Nem lesz elég elektromos autó töltő? Csak hiszed!

Szinte az összes elektromos autókkal foglalkozó videóm alatt van egy csomó károgó, akik csak azt szajkózzák, hogy miért nem működik majd az elektromos autózás. Az egyik ami gyakran elhangzik, hogy lehetetlen elegendő számú töltőállomást felépíteni.

Ez most onnan jutott az eszembe, hogy szembe jött ma reggel egy videó, melyen Norvégia legnagyobb Tesla töltőállomását mutatja be Bjørn Nyland, aki hozzám hasonlóan az elektromos autózás szépségeit és árnyoldalait mutatja be. Csak ő sokkal több és sokkal hosszabb videókat gyárt. Bevallom én emiatt nem nézem őt, egyszerűen nincs ennyi időm. De egyébként elég jó a srác.

A téma azért is érdekes, mert karácsony előtt mi is pont Tesla Superchargerekről készítettünk videót. Ha lemaradtál róla, akkor pótold, szerintem jó kis epizód lett. Nem kicsit örültünk a hazai töltőknek, pedig ez kismiska a Norvégiában található hálózathoz képest. Íme:

Ahogy látjátok, Norvégia szépen keresztül-kasul autózható, nagyjából 80-100 kilométerenként találunk egy Tesla Supercharger állomást. Ez pedig csak az egyik fele a dolognak. Ahogy a videómban is láthattátok, itthon kétszer 4 töltőt pakoltak le, melyek 12-re bővíthetők majd. Norvégiában most nyílt meg egy 34!!! állásos állomás. Tehát egyszerre 34 Tesla tölthet. Ha ez nem lenne elég, kiderült, hogy jövőre, további 8 töltőt adnak át ezzel összesen 42 lesz majd. Mint látjátok, a legtöbb állomás nincs is kihasználva, tehát már a Model 3-asok érkezésére is fel van készülve a Tesla.

Itt térnék vissza a bevezetőre, miszerint lehetetlen elegendő töltőt létrehozni. Mint látjátok egyáltalán nem lehetetlen. Mondom a számokat. Magyarországon 100 darab Tesla van, Norvégiában 22 098. Huszonkétezer Tesla!!! Ráadásul nem csak a Teslák számára van elegendő töltő. Összesen mennyi elektromos autó van náluk? 145 704 db, ezeket mind feltöltik valahol. Magyarországon 3000 db elektromos autó van kb. Szóval abba lehet hagyni a picsogást. Köszi.

Tudom tudom, Norvégia gazdag ország, de itt most nem ez a lényeg. Arra akarok kilyukadni, hogy egyáltalán nem lehetetlen megfelelő infrastruktúrát kiépíteni, még úgy sem, hogy náluk eszeveszett tempóban nőnek az elektromos autók eladásai. Ők 10-15 év alatt megcsinálják, amit mi 40-50 év alatt fogunk véghezvinni. Már most, minden második eladott autó elektromos náluk, mégsem omlik össze az elektromos hálózat, és az autósok is eljutnak A-ból B-be, pedig náluk rohadt hideg van, a hideg pedig a legnagyobb ellensége az elektromos autóknak. Mégis megoldják. Mert meg akarják oldani.

Ne felejtsük el azt sem, hogy még nagyon az elején vagyunk. A következő években egyre olcsóbbak lesznek majd az elektromos autók, egyre messzebbre jutnak majd el, és egyre gyorsabban lehet majd őket tölteni. De az biztos, hogy a töltőállomásokat ki lehet majd építeni a következő 20-30-40-50 évben, természetesen megújuló energiával táplálva.

  • Az igazi logisztikai probléma majd a tényleg nagyvárosokban lesz amik ráadásul zsúfoltak is. Gondolj csak Nápolyra vagy Tokyora. Mielőtt támadásnak veszed teljes mértékben az elektromos autózás mellett vagyok, de egy olyan gyéren lakott és kis lakossággal rendelkező országban mint Norvégia nem olyan nagy dolog ezt megoldani. De mondjuk a Ruhr vidéken már érdekesebb dolog lesz.

    • Gipsz Jakab

      Miért lenne ez logisztikai probléma? Tegyük fel, hogy minden benzinkútnál lesz előbb-utóbb elegendő villámtöltő, amivel mondjuk fél óra alatt fel lehet tölteni a verdákat. Nem lesz sokkal nagyobb a zsúfoltság, mint most. Legfeljebb a villanyautós honpolgár kicsit előre gondolkodik, és nem utolsó pillanatban rongyol el tölteni.
      Persze ma is vannak debilkék, akiknek kifogy az autójukból menet közben a nafta. Na ők a villannyal is meg fogják szívni.
      Lesznek viszont egy csomóan, akik tudnak majd otthon tölteni, ők kevésbé fogják leterhelni a nyilvános töltőket.

      • tankolás 5perc töltés minimum félóra.

        • Gipsz Jakab

          Igen, de sokan otthon fognak tölteni, őket nem kell kivárni a töltésnél.

          A tankolás sem 5 perc, mert már mindenhol be kell menni a shop-ba fizetni, ott meg simán lehet sorban állás. Mondjuk fél óra valóban nem szokott lenni.

          • Oké legyen egy tankolás 10 perc, de nem 30. Persze legtöbben otthon töltik de amikor egy london méretű városban 50% elektromos autó lesz már érdekesebb lesz.

            • Charles Borroneo

              Szeintem nagyon kevesen fogják otthon tölteni. Sajnos nem tudok pontos számokat, de mondjuk Budapesten tuti, hogy az emberek túlnyomó többsége soklakásos társasházban lakik (pl. panel), ahol nem megoldható a töltés. Kétsegtelen, hogy lesz otthoni töltés, ami némileg tehermentesíti a kutakat, de ez nem tudja ellensúlyozni a mondjuk négyszeres töltési időt. A jövőben 10 perc alá kellene vinni a 2-300km-re elegendő üzemanyag töltési idejét.

            • Daniel Nagy

              A városban nem igazán probléma szerintem: a benzinkutakon kívül ott vannak a parkolóházak, plázák, közterületi töltők, lesz hova menni, hacsak nem teljesen üres az akku. És bár nagy a tömeg, de kicsik a távolságok amiket megtesznek az autók, nem mindenki egyszerre akar rászabadulni a töltőkre. Az autópályák mentén sokkal rosszabb a helyzet véleményem szerint. Ha nincs minden kúton sok tényleg gyorstöltő, amivel fél óra alatt bele lehet tolni az autóba 4-500 kilométert, akkor ott nagy halál lesz. A Tesla Supercharger térképén jól látszik, hogy hol lesz probléma, ha sok Teslát bérelnek a törökök nyáron, amikor mennek haza. Ott fognak állni órákat a győri, belgrádi, szkopjei, nisi, plovdivi töltőknél, mire sorra jutnak, hogy a fél órájukat beletolják. Mert most is megállnak ott fél órára, nem az a baj, mert az tök mindegy, hogy a parkolóban 10 percet a kúton állok és 20-at a parkolóba vagy a mind a 30-at a parkolóban. Hanem az, hogyha vannak előttük és ha sok autó van lesznek, akkor nincs hova menni.

            • puntocsento

              Charles Borroneo. én is panelben lakom, igen még nem lenne jó nekem az elektromos töltő, bár itt van az ázsai center, ahol kint is, meg a mélygarázsban is már 6 gyors töltő van, akár ott is tölthetném. de láttam már képeket, panel házak parkolóiban is töltőket. ugye áram mindenhol van. a másik, meg nagyon sok panelházak aljában parkolók vannak. pl. újpeten is. és ott simán lehet tölteni. én amondó vagyok lehetetlen nincs csak tehetetlen. ha a parkolókba nemakarnak töltőt építettni az önkormányzatok akkor nem fognak, ha az erőműveket, nem akarják bővíteni akkor nem fogják.

            • FollowTheORI

              Szerintem is ez a gond, és valószínű meg fogják oldani a még gyorsabb töltést.

              De tény hogy a lakótelepeken ez csak úgy működhetne, ha kvázi minden parkolóhelyhez lenne egy töltő is. Ez meg még nagyon messze van/kivitelezhetetlen.

            • Rorschach

              Szep varoskep lenne, hogyminden autobol meg egy zsinor is logna ki. Orom lenne az utcakon kozlekedni. At akarsz menni a tuloldalra es ugrald at a zsinorokat is. Erre jo lenne az indukcios toltes, de az lassabb es vesztesegesebb. Illetve minden toltohoz kell valami infrastruktura, hogy csak az tolthessen aki fizetett is erte.

        • Valentin

          Ez így nem igaz, egyik sem.
          A tankolás lehet 15 perc is fizetéssel együtt, a töltés meg lehet 10 perc is, ami egy Tesla Model 3-nál 20 kWh, azaz 130 km, és ha városba vagy környékére kell, akkor nem is akarsz többet tölteni, mert fölösleges.

          • Tankolás lehet 15 perc is, töltés meg lehet 1 óra is ha nincs üres töltő.

            • Valentin

              Ez igaz.
              De a cél az, hogy annyi, ill. még több töltő legyen, mint amennyi pisztoly most van.
              Pisztolyok kidob, sok-sok töltő elhelyez.
              Nincs lehetetlen, csak tehetetlen.

    • puntocsento

      Solar Eclipse. miért a kúthálózatot nem kellett anno kiépíteni? és még is megoldható, hogy minden egyes kúthoz elvigyék a naftát böhöm nagy kamionokkal. kb ugyanannyiszor kell majd az elektromost is tölteni, mint egy benzinest megtankolni. és áram mindenhol van! miért ne lehetne, minden parkoló autó mögé/mellé, egy oszlopot állítani??? városban nem kell mindig a töltőn lógni. legyen fizetős, és akkor tényleg csak akkor töltik az autójukat ha muszáj. áram lesz elég, nem kell besz.rni. emléxem amikor ment a picsogás a szakértőktől, amikor gomba módra elszaporodtak a klímák, hogy nem lessz elég áram hozzá, és nem fogja elbírni a hálozat, és tádááám, simán elbírja a 3.5kw-h klímákat a hálózat is, és a erőművek is. ha fizetős lesz a köztöltők, akkor úgy is csak ha nagyon szükséges akkor fokják onnan tölteni az autókat, amúgy meg sokkal kényelmesebben othonrol fogják, míg alszanak, és mivel éjszaka c sak a közvilágítások mennek, meg a hűtők, simán elfogja bírni az autók lassú töltését, a nappali energiához képest.

      • Én értelek, de akkor most googliz rá egy Nápolyi benzinkútra. Egyszerűen ezekben a városban nincs hely töltő állomásokat kialakítani.

        Azért éjszaka van még egy két fogyasztó 🙂

        • Gipsz Jakab

          Villanytöltőnek nem kell annyi hely, mint a benzinkútnak. Nem kell tartályokat ásni a földbe, nincsenek nagy tűzvédelmi védőtávolságok. Egy épület falára is felszerelhetőek, vagy parkolókba, járdákra. A fizetés meg kártyával megoldható, nem kell miatta sorompós parkolókat kialakitani. Osztrákoknál a Smatrics, szlovákoknál a Greenway fizetős rendszere igy működik.

          • Mondom nápoly. Ott nincsenek akkora benzin kutak, de ez nagyon sok nagy városban így van.

            • Gipsz Jakab

              Solar Eclipse: Mondom, nem kell annyi hely a villanytöltőnek, mint amennyi a benzinkútnak. Még Nápolyban sem.

            • Látom nem veszed a fáradtságot, hogy megkeresd. https://goo.gl/maps/UDSdevLfLwu tessék itt mondjuk mennyi töltőfér el 2-3? Itt simán tankol egyszerre 2 autó félóra alatt elintéz 10-et alsó hangon. Ez nagyvárosokban nagyon sok helyen így van, a tartály az út alatt van.

            • Gipsz Jakab

              Akkor pláne mi a problémád? Ha a benzinkút elfér, a villanytöltő is el fog férni. Egy városközponti töltőnek ráadásul nem kell olyan szolgáltatásokat nyújtani, mint egy autópályásnak, hiszen a városközpontban ott van egy csomó szolgáltatás.

            • Az a problémám hogy egy ekkora kúton 2-3 autót tölteni (legyen fálóra a töltési idő). De egy ekkorra benzinkúton félóra alatt alsó hangon 10 auto végez. Az elektromos töltőnek nincs nagy helyigénye de az ott parkoló autónak igen. Azért azt hiszem ezt fel lehet fogni, és az igazán nagy városokban a sokkal drágább egy jó parkolóhely mint egy olcsóbb autó értéke.

            • Gipsz Jakab

              Próbálj elszakadni a hagyományos benzinkút modelltől. Akár minden egyes belvárosi parkolóhelyre lehet telepiteni elektromos töltőpontot, amit kártyával indithat a felhasználó. Nem kell benzinkutas meg kasszáserzsike sem. Hónap végén elszámol veled a szolgáltató, vagy általánydijért töltesz. Vagy a parkolás dijába beépitik a töltés diját is. Vagy mittudomén.

              Kinn az autópályákon persze megmarad a hagyományos “kút”, mert ott a villámtöltés mellé igénylik a népek a plusz szolgáltatást.

            • ŰMinden egyes belvárosi parkolóhelyhez töltő állomás? aha. még a 0,1%-a is az adott országéves gdp lehet 😀

            • 3 millió autó van, 3 millió töltő az utcára kb 300 milliárd forint lenne. Aprópénz.

            • Aha apropenz egy orszag koltsegveteseben, de ez nem igy mukodik. Na jo mindegy hagyjuk is az egeszet.

            • 30 év alatt aprópénz. Pár stadion ára.

            • 30 év alatt 3szor újra kell építeni az összes töltőállomást, de engedjük el a témát. Mint mondtam egy oldalonállunk csak igen is nagyon sok megoldandó kérdés van a nagyobb metrópoliszokban.

            • Miért kéne benzinkútra rakni? Végig ahol parkolnak, bárhova lehet rakni töltőket.

            • De az a parkolóhely onnantól nem parkoló hanem töltőállomás. Vagy téged nem zavarna ha csak ott parkolnának? És mivel töltőállomás így a cégnek aki üzemelteti vagy meg kell venni a helyet vagy bérelnie kell a tulajdonostól.

            • De ez nem így megy. Először lesz 1, aztán 2 stb, aztán minden autó elektromos lesz és ennyi.

            • Ezt én is így gondolom de nem értem ez hogy jön ide.

        • puntocsento

          Solar Eclipse. persze hogy van, de a nappalihoz képet így is elenyésző, és ugye az áramot nem tárolják. tehát az éjszaka előállított áram nagyrészét, ha nem hsználják fel pocsékba megy.

          • Azért ők se szellemi fogyatékosak, ezért vannak alaperőművek és olyanok amit a csúcsigényeknél kapcsolnak be. Nem beszélve az országok közötti kereskedelemről. De nagyon sok gyár szándékosan éjszaka termel amikor olcsóbb azáram.

  • Zsolt Gugg

    Nálunk kicsit nehezebben mennek a telepítések, de ha minden jól halad az önkormányzatok mellett a MOL is beszáll a töltő kiépítési projektbe 2018-ban. Aki most elektromos autót használ Mo-n az egyértelműen úttörő, sőt kicsit talán őrült is, de valahogy a lovaskocsik is le lettek váltva anno :).
    BUÉK mindenkinek, gratula a bogodhoz!
    zsolti, teslaelmeny.hu

  • Exceed

    hát a karácsonyi istyle-storytime vidijo mikor lesz?

  • Masquel

    Gyakorlatilag az összes károgónak egyetlen eredője van: anyagilag kötve vannak az olajhoz. (autószerelő, benzinkutas, olajipari alkalmazott vagy részvényes…)

    Ugyanez az önvezető autóknál, sokan érzik a vesztüket és átmennek támadásba. Csakhogy a fejlődés ezektől még nem áll meg, de nem ám! 🙂

    • Zsiráf Zoli

      a károgók sikeresen elérték, hogy a tisztán elektromos autózás -a Tesla árkategóriája alatt- egy törpe kisebbség luxusa marad: akik hajlandók több pénzt és időt áldozni a közlekedésre, hogy zöldnek látszódjanak.

  • Gipsz Jakab

    Kissé off, de a téma érdekes: mi lesz azzal a kereskedővel, aki ma 20 ezer forintot keres egy új autón, és a teljes nyereségét a szervizelés hozza?

    http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/teljesen_atalakulhat_az_autosok_elete_ime_a_szakerto_joslata.653360.html

  • Zsiráf Zoli

    károgóknak: Pesten a sixtnél bérelhető elektromos i3… mondjuk egy pár napos teszt és töltőpara után megalapozottan fognak károgni 😀 én próbáltam…

    • iT

      hát lehet lehet kéne valami teszt vásárlás előtt, hogy van e a vásárlónak annyi esze, hogy ne legyen “töltőpara”. (feltéve, hogy az illetőnek van garázsa.)

  • Gipsz Jakab

    A témába vágó cikk jelent meg a villanyautós honlapon. Elvileg a törvény szerint jövő év végéig annyi nyilvános töltőnek kellene készülnie, amennyivel a “logisztikai” problémáknak elejét lehetne venni:

    https://villanyautosok.hu/2017/12/28/ok-nem-fognak-toltot-telepiteni-2018-ban/

  • Lui

    Van esetleg olyan mobil alkalmazás, amiben az országban lévő összes fajta töltő fel van sorolva és térképen böngészhető?

    • Gipsz Jakab

      Chargemap, OpenChargeMap, PlugShare, TöltőPont…

    • Valentin

      A ‘Töltőpont’ nagyon jó kis app!

      • Lui

        Tényleg nagyon jó! Viszont szégyen és gyalázat, hogy Debrecenben 1db nyomorult töltő van csak..

        • Valentin

          Igen, de még mindig jobban álltok, mint Szeged, mert ott egyetlen egy villámtöltő sincs, ami szerintem az igazi szégyen a városvezetés és az illetékesek ( kormány beígért ezt-azt vagy másfél éve) részéről!

          • Gipsz Jakab

            Szeged tudtommal nem vett részt a kormányzati töltőprogramban. Igy aztán a zöld rendszámmal ingyen parkolást sem kell engedélyeznie. Kell minden fillér a kasszába…

          • thomastopies

            Egy biztos van a TIKnél, minden nap elhaladok mellette 🙂

  • papahuacoatl

    A norvég energiatermelés 99 %-át (!!) vízerőművek állítják elő, összehasonlíthatatlan Magyarországgal. (meg a világgal) Más miatt nézegettem most az elektromos radiátorokat, a norvégok ebben is nagyon nyomulnak, ők képesek pl. árammal fűteni (mert annyira olcsó nekik az áram!) és ahogy utánaolvastam, az árammal fűtés 3x annyiba kerül, mint gázzal, ami meg 1,5x annyiba kerül, mint fával. Mégis megéri nekik az elektromos fűtés! Itt soha az életben nem lesz olyan az energiamix, mint ott, nekünk mindig többe fog kerülni az áram. Az Alföldön nem fogunk vízerőműveket építeni, saját erőforrásunk meg nincs.

    • Gipsz Jakab

      De feltehetünk a házakra napelemeket, mint a németek.

      • Blissful

        Jó az otthoni napelem, csak nem áram előállítására. Pont télen, amikor nő az energiafelhasználás például egy elektromos fűtés miatt, kevesebb áramot termel a napelem.
        Kiegészítőnek viszont kitűnő, például házi szélerőmű mellé.
        Idehaza a fűtés pedig megoldható lenne geotermikus energiából, mivel rengeteg hőforrás van a talajban.
        Persze állami támogatás kellene ezekre is.

        • Daniel Nagy

          Pont nem télen nő az áramfogyasztás hanem nyáron. Mert míg klíma nagyon sok háztartásban van és zabál, addig a fűtést alapvetően földgázból vagy hagyományos tüzelési móddal oldják meg, elenyésző az elektromos fűtési megoldások száma. Az meg nem oszt vagy szoroz, hogy a bojlerben 50 vagy 60 fokos vizet tárolnak (főleg a kikapcsolt klíma mellett)

          • Blissful

            Azzal a lehetőséggel számoltam, ha itthon is az elektromos fűtés lenne az elterjedt mos, vagy a későbbiekben.
            Egyébként jó hogy felhoztad a klímát, mert még a nem inverteres klímák is meglepően keveset fogyaszthatnak, nem hogy a modernebb társaik.

            • Daniel Nagy

              Ha maradnak a jelenlegi piaci árak, vagy legalábbis az arányok, akkor a hülyéket leszámítva ebbe nem sokan ugranak bele.
              Persze, egy autóhoz képest nyilván nem fogyaszt sokat 😀 De azért nem kis fogyasztók a klímák…

      • puntocsento

        Blissful. tökéletes fűtésre is a napelem! nyáron megermeled az áramot, akkor a villanyórád visszafele pörög, télen meg felhasználod a hálozatba termelt energiát a fütéssel, és/vagy elektromos autó töltésére, és akkor előrefele forog az óra. sokan éves szinten nullára jönnek ki. tehát ingyen volt a fűtés is, de olvastam, hogy valaki eladja az áramot (fizet az elmü érte), sak fele annyíit amennyiért ő adja, úgy hogy ez nem naghyon éri meg. de a kétirányú villanyóra tökéletes megoldás.

    • Kiss Béla

      Oké.
      De nem az áram áráról van szó, hanem az infrastruktúráról, a töltőállomások mennyiségéről, a kiépítések gyorsaságáról.

      • papahuacoatl

        Szerintem van összefüggés aközött, hogy olcsó az áram és ezért sok töltőt építenek. (meg a norvég életszínvonal között)

        Mo. amúgy is mindig szegény marad, ezért max. annyi supercharger fog épülni, ami a rajtunk keresztülhaladó gazdag nyugatiak autójának töltéséhez kell, amíg lemennek a tengerpartra.

        • puntocsento

          papahuacoatl. pedig van itt pénz dögivel. csak nézd meg mikre költenek.

    • Az Alföldön nem fogunk vízerőműveket építeni, saját erőforrásunk meg nincs.

      Geotermikus energiából nagyhatalom vagyunk, de persze az „okos” vezetés nem foglalkozik ezzel, illetve szépen vándorol külföldi kézbe az értékes földterület…

  • puntocsento

    ahogy lenetebb írtam lehetetlen nincs, csak tehetetlen ország. ott van pl. hollandia feleakkora ország mint magyarország, és 2016-ra már kapaszkodjatok meg 27.600db nyilvános töltő van!!!!! (az annyit jelent majdnem minden sarkon van, és ugye mellette még otthon is tudja mindenki tölteni) és midőn csoda elbírja a hálózat is. ha értelmetlen dolgok helyett iylenekre költené az állam a pénzt még jó is lenne.

    • Egy ország nem a mérete miatt lesz jómódú vagy lemaradott, lásd Szingapúr vagy Nigéria.

  • puntocsento
  • Zsiráf Zoli

    Akkor lesznek nagyobb számban töltők, ha beindul a fizetési rendszer és a terület tulajdonosai úgy számolnak, hogy a befektetésük megtérül. (gy.k. most állami támogatásból elkészül a töltő, viszont az áramszámlát és a karbantartást az üzemeltető állja, nem beszélve a kieső parkolóhelyekről. Nem véletlenül van annyi elkészült és átadott töltő “technikai gondok miatt” üzemen kívül).

    Minden más szájtépés.

  • The Norwegian

    Kicsit off, de ez is a környezetért van. Nálunk most ezen melóznak (sajnos norvégul van, de a lényeg szerintem átmegy. Központosított, (fél)automatizált szemétgyűjtés):

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=144&v=LPW5qnbRr18

  • L. Endy

    Egy supercharger 120kW/autó. Ezzel 40 perc a 80% töltöttség. De legyen csak 20 perc, mert elég az 50% töltés, a maradékot otthon pakolja bele a legtöbb ember. Kúton fullra csak az töltöget, akinek a mobilja is lemerül az éjjel.
    Ezzel 400 km-t lehet menni. Hagyjatok a világcsúccsal kikapcsolt klíma mellett, fényes nappal, lámpa nélkül gurulva.
    Ma egy átlag autó tankolása 8 perc, nagyjából ilyen gyorsan halad a sor egy kúton és a nafta 600km-re elég átlagosan. 8 perc tankolás áll szemben 20×1,5=30 (kilométerek miatt 400 vs 600) perc töltéssel 120 kW-al.
    Ugyanazon a benzinkúton fog kelleni majd 30/8, (kerekítsük nagyon optimistán, nagyon lefelé) 3x annyi beálló.
    Ez egy 8 beállós benzinkútnál 24 beállót jelent. Ahol 120kW darabja a töltésnek. 24x120kW=2880 kW, azaz 2,9 MW teljesítmény benzinkutanként.
    Több, mint 500 MOL benzinkút van idehaza. 1,5 TW töltési teljesítményről beszélünk, csak a MOL benzinkutakon, ha jól számolom. Mivel a nép a másik felét otthon tölti, így még jön további 1,5 TW.
    Szumma 3 TW. Komplett Paks cca 2 TW manapság.
    Simaliba! Szóljatok, hogy mit számoltam el.

    • Gipsz Jakab

      Azt feltételezed, hogy minden villanyautónak minden nap teljes teljesitménnyel kell töltenie, holott ez nem igaz. Aki hosszabb úton van, annak valóban kell a villámtöltés, aki meg csak a városban bóklászik, vagy a munkahelyére ingázik, annak éjszakánként 3-4 kW-os töltési teljesitménnyel is kényelmesen pótolható a napi energiaigénye.

      • L. Endy

        Nem feltételeztem ilyet. Azt feltételeztem, hogy ugyanannyit használják, mint a normál autót. Szóval a kutas példa még jó szerintem, ezért is van csak 50% töltés ott.
        Az otthoni példám vszinű rossz. 3-4 kW teljesítmény nem tűnik soknak, az csak 3 vasaló. De a példa mégse tűnik annyira rossznak. Hány autó van Budapesten naponta? Mondjuk 200e? Szerintem kb. stimmelhet. Az 600-800 MW. Csak Budapest, csak melóba járás. Szerintem alul van méretezve.
        Ez azért egy komoly probléma, komoly hálózatfejlesztés az egész városban (és Pakson).

        • Azt rontod el, hogy azt hiszed, holnap lecserélődik minden autó. 40-50 év lesz ez, addig meg lehet oldani az energiaellátást is. Akár teljesen megújulóból.

          • L. Endy

            Nem holnapra, hanem 10 év múlva mondjuk 75%-uk az újaknak az lesz. Az 50 év részben az általam említett okokból fog történni. Elég erős arról filozofálni, hogy 50 év múlva mi lesz a töltőkkel. Elég csak arra gondolni, hogy 50 éve milyen autók voltak egyáltalán forgalomban.

  • A parkolo es a toltoallomas nem egy es ugyan az a dolog. A tesla miert szamlaz szerinted ha felvan toltve az autod es csak foglalod a helyet?