Lesz elektromos autó-áram, meg adó is, de nopara!

28 komment

A mai nap híre szépen körbement: a Fejlesztési Minisztériumban elkezdtek előkészíteni egy törvényt, mely a villanyautózást szabályozná hazánkban. Ezen persze mindenki kiakadt…

Mindenki nyugodjon meg! A törvényre szükség van, már csak azért is, mert az EU ezt megköveteli tőlünk. Az sem állapot, hogy ingyen lehessen tölteni az elektromos autókat, ezt már több videómban is elmondtam, hogy nem jó, és nem is akarja a villanyautósok többsége. Az ingyenes töltés miatt nincs elég töltő, a nemlétező töltőkön meg hiába tölthetnék ingyen, ha egyszer nincs ott a töltő. A fizetős töltés nagy üzlet lesz, pont olyan mint a benzinkutak. Fizetünk majd az áramért, ezen az üzemeltető keres, cserébe az autós tud tölteni szinte bárhol. Arról nem is beszélve, hogy miért fizessék azok az én töltésemet, akik nem is járnak autóval. Az már más kérdés, hogy ha túl drága lesz a töltőkből érkező áram, az szépen vissza fogja vetni az elektromos autózást, mert azért valljuk be, a legtöbben legfőképp azért vásárolnak elektromos autót, hogy megspórolják az üzemanyag költséget, illetve a szervizköltségeket. Azért én nem aggódok nagyon, a kereslet kínálat majd belövi az árakat.

Megadóztatják az elektromos autókba való áramot?!

Ezzel és hasonló hangzatos címekkel osztották Facebookon a hírt, de azért nem eszik ilyen forrón a kását. A törvény csak lehetővé teszi, hogy lehessen jövedéki adó az elektromos autókba töltött áramon. De!

Nem holnaptól lesz ez, hanem lehet, hogy majd talán 10 év múlva. Vagy akár még később. Csak akkor lesz értelme jövedéki adót rakni az áramra, ha már annyi elektromos autó fut az utakon, hogy az már jelentős bevételkiesést okoz az államnak. Ugyebár, ha sok lesz az e-autó, akkor kevesebb hagyományos üzemanyag fogy majd, tehát egy csomó pénz kiesik a közösből. Ugyebár az is egy járható út lenne, hogy folyamatosan emelik az adót a benzinen illetve dízelen, hogy ösztönözzék az embereket a váltásra, eközben szép lassan megadóztatják az elektromos autókat. Norvégiában például brutál adókkal büntetik a hagyományos autókat, ezért vesznek rengetegen elektromos autókat. Jelenleg épp túl sokat is, nem győzik építeni a töltőket. Mindenesetre sok lehetőség van, érdemes lesz majd megnézni, hogy külföldön mi működik legjobban.

A törvény kapcsán felmerült a nagy kérdés: majd ha otthon töltünk, azt hogyan fogják ellenőrizni? Vagy mondjuk mi van, ha egy ismerősnél bedugom a konnektorba az autót, esetleg a munkahelyemen. Lesz majd ilyen Elektronauta kommandó, ami majd felderíti az ilyen galád áramlopó autósokat? Mi van ha én a saját napelememmel töltöm az autómat? Arra is lesz jövedéki adó?

Persze megértem, hogy az autósokat jól meg lehet sarcolni, de azért remélem, hogy a döntéshozók a nagy törvényalkotások közepette, majd abba is belegondolnak, hogy mondjuk mennyi pénzt spórolunk majd meg azon, ha csökkennek a légzéssel kapcsolatos megbetegedések. Vagy mennyit ér meg az, hogy tiszta füstmentes városokban élhetünk majd? Remélem bölcsek lesznek azok, akik döntenek, ugyanis a jövőnkről döntenek most.

  • Tibor Kiss

    Az lenne a teljesen logikus és értelmes döntés amit leírtál, de mivel azok vannak kormányon akik sajnos nincsenek illúzióim. Jelenleg nem lehet szélkereket telepíteni, a napkollektorokat súlyosan megadóztatják. Ahol lehet vágják ki a fákat, stb. szóval a jövőtudatos gondolkodás nem igazán van jelen. Épp ma reggel beszéltük meg a párommal hogy mennyi ötlet lenne amivel ösztönözni lehetne a cégeket hogy a dízel furgonokat elektromosra cseréljék. Az állami vállalatokról, önkormányzatokról, minisztériumi autó flottákról nem is beszélve. Mindjárt érdekeltek lennének az infrastruktúra kiépítésében is. Mint egyik videódban kifejtetted az elektromos hálózat elbírná, pénz meg van mint látjuk. Egy várba költözés árából az egész országot tele lehetett volna szórni többnormás gyors töltővel. A kereslet kínálat a benzin árában sem mutatkozik meg, vagy legalábbis nem döntő faktor.

    • László Prihoda

      Látom, neked nem tetszik ez a kormány, de mond melyik volt jobb?
      …a napkollektorok “súlyos”
      megadóztatása pedig rendszerenként néhány százalék…
      .. stb..

      • W

        Onmaga a teny is verlazito.
        Hasonlokeppen a szeleromuparkok engedelyezesenek leallitasaval (most azokrol nem beszelnek akik tudatosan az osztrak halozatra termeles miatt letesultek, de azt gondolom ez szabalyozasi problema).
        Mindezek (pl. Hulladekos helyzet) total jo kepet mutatnak a kormany kornyezetvedelmi hozzaallasarol… es igen, ez a terulet az elmult 7-8 evben SOKKAL rosszabb. Meg a miniszteriumot is megszuntettek, a kornyezetvedelmi felugyelosegeket benyomtak egy foosztalykent a kormanyhivatalok ala… sorolhatnam meg. Aki ezt nem latja az vagy nem akarja, vagy hulye hozza (vagy olyan kurva jol csinaljak h az atlagember eszre sem veszi).

  • David

    A gond az, hogy villanyautókkal még nem lesz tiszta füstmentes a város. Persze attól még jó dolog, csak önmagában nem elég.

    • Ákos Égő

      De egy lépésnek azért nem rossz.

    • csab2

      Teljesen füstmentes persze nem lesz, de azért jelentősen tisztulna egy város levegője, ha minden jármű elektromos lenne.

    • bounty

      iszonyat mértékben tisztulna a közvetlenül minket érintő légszennyezés, a belvárosban sokszor levegőt alig lehet venni a járművek füstjétől, amit gyakorlatilag direktben az orrunkba puffognak bele (köztük persze én is sajnos)

    • Valentin

      Jó 45%-kal javulna a levegő minősége!
      Az jelentős javulás!!

      • David

        a maradék 55%-ot meg az jelentené ha nő lenne a miniszerelnök, gondolom, Valentin.

        • Valentin

          Dávid, a nődet csesztesd, ne engem!

  • BMWfan

    Mivel egyenlőre nem nagy a kereslet az elektromos autókra , addig úgy gondolom, hogy drága lesz az elején a töltés:( Vagy rosszul gondolom?

    • bounty

      rosszul, mivel az eleje most van és éppenséggel ingyenes, hogy eleve legyen esélye elterjedniük

      • BMWfan

        Azt tudom , hogy ingyenes , de ha fizetőssé teszik .

        • Péter Kővári

          Akkor sem lehet drága, hiszen akkor nem vennék meg az autókat a töltőkhöz… Kell idő, míg ugyan fizetős, de relatív tényleg olcsón kapjuk az áramot, annak érdekében, hogy elterjedjenek az autók. Ha meg már van 1 millió elektromos autó, akkor ha felemelik az áram árát, (de persze nyilván fokozatosan fogják), akkor nem fogják eladni az emberek már az autóikat. Kényszerhelyzetben lesznek, használni kell ennyiért-annyiért..

  • Ákos Égő

    Ez E85 bevezetésekor is vonzó volt az adómentesség, de aztán hirtelen, amint keletje lett, rádobták a jövedéki adót, ami úgy ahogy volt elpusztította az egészet. Pedig az E85 akkori piaci helyzete és a befolyt adók nem indokolták a döntést. Nyilván a villanyos közlekedést ilyen formában nem tudják ellehetetleníteni, de szerintem nem kell sokat várni, hogy a közlekedésre használt áramot is durván jövedéki-adósítsák. Nem 10 év, hanem 2 max.

    • László Prihoda

      Az államot el kell tartani.

  • W

    Ne izguljatok, Paks 2-vel ugyis 30-40% aram ar emelkedes lesz.
    Ha az otthoni, vagy otthoni napelemrol toltest megadoztatjak (“aram jovedeki adoval”, az azt alairo embert es a rendszer kidolgozoit hazaarulas miatt birosag el kell allitani.

    Siman megoldjak, azt fogjak mondani, hogy az otthoni toltodre meroorat kell felszereltetned (ezt persze te allod, engedelyezeset es illeteket is), az azon keresztulfolyo aram utan pedig csengeted villanyszamlaba intrgraltan a jovedeki adot… a mostani uzemanyagar adotartalma alapjan kb ugy lehet kalkulalni, hogy az autod toltese ilyen modon 2-3x kerul majd tobbe mint most. Tehat ha most 2 lityko fogyasztasnak felel meg az i3, igy majd otthon 6 literes benzinfogyasztasnak fog megfelelni… persze a kutakon ennel ez dragabb is lesz, akkor kb. 8 literes fogyasztas-egyenertekkel lehet szamolni.

    Szerintem pakoljunk innen, vagy aprilisban mindneki gondolja at mire szavaz!

    (Ja es meg az otthoni napelemek megadoztatatasat nem is kalkulaltam bele, mehogy ma ingyé lopjuk a áramtot!)

    • Péter Kővári

      Simán megoldjak azért érdekes kérdés. Tegyük fel, veszel egy e-autót, majd ilyenkor kötelezően meg kell csinálni ezeket az engedélyeztetési folyamatokat (mérőóra, és hasolók, amiket írtál).. Ha utána te mégsem azzal töltöd, hanem egy másik dugón keresztül és ez által mondjuk több lesz az áramszámlád 6-7 ezer forinttal havonta, de ha jön egy ellenőrzés, akkor csak simán annyit mondasz, hogy nem itthon töltöd, hanem töltőállomásokon, és ott fizetsz érte, akkor hogy a francba fogják rádbizonyítani, hogy te kijátszod a rendszert?

      Pláne, ha az autó vásárlásakor mondjuk éppen veszel 2 klímát a lakásodba, amik bő használat mellett simán tudnak ennyi fogyasztást nyújtani.. (csak egy példa)

      Napelemnél pedig a jövőben akkumlátoros szigetüzem módok is elérhetőek lesznek (ugyan drágán, de elérhetők). Ott szintén még nehezebb lesz, hiszen konkrétan nincs is szolgáltató akinek fizetnél bármit is.

      Egy szó mint száz, meglehet ezt adóztatni, csak enyhén bonyolultabb és kétesebb esetek fognak megjelenni, mint amik jelenleg vannak. Az otthoni háztartásokat békén kellene éppen ezért hagyni, és a benzinkutakon lévő áramot meg adóztassák ahogy akarják. Akinek töltenie KELL, mert különben lemerül, az meg fog állni és megfogja venni annyiért amennyiért..

      • Rorschach

        Egyszerűbben is meg lehet oldani. Futásteljesítmény alapján is kiszabhatnak adót. Bemondasz előre egy tervezett teljesítményt, azt befizeted (akár havi részletben), majd műszaki vizsgán kiderül mennyit is mentél vele és az alapján kompenzálják az összeget. Persze lehet órákat tekergetni, de arra is van megoldás.
        Adózás szempontjából elég kreatívak tudnak lenni 🙂

        • Péter Kővári

          Ez egy jo megoldas lenne az allam szempontjabol.. okos felvetes 😀

        • kjkj

          Szerintem is van esélye, hogy a megtett km után kell majd adót fizetni, mert az áramon keresztül gyakorlatilag megoldhatatlan. A megtett km ellenőrzésével is lenne nyűg, a mostaninál még nagyobb lenne a kísértés a km-számláló ‘visszatekerésre’ (mellesleg ez nemsokára már szoftveres csalásként fog megvalósulni.)
          De a legvalószínűbb, mert a legegyszerűbb lenne az államnak, átalányadót kivetni a mostani teljesítményalapú gépjárműadó mintájára.

      • W

        Ha jovedeki termekrol lesz szo nyugodj meg, az utso mW utan is be fogod fizetni es meg lefoglalas, elkobzas stb is szoba jon. Biztam benne , h normalis megoldast valasztjak de sikerult a kb 3-4 variacio kozul az 5. nem epelmejut kidolgozni. Ez van

        • László Prihoda

          Még nincs kidolgozva.

          • W

            Pont attol tartok, hogy ki lesz dolgozva 😀 ezeket a kidolgozott szabalyokat ismerjuk mar…

    • László Prihoda

      Gondold át miket írsz.
      Itt sem lesz másként, mint bárhol Európában.

      • W

        Mint pl. 1 km autopalya ara?
        Vagy a monopolizalt szerencsejatek szervezes, ami a kis kedvencekhez vandorolt, ezaltal 35 mrdFt-tal kevesebb van a kasszabol evente csak ebbol.
        Esetleg egy kis TAO kedvezmeny mellett tegyuk mar oda az IPA kedvezmenyt is szegeny focistainknak, mert a 40-50 mrdFt-bol felrittyentett epuleteik es TAO penzeik meg mindig nem utik meg azt a szintet, h kb Gronland focicsapatatol ne kapjunk ki?
        Vagy a burokraciacsokkentes cimen 1/4-evel felhizlalt allami alkalmazotti letszamra?
        Vagy a NAV vegzal 15.000 Ft-os tartoasert, de 4 mrdFt eseten leulnek veled targyalni hogy most akkor hogy is lesz?
        Esetleg azon h. 1300 menekultet nem fogadunk he mert Soros, amugy 2x annyinak penzert ilyen-olyan allamokbol osztjuk am az allampolgarsagot…
        Hirtelen ennyi jutott eszembe, mert 600km vezetes utan ennyi fer bele 🙂 de szerintem tudnek meg olyanokat irni ami Europaban egy “kicsit” maskent van…

  • Masquel

    “Remélem bölcsek lesznek azok, akik döntenek”

    Ennél hangosen felröhögtem!
    Nem bölcsek lesznek, hanem kreatívak. Mint az Artisjus “matricánál”. Például majd minden napelem árába beleépítik szépen az adót, mert ugye autótöltésre is használhatod majd… etc.
    A Paks projekt során összelopott pénzeket be kell majd hajtani valahogy ám!

  • Tibor Urbán

    Végre egy korrekt írás, egy okosan gondolkodó embertől. Véleményem szerint a közterületeken drágább lesz majd tölteni, és ugye muszáj is lesz használni annak, aki nem csak városon belül utazik, tehát lesz abból is adóbevétele az államnak. Az otthoni megadóztatást viszont hülyeségnek tartom. Valakinek megint élénk volt a fantáziája, és ráment a szenzáció hajhászására. Ha ilyen korrekten leírták volna máshol is mint itt, akkor nem is lett volna ekkora vízhangja a dolognak. És ugyebár az “újságírók” semmi mással nem foglalkoznak csak azzal, hogy minél többen elolvassák a cikküket. Na mindegy…köszi a korrekt írást!