Ki ölte meg az elektromos autót?

Az első autók elektromosak voltak, de aztán a benzinmotorok nyertek. 20 évvel ezelőtt újra feltámadtak az elektromos autók, de csak azért, hogy aztán újra megöljék és bezúzzák őket.

Tudtad, hogy Henry Ford felesége elektromos autóval járt? És azt, hogy a GM már 1996-ban megalkotta az elektromos autók Tesláját? Aztán mégiscsak mostanában kezdenek komolyan foglalkozni az elektromos autókkal. 2006-ban készült az elektromos autók haláláról egy dokumentumfilm, azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán, ezért készítettem egy videót. Érdekesség, hogy a vágóképek felvétele során kb egy órát eltöltöttem videózva az autókat. Még nem volt meg minden felvétel, de egyszerűen abbahagytam, mert nem bírtam megmaradni a kipufogógázok mellett, konkrétan már kaparta a torkom, amit belélegeztem, pedig aznap már viszonylag kifújta a szél a szmogot a városból. Tényleg ha tehetném Trumpot, meg az összes olyan embert, aki azt mondja, hogy minden fasza így, kiállítanám a Dózsa-Váci sarokra egy órára szívni egy kis “friss” levegőt… Na jöjjön a videó:

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun

  • ROZSE

    A videó tetszett, informatív volt nagyon, de pár dologgal nem értek egyet.
    1/ Itthon, Budapesten nem azért van szmog mert sok az autó (nyilván ez is hozzátesz), hanem, mert sok idióta ember mindenfélét eléget és azzal fűt. Nem egyszer kellett kihívnunk a helyi közeterest, mert a valaki az utcában gumit/műanyagot égetett, és az egész környéken meg lehetett fulladni. Konkrétan Érdről van szó, tehát még azt sem lehet mondani, hogy vmi borsodi zsákfaluban történnek ilyenek. Főleg mostanában, a nagy hidegben ugye mindenki fűt ezerrel, és mivel nem nagyon van szél, ezért bentragad a városban a szmog.

    2/ Említetted, hogy a 2személyes autókat szereted, nyilván neked felesleges is lenne egy több személyes autó, viszont pont az ilyesmi hozzáállás miatt (nem konkrétan rád gondolok), sokan egyedül ülnek egy autóban, a car sharing mint fogalom itthon nem létezik. Bár akárhogy is nézem a Jag, meg a 330i sem volt egy túlzottan kevés fogyasztású, “környezetkímélő benzines” 😉

    3/ Ez a folyamatos Trump-ozás elég fárasztó, rengeteg oldalon a Trump van beállítva a “bűnösnek”, mert felrúgta a klímaegyezményt -teljesen jogosan-, hiszen annak semmi értelme sincs, hogy ők betartsanak rengeteg követelményt ( attól még mert kiléptek, nem lett nagyobb a károsanyag kibocsátásuk), amikor a több milliárd lakosú Kína, India és a többi shithole ország (Bangladesh, Mianmar stb) millió tonnaszámra önti a szemetet a tengerbe, vagy égeti el. Nyilván ettől még az elektromos autó segítene a szmogon mondjuk LA-ben, de attól még a Bangladeshi égéstermékek ugyanúgy eljutnának a levegőben az USA-ba is. Ha a Váci úti levegőtől rosszul vagy akkor szerintem nem is tudod milyen büdös van az Indiai/Bangladeshi városokban, konkrétan szó szerint meg lehet fulladni.

    • Szeptemberben 24 fok volt, senki nem futott es ezmog volt jol latszott a harmashatarhegyrol. De egyebkent nyaron is kemeny szmog van BP-en csak ritkabban, mert tobbet fuj a szel nyaron. Nyilvan a futes is ratesz, de hidd el, autok nelkul sokkal tisztabb lenne a levego.

      • ROZSE

        Nyilván semmilyen szmog sem jó, de nem tudom emlékszel e arra a pár éve még viccesnek szánt képre, hogy Kínában ásványvizes palackban lehet kapni friss hegyi levegőt. 🙂 Mostanra ez kis túlzással valósággá vált azon a környéken. Azért ettől nagyon messze vagyunk itthon, de természetesen azzal egyetértek, hogy itthon is lenne mit javítani a levegőn. Legalább a belvárosból a régebbi dízeleket mind ki kéne tiltani, és igen, bár tuti nem lenne egy népszerű törvény, de mondjuk megtiltatnám, hogy 2020-22től ne lehessen új dizel autót venni/behozni az országba, benzinesből meg megadnék egy felső határt, hogy mondjuk maximum 2,5literes motorral lehessen autót eladni.

        A 3milliárdos festményre kitérve, engem nem zavar, hogy megvették, viszont (bár nincs összefüggés), de a 3milliárdot elektromos autózásra kevésnek érzem én is.

    • Balázs Török

      Látom ahogy a belvárosban a 6.-on Kalányosék égetik a rézkábelt,és PET palackkal fűtenek.Ja,nem,nincs ilyen.

    • Valentin

      Relatíve sokkal többet tesz Kína a környezetvédelemért, és sokkal jobban haladnak is vele, mint az USA. Ezt tényként veheted, de ha nekem nem hiszed el, nézz utána a dolognak.
      És de, Trump nagyon is sokat ártott a környezetvédelemnek, s nagyon lelassította az ez irányba tett intézkedéseket.

    • Madoff

      “Ez a folyamatos Trump-ozás elég fárasztó” dehat ha egyszer egy hazudozos pszichopata orult szegeny?

  • Köles Ákos

    ROZSE: Azért ez erős kijelentés “Itthon, Budapesten nem azért van szmog mert sok az autó (nyilván ez is hozzátesz)” Szerintem fordítsd meg! Én nem kétlem, hogy Budapesten vannak, akik égetnek, de az elhanyagolható a több 10 ezer autó mellett, amelyik naponta ontja a káros anyagot…

    • ROZSE

      Nem csak arról van szó, hogy konkrétan valaki szándékosan szemetet éget (sajnos sokan vannak), hanem a budapesti házak, főleg a belsőbb kerületekben nagyon régiek, sok még az 1800-as évek végén épült, nem korszerű a kazánjuk, fűtési berendezéseik, így sokan akarva akaratlanul is szennyeznek a fűtéssel.

      • LaciK

        Ez a hulladék égetés dolog egy legenda. Aki vegyestüzeléses helyre költözik egyszer kétszer kipróbálja, aztán rájön hogy iszonyat meló van vele eredmény meg semmi.
        Jóval egyszerűbb kidobni a kukába.

        Szénnel és rendes fával lehet csak üzemszerűen fűteni. De ezzel is lehet elég szennyezést okozni amíg minden szart rásóznak a csóró emberekre drágábban mint a gáz.
        Rendes száraz keményfával nincs vészesen büdös meg füst, de amikor lignitet adnak el háztartási fűtésre, aminek annyi a fűtőértéke mint a virágföldnek, és annyira is füstöl, akkor nem biztos hogy a polgár a hibás

      • imi

        Sokáig futottam. Lakott területről kellett kb. 2 kilométert elfutnom a tóig ahol már erdő volt.A lakott terület kertes családi házas terület. Mikor még szénnel fűtöttek iszonyat büdös, szmogos volt a levegő.Főleg mikor az időjárás felhős volt. Aztán rengetegen átálltak gázra és ez megszűnt.Ennyi.

  • Köles Ákos

    Szia András!
    Egyszer csinálhatnál egy videót a hybridekről. Akkora átverés az egész, hogy jó lenne már egy videó, ami bemutatja az embereknek, hogy a hybrid drága és nem hozza azt a fogyasztás csökkenést, amit a tulaj vár tőle. Konkrétan vannak ismerőseim, akik azt mondták ugyan annyi fogyaszt, mint a benzinesük fogyasztott! Nyilván így a károsanyag kibocsátása sem sokkal kevesebb…

    Üdv.:
    Ákos

    • Kristóf Radó

      Ezt melyik hybridre mondod? Toyota (pontosabban Lexus) hybridünk van és azért ez nagyon nem igaz szerintem… alapvetően legalább nem dízel autók ezek, de nekünk az egyik autó előtt egy sima benzines Auris volt (1.4es motor) ami még csak dinamikusan se ment, gyenge volt de fogyasztott városban kb 8-9 litert. Most van egy CT200h amiben 1.8as motor van, sokkal jobban megy és fogyaszt 4-5 litert. Azért ez szerintem nem mind1. Felhasználás mindkettőnél ugyanaz, ugyanaz a személy használja főként.

    • Balázs Török

      “Ha azt akarod,hogy ugyanannyit fogyasszon a kocsid,ami azonos típus,mint a szomszédodé.de a tiéd 2l-re többet tud,akkor hazudj te is annyit! 😉 “

      • LaciK

        Így volt nekünk kétütemű Trabantunk ami 140-et ment és 4litert fogyasztott :)))))))

        • Valentin

          :-DDDDDDDFDDD

    • LaciK

      Melyik hybrid?
      Nekem fixen 2literrel fogyaszt kevesebbet azonos használat mellett, miközben nagyobb, és jóval erősebb mint az előző autóm.
      A német kamuhibridekről el is hiszem, de a Toyotának és a Hyundainak nagyon jó a hajtáslánca.

    • Grimm

      Ja, a hybrid akkora átverés, hogy az 1,8-as benzines Opel Zafirámat -ami városban 8-9 litert evett-, lecseréltem egy szintén 1,8-as hibrid Toyota Aurisra ami ugyanolyan használat mellett elmegy 4 – 4,5 literrel.
      Ha így nézem, örülök, hogy így “átvertek”. 🙂

      Egy elektromos autóval nyilván jobban jártam volna, a káros anyag kibocsájtásom még kevesebb lett volna, de a jelenlegi töltőinfrastruktúra miatt ez nekem még nem opció.

      • Kristóf Radó

        Így igaz szerintem is, kb hasonló tapasztalat feljebb. Annyit még hozzátennék, hogy manapság se újautó árban se használtban nem drágább egy pl általad is említett Auris. Ugyanannyi (volt) újonnan, mint a dízel Auris.
        Szerintem is az elektromos autóé a jövő de ha valaki sokat utazik/nincs pénze se kedve szenvedni az itthoni töltőhálozattal az még mindig sokat tud tenni egy jó hybriddel.

  • Balázs Török

    Túlnépesedés van!2000-ben kb 6 milliárdan laktuk a bolygót,most majdnem 8 milliárdan.Miközben a Föld mennyivel lett nagyobb?Egy centivel sem,de a termőföldek sem.Aztán a fő gond,hogy a több ember többet fogyaszt mindenből,amihez több energia kell,amihez többet kell bányászni,atomozni,stb…Egyszerűen nincs jó megoldás a szennyezésre.Ha pedig a közlekedést nézzük,abból a 8 milliárdból kb 6 milliárd folyamatosan úton van a bolygón,utazik,csomagot visz,repül,hajózik,tankerek visznek valamit.Ha most,hirtelen egyik napról a másikra mindenki át állna elektromos autóra akkor sem menekülne meg a lakosság!Szemléletes példa a technológia fejlődése és bizonyos dolgok eltűnése amitől mindenki (tervezők,autógyárak,emberek) azt hitték,hogy “megmenekülünk”.
    Először eltüntették a kétüteműeket,majd az ólmozott benzint,jöttek a katalizátorok,a karburátorok is kimentek a divatból,befecskendezős motor,aztán hengerenkénti befecskendezés is, jöttek lambdaszondák,egyre fejlettebb motorvezérlő.Megjelent az LPG ami tök jó,csak az átlag balta arcú,barom tulaj csak használja,miközben annak a rendszernek is van egy karbantartási igénye amit lesz@rtak.Elromlott nekik,ennek híre ment,és sokan a szomszéd srác barátnőjének,volt osztálytársának élettársától hallotta,hogy …nem jó az lpg és így van aki használta van aki nem. Még mindig ott tartunk,hogy sz@r a levegő és Németországban ki vannak tiltva a dieselek bizonyos városokból.
    Ez egy magánvélemény,akinek tetszik tetszik akinek nem nem.
    Amúgy nagyon jók a videóid,érdemes lenne pár korábbi villanyautóról csinálni egy egy összeállítást. PL. Venturi Fetis

  • Ferenc Cserepkei

    András ez a videó 1x már körbejárta a netet a tesla roardster berobbanásakor. Én azt gondolom hogy az EV-1 népszerüsége önmagában a GM számára is kellemetlen volt, ne feledd épp az SUVk ramp-upjának idejére esett. Tehát antitézise volt a Hummernek, a Satrunnak, a Cadillacnek. A másik oldal meg ugye hogy az exxon, chevron … legéppityuztak volna bárkit a nyilt utcán a 90es években aki supercharger kúthálózatot szertett volna.
    FCEV … tényleg fele olyan rossz az EROEI-je mint a BEV-nek de kénylelmes, ugyan annyi idő a tankolási idő mint a benya esetén. És a lényeg: BEV esetén a vevő túlontúl “szabad”, Hidrogén kutak esetén a benyánál ismet függés fennmarad.

  • Valentin

    Nagyon hálás vagyok ezért s videóért neked András! Hálás, mert ezzel nagyon-nagyon jót tettél a fejekben!
    Üdv!
    PS: Az a cw 0,19 és 0,24 akart lenni, nem 1,9 etc., de szerintem azóta már te is kapcsoltál.

  • Gábor Mezei

    Engem nagyon érdekelne az önéletrajzi vlog! Az is király, ahogy és amit beszélsz, állandó téma vagy a baráti körben az autós “szeánszoknál”. Csak így tovább!

  • Zsolt

    Én az egyszerű dolgok híve vagyok. A dízelt azonnal beszüntetni. Mármint az új autó értékesítést. Amelyik benzines típusból már van hibrid, ott az maradna meg, a sima benzines kuka. Az adókkal egy árba kellene hozni a benzines és tisztán elektromos autók árait. Így nem 13 millió lenne egy Nissan Leaf, hanem 10 millió, és a hasonló kategóriájú benzines vagy hibrid sem 7 millió lenne, hanem 10 millió. Tehát büntető adót rakni a nem elektromosra, azt kedvezményként adni az elektromosnak. Ha valaki annyira benzinest vagy hibridet szeretne, hát vigye. Budapestről és a nagyobb városokból kitiltanám nagy területen a nem elektromos autókat. Maradna az ingyen parkolás az elektromosnak, a hibrid és a benzines fizetne, kétszer annyit , mint most kell. Államilag tökéletesen átjárható országot kell csinálni villám töltőkkel, és maradjon is ingyenes! A benzin árát a mostani duplájára kell emelni. Fizesse meg a benzines a költségvetés hiányát! Az óceánokban lévő szemét a másik nagy gond, ott a kiszedett, pl. műanyag azonosítható tulajdonosát büntetném. Például coca cola palack, akkor a coca -colát. Minden gyártó gondoskodjon a szemét eltüntetéséről maga! Az óceán tisztításának teljes költségét, valamint annak 10 -szeresét büntetésként kifizettetni a gyártókkal. Stb stb. Nem kell félni a büntetéstől.

    • Traveller
    • realitivitásgyakorlat

      Remek király lenne belőled. Bár halott, de remek.

  • Zsolt

    Mindezt azonnal. Mi is megrendeltünk egy vadonatúj Nissan Leaf-et, az állami támogatásra várunk. Végiggondoltam, én nem szeretnék a mai fiataloknak 20 év múlva úgy a szemébe nézni, hogy nem tettem meg mindent azért, hogy ne maszkban kelljen közlekedni magyar városban is minden nap. Azonnal kell cselekedni, nincs mire várni!

    A fűtés sajnos tényleg probléma Budapesten. Minden családi ház tetejére napelemet! Minden korszerűtlen fűtést le kell cserélni szintén azonnal! Ráadásul most uniós pénzből ezt meg is lehet tenni. Megoldható, hogy kamatmentes, önerő mentes kölcsönt lehessen felvenni, ráadásul körülbelül 8 év alatt teljesen megtérül a beruházás. Úgy működik a matek, hogy amit most rezsire fizetsz havonta, évente, azt a fenti hitel visszafizetésére fogod költeni. Nyolc év múlva meg 0 Ft lesz a rezsid, és a hitelt is visszafizetted.

  • Zsolt

    És még valami. Én nem mondom azt, hogy mindenki menten menjen elektromos autót vásárolni! De az, aki autó cserében gondolkodik eleve, annak nem szabad nem tisztán elektromosat venni! Bárkinek levezetem, (kivéve talán annak a 10%-nak nem, ahol extrém feltétellel használják az autót és nem életszerű a töltés miatt még) hogy egyszerűen már most is olcsóbb egy 13 milliós elektromos autót megvenni, mint egy hasonló kategóriájú benzinest vagy dízelt 7-8 millióért. Számolj!
    Ugyanez igaz a használtra is. Vegyél inkább használt elektromost, ha nem tudsz lízingelni újat!
    És ne várj, mert körülbelül 4-5 évig most nem lesz nagy áttörés, te pedig addigra pont kifizetheted a lízinggel az autót! Körülbelül 4-5 év, mire az olcsó kínai autók ideérnek, mert nem tudnak annyit gyártani a gyárak, amit fel ne venne a piac. Körülbelül szintén 4-5 év, mire méretében ugyanakkora akkumulátorral nem 300 kilométert fogunk menni, hanem 700 -at. 7-8 év a garancia az új autók akkumulátorára. 10 év múlva már nem 300, nem 700, 1000 km hatótávolságot fog tudni méretben ugyanakkora helyet foglaló akkumulátor. Remélem kellően egyszerűen fogalmazok ahhoz, hogy mindenki megértse! Lényeg, hogy nem érdemes kivárni! 4-5 évig nem lesz olcsóbb, és nem lesz annyival jobb autó, mint amik most is vannak. Sőt! A Nissan bujtatott módon már elkezdte emelni az árakat… a többi is követheti…

    • realitivitásgyakorlat

      segíts kérlek. 7-8m Ft-ért jól felszerelt, ámde takarékosan használható középkategóriás kombit kapok (mondjuk Focus vagy octavia vagy astra).

      Pontosan melyik az az elektromos autó ami ezt alapszinten hozza? Akár 13m-ért is. Egyet mondj pls.

      • Kristóf Radó

        ez igaz, de őszintén, te kihasználod azt, hogy kombi? Ha igen akkor nincs több kérdésem, igazad van. Volt 7 személyes autónk (egyterű, de kb akkora mint egy kombi), rohadt nagy volt, talán első években használtuk úgy nagycsaláddal, hogy meg is érte, egy autóval mentünk együtt, utána nem. Az év 95%-ban teljesen kihasználatlan volt, cserébe nehéz volt vele parkolni mert rohadt nagy volt. Plusz emiatt mindenki cuccát mi szállítottuk, mert “úgyis elfér”.

        • realitivitásgyakorlat

          őszintén? dehogy.

          azért veszek 15 éve mindig kombit, mert nem használom ki. Idióta.

          • Zsolt

            Légy kérlek kedvesebb! Senki nem akarja a véred, ne támadd azt, aki segíteni akar!

            • realitivitásgyakorlat

              Sosem támadom azt, aki segíteni akar.

              Ellenben az a diktátum szemlélet, amit te nyomsz pont olyan káros, mint hogy a világ fele No gázokat ereget.

              Rendben kedvesebb leszek, ha te meg megfogadod, hogy nem vonod kétségbe felnőtt emberek szavát. Ha én azt mondom, hogy nekem kombi autó kell, akkor legyen ez az alap. Innen egy e-kombi autó a megoldás és nem az, hogy “neked nem is kell kombi”. Ugye érzed a különbséget?

      • Zsolt

        De eszembe jutott egy lehetséges megoldás már most. 12,8 millió a kezdő listaár.
        https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/e-nv200-kombi.html
        FEDEZZE FEL A NISSAN E-NV200 EVALIÁT – A 7 ÜLÉSES, 100% ELEKTROMOS AUTÓT
        200-300 km hatótáv.

  • realitivitásgyakorlat

    Igazad van. Holnap ha lesz időm elszaladok rendelni egy leafet.

    • Zsolt

      NISSAN E-NV200 EVALIÁT – A 7 ÜLÉSES, 100% ELEKTROMOS AUTÓ
      Ez nem Leaf.

  • Treil

    Ha van olajlobbi mikor indul be a lítium lobbi?
    Azzal egyetértek hogy az elektromos autók nagymértékben javítanának a nagyvárosok légszennyezettségén. De az egész felvetés sci-fi, fantázia jelenleg. Amíg 10 millióért kapsz új, 4-5 millióért használt elektromos autót, addig hobbiról beszélünk. Engem speciel felháborít az állami támogatás, mert akinek van 8 milliója autóra, annak lesz 10 is, ez megint a tehetős réteg zsebébe való pénzvisszacsorgatás, miközben a középosztály jó ha 4 milliót képes autóra áldozni. Pont hogy a szegényebb rétegeket kellene irányítani az alacsonyabb károsanyag kibocsátású autók felé támogatásokkal ha már adni akarnak.
    Egyébként ráállhatnának a gyártók a napelemek integrálásába. Van vagy 3-4 nm2 felület az autón amit folyamatosan nagy szögben süt a nap. Sokak napi használata nem igényel 4-5kW-nál többet, megkockáztatom ha nem is teljesen, de jelentős részét visszatöltené a kocsi magának pusztán azzal hogy kint van a napon. Ugye itt akár napi 16 óra, ebből nyáron 6-8 óra intenzív napsütésről is beszélhetünk. 3nm2 napelem igaz csúcsteljesítményen, 600W-ot is megtermel.
    De akár napelemes céges autóbeállókat is érdemes lenne telepíteni, mivel ott állnak a kocsik napközben és egyenesen lehetne beletölteni az autókba.

    • Van napelem egy ket auton, napi 3 km hatotavot tud termelni. A leafeket nem gazdag emberek veszik, jarj elektromos autos talalkozokra es nezz korul.