Renault ZOE 2017 – Vezettem

Elektromos autó, olcsón, nagy hatótávval? Ezt mondja magáról a Renault ZOE, nem kevesebb, mint 400 kilométeres hatótávot ígérve. Többet megy el, és még jóval olcsóbb is, mint például egy BMW i3? Nem volt kérdés, hogy szereznem kell egyet.

Ha feliratkozol bármilyen elektromos autós csoportba, gyorsan találni fogsz jópár Renault Zoé tulajt, akik azt állítják, hogy ez az elektromos autók Szent Grálja. Meg ilyeneket lehet olvasni róla, nem is akárhol:

Új Renault ZOE: 400 km-es NEDC szerinti hatótávolság. Az új Z.E.40 akkumulátornak köszönhetően már akár 300 km-t is megtehet az Új Renault ZOE-val normál használat mellett. Ez új rekord!

A fenti idézet a Renault Zoe hivatalos oldalán olvasható. Itt már eleve nem tiszta, hogy 400 vagy 300 km a hatótáv. A NEDC mérésről persze tudjuk, hogy kamu, de ugyanez a mérés ígér 300 kilométeres hatótávot az i3-ra, a Zoéra meg 100 kilométerrel többet? Azért ez nem hangzik rosszul, ráadásul a töltés is gyors mindenféle töltőről. Az ár meg 6 millióról indul. Hmmm. De van kicsi aksi meg nagy aksi, R motor meg Q motor, nincs CCS csatlakozó, de közben írnak villámtöltést, szóval fura szerzet. Egészen kíváncsivá tettek, főleg, hogy a Zoe eleve elektromos autónak készült, nem csak egy benzinmotoros autó átépített változata. Tehát akár még jó is lehet, bár kicsit félni szoktam a Francia autóktól. De üsse kő, végül is az Espace is bejött.

Egészen októberig nem volt kapható nálunk a Zoe pedig Európában ez a kisautó vezeti az európai elektromos autók eladási listáját, toronymagasan veri a dobogó második és harmadik fokán álló BMW i3-at illetve Nissan Leafet. Furcsa is volt, hogy miért nem látok belőle az utakon többet, ha egyszer annyira jó, mint amilyen jónak mondják a tulajok.

Szerencsére pár napra sikerült megkaparintanom és rohamtempóban elkészíteni egy bemutató videót. Az ideőjárás nem segített. Amikor hidegben akartam tesztelni, akkor meleg volt, amikor a külső felvételeket akartam csinálni, esett, a beszédnél meg hol sütött a nap hol szürkeség volt… Szóval egy rémálom volt, de azért összehoztam. Majdnem 20 perc lett, de nem akartam kivágni semmit, remélem, hogy sikerül majd befogadni a sok információt.

Kiegészítés: A Zoéhoz is van okostelefonos alkalmazás, de mivel Magyarországon még nem működik, ezért nem tértem ki rá. Ha tetszett az epizód, ne felejts el feliratkozni a Youtube csatornámra, reményeim szerint hamarosan BMW i3S videó érkezik! 🙂

  • Gipsz Jakab

    Műszerfal nem tükröződik a szélvédőben? Anno egy első szériásat vezettem, nekem nagyon zavaró volt. Bár annak világosabb volt a belseje.

  • trollefeller

    Hyundai Ioniq Electric teszt van kilátásban? 🙂

    • Ha adnak tesztautót, akkor majd igen.

      • Zsiráf Zoli

        Megfontolandó a bérlési költség bevállalása, hogy a teszt elfogulatlan lehessen. Némely autós online szaklap már-már bohózatba illően ajnározza a tesztelésre kapott kocsikat, ami nem sokat segít a hitelességükön 🙂

  • Valentin

    Handrás, örülök, hogy kimondtad, ár/hatékonyságban ez a legjobb elektromos autó, én meg úgy mondanám, hogy az összes szempontot figyelembe véve kiegyensúlyozottan ez a legjobb elektromos autó.
    Talán te nem fogsz beleszeretni, bár hosszabb használat, 2000 km megtétele után még jobban megszeretnéd, mert fantasztikus érzés ez a nagy hatótáv, mindenhol gyors és villámtöltési lehetőség.
    Ja, és mondtad, hogy relatíve sok az a 68 perc töltési idő, de melyik autónál töltesz 41 kWh-s akksit?
    Ez 45%-kal (nem 30%-cal) több, mint az i3-ban, és a hatótáv is ennyivel nagyobb.
    A Leaf-ről meg ne is beszéljünk, mert se hatótávban, se akksi töltési gyorsaságban nem hozza az elvárhatót.
    Amúgy tetszett a teszted, korrekt voltál! 🙂

    • Nem. Csak hatótáv és ár szempontjában jobb. Konkrétan megváltás volt visszaülni az i3-ba, 🙂

      68 perc sok. Ha van DC villám, akkor kétszer 20 perc alatt én 320 kilométert beletöltök az i3-ba. Azért csak 30 százalékkal több a hatótáv, mert a fogyasztása magasabb.

      • Valentin

        – Hogy érted azt, hogy 2X20 perc alatt?
        Nem is tud 320 km-t az i3, akkor milyen 320-ról beszélsz?
        Egyszeri, összehasonlítható töltést kell venni 1 autónál.
        – Nem tudom, miért mondod, hogy többet fogyaszt a Zoé, mikor 13,5-14,4 kWh/100 km volt a saját teszteden is a műszerfalon, nekem nyáron dinamikusan vezetve meg 13,5 jött ki.
        Ehhez képest a Spritmonitor.de simán mond az i3-ra 14,8-as átlagfogyasztást, és ha ugyanitt is megnézzük a Zoét, akkor közel azonos értékeket kapunk (2017-es modelleket néztem).
        Autópályáról meg ne is beszéljünk i3-nál, mert ott nagyon elvérzik a kocka forma miatt.
        Tudtam előre, hogy az i3-adat jobban fogod szeretni, és ez így is kell legyen (különben adhatnák el a fenébe:-) (, de a Zoé egyszerűen jobb választás a kiegyensúlyozottan jó autó léte miatt, míg az i3 két dologban nagyon jó (gyorsulás és súly {nekem mondjuk a műszerfala is tetszik}), míg sok másban alulmarad (hatótáv, szállítható személyek száma, csomagtartó mérete, hátsó utasok helye, alacsony kapacitású inverter váltóáramú töltőkhöz (ld. Mo.), s a fűtése talán nem is hőszivattyús, ami maga után vonza a téli sok e- zabálást).
        Hidd el, 43 és 50 kW töltőáram közötti különbség 16% időtöbbletet feltételez, ugyanakkor a Zoé végig megtartja ezt a töltési teljesítményt, míg sok más e-autó leszabályoz 30-ra, vagy még lejjebb, mert nem hűti aktívan az akksiját.
        + a Zoét 22 kW-os AC töltőkről is 22 kW-tal töltöd (ahogy mondtad is a videódban), míg a BMW i3 itt marad 7,2 kW-nál (4 óra töltés).

        • BBalint

          Én értem Andrást. Nekem is i3-am van és tudom, hogy mi a különbség egy felső kategóriás és egy alsó-közép kategóriás autó között. Nekem sem minden a hatótáv. Régebben sem ültem volna bele egy nissan vagy Renault autóba, csak Mercedes, BMW és hasonló kategóriás autókat használtam. Bőven elég nekem az a napi 200-250 km nyáron és a 170-190 km télen. Ennél többet sohasem megyek, ha mégis, akkor 20 perc alatt villámtöltök. Ha messzebre mennék, akkor a feleségem X3-ával megyünk. Én két hónap alatt 8000 km-t mentem az i3-al szinte csak városban. Nekem kb. havi 110-130 ezer forint kiadás csökkentést jelent ez az autó. Komfort érzetben pedig szinte semmiben nem szenvedek hiányt.

          • Valentin

            Így már jobban értelek titeket, s ezzel nem is vitatkozom.
            Én viszont az olyan autókat (és dolgokat) szeretem, ahol nem kell kompromisszumokat kötni, s nekem az, hogy nem tölthetem bárhol gyorsan az autóm, ill. nem ülhet be alkalomadtán 5 ember a kocsiba, ill. nincs használható méretű csomagtere, s FŐLEG, hogy második autót kelljen ezért fenntartanom, nem vállalható kompromisszum.
            (De persze mindenki más, s ha nektek ez így jó Andrással, akkor jó. Én a nagy tömeg igényeit vettem szemügyre, s a 2. autó szükségessége nagyot von le az autó (i3) értékelhetőségéből.)

            • BBalint

              A minap egyébként 5-en ültünk be barátokkal, mert így alakult. Nem panaszkodott senki. 😉
              A családban pedig amúgy is két autó kell. A feleségem kb. napi 20 km-ert megy és imádja a 4 kerék hajtást. Ezért használja az X3-at.

            • Valentin

              Én is imádnám, ha elektromos lenne az X3-asotok, de csak egy füstös autó!
              Szándékosan lassabban lépnek az autógyártók az elektromosítás irányába, mint tehetnék!
              A pénz harácsolása teszi tönkre a Földet.

        • ReptilianSyrian

          Mar megint te? kezdek aggodni erted.

          • Valentin

            :-DDD Én is magamért!

        • 20 perc alatt 160 km-t töltök az i3-ba.

          • Valentin

            Zoé:
            43 kWh-val tölt, 20 perc az ennek az 1/3-a, azaz 14,3 kWh, ami 106 km. (13,5 kWh-s fogyasztással számolva vegyes körülmények között)
            i3: 50 kWh-tal tölt, 20 perc=>16,6 kWh,
            ami 123 km (a reális vegyes fogyasztása {tehát autópálya és fűtés is van benne valamennyi} az i3-nak 14,8 kWh (spritmonitor.de szerint), de számoljunk itt is csak 13,5 kWh-val)
            Megj. a váci nyári utad nem számít vegyes fogyasztásnak, így a 10 kWh/100km nem reális adat, amivel te számolsz.

            Hehát a Zoéval mész 106km-t, az i3-mal 123km-t
            20 perc töltéssel.
            Ez egy reális összehasonlítás.

            • Tehat gyorsabb az i3 toltese.

            • Valentin

              😀 Neked asztán van egy stílusod András! 😀
              Ha nagyobb árammal töltöd, persze, hogy gyorsabb a töltése!
              A gond csak az, hogy alig van egyenáramú villámtöltő Mo-n, (amit te is mindig mondasz) amire az i3-nak van szüksége (és a legtöbb e-autónak), vagyis a Zoé nyert.

            • Mivel nekem nem kell olyan helyekre mennem, ahol nincs útközben villám, az i3 a jobb. BTW ezt írtad: “az összes szempontot figyelembe véve kiegyensúlyozottan ez a legjobb elektromos autó. ” Én csak szeretnék rávilágítani, hogy nem, ez nem így van. Pl engem nem érdekel az AC töltés, a lehető leggyorsabb DC érdekel. Érdekel a gyorsulás. A Zoe olyan mint a csiga, hamar belehalnék egy előzésbe, mert egyszerűen nem megy. A beltér egy katasztrófa az i3-hoz képest, ahogyan a futómű is. De ezeket elmondtam a videóban is. Egyetlen egy dologban nyer a Zoe, ez pedig az ár-hatótáv viszonya.

            • Valentin

              “Mivel nekem nem kell olyan helyekre mennem, ahol nincs útközben villám”
              – Inkább fogalmazzunk úgy, hogy nem mész olyan helyekre, ahol nincs útközben villám, nem igaz? (Ld. Szegedre addig nem mentél le, amíg át nem adták a kecskeméti villámtöltőt.
              Valószínűleg Debrecent és Nyíregyet meg Pécset is meglátogattad volna már ha tehetnéd, de gyors DC töltő és megfelelő hatótáv híján ez várat magára i3-mal, míg Zoéval már egy ideje gond nélkül abszolválható az ország.
              – Az hittem “a széles rétegeknek” (à la Holló színház) készíted a videóid, de a minél nagyobb gyorsulás csak egy nagyon szűk réteget érdekel, s a Zoé -ahogy te mondtad- csigaként még így is lenyomja a legtöbb autót városban, utána meg csak annyira gyorsul mint az átlag autók, viszont 5-öd annyi energiából.
              Ez legyen a legnagyobb bűne.
              – Az ember az autójának képességeihez mérten előz, ezért legtöbbször nem szokott belehalni előzéseibe.
              – Nem mondtad el a videódban, de gyanítom, hogy /45-ös gumikon gurultál, ami nem tesz jót a komfortnak a magyar utakon, s pont te modtad a Volkswagenes tesztedben, hogy szívesen elcserélnéd az i3-adat a Golf menetkényelmére.
              Zoét kegyensúlyozott vezetésre vesznek az emberek, nem feszes szerpentinezésre.
              Ha ezt akarod, ott van a Zoé sport 3,6-os gyorsulással (fele az i3-nak), és feszes futóművekkel.

              Mindegy, máris utálsz már, pedig nem ez volt a célom, csak hogy rávilágítsak, sokkal inkább kéne a széles tömegeknek megvilágítani a dolgokat, hogy átüljenek jól használható e-autóba, mint a te sport autózáshoz szokott szívednek.

            • A Jaguárral se mentem se Pécsre, se Debrecenbe, se sehova. Az i3-mal is csak a videók miatt megyek.

              “utána meg csak annyira gyorsul mint az átlag autók” őőő nem. Sztem egy Suzuki Swift is lenyomja. Ráadásul az átlagautó nem 9 milla. 9 millióért menjen is.

              “Az ember az autójának képességeihez mérten előz, ezért legtöbbször nem szokott belehalni előzéseibe” Ezzel nem előzöl, max traktort. 🙂

              “Zoét kegyensúlyozott vezetésre vesznek az emberek, nem feszes szerpentinezésre” A városban a sima kátyúkon is borzalom a futómű.

              “Ha ezt akarod, ott van a Zoé sport” El tudod intézni, hogy vezethessem? Az egy nem megvásárolható autó sajnos.

              “Mindegy, máris utálsz már” Nem, nem szoktam utálni senkit. 🙂

            • Valentin

              Ne haragudj András, de a válaszaid alapján azt mondhatom, nagyon el vagy szállva az életeddel és a szokásaiddal, ezért képtelen vagy meglátni, mi az átlag!
              A Suzuki mindig is fürge autónak számított köszönhetően a kis súly, jó motor miatt, ezért az átlagot nem reprezentálja.
              Elmondom mi Mo. átlaga, mert te a BMW-d mellett úgy tekintesz a SUZUKIRA, ahogy… (nem részletezem, a fenti válaszod mindent elárult).
              Szóval 11-12 év a mo-i autók átlagéletkora, meglehetősen leharcolt, és nem megfelelően karbantartott állapot jellemzi őket (elég csak reggel megfigyelni, mit eregetnek a kipufogójukból indítás után). Ennél fogva a 13mp-es gyorsulás 0-100-ra szintén egy elég jó közelítés a részemről ezen mo-i személyautók gyorsulása tekintetében.
              Vagyis a Zoé is pont ezt reprezentálja, ahogy azt állítottam.
              Viszont a Zoé városban (azaz 50-60-ig) lényegesen jobban gyorsul, mint az átlag autó, hiába tolod az elvakult BMW-s véleményedet András, amit állítok, az tény.
              9 milláért egy DSG váltós autónál JOBB “automata váltós” autót kapsz a Zoé személyében, vagyis ilyen autóval kéne paritásba raknod,
              ráadásul brutál alacsony üzemeltetési költséggel, vagyis a 9 milliós vételár messze jobb mint benzines és Diesel társainak ára!
              Ráadásként nem búg, nem rezeg, nem szennyezi a környezetet, s nem gondolod meg vele 2X, hogy elmenj-e vele Debrecenbe, Bécsbe, a Balatonra, vagy bárhová, mert 500Ft 100km, szemben a füstös autók 2500 Ft-os árszintjével.

              Erről jut eszembe, ha nem mentél a Jaguároddal sehová -ahogy írtad-, akkor minek vettél autót?

              “Ezzel nem előzöl, max traktort. :)” – ezzel a kijelentéseddel a legtöbb ember szemében visszatetszést keltesz, főleg azokéban, akik hosszabb távon használtak már Zoét, mert pont fordítva van.
              Míg a legtöbb autó még csak a sebességet kapcsolgatja, illetve nézi, hogy ezen a lámpán már nem férek át, a Zoé már túl van árkon-bokron.

              Mondtam már neked, hogy valószínűleg 45-ös gumikon tesztelted a Zoét, ami nagyon nem szerencsés választás.

              Igen, tudom, hogy Concept Car a Zoé sport, de bízzunk benne, hogy csak idő kérdése, és kijön.
              Az i3 is 100km-es valós hatótávval kezdte, s lám, már 200-nál tart! 🙂

              Lehet, hogy nem utálsz, de hogy nem loptam be magam a szívedbe, az egyszer biztos!!! 🙂

            • Nem akarok vitatkozni erről, iszonyatosan elfogult vagy. 🙂

            • Valentin

              Bagoly mondja verébnek…!
              Ráadásul még csak nem is igaz, mert nekem a Tesla Model 3 a kedvenc autóm!
              A Zoé csak a jelenleg megvehető legjobb elektromos népautó a piacon.

              Ok, lezártuk az ügyet.

        • Frisco egyre keményebb

          Ültél már i3ban? Nekem úgy tűnik nem, mert akkor tudnád hogy hátul ülőknek sokkal nagyobb hely van mint Zoe-ban.

          • Valentin

            Ja, csak nem a fejednek.
            És a beszállás is nagyon passzírozós.

  • Tamás Kiss

    Valóban ez a legjobb elektromos autó a piacon – 25.000 km megtétele után számomra egyértelmű!
    Nem volt szó a videóban az elképesztően hatékony és energiatakarékos fűtés/hűtésről, valamit a 30.000 km-es szervizciklusról…., s az ehhez kapcsolódó – bmwi3-hoz mért – fillérekből történő szervizelésről.

    • Az i3-ban is pont ugyanolyan hűtés fűtés van. BTW jobb ebbe nem belemenni, mert a Zoe Eco módban olyan hideget nyomott (kb 20-fok), hogy majdnem megfagytam, az i3 meg eco módban is tol 28 fokot.

      • Tamás Kiss

        Minél hidegebb van odakint – annál jobb a fűtés. Amire én utaltam a fűtés/hűtés energiafelhasználása. Iszonyat alacsony. A fűtés 1kwh-s fogyasztással üzemel – s a visszatermelés is jól látható. Nem volt még olyan hosszabb utam vele, ahol a visszatermelés ne haladta volna meg a fűtés felhasználását. Ergo: nem ment a hatótáv rovására.

        • Ige, tudom hogyan működik, mint írtam pont ugyanez van az i3-ban, nem olyan nagy csoda. 🙂

      • Tamás Kiss

        Szervizciklus? BMWi3-ban hogyan alakul?

        • 2 évente fékfolyadék és pollenszűrő csere

          • Valentin

            Jut eszembe, aki Zoé vásárláson töri a fejét (nem rád gondoltam Handrás! :-), csak ez neked is hasznos info), annak a magyarországi utakra a legjobb választás a 16”-os kerék, 195-ös gumiméret, mert ez még kellően komfortos, de jól is néz ki (míg a 205-ös már ráz a peressége miatt), és ami ennél is fontosabb, hogy 18 km-rel!!! nagyobb a hatótávja, mint a 205-ös széles guminak (nagyobb gördülési ellenállás).
            Ez azt gondolom, nagyon jelentős eltérés, ráadásul a 195-ös gumi is kellően jól tart a kanyarokban, s Zoét amúgy se versenyzésre vesz az ember (arra ott van a Zoé e-Sport).

        • Alex

          Majd 5-6 ev mulva kiderul mit bir a futomu es a csapagyak. Mas kerdes h az mar a kovi tulaj baja lesz. A gari lejarta utan pedig ne is beszeljunk az akksikrol es belul a millio elektromos kutyurol. 1-5 evesen johogy semmi baja egy autonak majd 10-12 evesen kell megnezni

          • Valentin

            Millió elektromos kütyü, gari után tönkremenő akksi???
            Ez csak azt mutatja, hogy nem ismered a Renault bőven túlméretezett, megbízható akksijainak szervíz tapasztalatát!
            Úgy általában elmondható az e-autók akksijairól, hogy lényegesen jobban teljesítenek, mint várták, és 10 évet bőven ki lehet hozni belőlük.

            • Alex

              Ööen az i3ra gondoltam. De tok mindegy igaz ez a Zoera is meg barmilyen autora. Alapelvaras hogy az elso 5 evben meg egy izzo se menjen tonkre rajta. Majd a garancia (akksinal is persze) lejarta utan lesz ez erdekes de az meg nem itt van. Mas kerdes hogy pl Handrast ezt nem fogja erdekelni mert ha mas miatt nem is de a gari hianya miatt mint a sicc fogja lecserelni ha mas nem ugyanilyen uj tipusra. De az emberek nagy resze nem tudja megengedni maganak h konstans uj garancias autoval jarjon nekik erdekes lesz az azutani idoszak is. es ne gondoljuk mar h egy 10 eves i3nal majd csak fekolaj csere lesz a listan. Ugyanannyi dolog tud tonkremenni benne mint minden mas autoban. Attol mert pl rendes ertelemben vett valto nincs benne meg megtortenhet az, hogy berakod eloremenetbe es se kep se hang. El tud baszodni az lcd kijelzo is. Vagy a kozponti zar. Vagy a futomotor.. de egy villanymotor is el tud am romlani minden hulye kis dolog miatt.. es ebbe is el tud romalni az adaptiv ledes lampa..szep es jol hangzik hogy 2 evente fekolaj csere de ez pl egy uj lancos tdi autonal is igy van elso 6-8 evben valoszinu ottis meguszod motorolaj meg szuro cserevel. Utana lesz izgi 🙂 csak elfelejti mindenki hogy az i3nal is igy lesz csak mas alkatreszekkel.. injektor helyett majd az akksi hutese romlik el stb.. szep es jo az elektoromos auto de ne nezzuk rozsaszin szemuvegen keresztul szerintem.

            • Valentin

              Bocs Alex, ezt rendesen benéztem! Még csodálkoztam is, hogy ezt most miért írod, de így már értem!
              Mégegyszer bocsánat!

            • Egy elektromos autóban harmadával kevesebb alkatrész van, mint egy benzinesben, ergo harmadával kevesebb lesz a meghibásodás is. Egyszerű matek. Bár még lehet jobb is az arány, mert ha mondjuk egy belsőégésűben meghal egy hajtókar, akkor kuka az egész motor, szétveri az egészet.

    • Zsiráf Zoli

      Renault és alacsony szervizköltség??? 😀

  • Huey

    Nálam alapvetően bejövős, de hogy ennyi pénzért miért nem tettek bele állítható magasságú ülést, az rejtély. Már a mezítlábas dízel 3-as Golfokban is ott figyelt 20+ éve.

    • Valentin

      Nincs tökéletes kütyü, autó stb, mindenki döntse el maga, hogy mi ér neki többet, s mivel tud megbékélni.

      • Huey

        Nyilván, de továbbra is kérdés marad a fillérbaszás ezen szintjének miértje egy autógyártó részéről akkor is, ha te véletlenül pont szerelmes vagy a típusba.

        • Valentin

          Nem, én a Tesla modell 3-ba vagyok szerelmes! 🙂
          A Zoé csak a legjobb megfizethető árú e-autó széles tömegeknek, szép autó, s nagyon jól használható.
          Az egyetlen, amit nem szeretek benne, hogy olyan szarul dönthető csak le benne a hátsó ülés.

          • W

            Na! Csaj van a dologban?

  • carloska

    Szia András! Csípem a videóidat, nem vagy elfogult és kivesézed a dolgokat ahogy kell. Egy észrevételem lenne: A hang nekem valamiért nagyon doboz. Nem tudom, hogy az autó miatt vagy maga a mikrofon nem egy nagy történet a setupban. Tökéletesen érthető nem arról van szó, viszont a videó minőségéhez mintha kevés lenne. (mondjuk ez saját észrevétel, lehet mások fenn sem akadtak rajta.)
    ui: Várom a videót, amikor elmondod mi ez a nagy változás; Miért ? És merre tovább?
    Nyomjad a content-et ezerrel!! Régi olvasód vagyok, és újra visszacsábítottál a Handras.hu linkhez a könyvjelzősávomban. 🙂