Hidrogén és tüzelőanyag-cellás autóké a jövő?

Sokak szerint az elektromos autók nem jók hosszú távra, inkább a hidrogénhajtás lesz a befutó. Elon Musk szerint hülyeség. Szerintem meg …

A Hindenburg katasztrófa óta az emberek nem annyira lelkendeznek azért, hogy 700 bára sűrített hidrogéntartályokon üljenek. Ez mondjuk érthető is, puskaporos hordón sem szívesen ücsörögnek a népek. Elon Musk szerint a hidrogénhajtás meg a tüzelőanyag-cella egyenesen egy hatalmas baromság. De vajon tényleg az, vagy csak azért mondta ezt Elon, mert neki nyilván nem érdeke fényezni más alternatív hajtásmódokat. A mai epizódban erről lesz szó.

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Tesla Universal, Használt elektromos autók, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Mikola Krisztian, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István, Dávid Lencsés-Tóth, Tamás Borsos, Otto Olah, Bunyevácz Árpád Márk, Weboldal készítés

  • Köles Ákos

    Üdv!

    A képlet nagyon egyszerű. Az elektromos autóknak jelenleg nincs vetélytársa! Egyszerű a technika, most már a hatótáv is van és a legegyszerűbben tölthetőek, akár otthon is 220-ról. Viszont van egy nagy hátrányuk, amit már sokszor fejtegettem itt. Az pedig az áruk. Amit szerintem mesterségesen tartanak magasan. Most, hogy megnéztem ezt a videót bevillant egy lehetséges forgatókönyv.
    Wikipedia: “Az elektromos hajtású autó gondolata gyakorlatilag egyidős a benzinmotoros autóéval. Az első ilyen autót az angol Thomas Parker fejlesztette ki a 19. század végén.”
    Miért terjedtek el mégis a benzines autók??? A válasz egyszerű! Azért, mert egy hatalmas iparágat lehetett építeni köré. Ugyan ez a helyzet a hidrogénnel működő autókkal kapcsolatban is. Kiépített benzinkúthálózat van az egész világon. Mi történt, amikor Magyarországon elterjedtek a gázos átalakítású autók? A kutakra oda kerültek a gáz tartályok. Majd kerülnek a kutakra hidrogén tartályok is!
    Azt nem tudhatjuk, hogy az autógyárak fiókjában ott vannak e a hidrogén autók kész tervei. Én el tudok képzelni egy kombinált jövőt is! Az elektromos autókat, majd gyártják a gazdagoknak a hidrogénes autót meg majd a “népnek”. Én nem hiszek abban az idilli jövőben, ahol az olajmágnások lehajtott fejjel teszik le a “lantot”… Így, ha az elektromos autók ára mesterségesen magasan van tartva a benzin után el lehet menni a hidrogén irányába. Amennyiben lennének 5-6 milliós árú elektromos autók borulna ez a forgatókönyv! Az meg nem lenne jó az amerikai tudjuk kiknek…

    • Velemeny

      Mire alapozod azt a feltételezést, hogy (ha lesz egyáltalán valamikor) hidrogénes autó, az majd olcsóbb lesz mint az elektromos? Főleg így, hogy ennyire bonyolult a technológia megvalósítása? A videóban is elhangzott, hogy 22 millió Ft jelenleg egy hidrogénes autó, elektromos autót ennek a harmadaból lehet már most venni.

      • Bohutinsky Gábor

        Ne etesd a trollt. Minden új bejegyzésnél az elsők között kommentel és nem akar párbeszédet folytatni. Blokkold és többet nem kell olvasnod a hozzászólásait. Jobb lesz ide járni.

        • Köles Ákos

          Érdekes meglátás, hogy akinek van saját véleménye, vannak saját gondolatati is nem bólogat meg csápol az már troll…

      • Köles Ákos

        Az elektromos autók jelenleg az átlagemberek számára megfizethetetlenek, még részletre sem tudják megvenni. Holott, ha belegondolsz miben különbözik mondjuk a Renaul-t Clio a Renault ZOE-tól? Leegyszerűsítve 3 dologban:
        – A ZOE-ban benzines helyett elektro motor van,
        – A ZOE-ban benzintank helyett akkuk vannak,
        – A ZOE-ban más a hajtáslánc,
        A többi lényegében ugyan az.
        Mégis a Clio-t már megveheted 3 milliótól, míg a ZOE 10 milliótól indul.
        Egy elektro motor olyan egyszerű, mint a szög, egy benzin motorhoz képest. Vélhetően emiatt a gyártási költsége is kisebb. Mégis 7 millió van a két autó között.
        Vélhetően azért tartják magasan az árat, hogy ne tudjanak elterjedni nagy számban.
        Mert az nem lenne jó az amerikai tudjuk kiknek.
        De akkor milyen autóval fog járni a nép???
        Jelenleg 22 millió Ft. egy hidrogénes autó? Szerinted mennyiből állítják elő? Mindenki azt felejti el, hogy az csak egy másfajta technológia. Pár millióból elő lehet állítani egy hidrogénes autót is! Persze lehet venni a harmadából boltba járós elektromos autót, ami kb. semmire sem jó! Legalábbis napi használatra nem! 10 millió fölött vannak azok amiket már tud bárki használni.

        “Mire alapozod azt a feltételezést, hogy (ha lesz egyáltalán valamikor) hidrogénes autó, az majd olcsóbb lesz mint az elektromos?”

        Ha a pár millióból előállított elektromos autót lehet túlárazni, akkor a pár millióból előállítható hidrogénes autót is lehet majd árában adni. Az autógyárak aszerint játszanak az árral, ahogy azt az amerikai tudjuk kik megszabják nekik…

        • Sojeac

          “- A ZOE-ban benzintank helyett akkuk vannak” Itt van az az árkülönbség.
          Az akku ára jelenleg nagyon magas. Ez a legnagyobb baj.
          És még valami: a fejlesztési költségeket (tervezés, próbagyártás, tesztelés, gyárak átállítása stb.) is az első vásárlók fizetik meg.
          Így együtt már van 7M Ft különbség árban.

    • Péter Petró

      Miért drága az elektromos autó?
      Kb 5 millával drágább mint egy hagyományos, ha ezt felveszed hitelbe ne teljesen mindegy, hogy azt a havi 50-100 ezret a benzinkúton hagyod ott vagy a Banknak adod?….
      De amikor lejár a hitel nem annyiért fogod eladni mint egy hagyományosat.
      Szerintem nem drága

      • Sojeac

        A magyar emberek többsége egy 10-15 milliós autóra az önerőt se tudja kifizetni! Innentől mindegy is, hogy kinek fizeti a havi 50-100 ezret. Mondjuk az átlag magyar nem is autózik el havonta 50-100 ezret. Én például 30 ezer körül tankolok havonta. És ezzel szerintem az átlaghoz tartozom. Ha ezt törlesztőre költeném benzin helyett, az jó lenne, de az a fránya önerő…

        • Köles Ákos

          Ez így van!!!

      • Bohutinsky Gábor

        Ne etesd a trollt. Minden új bejegyzésnél az elsők között kommentel és nem akar párbeszédet folytatni. Blokkold és többet nem kell olvasnod a hozzászólásait.

        • Köles Ákos

          Vicces, amikor a CTLR+C / CTLR+V ossza az észt! 😀

      • Köles Ákos

        A Clio-t már megveheted 3 milliótól, míg a ZOE 10 milliótól indul
        Hát ezért drága!
        Mondom a matekot egy teljesen átlagos ember esetében mint én.
        Van egy benzines autóm. Amit bevennének 1,1 millióért használt kereskedésben.
        1,2 milliót be kellene tenni egy 6 millió Ft-os használt 3 éves 35 ezer Km-t futott elektromos autóba. Persze még ott az átírási költség és társai. Amellett, hogy valahonnan hozzá kellene varázsolnom 200 ezret tudod mennyi a havi törlesztő magánszemélynek?
        81 ezer Ft. Tudod mennyi a havi benzinem? 45 000 Ft. Azaz megnőnének a havi kiadásaim 36 ezer Ft-al úgy, hogy ingyenes töltőkön töltök, ha nem tudok akkor 41 ezer Ft-al.

        • Sojeac

          Sajnos ez igaz.

        • W

          Kedves Akos, most direkt raneztem a Renault honlapjara a beirasod kapcsan.
          A legolcsobb Renault Clio 3.150.000 Ft-ba kerul, mindezt 900cm3 benzin es 3 henger, es az egyetlen extra talan a gumiszonyeg (klima nuku). Ehhez kepest ha egy hasonlo felszereltsegu, menetdinamikaju normal Cliot kellene neznem, az kb. 5 MFt korul allna meg, de lehet keveset mondtam (Zoe volt nalam egy ideig, nagyjabol megvan a viszonyitasi alapom melyik Clio tudhatja ezt).

          Megneztem mizu a Zoe frontjan is, es meglepoen tapasztaltam, hogy a listaara valoban 10.450.000 Ft, de Renault + allami tamogatassal (tattarattattattattaaaaa) : 7.850.000 Ft (raadasul az Intense felszereltseg es nem az alap!).

          Szoval jol hangzik a 3 kontra 10 MFt, csak santikal egy picit.
          5 felett kontra 7,9… azert ez mar igy mas, nem? 🙂

          Mielott esz nelkul zuditod a kommentszekciora szokas szerint a baromsagaidat, elotte talan egy kicsit nezz korbe.

          • Sojeac

            Ebben lehet igazad van, csak az emberek többsége, (sajnos Én is) nem a legdrágább felextrázott Clo-t venné, ha venné, mert pénze csak az alapra volna. Plusz a klíma max. Akkor legyen 3,5 M. Zoe-ból is lehetne egy olcsóbb kiadás kevesebb extrával.
            Értem én, hogy miért nincs, (azon még kisebb lenne a haszon, így pedig a sok extrával jobban eladható a népnek, és hamarabb visszajön a sok fejlesztési költség stb.).
            És a Renault kedvezmény csak most van a kifutó modellekre!

            • W

              Szerintem ez sajnos sokkal egyszerűbb képlet. Aki egy 3.5MFt-os “fapados” Cliot nézeget, ne akarjon elektormos Zoe-t. Ilyen egyszerű, mint ahogy nem akar valószínűleg C-mercit sem.
              Ez a termék ennyibe kerül, aki ki tudja fizetni megveszi, aki nem az pedig lépjen tovább. Nem fogják a sok sírás-rívás miatt olcsóbban adni.
              Többször ki lett már fejtve, hogy egy adott termék ára nem csupaszítható le 1600kg-nyi acélra, műanyagra, üvegre, akkura stb. Ott van 300-500 ember több éves R&D költsége, kidobott és összetört prototípusok tömkelege minden alkatrészből, az eszközpark amin ezeket csinálják és az új gyártósorok is (vagy a régi módosítása jó esetben). Ezek a költségek mind-mind hozzájönnek egy autó árához. Ha nem itt gyártják, ide kell hozni, az itteni dealer-ek oktatása, szervízszemélyzet képzése az új dolgokra. Ezeket nem ingyen mérik. Egy vadiúj technológiának ki kell termelnie a fejlesztési költségeit, ez simán benne van az 1/3 felár egy normál verzióhoz képest.
              Ezt az érdeklődők, early adopterek vagy lenyelik vagy nem.
              Ákos összehasonlítására azért reagáltam, mert sokadjára elferdített dolgokat ír. Éppen arra az oldalra, amit akkor képvisel, vagy arról fújta meg a szél. Ha éppen új Peugeot elektromos autóról van szó vagy KIA-ról, akkor az minden tekintetben jobb mindennél, a többi pedig hát ugye Clio vs. Zoe, minimum a maximummal összemérve.
              Azzal sem kalkuláltok, hogy egy Zoe teljesen más vezetési élményt nyújt, tehát ne a 900 cm3-es 3 hengeres manuális belépő termékhez hasonlítsunk egy a kategória másik felén tanyázó verdát. Almát az almával.

            • Sojeac

              Teljesen igazad van. Írtam is, hogy értem én mitől drágább.
              De azért az 5 az nem 7.9. És még egyszer ÉRTEM, hogy mitől drágább!

            • Köles Ákos

              “Szerintem ez sajnos sokkal egyszerűbb képlet. Aki egy 3.5MFt-os
              “fapados” Cliot nézeget, ne akarjon elektormos Zoe-t. Ilyen egyszerű,
              mint ahogy nem akar valószínűleg C-mercit sem.”

              Tudod mire jó ez a nézőpont? Arra, hogy kb. 15 éven belül grillcsirkévé süljünk!!!

              Ez nem egy vadonatúj technológia!

              “Az elektromos hajtású autó gondolata gyakorlatilag egyidős a
              benzinmotoros autóéval. Az első ilyen autót az angol Thomas Parker
              fejlesztette ki a 19. század végén.”
              Tehát a technológia nem vadonatúj! Hogy eddig miért nem terjedtek el nagy darabszámban?
              Mert az olajlobbi azaz, az amerikai tudjuk kik nem engedték!

              Ja és amit sokan benéznek így Te is. Egy benzinmotornál az, hogy automata váltós az egy extra, amiért pénzt kérnek el, míg az elektromos motor technológiában nincs olyan, hogy váltó! Tehát nem mondhatod azt, hogy ja kérem szépen nemá az alapot hasonlítsuk össze hanem pl. az automata váltós, ami kapásból 500 ezerrel drágább. Sőt azt is elfelejtik az emberek, így Te is, hogy a benzinmotor sokkal bonyolultabb szerkezet, mint az elektromotor. Így a gyártási költsége is vélhetően nagyobb. A neten sok videó van fönt, ahol a benzinmotor működési elvét mutatják be, de olyan is sok van, ahol az elektromotorét. Nézz meg mind a kettőről videót (én megtettem) és kezd majd derengeni az elektromos autók árával kapcsolatos szemfényvesztés. Kb. olyan a kettő közötti különbség bonyolultságban, mint egy akkus csavarhúzó, meg egy kézi csavarhúzó között!

              Lehet itt bármennyire védeni az autógyárakat a tény az, hogy egy elektromos autót ugyan annyi költségből elő lehet állítani, mint a benzines társait! Egyedül aminek pluszban kellene jelentkeznie az árban az, az akku csomag!
              A Renault plusz támogatást ad a ZOE-ra, de azt ne számold, mert a raktárkészletet szórják ki mivel jön az új ZOE. A mostaniaktól szabadulna meg a Renault, mert a kutyának sem kell ennyi pénzért egy kisautó! Vélhetően Ők is a káros anyag kibocsátási kvóta miatt dobták piacra a ZOÉ-t, mint a Mitsubishi az i-MIEV-et. Érdemben használható elektromos autót jelenleg a NISSAN, a KIA a HYUNDAI, a WV, az AUDI és a TESLA gyárt kb.
              https://uploads.disquscdn.com/images/f89aa7c0c50c7e58a6fac5ff8cddbab8c113bcfca5f2a5954f320faf9cd05fff.jpg

            • W

              Az a baj, hogy sajnos velhetoen nem dolgozol technologia fejlesztesekben, R&D projektekben es igy nem is csodalkozom a nezopontodon es hozzaallasodon. Nekem az utobbi 15 evemet ez a tevekenyseg teszi ki, es nemzetkozi szinten tisztaban vagyok ezekkel a koltsegtenyezokkel. Azon kivul szakmam is a kornyezetvedelem, ezen belul emisszios normak, karosanyag-kibocsatasok, eromuvet is uzemeltetek, villamosaramot termelek a cegemmel, tehat kepben vagyok azzal is amit az elektromos autoba “beletankolsz”. Az elektromos auto sem feher, a benzinesek sem feketek. Kell az atmeneti idoszak mind a gyartoknak mind a fogyasztoi tarsadalomnak. Ha az egyik csorbul, akkor nem lesz az egeszbol semmi. Vagy felfogod ezt, vagy nem, ez van. A gyarto cegnek is meg kell erje a valtas (profitot kell termelnie), es a vasarloknak is meg kell erje egy ma meg kompromisszumos (regihez kepest) megoldas hasznalata annak erdekeben, hogy 2-3 generacio mulva olcson es nagy tetelben gyarthato termek keruljon a piacra. Pattoghatsz itt a kizsakmanyolo autogyarakra mint kecskesz@r a deszkan, de mit gondolsz ok jotekonysagi egyesuletek? Ha nem eri meg nekik es nem hozzak vissza a koltsegeiket akkor eldobjak a projektet, hamarabb mint amig pislogsz egyet… erdekes a pekeket nem cseszegeted a kenyer ara miatt: amikor no a benzin akkor tuntetnek, meg 20% aremeles, amikor meg lemegy a benzin ara akkor hogyhogy nem a kenyer ara ugyanannyi marad es kussolas van.
              Szoval esszel kell ehhez odaallni es nem illuziokat kergetni. Sok csillagnak kell egyuttallnia ahhoz, hogy ez az elektromos autos dolog revbe erjen. Csak bizhatunk abban, hogy a vasarlok tartjak az utemet (es rohadtul el vagy tevedve ha a zold bolygo lebeg a szemuk elott mikozben megveszik: olcso uzemeltetes, otthon toltes es ingyen parkolas kb. ).

            • Köles Ákos

              Igazad van abban, hogy a legtöbben nem a környezetvédelem miatt veszik meg az elektromos autókat! De, amikor a földi élővilág megmentése a cél nem tök mindegy, hogy emberek milliói milyen célból vennének olyan autót, aminek sokkal kisebb az ökológiai lábnyoma???
              Egy példán keresztül bemutatom Neked az autógyárak szemfényvesztését. Pár éve olvastam egy cikket, már nem emlékszem hol. Autós szaki írta.
              Ugye van az elektromos ablakemelő, meg a régebbi fajta a tekerős.
              Ekkor tájt az autógyártók azzal szórakoztak, hogy előre tettek elektromos ablakemelőt, míg hátulra nem. Majd úgy hirdették meg az autóikat, hogy ez azért olcsóbb, mert hátul, csak tekerős az ablak. Na erre az autós szakember ezt írta.
              2 féled dolgot gyártani, fejleszteni, raktározni, beszerelni stb. drágább, mint egyet.
              Tehát olcsóbb lenne az autógyártónak, ha csak elektromos ablakemelőt szerelne az autóiba. Na az autógyártó az ebből adódó plusz költséget hozzácsapta a nagyobb felszereltségű autó árához, ahol elől hátul is elektromos ablakemelő volt.
              Holott, ha csak elektromos ablakemelőt gyártott volna és szerelt volna be autóiba a nagyobb felszereltségű autót is tudta volna olcsóbban adni.
              De itt van példának a Renault. Most akciózzák a ZOÉ-t elengednek az árából 1,5 millió Ft-ot. Naiv dolog azt hinni, hogy szegények most kénytelen önköltségi áron megszabadulni a ZOÉ-któl… Még így is jókora haszonnal fogják eladni mindet! Amennyiben így sem kelnek el, még 1,5 milliót levesznek majd az árból és akkor fog mindenki nagyon nézni, hogy lám a ZOE-t 7,5 millióért árulják majd, ami állami támogatással 6 millió lesz. És azt se felejtsük el megemlíteni, hogy a ZOE-ban sok mindent más RENAULT-okból pakoltak bele. Pl. középkonzol, légbeömlők, kapcsolók, multikormány stb. Vicces, amikor beülök a szülők régebbi LAGUNA-jába és ugyan az a kormány fogad, mint a ZOE-ban.

            • Batka

              Talán valami Merci (de lehet, hogy VW) góré mondta, hogy ha egy dízel autó előállításához 10 ember kell, akkor egy benzineséhez 6, elektromoséhoz 1. Lehet, hogy nem pontosan idéztem, nem találom a cikket. De az arányok kb stimmelnek. Kutatás-fejlesztési költség mondjuk oké, bár azt úgyis leírják. A szigorodó normák miatt a dízeleket is reszelni kell, ott is van valamennyi K+F költség. Valamint az elektromos autók nem igazán tartalmaznak űrtechnikát. Jó, ezeknek a motoroknak a vezérlése nem faék egyszerű, de már rég létező technika.
              Jelentős rész itt a mókusvakítás az árak körül…

            • Köles Ákos

              Végre valaki megérti, amit próbálok elmondani!!! A népnek szánt elektromos autónak miért kellene teli lennie extrákkal??? Az összehasonlításnál rossz elgondolás felvinni a Clio felszereltségét a ZOE szintjére, mert a kisember nem engedhet meg magának olyan autót benzinesben sem!

      • Batka

        Nem annak drága az elektromos, aki havi 100000-et hagy a kúton. A cégessel én 100-120 körül tankolok egy hónapban, de az átlag, nem munkára használt autókkal 15 ezer körül mennek havonta. (30-35e)

    • Vargha Attila

      Nem kell aggódni csökkeni fog az e autók ára. Hasonlóan a pc-hez és az okos eszközökhöz. Nyugi.

      • Sojeac

        Kérdés csak az MIKOR? Addigra eltűnnek a kedvezmények is!

  • Summit

    Csak érintőlegesen volt említve a videóban, pedig ez is fontos: az ipari hidrogén a kőolajfinomítás mellékterméke, azaz egy erősen szennyező folyamatból jön, annak ellenére, hogy a hidrogénes autókat szélerőművekkel és hasonlóan zöld energiaforrásokkal reklámozzák.

  • Vargha Attila

    Nincs jövője. Számtalan ellenérvet lehet felsorolni a hidrogéncellás járművek ellen. Csak kettő. Kiépíteni a töltőhálózatot, és oda juttatni az üzemanyagot eleve nem könnyű. Elektromos töltőket sokkal egyszerűbb, és gyorsabb kiépíteni. Másrészt a hidrogént szénhidrogénekből állítják elő ami legalább annyira szennyező mint a benzin vagy a gázolaj elkészítése. (nem véletlen, hogy minden ilyen projekt mögött a nagy szénhidrogénipari cégek állnak). Vannak kezdeményezések, hogy vízből állítsanak elő hidrogént, de ezek a szerkezetek több százmillió dollárba kerülnek. Kell egy nap amíg átalakítják a vizet hidrogénné de, magának a járműnek a feltankolása sem gyors, sőt lassabb mint egy egyszerű villanyost feltölteni . Másrészt a hidrogéncellás jármű is elektromos, csak megbonyolítva egy túlnyomásos tartállyal (amit ugyebár időközönként be kell vizsgáltatni), és a hidrogénből áramot előállító szerkezetből. Szóval lesz egy rohadt drága, bonyolult megbízhatatlan jármű.

    • Köles Ákos

      Amennyiben a “nép” fejével gondolkozol, akkor teljes mértékben igazad van, csakhogy nem a nép irányít a világban, hanem a nagytőkések.

      “Wikipedia: “Az elektromos hajtású autó gondolata gyakorlatilag egyidős a
      benzinmotoros autóéval. Az első ilyen autót az angol Thomas Parker
      fejlesztette ki a 19. század végén.”
      Miért terjedtek el mégis a benzines autók??? A válasz egyszerű! Azért, mert egy hatalmas iparágat lehetett építeni köré.”

      Na ezért fognak elterjedni a hidrogénes autók is előbb-utóbb, mert nagyon nagy üzlet az egész…
      Az elektromos autóban mi az üzlet az amerikai tudjuk kiknek? Az, hogy otthon a kertes házamban a 220-ról töltök??? Nem nekik az, az üzlet, ha a benzinkúthálózatot jó sok pénzből minden országban át kell építeni, gyárakat kell felépíteni, ahol majd előállítják nagyüzemben a hidrogént, hatalmas kamionokkal kell majd szállítani a kutakra stb.

      • Sojeac

        “Az elektromos autóban mi az üzlet az amerikai tudjuk kiknek?”
        Beszállhatnának az olajon megkeresett pénzükkel az áram előállításába. Erőművekbe, napelemek gyártásába stb. Vagy akár az akkugyártásba is. Az is egy iparág lehetne.

        • Köles Ákos

          Te mibe szállnál be? Olyan üzletágakba (elektromos áram előállítás, akku gyártás), ahol már szét van osztva a piac, vagy egy nemlétező piacot hoznál létre a hidrogén köré? A 2. vonzóbb nekik hidd el… 🙂

      • Spartaqus

        “Miért terjedtek el mégis a benzines autók??? A válasz egyszerű! Azért, mert egy hatalmas iparágat lehetett építeni köré.” – hát korántsem ezért…

        Azon a fejlettségi szinten sokkal több előnye volt a belsőégésű motoroknak.

        • Köles Ákos

          Igen, csak a kőolaj hamarosan elfogy. Tehát, ha a váltáson gondolkodik bárki már most el kell kezdeni az átállás feltételeit előkészíteni.

          • Spartaqus

            Az a hamarosan az még sok tíz év…

  • Zsolt

    Andrással értek egyet. Hajó, repülő esetén jó lesz a hidrogén hajtás. Ott nem okoz környezeti katasztrófát talán. A víz, mint melléktermék olyan ártatlannak tűnik. De a víz exportálása, importálása bizony felboríthatja a klímát az egész bolygón. Az arab tőke egyszeri költségen kívánja előállítani a hidrogént a sivatagba telepített napelemekkel és az öbölben található vízzel. Majd onnan szállítják a világ számtalan pontjára. Tehát exportálják a vizet például Európában. Erre nincs szükség. Ez túlontúl veszélyes. Már csak ezért is az autó hidrogén kapcsolat veszélyes. Ökológiai katasztrófát okozhat egészen rövid időn belül.

    A hajó visszaengedi a vizet a vízbe, a repülő pedig a légtérbe. Ez talán nem annyira veszélyes, de ebben nem vagyok biztos. Hmmm. Lehet, hogy ugyanannyira veszélyes. Vizsgálják meg a szakemberek! De ne az arabok által fizetett “szakemberek”!

    • Sojeac

      Érdekes elmélet: A víz mint veszélyforrás. Nem is tudom. Jelenleg a kétszer annyi csapadéknak nagyon örülnénk itt az Alföldön!
      Sok H2 autót akarok! Hadd legyen sok eső és ne kelljen locsolni! 🙂

    • W

      NEm is olyan rég olvastam egy koncepcióról, hogy a tengereinken és óceánjainkon ködgenerátorokkal oldanák meg a sivatagok felé “beúsztatott” felhőkkel a csapadékot + a föld fényvisszaverő képessége is nőne (fehér felhők kontra akármi), így a felmelegedést lassítani lehetne + édesvíz kicsapódás lenne a földfelszínen.
      Abban igazad van, hogy bizonyos területek mikroklímáját meg tudná változtatni hirtelen sok millió jármű, ami vízgőzt pöfögne ki. DE. Ha választanom lehetne inkább a több tiszta esőt választanám a kevesebb savas eső helyett 🙂

      • Sojeac

        Ott a pont!

      • Zsolt

        Az a baj, hogy fingunk sincs arról hogy mit okozna. Persze az is benne van a pakliban, hogy jó lenne, mert “átmosná” a légkört és a földeket, de nem tudjuk, hogy mikortól válna és mire veszélyessé.

        Az a baj, hogy nekem nincs meg a képzettségem, hogy kiszámoljam. Bezzeg a sok ellenérdekelt büdösbogár biztos félre számolja szívesen…

  • NA NAA

    Szakember videóját kel megnézni a témába(okoskodni mindenki tud), és mindenkinek tisztább lesz a kép

    https://youtu.be/WAKHAbVno-I
    https://youtu.be/pR5LO5nP5GM

    • En lattam ezt, sokkal hosszabban mondja ugyanazt amit en…

  • Treil

    Múltkor is azért kérdeztem rá a hidrogéncellára mert jelenleg az lehetne a versenytechnológia. Az oké hogy a Teslában 25 millióért benne van egy tisztességes hatótáv, de egy olcsóbb akkussal télen autópályán 160km-t sem mész el.
    És itt jön képbe a következő kérdés. Az oké hogy be vannak itt ígérve a csoda akkumulátorok a jövőben, de jelenleg van a Li-ion ami működik. Képzeld el hogy globálisan elkezdjük kicserélni a belső égésűeket akkusra. Mennyi lehet most az elektromos arány 1%? Nem tudom pontosan. Szóval nem lenne baromi nagy pazarlás méregdrága Li-ion cellákat minden kocsiba csak valahogy elmenjen már télen fűtéssel pályán 300km-t? Nem tudom hogy állunk nyersanyaggal, de ha elkezdjük belepakolni az akkukat a smarttól kezdve a teherhajókig, akkor nincs kétségem afelől hogy a csillagrendszerben nem lenne annyi lítium amit ez benyelne.
    Szerintem szét kell szedni a piacot a teherforgalmat megelőzve már személygépkocsiknál. Legyenek kicsi, könnyű, olcsóbb akkus kocsik 100-150km hatótávval kifejezetten városi-agglomerációs közlekedésre, és cellás nagyobb gépek 500-1000km hatótávra.
    Nyilván nem kell éles határ, legyen akkusból Tesla 500km-rel, de teljes képtelenségnek tartom hogy elkezdjük a kocsikat telepakolni 50-100kWh akukkal, amit városban elég lenne két hetente tölteni, de legalább áll a kocsiban az értékes lítium.
    Én is úgy gondoltam régen hogy a hatótáv lenne a fontos, de teljesen máshogy kell kezelnünk az elektromos autókat mint a belső égésűeket. Jelenlegi technológiával képtelenség univerzálisan kiváltani a belső égésű motoros kocsikat.

    • Milyen 25 milla? 16-rol indul a model 3, es sorra jonnek 10 korul a 64-es aksis autok.

  • Josh

    András már a 9GAG is megtalált 😉

    https://9gag.com/gag/ax725MK?ref=ios

  • Köles Ákos
  • Gremlins

    hidrogén hajtású vonat már van Ausztriában. Úgy tűnik egyszerűbb volt, mint kiépíteni az elektromos hálózatot, és így lecserélhették a dieselt.

    https://g7.hu/tech/20180205/hidrogenhajtasu-vonat-jarhat-egy-osztrak-siterepre-a-vilagon-elsokent/

    • stradacostiera

      Nyugtával dícsérd a napot, mondjuk a tesztüzem végén.