Hány órát lehet túlélni elektromos autóban ha elakadtunk?

Pár éve is és most is előfordult márciusban, hogy lecsapott az ítéletidő. Sok sok órát kell kihúzni míg megérkezik a segítség, az egyetlen menedék pedig az autó. De vajon egy elektromos autóban mennyi ideig lehet túlélni ilyen körülmények közt.

Iszonyatosan unom már ezt a fos időt. Lehangoló, álmosító, unalmas és nem mellékesen a videózásnak sem tesz jót ez a szürke hideg idő. Az elektromos bringán majd lefagyott a t… fülem is, annyira hideg volt, és mint tudjátok gyűlölöm a hideget.

Amikor aztán az ember azt hiszi, hogy most már jön a jó idő, akkor bemondják a híradóban, hogy senki ne induljon útnak, mert hófúvás meg mínusz 10-12 fok várható. Ha már így alakult, hogy tovább tart a tél és úgyis sokan kérdezték, elkészítettem egy videót, melyben azt teszteltem, hogy mennyi ideig bírja fűteni az utasteret az i3, ha elakadunk vele esetleg az út szélén. Lehetett volna számolgatni is, de én a gyakorlatnak hiszek, így hát felkerekedtem, kimentem a pusztába és “elakadtam”. Íme:

Még két dolog:

1. Légyszi ha még nem tettétek meg, iratkozzatok fel a Youtube csatimra. Majd elmondom egy videóban, hogy miért annyira fontos ez. (Nem azért mert attól érzem magam menőnek, mert sok a követőm.) Nem baj ha nem nézed minden videómat, legyen megnyomva a subscribe gomb. Ha értesülni is akarsz a videókról, akkor érdemes benyomni a harangocskát, bár sokak szerint ez sem garancia arra, hogy a Youtube küld értesítést.

2. Nem tudom hangsúlyozni, hogy mennyire hálás vagyok a Patreon támogatóimnak és az a jó hírem van ezzel kapcsolatban, hogy a Patreonnak köszönhetően elképesztően ütős videók lettek tervbe véve áprilisra. Még nem árulom el, hogy miről van szó, majd ha már minden 100 százalék, akkor lesz külön videó.

Nektek pedig külön hatalmas köszönet:

Ezek a videók, nélkülük nem jöhetnének létre. Vagyis de, csak nem ebben a minőségben, meg nem ennyi videó, szóval tényleg köszönöm!

Hírkereső.hu, Hristos Tsamouras, Barna Ervin, Mónika Almássy, PT, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Utry Zsuzsanna, Ambrus, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, Kis Zoltán, Burza Miklós és Burza Krisztián, NEXTFOTO Studió, Molnár Tamás, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Forster Ádám, Tőzsér Martin, Láda-Hartyányi András, Szilágyi Péter, Bakonyi Gábor Soma, Szabó Sándor, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Péter, Bak László, Torocsik Gábor, Franko Viktor, Bihacsy Bence, Mátó Attila, TöltőPont.eu, Farkas Ákos, Nagy Roland, Perjési Tibor, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth András, Galantai Krisztián, Jojart Ernő, Mester Gábor, Tyrker, StreamTrek, Kolbert István, Tarts Velem, Hadi László, Falu György

  • BMWfan

    Tervezel venni rendes kamerát?:)

    • Igen, de meg nem dolt el milyen legyen. Ami kicsi es jo a stabi, az nem sokkal jobb mint az iPhone, nag7 batart meg nem akarok.

      • BMWfan

        A Panasonic Lumix GH5 neked már batárnak számít?:D Mert abba nagyon jó a stabi!

  • Nagyhal

    Utálom, hogy újra bele kell kötnöm, de sajna a hőszivattyúk technológiai sajátossága, miatt a külső hőmérséklet csökkenésével nem csak a kocsi hővesztesége nő
    (vagyis hogy több meleget kell befújni -10 foknál, min +5 foknál)
    hanem a hőszivattyú teljesítménye is meredeken csökken.
    Vagyis tegyük fel -3 foknál a 22 fokos belső hőmérséklet tartásához 3,5 kWh meleg hűtőfolyadékot kell előállítania a rendszernek, ehhez felhasznál 1kWh áramot.
    Mikor van -15 fok akkor a 3,5 kWh energia előállítása már 2kWh áramba kerül, ráadásul ez a hőmennyiség már nem is elég, mert gyorsabban hűl ki a kocsi, vagyis mondjuk 4,5 kWh hőre van szükség, amire elfogyaszt 2,6 kWh áramot.
    Vagyis -3 foknál óránként 3%, -15 foknál 8%.
    (a számok nyilván légből kapottak, de az elvet jól jellemzik)

    Benzines/dízel motornál ilyen probléma nincs, a motor pont annyi hőt termel -20 foknál, mint +20 foknál, és általában több a termelt hő, mint amennyit a fűtésre fordít. Vagyis gyakorlatilag ugyanannyit fogyaszt -5 foknál, mint -15 foknál.

    • Ezert mondtam el, hogy joval melegebbre futom mint ami a tuleleshez szukseges…

      • Nagyhal

        Magyarul, ez a teszt szart sem ért, mert valós körülményekre nem ad választ. Nem attól kell félni, hogy a -3 fokban hűlsz ki a kocsidban, hanem hogy -15-ben. Azt viszont nem tudjuk, annál a hőmérsékletnél meddig bírja az akku.

        • Még egyszer mondom: ugyanennyit bír, csak nem 22 fokra fűtve, hanem mondjuk 17-19-re. BTW: legtöbbször nagy havazásban akadsz el, hó meg nem esik -15 fokban.

        • Kedvedért megkerestem, a Tesla -13 fokban 1,5 kWh-t fogyaszt a fűtésre, az i3 nyilván kevesebbet eszik ennél.

        • iT

          nem lényeges. ezek -18 fokig elég jól bírják, továbbá (ugyan valóban többet fogyaszt de) fűtőszállal segít melegen tartani a hőszivattyút a megfelelő működés érdekében.

    • Gótzy Márton

      “3,5 kWh energia előállítása már 2kWh áramba kerül”
      Hogyan állítasz elő 3,5KWh-nyi hőenergiát 2KWh-nyi villamosenergiával?
      Az autót is feltöltheted vele, nekem tetszik az ötlet 😀

      • Nagyhal

        Barátom, ez a fizika csodája. Úgy hívják, hőszivattyú.

  • István Tamasi

    Vegyünk átlagos feltételeket illetve körülményeket: -15 Celsius és fél tank /benzines/ illetve 50 %-os akkukapacitást. Tízegynéhány óra alatt nullára lemegy az akku illetve kiürül a tank.

    DE!

    Oda lehet vinni vagy kölcsönkérni néhány liter üzemanyagot és a benzines/ dízel/ autó máris mehet. De hogy tölti fel a préri közepén az elektromos autó akkuját? Az elektromos autó csak autómentővel képes elhagyni a helyszínt aminek a költsége igencsak vaskos.

  • Németh Zoltán

    Most tényleg, miért nem lehet a videó tartalmát összefoglalni szövegesen is? Mi a francért nézzek végig egy videót, ha engem csak egy egymondatos összefoglaló érdekel. Más kérdés, hogy nem tudom végignézni munkahelyen – zavarnám a kollégákat videózással, mellesleg jópár videómegosztó tiltott a cégnél (szóval nem is megy)…. Gyűlölöm az ilyen klikkvadász videókat.

    • Nem. Hosszan lehetne megirni, mert egy csomo fontos tenyezo elhangzott. Munkahelyen meg ne olvass es ne videozz, hanem dolgozz inkabb.

      • Németh Zoltán

        Munkahelyen nem jelenlétre fizetnek, hanem feladat elvégzésre… Amúgy pedig, épp olyan fejlesztésen dolgozom, amely 3-4 percig fut. Arra kevés, hogy más munkába kezdjek. Arra meg sok, hogy nézzem a monitort. Szóval elolvasnék közben egy-egy cikket… Visszatérve: nem a videó leiratára lennék kíváncsi, hanem az összefoglalójára. Mindenről lehet egy egymondatos választ adni, és lehet bővebben is. Azt mondják, amit nem tudsz egy mondatban, (vagy 1 percben) összefoglalni, azt nem is érted igazán.

        • Lui

          Nézd a mobilodon fülhallgatóval.Fejlesztő vagy, ne mondd hogy nem telik rá. 🙂
          End of story.

  • Zsolt Vasas

    Milyen baromság…1-2 liter /óra alapjáraton!!!

    • Nem baromság nézz utána. BMW 320i pl 1 L/ óra, nagyobb motor több. Kisebb motor 08 deci, de kerekítettem 1 literre, hogy könnyebb legyen számolni.

  • Petilol

    A házad előtt az elektromos Focus a következő teszt alany kedves szomszéd?

    • Nem, az valakie, en is neztem, hogy egyszer csak megjelent itt. 🙂