is nagyon pontosan tudják hol a sáv. Persze az hogy “nagyon pontosan” az relatív 🙂

      • Balogh Balázs

        az esetek 99,99% szuper, de útjavítás, útfelbontás, terelés, kátyú esetén lesznek itt problémák, ha nem úgy lesz kitáblázva, hogy a kocsi értelmezni tudja…

        • Zsolt

          Akkor a felújító cég lesz a Ludas és a felelős, ha nem tábláza ki úgy és festi fel úgy, hogy a kocsik értelmezni tudják…

          • Balogh Balázs

            Elméletben szép, de lehet ellophatják, arrébb rakhatják humoros elemek, kidöntheti a vihar stb.

            • Zsolt

              Akkor a humoros elemek lesznek felelősek.

    • Valentin

      Miből gondolod, hogy ez élesben még kevés???

      • Sojeac

        Számos olyan helyzet adódhat a közlekedésben, amit csak emberi intuíció segítségével lehet megoldani. Egymásnak ellentmondó jelzések, terelések, lezárások, útbontások, beszakadt úttest, tábla takarásban, stb. Elméletileg minden lehetséges, de az elmélet az csak elmélet. András is írta, hogy a szoftver még finomításra szorul. És egy szoftver soha nincs készen.
        Ettől függetlenül le a kalappal!

        • Efhetven

          Az új intelligencia határtalan tanulásra képes, persze hibák mindig adódhatnak ismeretlen helyzetekben, akár az embernél. Csak feltételezem, hogy ha teljesen ismeretlen, felismerhetetlen helyzettel találkozik, akkor magától megáll.

        • Valentin

          Ok, ez rendben is van, de hát pont ezért van az AI, hogy tanuljon, és ehhez kellenek a hetek, hónapok, évek. Az emberek is így csinálják, meg a gép is, az gép.
          Szóval a rendszer kész, most indul a bevetés.
          Miért, a kezdő tanulóvezető hogy vezet?
          …mégis kint van a forgalomban.

        • Attila Kovács

          Ne becsüljük le a neurális hálókat…. Az ember agya is egy neurális háló, ugyanis. Csak mi nem tudunk hardveresen javulni… (Tanulni meg már a neurális hálók is “tudnak”. Csak egy számítógépet ráköthetünk a felhőre, tudnak egymással kommunikálni, közös döntést hozni…)

        • Zsolt

          Szerinted a “Számos olyan helyzetben” minden “szőke nő” tökéletesen jó megoldásokat hoz most is? Szerinted nincs most olyan sofőr az úton, aki nem menne bele egy beszakadt lukba? Nézzük csak az egyszerű parkolást. Csak a YouTube-on hány videó van arról, hogy egy minősíthetetlen vezető hogy tör össze autókat a beparkolás vagy kiparkolás közben…

          • Sojeac

            De igen van olyan sofőr. Lehet, hogy én is egyszer belehajtok valamibe, sőt egy becsukódó kapuba már bele is tolattam egyszer. De tudtam, hogy az én hibám, én voltam figyelmetlen. ennyi. De ha ezt egy szoftver teszi, akkor ki fizeti meg a kárt? És ha az nem egy kapu hanem a egy gyerek?

            Ha én csinálom, enyém a felelősség. De ha a szoftver csinálja?

            Hogy tudna ezért felelősséget vállalni a Tesla?
            Továbbra is mondom, kell a technológia, mert a baleseti statisztikát biztosan javítja majd, és az jó. De van még egy csomó megválaszolatlan kérdés, amit engedélyezés előtt tisztázni kell.
            Ami viszont nem feltétlenül jó, hogy szerintem túl gyorsan akarják bevezetni. Nem biztos, hogy jut majd elég idő a tesztelésre, hibajavításra stb. Ezen az se változtat érdemben, hogy mekkora flottával tesztelik!

            Ettől függetlenül, ha egyszer elérhető lesz számomra anyagilag, biztos megveszem!

            • Zsolt

              Minden autó kötelező eleme lesz, mint most az elakadásjelző háromszög.

      • qubit

        Csak logikai alapon gondolom. A városban amikor vezetek, mindig figyelem azokat a helyzeteket, amikor egy nehéz helyzet adódik, és elképzelem mi lenne, ha itt egy önvezető autó lenne. És rengeteg olyan alkalom van, amikor biztos vagyok benne, hogy most át kellene vennem az autótól a vezetést. A teljes önvezetésnél meg ilyen nem lehet, mert akkor nem teljes. Pl van olyan helyzet, hogy muszáj zárovonalat átlépni, mert ki kell kerülni, egy szabálytalanul parkolót. Ilyenkor, a Tesla megáll és ő kivárja, hogy a szabálytalan autós mondjuk 3-4 óra múlva jön vissza, vagy dönt, hogy megszeg egy közlekedési szabályt?

        • Valentin

          Tetszett, amit írtál!
          Ezekre a helyzetekre veszi át a rendszer és abszolválja magában azokat a megoldásokat, amiket az ember csinált (begyűjti a szerver ezen emberi megoldásokat, feldolgozza a szoftver, elraktározza, és legközelebb már ezt a megoldást veszi elő, nem a sajátját, mert ez jobb).

          • Rorschach

            De ez azt jelenti, hogy egy ido utan atlepi a szabalyokat, mert ugy egyszerubb megoldani a szituaciot. Viszont ha azt tanulja meg, hogy at lehet lepni a szabalyokat, akkor lehet abban az esetben is atlepi amikor nem kellene, sot tilos lenne.
            Nehez dolog ez a gepi tanulas.

            • kaucsuk

              Aha, engem inkább az érdekel, ki fizeti a bírságokat ha az önvezető autóm szabálytalankodik!

            • Valentin

              Egy rendszer akkor a leghatékonyabban működőképes, ha az adott környezet szabályait időnként megszegve tartja be a rendszerszintű szabályokat.
              Ez így működik a biológiában, a természetben, de a társadalomban is, a mindennapi vezetésben is.
              Azt hogy, milyen szabályokat léphet át alkalomadtán, azt manuálisan és egyenként is elemezhetik emberek, és hagyhatják jóvá egyenként, nem teret engedve a mesterséges intelligencia burjánzásának.

  • Roland Tamás

    Ha elromlik egy szoftver egy repülőn és lezuhan majd meghal 500 ember ott ki megy a börtönbe?
    Azt mondják majd, ez ilyen, hibák mindig vannak de így 1000x kisebb így is a haláleset. Megkeressük a hibát és megszüntetjük és csók.

    Ezeket most kérdeztem hogyan van nem állítom.
    Szerintem hasonló lehet majd autóknál is mint repülőn.

    Szerintem valahogy úgy lehet ez majd csak életképes ha a gyártóra helyeződik a felelősség, de majd lehet nekik ilyesmi kifogásuk amiben bizonyos látószögből igazuk is van.

    vagy

    Az önvezető kocsiba beszállt ember lesz önmagáért felelős. Beszállással bele egyezik majd ebbe elviekben. Kiírhatja a kocsi a képernyőre hogy a felelősség a tietek hiába nincs kormány sem, csak max 1 fékpedál, de így 1000x nagyobb az esélyed, hogy túléld.

    Az lesz amit pár éve megmondtam.
    2 opciód van. (Egy ideig)

    1. Van x százalék rá, hogy meghalsz de tehetsz érte többlet figyelmeddel, hogy mégse halj meg. (Te vezetsz, akár rásegítéssel)
    2. Rábízod a gépre úgy x/1000 az esélye annak hogy meghalsz, de nincs beleszólásod, hogy most éppen lottózva orosz rulettként pont te halsz egy szoftverhiba vagy hiányosság miatt meg.
    Melyikre szavaznál?

    1 millió (forgó)táras pisztolyra melyben 1 golyó van, amit a fejedhez tartasz és ha pont úgy áll meg akkor neked lőttek.
    vagy
    1000 (forgó)táras pisztolyra melyben 1 golyó van, és percenként elsül ezért állandóan figyelned kell és ha látod hogy rossz helyen állt meg tovább forgatod? De vigyázz, ha egyszer elnézed Ámen.

    Nagyon várom, hogy fog ez a dolog elsülni.
    Meg azt is ha dönteni kell hogy inkább ki haljon meg, akkor egy szoftver mire alapozva és hogyan fog dönteni!

    • Rorschach

      Minden apró baleset után komoly kivizsgálat van a repülésnél. És az apró balesetnél nem kell megsérülnie senkinek. Naponta többen halnak meg az utakon, mint egy repülőbalesetben, mégis az utóbbi a hír.
      Illetve ez az önvezetés felelősségmegosztással biztos kudarc. Az ember nem képes felügyelni egy rendszert hiba nélkül. Ráadásul ez a rendszer 99%-ban hibátlanul működik, de amikor hibázik akkor olyan helyzetet kell pillanatok alatt megoldani ami önmagában is nehézséget okoz.
      Legegyszerűbb példa a tolatóradar. Mindneki hozzászokott, hogy csipog amikor ott van valami. Amikor egy követ/oszlopot nem vesz észre máris törik az autó.

    • eferix

      Bizonyos kognitív torzítások miatt nagyon sokan arra szavaznak, hogy inkább saját kézbe vennék a dolgokat. Éppen ezért félnek sokan a repüléstől (itt is a technikára van bízva az életed) és mennek szívesebben autóval akár gyorshajtva, mert képtelenek az arányokat és az esélyeket ismerve racionálisan felismerni, hogy melyik veszélyesebb. (autóban 1:8000 hogy meghalsz, levegőben 1:14 000 000)

      Ugyanígy azt látják a médiában, hogy már hárman meghaltak önvezető teslákban, miközben ők még telefonálás közben sem hibáztak egyszer sem, ebből arra a hibás következtetésre jutnak, hogy a tesla embereket öl, míg ők veszélytelenül közlekednek. Egyszerűen figyelmen kívül hagyják azokat a teslákat, amelyek nem okoztak balesetet és azokat a halottakat is, akik nem teslákban haltak meg (évente 1,2 millió ember hal meg az utakon).

      És éppen emiatt miatt lesznekháborgó emberek, akiknek nagyon nem fog tetszeni a távoli jövő, ahol csak versenypályán és egyéb forgalomtól elzárt helyeken ülhetnek majd volán mögé.

      • Roland Tamás

        Hát ez az, hogy az emberek fafejűek és túl szűk látókörűek.
        A nagy részük a médiából a TV híradóból táplálkozik és ha ott meghallják, hogy egy önvezető autóban meghaltak akkor az lesz a rossz fuj.

        Kicsit olyan mint amikor a munkahelyemen vezetem be a változtatásokat a technikai újításokat. Mindenki hisztizik, ellenkezik jajgat. Pár napra rá pedig rácsodálnak jaj ez milyen jó igazam volt. Lehet valahogy az önvezető autóknál is így lesz.

  • Sojeac

    Előző hozzászólásaimból talán nem derült ki, de én önvezető autó párti vagyok. Ha egyszer elérhető áron meg lehet venni, én biztos megveszem és használni is fogom.
    Ezzel együtt szerintem sok idő mire ezt engedélyezik.
    Gondoljatok bele, hogy működik az emberi gondolkodás. Hogy hány embert ment meg a technológia az senkit nem fog érdekelni, de amikor az első ember meghal a szoftver hibája miatt…
    Mindenki tudja, hogy a repülés biztonságosabb, mégis a repüléstől sokkal többen félnek, mint az autózástól…

  • Rorschach

    Izgalmas világot élünk, remélem pár éven belül egy jól működő rendszert hoznak össze.

  • Rorschach

    Nemrég valahol volt egy összefoglaló cikk, hogy a jelenlegi táblafelismerők miket tévesztenek. Autópályán a kanyarodó vagy párhuzamos lehajtó sávnak van táblája simán azt hiszi, hogy rá vonatkozik.
    Illetve szépen lehet majd szivatni ezeket az autókat. Papírból nyomtatsz egy sebességkorlátozót, vagy behajtani tilost, kirakod a hátsó ablakra, aztán lehet figyelni mi történik az autópályán.

  • Jezza01
    • Zsolt

      Reméljük te sem alszol el a volán mögött…

  • Nagy Attila

    Azért azt megnézném ahogy a belvárosban parkolóhelyet keres 🙂 (nyilván a többi teszlától megkérdezi, hogy “lát” -e valaki egy szabad helyet és ha igen foglalja már le míg odaér 🙂

    • czandor

      Nem kell megnézned. Önvezető. Kiszállsz ahol akarsz, beszállsz ahol akarsz.

      • bizsomb

        Ha önvezető akkor nem kell vele parkolni vagy mi?

        • czandor

          Miért kellene? Talál helyet ahol talál, vagy elmegy addig tankolni. Sőt! Amíg Te munkában vagy, addig elküldöd az autódat mást fuvarozni, pénzt kereshetsz vele. Sőt, akkor már minek autó? Applikáció gombnyomás, egy perc ott egy autó, oda visz ahova akarod olcsón.

  • Rorschach

    Az mar az egyszerubb eset ha mindenki mindenkit erzekel (pl gyerekekben is van chip igy amikor a labda utan szalad a parkolo autok kozott azt is erzekeli mindenki). A nehezseg idaig eljutni, amikor meg vegyes a felhozatal. 🙂

  • DJános

    Gondolom arra kiváló lesz,hogy otthon beülsz monsjuk aglomerációban, 40-50percet elvezetget, aztán a belvárosban átveszed a stafétát. Amúgy tetszik ez a hálózatban minden mindennel összekötve dolog,ha a mesterséges inteligencia nehéz helyzetbe kerül amit megold akkor a többi autónak átadja a megoldást és másnak már nem lesz nehéz..

  • Márton Szigeti

    “Az egyik legfontosabb kérdésre is választ kaptunk: ki lesz a felelős ha
    az önvezető autó balesetet okoz. Elon Musk válasza ennyi volt: A Tesla.”

    Ja, mint ahogy az eddig baleseteket is nagyon faszán magukra vállalták 😀