Önvezető Teslákkal szeltük át a fél országot

Múlt héten két Teslát merítettünk le, most ismét a Tesla autói a főszereplők. 9 Teslával konvojban teszteltük, hogy vajon mennyire lehet rábízni magunkat az önvezető technológiákra.

A Teslaélmény hívott meg egy kísérletre, amit nem nagyon csináltak meg még sehol a világon. Egyesével már tettek meg önvezető módban nagyon sok kilométert Teslások, de olyan még nem volt, hogy mindezt konvojban tegyék. Természetesen azonnal igent mondtam a meghívásra, már csak azért is, mert még sosem próbáltam ki a Tesla autopilóta rendszerét.

Péntek este mentünk le Nyíregyházára, azzal a Tesla Model S autóval, amit 2015-ben volt már alkalmam vezetni. Vezetés alatt értsd: gyorsulgatni. Ha nem láttad azt a videót, akkor most pótolhatod. Nyíregyházán a Pagony hotelben gyűltünk össze, míg az autók a Korzó plázában töltődtek. Vacsora közben faggattam a Teslásokat szervizigényekről, megtett kilométerekről. Elképesztő számok pörögtek, ezekről beszélek is a videóban.

Mondanom sem kell, hogy ittunk rendesen. Én leginkább azért ittam, hogy a gyilkos megfázásom elmúljon, ugyanis a Hortobágyon jól megfáztam előző héten. Nos az alkohol nem segített, másnap hajnalban, alig három óra alvás után, továbbra is betegen kezdtem neki a napnak. Plusz még másnapos is voltam… Még szerencse, hogy elvileg majd az autó vezet helyettem. Hogy mennyire jól, azt most meg is nézhetitek. Íme:

Pár megjegyzés és link a videó mellé. Fontos elmondani, hogy az általunk használta autopilóta rendszer, nem teljes önvezetés, ez csak level 3-as. Több egy sávtartó automatikánál, de nem teljes önvezetés, az még pár év. Így néznek ki a szintek:

0 – Drivers only – csak sofőrrel (Ez van nekem, meg valószínűleg neked is.)
1 – Assisted – asszisztenssel támogatott (pl sávtartás, parkolás, tempomat)
2 – Partly automated – részben automatizált
3 – Highly automated – magas szinten automatizált (Ezt használtuk mi.)
4 – Automated – automatizált (Ez lesz a Model 3-ban, frissítéssel.)
5 – Driverless – sofőr nélküli (Érted jön a melóba, hátat fordíthatsz a kormánynak, stb.)

A videóban láthatjátok, mire képes a 3-as szint. Mivel ezt olvassátok, talán nem nagy spoiler, hogy az autók nem öltek meg, élve hazaszállítottak minket a közel 300 kilométeres úton, de azért volt egy necces szituáció, amit majdnem két bal oldali felni bánt. Elvileg a Model X-ben és a Model 3-ban egy még fejlettebb rendszer van, de ezek is egy frissítésre várnak még, hogy legyen elegendő számítási teljesítmény. Amint lesz lehetőségem, ezeket is kipróbálom majd.

Amiről még szó volt a videóban, az a morális része az önvezető technológiának. A videóban nagyjából mindent elmondtam ezzel kapcsolatban, viszont ha úgy érzed, hogy te szeretnél életek felett dönteni, akkor klikk ide, itt vannak a videóban is látható példák.

PS: Mielőtt még nekünk esnél: a videóban látható tetőablakon visszamászó ember, videót készített, a kormánynál pedig a barátnője ült.