Így készült – iNSIGHT


Ennek a képnek az eredeti ötlete már két éve, az iPhone megjelenésekor megfogant a fejemben. Csináltam is akkor egy ilyen képet a saját magamról, de akkor úgy éreztem, hogy kevés vagyok egy olyan igazán profi megvalósításhoz, amivel magam is elégedett lennék. A Flickr-en azóta is ha valaki rákeres az “iPhone” kulcsszóra, akkor az interestingness szerinti rendezést választva ott figyel ez a kép, amit kísérletképpen csináltam – csak nem éppen egy széparcú lány van rajta. De ma, 2009 május 21-én eljött a napja, hogy feltöltsem az újat.

Azóta sok minden lepörgött, átköltözött az XMS a Duna Plazába, cseréltem egy-két DSLR-t, elpukkantottam pár beállító ízzót, kijött több új Mac Pro, bevásároltam egy sereg másik mellett egy Tilt-Shift objektívet is, valamint megismerkedtem jópár sminkessel és modellel. Mellesleg eközben szereztem hitelre(!) egy csomó időt is, hiszen amit erre szántam, azt szánhattam volna a bolt fejlesztésére, a macskám etetésére, vagy a versenypálya aszfaltjának koptatására is. Ezeket majd még be kell pótolni! Nem lehet megcsinálni egy ilyen alkotást akkor, amikor éppen boltfelújítás, költözés, tanfolyam vagy új Apple termékek bejelentése történik. Egész egyszerűen az idő nem mindig áll összefüggően rendelkezésre, ami ahhoz kell, hogy egy ilyet így megtervezzünk, leforgassunk, megvágjunk, publikáljunk és még azt is kitaláljuk, hogy a járulékos “resztliknek” (pl. a candy száj) mi legyen a sorsa. Persze a projekt – mint egy valamire való “projekt” – így is kb 2-300%-kal haladta meg emberi erőforrásban az előzetes becslést. Ez többek között annak is az eredménye, hogy képes volnam azt benyögni az AlieN-nek amolyan önostorozás képpen, hogy “ne hagyd hogy összecsapva kirakjuk, hanem minden egyes apró hiba esetén erőltesd, hogy javítsuk ki”. Na ebből lett végül már mikrosite, meg a “még egy utolsó előtti előtti komment” tárgyú – Final Cut Proban kb. húsz óra alatt letudható – levél, aztán meg ott van az a megosztott todo lista is, ami folyamatosan csak bővül, de semmiképpen sem fogy.

És mégis! Nagyon élveztem az egészet, onnantól kezdve, hogy Annával beszéltünk a projektről és ő típikus joker-mosolyával beleegyezett (ekkor még nem tudtam mibe vágtam a fejszémet), egészen az egér összetöréséig. Igazi flow-élménybe kerültünk minden éjjel, akkor is, amikor az első éjjel a fotózás után a nyersanyagokat 50-es plazmán néztük pixel-by-pixel full-HD-ban, 10 centiről négykézláb, meg amikor engedély nélkül “túlóráztunk” éjfélig a Plazában és akkor is amikor reggel 9-kor olvastam AlieN hajnal 5:30-kori keltezésű leveleit arról, hogy mit lehetne még csinálni.

Most jött el az a pont, hogy lehetőségem adódott profi modellel és sminkessel dolgozni. Amikor Annával először beszélgettünk a fotózásról egyből bevillant az agyamba, hogy vele KELL megcsinálnom ezt a képet, profi modell, gyönyörű arccal, ez kell ide. Sok wannabe modellel találkoztam, de ehhez a képhez nem lehet akármilyen modellel dolgozni, mert bár nem látszik, iszonyú nehéz volt a fotózás, magam sem gondoltam volna, hogy ennyire macerás lesz meglőni azt a pár képet, ami a végleges kompozit elkészítéséhez szükséges. Természetesen, amikor azt mondom, hogy profi modell, akkor a profit nem csak abban az értelmében használom, hogy ebből él. Hanem arra utalok, hogy komolyan veszi a munkáját és több éve nem csak elmegy és “odatartja a seggét”, hanem készül rá, figyel a bőrére, a hajára, stb… és megfelelő a hozzáállása. A profi modellnek nem az az első mondata, hogy “hány képet akarsz csinálni?”, illetve amikor még el se kezdődött a fotózás ő már arról érdeklődik, hogy meddig kell ott maradnia. Hanem mereven vár a pózícióban akár 10 öldöklő másodpercig, akár súlyos percekig is, mint egy ízeltlábú, amíg mi baszakodunk egy világítással, meg a fényméréssel. A kezdő modellek simán megcsinálják, hogy szépen beállítom a pózba, elfordulok valamiért és amikor visszafordulok, a csaj már a nekem háttal beszélget a barátnőjével, akit persze feltétlen szükséges volt magával hoznia. Ha azt mondom neki, hogy emeld fel egy kicsit a fejed, akkor felnéz az égre és belátást enged az orrlukaiba. Egy profi ilyenkor megemeli az állát egy centivel, aztán ha szólok, hogy még egy kicsit, akkor további fél centivel, amíg azt nem mondom, hogy elég. Az már csak hab a tortán, hogy a szakmát komolyan nem vevők simán megteszik az összes olyan dolgot, ami tipikusan tilos fotózás előtt és direkt elmondom neki: ne menj szoliba, ne menj kozmetikushoz, ne idd le magad, ne maradj fenn éjszaka sokáig. Erre másnap egy órás késéssel megjelenik olyan fejjel, hogy a sminkes majdnem sokkot kap, majd amikor rákérdezünk, akkor vigyorogva meséli azon a tipikus buta vinnyogó hangon, hogy hát biza ő volt este egy buliban, ahol naaagyoooon berúgtak ám, aztán hajnalban részegen befeküdt a szoliba fél órára, mert hát tök tuti kéró volt és így ingyen szolizhatott. Oké… Na aki ebből akar élni, esetleg jól élni, az nem így megy dolgozni, Anna se így jött.

A kis kitérő után térjünk vissza az iNSIGHT projektre, mert gondolom sokakat érdekel, hogy mit, hogyan, mivel, mennyi ideig csináltunk. A müterem Superbox névre hallgat, ezt a helységet választottuk, mert nem voltunk még ott és ki szerettük volna próbálni. Magát a fotózást négy és fél óra alatt csináltuk meg, ebben benne volt három smink elkészítése, és a videóanyag felvétele is két kamerával.
A sminkről kicsit bővebben: nem tudtam pontosan, hogy milyen sminket szeretnék a modellen, ezért felkerestem Horacsek Ágit, akiről nyugodtan kijelenthetjük, hogy kis hazánk egyik legjobb sminkese, és az ő fantáziájára bíztam a dolgot. Persze a meló előtt pár héttel részletesen lekonzultáltuk, hogy mik az elképzelések, de onnantól rá volt bízva minden. Érdemes megnézni egyébként a weboldalát, egy rakás jobbnál jobb képet láthattok rajta.
A fotókat és a videókat is Canon 5D MKII-es gépekkel csináltuk Canon objektivekkel. Gyakorlatilag az összes létező obinkat felhasználtuk, 100mm F2.8 Macro, 85mm F1.8, 70-200 F2.8L IS, 24-70 F2.8L, 17-40 F4L, és persze a szeretett 24 milis Tilt-Shift is dolgozott.
Az utómunka természetesen kizárólag Macen készült, Apple Final Cut Pro, Motion, Aperture és Photoshop turmixolta a biteket processzorciklusok többmilliós planktonját felzabálva a bitóceán felszínéről.

Be kell látni, hogy rengeteg input van egy ilyen produktumban, ha már csak azt számoljuk, hogy a 5 hetes folyamat során hány embernek a véleményét kértük ki különböző dolgokról a fejlettség különböző fázisaiban… Így utólag most az a durva élmény, ahogy nézzük a videót, egyik-másik pár másodperces szekciónál emlékeinkből egész napos szopóálarcok flesselnek be.

Természetesen most sem mondhatjuk, hogy 100%-osan kész, hiszen olyan sose lesz, de mostmár ki merjük rakni így, nyomtunk egy utolsó exportot és már archiváljuk is a projekthez tartozó > 170 giga anyagot, nehogy hozzá akarjunk még nyúlni. Most jön az, hogy: AlieN, bármit változtatni akarok, szólj rám, hogy ne és már nem érdekelnek továbbá az ötleteid sem. Kikerült végre, pezsgőbontás és talán végre AlieN is újraindítja 2 hónapos uptime után a laptopját a következő hajnalban, hogy felkerüljön a software update.

Nálam a saját képek jóságának az eldöntése az alapján történik, van-e annyira jó a kép, hogy kirakjam a lakásom falára. Most nem ez a kérdés, hanem az, hogy mekkorába nyomtattassam ki…

Féktelen eyecandy letöltés az iNSIGHT microsite-on

  • kukucs

    Aztaa, 100 komment.
    Ja, elrontottam… 🙂

  • dh1

    Handras:

    A profil utan es safariban valoban jobbak a szinek …
    de en kb. erre gondoltam

    http://dh1.hckr.hu/insight_1024%20COL.jpg

  • ..~Ghost~..: Azért én az eXistenZ-t nem isteníteném ennyire 🙂 vannak jóval kotszakalkotóbb elvont filmek

  • Marci

    Elnézést, de én BEFOSOK!! Ez zseniális! Nem találok szavakat! Wááá

  • ..~Ghost~..

    DOSer, számomra nem az a lényeg, hogy mennyire elvont, hanem a képi világa. De említhetném még így hirtelen a J-P Jeunet + Marc Caro párost (Delicatessen, Elveszett gyermekek városa), illetve Amelie csodálatos élete (ez már csak szólóban Jeunet). Ezek szerintem mind vizuális remekmûvek. Legalábbis szerintem, vagy a számomra, vagy hogyismondjam. És nem is azért említem, hogy Handrásék munkáját állítsam szembe velük, ez nyilván nem lenne fair, hanem hogy én honnan merítenék ihletet, vagy mi az, ami nekem valamiféle etalon, fogódzó a témában. (Persze van még több más is, nem akarnám jobban szétoffolni a topicot.)

  • thj

    dh1 a te képeden pont az veszik el ami HAndrásén a lényeg: a kifestett papagáj színes arc rész vonja magára a szemet, nem az IPhone-ban látható természetes. A te képeddel inkább egy színes nyomtatót vagy plazma TV-t lehetne reklámozni.

  • Jean-Pierre Jeunet-et már én is birom:) semmi különösebb mondanivalóm nem volt ezzel, csak nem értettem, miért pont ezt hoztad fel. Handrás videojárol már nem is szoltam..:)
    de ha már off legyen igazi off, Darren Arronofsky (pontosabban Matthew Libatique, aki a képért felelős) számomra az igazi forográfus, aki filmben gondolkozik (PI, Requiem egy álmért, Fountain)
    nna vége:)

  • danielgrapes

    Kedves Handrás
    Kiváncsivá tettél: miért lett az eredeti ötleted “invertje” ez a mostani?
    ( a flickeres tesztképen az iPhoneon belüli kép szines-saturált, a mostanin viszont forditva!)

  • Nem ide tartozik, de azért muszáj 🙂

    BOLDOG NÉVNAPOT DEZSŐNEK!!!!!!!!!!!! :):)

  • Wask

    Most nézem meg a 12 szer és még mindig kiráz a hideg.. IRTÓ JÓ VIDEÓ lett!
    Csávó te nem tévesztettél pályát, neked ezzel kell foglalkoznod ha törik ha szakad…

  • ..~Ghost~..

    DOSer, ha megvan a film, nézz csak bele “olyan szemmel”. Aztán vagy egyetértesz, vagy nem. 🙂 Pont az a mesteri benne, hogy elsôre nem tûnik különlegesnek. Jeunet-nél is megvan ez. Ha akarod, simán tudod úgy nézni pl. az Amelie-t, hogy csak a sztorit veszed. De ha a képekbe merülsz bele, akkor rájössz, hogy valójában sokezer fotóból épül föl a film. Nem is akármilyenekbôl! No ennyit errôl. 🙂

  • wundre

    Az ‘eredeti ötlet’ ami megfogant? : ))) Ez a kép – a – képben kisképernyős kütyün már sok évvel ezelőtt unalomig lerágott csont volt, gyerekek.

  • bp

    Amatőr és lelkes munkának nem rossz. Profinak még elég gyenge. Szerintem.

  • Norbi

    OFF: Bocsi hogy ide de ma van Dezső névnapja!! Boldog névnapot és sok nyaláksángot neki 😀 !!!

  • SZoltan

    Van egy kedvenc mondásom, azt hiszem Geszti Pétertől származik.
    „Alkotni nehéz, fikázni könnyű…”

  • csiga

    Érdekelne hogy a modell arcáról (a szájától kb. 3 centire jobbra) miért retusáltátok ki az anyajegyet a kész képen?

  • Halesz

    Nagyon jó lett, szájtátva néztem végig! 🙂

  • Wilzor

    #2 GhostPunk: Szintén.

    Nekem a videó jobban tetszik mint a kép, énis kb tátott szájjal néztem.
    Viszont a képet kilehetne nyomni jó nagyba, majd mehetne az XMS valamelyik falára mint wallpaper:))

  • b

    nekem utoljára akkor volt ennyi energiám egy hasonló projektre amikor beleszerettem a modelbe 🙂
    Gratulálok, zseniális munka, látszik, hogy élveztétek minden pillanatát.

  • b: én minden forgatási napon beleszeretek (legalább) egy modellbe.

  • dh1

    thj: viszont handras kepe igy kicsit “halott” …
    fako … akar cinema displayen nezem akar mason (DELL 2407) …
    a video vegen ahol az iphone-ban ranagyit a kepre, annyira elut szinben az egesz videotol …
    valoban az enyem egy kicsit tul szines … mert az enyem nyomdara van atalakitva, oda ilyen kep kellene … lehet meg rajta finomitani, de en fakonak erzem …
    lehet, hogy handras monitoran meg jo …
    bar Adobe RGB volt a szinter a kepben, tehat semmi egzotikus …
    termeszetesen ettol a kep meg nagyon jo, en csak az en velemenyemet mondtam el, mutattam meg

  • q6

    Szép lett a video grat.
    Nekem különösen a vágás tettszik.
    Viszont azt látom hogy jelentése nem nagyon van a videónak. Nekem is az \újgazdag ficsúr\ jutott eszembe, de ezt az összképre értem.
    Ötlet: Szerintem már csak egy rendezői vénájú ember kéne hozzátok a csapatba és akkor a film tényleg azt mesélné amit el szeretnétek mondani.
    Minden többi nagyon jól sikerült!!! Még egyszer grat.

  • ceg

    A vágást meg a fotózást nem kéne erőltetni, de a smink elég király lett.

  • q6: nincs mit jelentsen, ez egy werkfilm

  • jó kis info reklám

  • YiZo

    Na még sosem írtam ide, de most…! 🙂 Nagyon tetszik a videó stílusa, a képi elemek és a zene, modell mimikája, az egészen látható igényesség és maximalizmus aminek jómagam is hódolója vagyok stb. Szóval grat hozzá!! állatkirály! Eddig 5 szakmai embernek mutattam meg és kétféle reakció volt, az egyik sárgult az irigységtől és fikázni kezdett, modellt sminket, munkát, meg hogy final cut.. hjaaa hát abban könnyű.. aha persze lehet jobbat csinálni, jaa nem megy, nincs idő, felszerelés, tehetség… – kifogás emberek jómagyar szokás szerint – a másik fele pedig istenítette. Félre értés ne essék, olyan nincs ami mindenkinek tetszene, de ami mindenképpen becsülendő az a lelkesedés, aminek személyesen is szemtanúja lehettem az xmsben, de minimum a belefeccölt munka. Szóval én azt mondom, le a kalappal, biztosan lesz még ennek visszhangja, a negatív kritikával meg nem érdemes foglalkozni, mert azt tudjuk hogy hol savanyú a szőlő… 😉 Még még ilyet!!

  • A negativ kritika is kell, mert abbol lehet tanulni.

  • kuf

    és,h milyen kicsi a világ.. kolléganőm nézi ma a videót, kiderült,h Anna kolléganőm párjának a féltesója 🙂

  • eccer

    Minél tovább nézem annál szembetűnőbbek a kép hibái. Az iPhone-nak kellett volna a színesnek telítettebbnek lenni szerintem, nem pedig a valóságnak, hiszen az a technika lényege hogy plussz tartalmat ad. Nem ez a redukció. Így azt sugallja ilyen fakók a telefon színei. Majdhogynem negatív reklám, pedig…
    Az eredeti ötlet bazi jó, a kivitelezés profi, az pedig hogy elértétek a flowt a munka alatt a lelkesedést mutatja.
    A technikafüggéstől kellene elszakadni kicsit és a kreativitást előtérbe helyezni.

  • Gratulálok, igen szép munka!
    A stúdió, a fotómasina, a profi make-up és modell meg számomra is irigykedés tárgya, egyszer kipróbálnám én is mit tudnák egy ilyen környezetben létrehozni 🙂

  • SZUPER COOL CUCC 🙂

  • phaidros

    Azt meg tudná valaki mondani, hogy mi az “abszolút” színbeállítás? Rendben van, hogy léteznek profilok, de mitől függ, hogy melyiket választod? Hogy mire szánod? Eleve, ha végignézek több egymás melletti különböző monitort defaultra állítva, mindegyiken más a kép. Lefogadom, hogy a nyomdagépeknél is így van. Így hogy lehet bármit is beállítani?

  • nincs abszolut beallitas sajnos. Ahogy irtad, mindenki mas monitoron mas beallitassal nezi a kepeket videokat

  • Vlad Tepes

    “A negativ kritika is kell, mert abbol lehet tanulni.”

    Tanulni a tapasztalattól lehet, meg olyan emberektől, akik már letettek valamit az asztalra -szakmai alázat és hozzáértés mellett-, és képesek irigység nélkül segíteni a te fejlődésedet. A fikázóktól nem lehet tanulni, maximum a megfelelni vágyás érzését erőltetik rád. Ez nem ígéret, 150 év tapasztalat!

  • phaidros

    Vlad Tepes,

    Te könnyen beszélsz, a fikázókat karóba húzattad. XD

  • YiZo

    Vlad lelőtte a mondanivalóm. Én grafikát pl egy rendkívül vonalas, végtelenségig szigorú, zárkózott, ámbár szakmailag maximálisan elhivatott és alapos embertől tanultam anno, akitől a fél szerkesztőség, (ha nem az egész) rettegett. Amit mondott az általában úgy volt, vagy sehogy. 🙂 Ha valaki, akkor ő igazán szétolthatott volna, hogy mit csinálok kezdő létemre, ehelyett mondjuk elmondta, hogy mire figylejek és miért, ha negatív kritikát mondott (amit nem titkolt sokáig) azt is úgy, hogy értsem miért kell másképpen csinálni, meghagyva ezzel a lelkesedésem és kitartásom. Mindenféle seggnyalás és túlzás nélkül, ezért valahol felnézek rá, és a mai napig is az általam ismert legjobb grafikusnak tartom. Ha a felét tudhatnám annak amit tud… 😛

  • YiZo

    *figyeljek – pl a helyesírásomra 😛

  • Tami

    Nagyon cool lett a videó!
    Mmeg tudnátok mondani a szám címét ami a videó végén van?

  • Kiraktam a projectet az ArtistPub képes hírei közé:
    http://www.artistpub.hu

  • Irigylem az idődet! 🙂
    Nagyon tetszik amit alkottatok, én még nem sok tapasztalattal rendelkezem a fotózás terén, de szeretném egyszer jobban megtanulni! Az ilyen emberek motiválnak mint ti vagytok! Várom a további munkátokat…

    “A kritikus abban keresi a hibát amiben más az örömét!”

  • Soma

    Tami
    a szám címe: Les Djinns, előadója a Djuma Soundsystem.

    Amúgy tudja valaki, hogy miért sötétedik el az egész műterem expókor?

  • Soma: mert a vakuk villanaskor lekapcsoljak a beallitofenyt es azoknak kell egy kis ido amig visszamelegednek teljes fenyre.

  • ____hews

    a zenék közti átmenetre tényleg figyelhettetek volna.. főleg S2-S3-nál zavaró, az ütem is elcsúszott, és a két szám sem illik össze – mondom ezt úgy, hogy a les djinns-t szeretem.
    üdv

  • eccer
  • hews: hangmernok vegkepp nem vagyok 🙂

  • Máté

    Mikor megtaláltam a videót, első dolgom volt letölteni! Kíváncsi voltam a kommentekre is , hogy ki mit hogy lát!
    Végig olvastam a kommenteket, volt ahol nevettem, volt ahol értetlen arcal álltam a komment előtt!
    Én mint kezdő fotós, távol álljék tőlem hogy okoskodjak vagy osszam az észt. Mert minek? és mire fel?… De!
    Természetesen nem kell hogy mindenkit megfogjon! Ezt mint sokan mások is mondták, szubjektív dolog. Csak nem mind1 a vélemény tálalása! Mert az vagy leugatásként jön át, vagy éppen építő kritikaként, hogy igen ezt vagy azt lehetett volna így csinálni. És ebből jön az emberekhez való hozzáállás!
    Mindenesetre nekem elnyerte a tetszésemet, jó dolog betekintést nyerni egy-egy ilyen fotózásnak az úgymond kulisszatitkaiba. Én remek fotósnak tartom Andrást, ezt már máskor is megírtam. Remélem egyszer nekem is lesz olyan tudásom mint neki!
    Szép munka! Csak így tovább

    Üdv.: Máté

  • Tompi

    Mivel csináltad az insight oldalát? Mert nagyon bejön a dizájn 🙂

  • texteditorban 🙂

  • balage

    Nagyon jó, nagyon tetszik. Gratulálok hozzá !!!

    Egyetlen szakmai észrevétel csak, hiányzik az 5D-ből néhány kg, amitől a kézi “kamera” mozgások nem mindig tudnak teljesen simák lenni.

    De még egyszer gratula, nagyon jó lett !!!

    És a legjobb editor a texteditor… 🙂

  • dave

    András, ma a RM média plazma tv-n kihelyezett reklámjában láttam bevágott részleteket az insight-ból. Remélem tudsz róla, és az engedélyeddel használták fel. Ha nem, akkor szóltam.