Önvezető Teslákkal szeltük át a fél országot

Múlt héten két Teslát merítettünk le, most ismét a Tesla autói a főszereplők. 9 Teslával konvojban teszteltük, hogy vajon mennyire lehet rábízni magunkat az önvezető technológiákra.

A Teslaélmény hívott meg egy kísérletre, amit nem nagyon csináltak meg még sehol a világon. Egyesével már tettek meg önvezető módban nagyon sok kilométert Teslások, de olyan még nem volt, hogy mindezt konvojban tegyék. Természetesen azonnal igent mondtam a meghívásra, már csak azért is, mert még sosem próbáltam ki a Tesla autopilóta rendszerét.

Péntek este mentünk le Nyíregyházára, azzal a Tesla Model S autóval, amit 2015-ben volt már alkalmam vezetni. Vezetés alatt értsd: gyorsulgatni. Ha nem láttad azt a videót, akkor most pótolhatod. Nyíregyházán a Pagony hotelben gyűltünk össze, míg az autók a Korzó plázában töltődtek. Vacsora közben faggattam a Teslásokat szervizigényekről, megtett kilométerekről. Elképesztő számok pörögtek, ezekről beszélek is a videóban.

Mondanom sem kell, hogy ittunk rendesen. Én leginkább azért ittam, hogy a gyilkos megfázásom elmúljon, ugyanis a Hortobágyon jól megfáztam előző héten. Nos az alkohol nem segített, másnap hajnalban, alig három óra alvás után, továbbra is betegen kezdtem neki a napnak. Plusz még másnapos is voltam… Még szerencse, hogy elvileg majd az autó vezet helyettem. Hogy mennyire jól, azt most meg is nézhetitek. Íme:

Pár megjegyzés és link a videó mellé. Fontos elmondani, hogy az általunk használta autopilóta rendszer, nem teljes önvezetés, ez csak level 3-as. Több egy sávtartó automatikánál, de nem teljes önvezetés, az még pár év. Így néznek ki a szintek:

0 – Drivers only – csak sofőrrel (Ez van nekem, meg valószínűleg neked is.)
1 – Assisted – asszisztenssel támogatott (pl sávtartás, parkolás, tempomat)
2 – Partly automated – részben automatizált
3 – Highly automated – magas szinten automatizált (Ezt használtuk mi.)
4 – Automated – automatizált (Ez lesz a Model 3-ban, frissítéssel.)
5 – Driverless – sofőr nélküli (Érted jön a melóba, hátat fordíthatsz a kormánynak, stb.)

A videóban láthatjátok, mire képes a 3-as szint. Mivel ezt olvassátok, talán nem nagy spoiler, hogy az autók nem öltek meg, élve hazaszállítottak minket a közel 300 kilométeres úton, de azért volt egy necces szituáció, amit majdnem két bal oldali felni bánt. Elvileg a Model X-ben és a Model 3-ban egy még fejlettebb rendszer van, de ezek is egy frissítésre várnak még, hogy legyen elegendő számítási teljesítmény. Amint lesz lehetőségem, ezeket is kipróbálom majd.

Amiről még szó volt a videóban, az a morális része az önvezető technológiának. A videóban nagyjából mindent elmondtam ezzel kapcsolatban, viszont ha úgy érzed, hogy te szeretnél életek felett dönteni, akkor klikk ide, itt vannak a videóban is látható példák.

PS: Mielőtt még nekünk esnél: a videóban látható tetőablakon visszamászó ember, videót készített, a kormánynál pedig a barátnője ült.

  • DnP

    6:22 WTF? Mit csinálnak a másik kocsiban?

    • “PS: Mielőtt még nekünk esnél: a videóban látható tetőablakon visszamászó ember, videót készített, a kormánynál pedig a barátnője ült.”

      • DnP

        Jah, addig ne jutottam el még 🙂 Csak a videót nézem

  • Fakem28

    Mért van annyira szakadt állapotban a biztonsági öv? Az ajtón a gumi is elég csálén áll. Ez ilyen (minőség) gyárilag?

    • Traveller

      ez nekem is feltűnt, hogy eléggé le van pukkanva a kocsi 80ezer km után..

  • ROZSE

    Az új Audi A8-ban már nem ilyen 4-es szintű automatika van?

    • Márton Szigeti

      nem

    • Sándor Ziemer-Wolf

      Ugyan az A8-ban bemutatott 3-as szintű önvezetésről azt kommunikálják hogy sokkal fejlettebb mint a Tesla, ez csak marketingduma amit a készséggel közreműködő “szakújságírók” szolgaian terjesztenek. Csak 50 km-es sebességig és csak fizikailag elválasztott szembejövő sávok esetén működik, ami nagyon jól jön a soktízkm hosszú német autópálya dugókban. Dugópilótának is hívják bár kötve hiszem hogy erről pont ez jut az emberek eszébe… 😀

      • A Tesla tanul, minden autó küldi az adatokat, és már elég régen teszi ezt. Az Audi sehol nincs egyelőre. A Tesla 150-ig teszi a dolgát, odafele menet kipróbáltuk. Nem is értem, hogy a többi gyártó mi az istenre költi a fejlesztéspénzeket. 🙁

        • Ferenc Kiss

          Talán nem féligazságos bejelentésekre. 🙂

          • Péter Kővári

            A termék ottv olt és ki is próbálták. Mi nem igazság? az hog ylehet, nem 2019-ben hanem 2020ban fogják tudni megvenni az emberek? nagy ügy. Nem mintha addig más gyártó kijönne hasonló sport autóval…

  • HUNTomee

    Kissrác mögött jó nagy Troll! 😀

  • Dávid Zsolt

    Azért az ajtógumi elég gáz állapotban van.

  • Saerdne Sakezaf

    Ha Debrecenből így kellene felmennem Budapestre, hogy csak ülök az autóban 250 kilométeren keresztül, akkor megölne az unalom. Még a tempomatot se szeretem, nem is használom.

    • pampalini

      Dehogy ölne meg az unalom, a vonaton sem öl meg, csak hogy egy példát mondjak. Ha kiforrja magát a technológia, és természetes/jól megoldódott lesz az önvezetés, akkor pl. alszol a kocsiban, amíg elérsz egyik pontból a másikba. Vagy dolgozol laptopon ha olyan a munkád. Vagy csak simán olvasol. Vagy..bármit csinálhatsz.

      Pont ezért lesz népszerű az önvezetés, az az 1-2-3 óra, amit eddig vezetéssel töltöttél, most részben felszabadul. Bár az autóban kell lenned, hogy eljuss a célállomásra, az utazási időd nem arra korlátozódik, hogy tekergeted a kormányt.

      Persze ehhez már a videóban is emlegetett “ötös szintű” önvezetés kell, de amilyen gyorsan fejlődik az iparág még a mi generációnk is látni/tapasztalni fogja ezt a korszakot..a Handras mögött ülő srácoknak, és a tőlük fiatalabbaknak meg olyan természetes lesz az automata kocsik használata, mint mondjuk az internetezés.

  • Rorschach

    Jo dolog, varom mar azt amikor legalabb palyan tenylegesen onvezeto lesz az auto. Vagyis ha valamit elront, akkor azert az auto (gyartoja) vallalja a felelosseget es nem a “sofor” lesz a hibas. Szerintem a jelenlegi megoldas techdemonak jo, kotelezo fejlodesi lepcsofok, de alapjaiban hibas a hozzallas. Az ember nem kepes hosszu ideig monoton felugyelni egy gepet ami csak ritkan hibazik. Eleinte meg figyel, majd lankad a figyelme, egyre jobban megbizik benne es ha akkor jon egy hiba, akkor az teljesen varatlanul eri. Nagyon egyszeru pelda, hogy a tolatoradaros autok hatso lokharitoja is rendre meg van torve. A tulaj ott mar azthiszi, hogy nem kell tukorbe nezni, majd ugy is csipog. Aztan egy oszlop vagy egynagyobb ko meglepetest tud okozni.

  • Rorschach

    Kíváncsi vagyok, hogy lesz-e olyan jóakaród aki a videó miatt feljelent 🙂 Több celeb kapott már bírságot a biztonsági öv be nem kötése miatt az autós videóik után. Te pedig beismered a szabálysértést (vezetés közben sms-ezés). Illetve egyes vágóképeken hátul az egyik gyerek nincsen bekötve.

    • Be volt kötve.

      • Lui

        Igen, igen, erre vigyázz, a gyakorlat meg a jog nem minden esetben egyezik meg. Habár technikailag az autó vezet, jogilag nem, és ez nem ment fel a szabályok alól. Én a helyedben ezeket kivágnám a videóból, bármilyen jópofa is, kár lenne beleszaladni egy ilyen pofonba.

      • Rorschach

        11:00-as resznel nagyon ugy nez ki mint aki nincs bekotve.

  • schvik

    Szerintem ez volt az eddigi leghangulatosabb videód, gratulálok! Volt AP2-es Tesla is? Ha igen, az jobban v. rosszabbul teljesített ezen a távon?

  • Customi

    Így az ivászatról jut eszembe… ha önvezető (vagy teljesen önvezető lesz majd az autó), 1.: minek jogsi, 2.: ha otthon hagytam a jogsim, miért is kéne most, nem én vezetek, 3.: mit mond a rendőr, ha megfújatja a szondát és bejelez? Elvégre nem te vezetsz, hanem az autó. 🙂

    Pláne vicces elképzelni, ha ezt áthelyezzük a magyar rögvalóságba és annak rendfenntartó erőinek színvonalába 🙂

  • PT

    A döntsön az autó, hogy “kit üt el” témához szólnék: én azt se tartom elképzelhetetlennek, hogy ameddig nem fejlődik eléggé (nem 5, hanem 10-15 vagy mégtöbb év) a technika, addig csak autópályán fogják engedélyezni a teljes “autó vezet” üzemmódot, városban meg egyszerűen tilos lesz. Autópályán egyértelműen a kár minimalizálása alapján (emberélet, anyagi kár, stb) dönt majd az autó.

    Ha városban is szabad lenne használni és lenne egy balfék aki mindenféle ok nélkül nyom egy satuféket az autó előtt és a rendszer ezt nem tudja időben lereagálni, akkor pl. ki lesz a hibás? Aki hátulról jött? Aki elöl fékezett? Mindenesetre ezt a dolgot valóban nehéz lesz kisakkozni…, aztán meg majd tartsa a hátát érte az, aki a szabályokat kialakította.

    • Hacsi

      Ez most is teljesen egyértelmű forgalmi helyzet. A hátulról jövőnek kötelessége a megfelelő követési távolság betartása. Amúgy meglepően sokan érvelnek baleseteknél, hogy az elől közlekedő indokolatlanúl hírtelen fékezet…. Pedig a kresz ebben nagyon egyértelmű.
      “27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.”

      • PT

        Ez nekem is egyértelmű volt, de egy 5-ös szintű (sofőr nélküli) dolognál mit mondasz? Ahol a baleset résztvevője egy ember és egy gép lesz…

        • Hacsi

          Akkor is a hátúl haladó aki hibás ha önvezető akkor a softver programozó cég.

          • PT

            Erre gondoltam, ez lesz még egy nagy harc, látod most is volt már pár baleset (más volumenű) és nem tudták a Teslára ráverni a hibát… “Nem az autó hibázott”.

            Ez az egymásba rohanás csak egy példa volt a sok ezer közül ami előfordulhat.

  • Robidoki

    Köszönet a Teslaélménynek a teszt létrejöttéért! Nekem is volt alkalmam korábban kipróbálni ezeket a funkciókat (no nem 9 Teslával, csak eggyel 🙂 ),de magánszervezésben. Bocs az antireklámért,de ha Bécs vagy Zágráb nem riaszt vissza cserébe egy teljes hétvégéért vagy hétért,meggondolandó ár-érték arány:
    http://www.kralj-centar.hr/rent-tesla.php?lang=en
    https://www.ecar-rent.com/
    Kedves administrator,ne vágja ki! 🙂

  • Sultan

    “Elektromos autót használók egyik nagy vágya teljesült azzal, hogy Szegeden elindult az első gyorstöltő-állomás” ?
    http://szepark.hu/elektromos-autotolto-tesztjet-kezdte-meg-a-szegedi-kozlekedesi-tarsasag

  • Gábor Garamvölgyi

    Ezek az autók kommunikálnak egymással, amikor így egymás közelségében vannak?

  • Ferenc Kiss

    Gázabb az alkoholról való írás 🙂

  • Tibor Őri

    Szia András, megkérdezhetem, hogy milyen mikrofont használtál a videó közben?

  • Dóra Bürger

    Vicces, pár napja előttem töltött Siófokon so:nice, míg vártam rá sétáltam az autó körül és amikor megérkezett mosolyogva rám nézett, hogy “Mochtest du probieren?” :))) nem is értettem elsőre mire gondol, aztán leesett, mondtam, hogy Nein Danke, mochte nur Laden :))) ( kicsit odébb álltam a Leaffel, nem látszott hogy enis elektromossal vagyok:) szóval tényleg nagyon kedves ember.