Gyorsabb tankolni, mint elektromos autót tölteni?

A benzines vagy dízel autókat hipp-hopp megtankoljuk aztán már mehetünk is tovább. Bezzeg az elektromos autó… Pedig könnyen lehet, hogy a tankolások mégis több időt vesznek el, mint a töltés.

Amikor megálltam egy benzinkútnál, eszembe jutott mennyire nem szerettem tankolni. Pedig elvileg csak pár perc az egész. Kivéve, amikor nem annyi, mert akkor aztán jön az igazi kín. Meg, amikor fizetni kell… Szerencsére most csak forgatni mentem, nem kellett tankolni. Amikor elindítottam a kamerát, tíz percig nem jött senki. Direkt nem csúcsidőben mentem, nehogy azzal vádoljanak, hogy csalni próbáltam. Aztán elkezdtek jönni az autók. Felvettem egy halom tankolást, aztán hazamentem, és Dr. Adonisszel mértünk stopperrel, majd kielemeztük a látottakat és számolgattunk. Íme:

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Hírkereső.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, Kis Zoltán, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Andras Keresztes, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter

  • ROZSE

    András alapvetően igazad van de szerintem azért az autópályás “tankolásnál” lehetnek gondok. Feltételezem azért a legtöbb ember nem Teslával jár, ezért nekik nincs külön supercharger. Autópályán mondjuk jó esetben 150km-enként van töltő. Magyarul ha nem 100al akarsz menni hanem nyomod is neki (140-150) akkor azért itt szükségszerűen összetorlódnak az autók. Egy még csak nem is teljes töltés 30perc kb. Ha vannak előtted akkor mit csinálsz? Vársz fél órát? Ha 2en vannak előtted, akkor 1et? Azért menet közben hacsak nem Teslád van, nem tudhatod, hogy foglalt e egy töltő, csak ha odaértél, magyarul ott kell töltened, mert másikhoz már nem jutsz el.
    Lényeg a lényeg szerintem hamarabb lesz több E autó, mint pl 50km-enként elegendő töltő. Lehet most még éppen mindig van egy hely, de szerintem ez már nem sokáig lesz így.

    • Puskás Krisztián

      pl én, egy Chevrolett Volt tulaj vagyok. Ez azt jelenti hogy az autómban van egy 11kw-os akku! És boldog vagyok vele! Miért? Én helyben egy városban használom az autót munkába járásra bevásárlásra stb. 1 évben 4-5 alkalom van mikor a megyét el kell hagynom, csak akkor használok üzemanyagot!! A havi autózásra költött össz költségem most télen mikor a fűtést verem neki 3-4000 ft össz vissz (ezt egyik benzinessel sem tudod kihozni pláne nem 150LE-s autóval, tudom mert előtte egy Pontiac Firebirdem volt v6 3,1 motorral, télen 15l környékén evett nyáron 10l, ki lehet számolni)! Azt csinálom amit András is hazaérek este bedugom és jóéccakát! Így még most télen is csak 2 naponta következik be ez a mai szemmel nézve pici akku csomaggal is, egy i3 esetén 2 hétig is el lennék 1 töltéssel kb.! Nagyon sok ember nem ingázik Szeged és Pest közt naponta!

    • Balogh Balázs

      főleg, hogy nem éri meg üzleti alapon töltőt telepíteni, hiszen sok ingyenes van még…

  • Ács Ferenc

    Szeretem a filmjeidet de ez most nagyon rossz logikával volt felépítve.
    Mondok egy példát.
    Megnéztem a Zoé árát amit te is tesztelték.
    11 millió, egy fullos benzines clio ( ráadásul a clio egy kategóriával nagyobb) 5 millio.
    A maradék 6 millióból nagyon sokat lehet autózni.
    A töltési időnél is rossz a logikád.
    Azt az időt vedd figyelembe, hogy amikor bedugod a töltő csövet vagy töltő kábelt mennyi idő amíg teljesen tele a “ tank” ebben is és abban is.
    Amit mondasz az csak azokra igaz akik városon belül vagy elővárosi közlekedésben használják az autót.
    Ezeken belül is csak azoknál igaz akiknek van garázsuk, udvaruk a töltéshez.
    Akik panelban vagy garázs nélküli bérházban laknak azoknak ez nem opció.

    • Ezt mindig eltontjatok. En 10 ert vettem volna benzinest, 10-ert vettem elektromost. Ilyen erovel ne vegyunk autot, az a legolcsobb.
      Sent from my iPad

      • Ács Ferenc

        Azt nézd meg, hogy amilyen kategóriájú autót vettél elektromosban, ugyan olyan kategóriájú mennyi lett volna benzinesben.
        Így korrekt az összehasonlítás.

        • Márton Szigeti

          Nézd meg egy jól felszerelt kisebb Audi, BMW, Merci vagy Mini árát rendesen felextrázva. Annyiba kerülnek, mint egy i3. Ne egy Clio-val hasonlítsd össze..

          • Ács Ferenc

            Megnéztem az 1-es BMW és az I3 árát.
            Ott valóban kisebb a különbség mint a Renault esetében, de ott is van 3 milla a benzines javára.

          • Balogh Balázs

            azért az i3 más kategória mint az 5-ös BMW: mind2 13-14M körrnyékén indul…

          • Lacquo

            Ott van egy Lexus CT200h, ami ugyanúgy prémium, újan 10-11e (vagy akkor IS300h). és nem is eszik sokat (kb. 5L). OK, munka lett az elektromos autózásból, de nyilván még mindig drága. Nissan diesel tgk.-ja 6-7 millió, elektromos Nissan tgk. meg kb. 11-12 millió. Mikor térül az meg?

            • Kristóf Radó

              nekünk pont van egy CT-nk második autónak. Na ha lenne rá pénz, azt az autót pont le lehetne cserélni elektromosra… Nagyon ritkán megyünk vele városon kívülre, akkor is bőven 100 km-en belüli távra, főként rövid városi távokra van használva. Mivel ugye hibridekben a fűtés nem elektromos, ezért télen ez azzal indul h 3-4 percen keresztül járatja a motort, hogy kicsit be tudjon melegedni… ezen kívül a rövid városi távok miatt, az 5 literes fogyasztás is nehezen jön össze, inkább 6 szokott lenni.
              De ezek mellett még mindig olcsóbb, mint egy alap elektromosat venni használtan. És ez azért tényleg jól fel van szerelve. Kb. erre se kell költenünk semmit a tankoláson kívül.

              Szerintem így teljes a kép. Nekünk nagy valószínűséggel pár éven belül jó alternatíva lesz ehelyett valamilyen e-autó 2. autónak a CT helyett, addig meg legalább talán ez is a kevésbé szennyező autók közé tartozik.

        • Valentin

          Feri, pont itt tévedtél nagyot!
          1. Egy 6 milliós Clio-ban nincs DSG váltó, márpedig az közelíti meg (s csak közelíti!) egy elektromos autó teljesen sima, fokozatmentes és felbőgéstől mentes gyorsulását!
          2. Az a 11 milliós Zoé valójában 9,5, mert ennyiért kapod meg az állami támogatás miatt, ráadásul 300 km-t megy egy töltéssel, így Mo-on nem igen lesz gondod a töltéssel, főleg hogy a leggyorsabb AC töltéssel bír az összes e-autó között, vagyis maximális teljesítményt 22 ill. 43 kW-ot vesz föl az AC töltőkről, amikkel Mo. lett teli szórva.
          Mi Nyíregyre mentünk 5 napra le vele 4-en, két gyereküléssel, csomagokkal Bp-ről, s bár tölthettünk volna a Tisza-tónál, mert megnéztük az Ökocentrumot, de szándékosan nem tettem, így 282 km-t autóztunk vele út közbeni töltés nélkül! És ez a nagyobb fogyasztású motorral és szélesebb gumival szerelt (205) kivitel, amelyek közel 30 km-t vesznek el a hatótávból.

          • Ács Ferenc

            Van clioban 6 sebességes automata.
            5,5 milla vs 9,5 milla az nagyon nagy különbség.
            Láttam a videót róla, valóban jó kis autó.
            Csak irreálisan drága.

            • Valentin

              Na, örülök neki, hogy láttad!
              Akik most vesznek villanyautót, azok természetes, hogy beáldoznak pár milliót (egyébként sok esetben még ezt sem!) cserébe azért, hogy végre ne egy környezetszennyező, vibreáló, sokat fogyasztó, szerviz igényes, hangos, és hamar unalmassá váló kocsiban kelljen ülniük, hanem egy szerethető, izgalmas, új technológiában, ami csendes, és olcsón fenntartható.

      • Grimm

        Nem mindenki úgy vesz autót, hogy “van 10 millióm, milyet vegyek, benzinest, vagy elektromosat”
        Én úgy indultam az autóvásárlásnak, hogy van 6 millióm autóra, egy benzinesre nem szívesen vennék fel hitelt, de egy 10 milliós elektromosra bevállalnék egy nagyobb hitelt, mert a havi törlesztő részleteken kívül nincs más költségem.
        Egyenlőre nem találtam 3 gyerekes család számára megfelelő elektromos autót.
        Végül is egy köztes állapot lett: egy hibrid Toyota minimális hitellel és kicsi fogyasztással.

    • Balogh Balázs

      továbbmegyek: ha a maradék 6M-t befekteted és hozzáadod, hogy az 5M-s autód értékvesztése a töredéke a 11M-snak akkor sem jön ki a matek.
      Mondjuk lehet olyan felhasználás amit Handrás nem említ és ahol kijöhet a matek: áruszállítás, ahol soha nem mész többet mint az autó kapacitása vagy sokat futó taxi. Bár utóbbinál lehet, hogy a visszamondott hosszabb zsíros fuvarokon többet buksz, mint amit megspórolsz…

  • Rorschach

    Hatalmas csusztatas. Abbol indulsz ki, hogy mindenki tud otthon tolteni. Csaladi hazban ez igaz, illetve akinek van bealloja-garazsa. De ez nem a tobbseg. A tobbseg a lakotelepen lakik, ahol nem tud otthon tolteni.

    • Melyik kategoria gyorsul igy? Meyiket ilyen fun vezetni, kicsi varosi auto? Mondjuk egy Cooper S. Na az pont ennyibe kerul, es szarabbul nez ki belul. Szerintetek en hulye vagyok es szorom a penzt feleslegesen? Azert ezt vettem, mert ez felel meg, es ez a jo auto nekem es nem kerul havi kiloba a fenntartasa.
      Sent from my iPad

      • Rorschach

        Ok, neked ez felel meg, ez eri meg. De te miert nezed hulyenek akik nem igy dontenek? Akik nem tudnak otthon tolteni, esetleg nincs 10 milliojuk egy autora, de meg 5 sem. Esetleg akinek fontos, hogy 3 gyerekules is beferjen. Az a baj, hogy csak a sajat szemszogedet latod es azon tul nem latsz.

        • Ha kell gyerekules, es 6 millad van, akkor lizingelhetsz vadi uj leafet abbol a penzbol amit benzinre koltenel, es akkor van egy szep uj elektromos csaladi autod, nagy csomagtartoval, 0 szervizzel, 0 parkolasi dij, stb.
          Sent from my iPad

          • Balogh Balázs

            egészen addig hawaii, míg el nem indultok egy hosszabb útra, majd a betervezett villámtöltő nem műxik/többen állnak sorban stb. miközben a gyerekek visítanak…
            full elektromos autó annak jó, aki megteheti, hogy a 2. autóra 5M+ felett költ…

    • Azt mondtam: aki otthon tud tolteni. Aki nem tud az ne vegyen e-autot még.
      Sent from my iPad

      • Rorschach

        De akkor miert mondod, hogy a benzinkuton levideozottak felesleges idot toltenek a kuton, villanyautoval be se kellett volna menniuk? Biztos igaz lehet ez 1-2 autora, de a tobbsegre nem.

        • Most tenyleg ilyen kormondatokban beszeljek, hogy: ha a kuton tankolo embereknek is lenne elektromos autojuk amit otthon tudnak tolteni, akkor nekik sem kellett volna eljonni a kutra, stb… ?
          Sent from my iPad

  • Murányi Erik

    Teli csúsztatásokkal. Maradj inkább a teszteléseknél. Csak objektíven. Két lakásom van a városban. Sajnos egyik közelében sincs se töltő sem konektor.Neked szerencséd van nekem nincs. Hatótávolság töltési idő+bekerülési költség.Egy I3 áráért kapok egy új dízelt a megmaradt pénzből pedig öt évig tankolok.Arrol nem beszélve hogy nem egyszerre adom ki azt a pénzt. Nagyszerű gépek ezek de második harmadik autónak.

    • Mint azt a videoban is elmondtam: ha otthon tudsz tolteni. A dizeled egy foshalom lesz az i3-hoz kepest, nem lesz elmeny vezetni, nincs ingyem parkolas, draga a szervizelese, stb.leragott csont amiket irsz.
      Sent from my iPad

      • ROZSE

        Mondjuk a ló túloldalára sem kéne átesni, az i3 sehol nem ér 12+ millió forintot. Ennyi pénzből márkán belül is sokkal jobb autókat lehet kapni. Pl full extrás 1-es BMW, de 12ért már lehet 3-ast is kapni. Vagy pl Audi A3limousine TFSI full extrasan sincs ennyi, és jobb autó. Vagy egy A4 is majdnem kijön ennyiből. Ezek nem dízelek és nem lesznek hamarabb foshalmak, mint az i3 az tuti.
        Miért ne lenne élmény vezetni? Mitől élmény 10centis virsligumikon gurulni? Mitől élmény 130as tempónál imádkozni, hogy ne boruljon fel, vagy legalább a következő töltőig bírja ki? Ha olyan nagy élmény lenne nem évente cserélnéd másikra…
        Vagy veszek egy Alfa Romeo Gulia-t ennyiből, na az ÉLMÉNY.

    • Balogh Balázs

      arról nem is beszélve, hogy a 10M-s dízel ki is néz valahogy míg az i3 meg az olcsó elektromosok többsége ufóautó…

  • Márton Szigeti

    Arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy 2-3 év múlva, amikor már lényegesen több elektromos autó lesz az utakon, mennyit kell majd várni a töltőknél. Mert most örülünk annak a néhány supercharger-nek, amit letesznek, de ez a mennyiség közel sem lesz elég és sajnos nem telepítik olyan gyorsan őket.

    • Miert a benzinkuton nem lell varni? Superchargernel meg sosem vartam, csak a varosi toltok vannak tele, ha fizetosek lesznek, akkor vegre ez is megoldodik.
      Sent from my iPad

      • Márton Szigeti

        De, csak a benzinkúton max 5-10 percet vársz, míg az elektromos autóknál ez nagyon minimum 20-30 perc. Ha nem tudják lekövetni a töltőhálózatok az elektromos autók terjedését (ami nagyon valószínű, főleg nálunk és a környező országokban), akkor brutális torlódás várható.

        Azért nem vártál még soha, mert nálunk még nem elterjedtek annyira az elektromos autók. A fizetőssé tevés meg nem fogja megoldani a problémát pl. az autópályák melletti töltők esetében. Nyilván a városban nem nagy probléma, ha tele vannak, max. feltöltöd máshol.

        • Valentin

          Miért ne tudnák lekövetni a töltőhálózatok az elektromos autók terjedését?
          Miért, úgy látod, hogy mindenki rohan egyszerre e-autót venni, vagy a jövőben hirtelen fog végbe menni?
          – Nem, nyilván fokozatosan, ahogy a töltőhálózatok is fokozatosan épülnek ki, mint anno az utak és a benzinkutak. Ne parázzunk már ennyit, ráadásul olyanon, ami egyelőre nem is fenyeget téged, mert nincs is elektromos autód!

  • qubit

    Szülők havi egyszer tankolnak. Felénk mindig van szabad kút és sorban sem kell állni. 4 perc alatt megtankolnak. 12×4 az 48 perc.
    Vagy mondjam a szomszédot aki kijár a Lidlhöz hetente 30-40 percre e-tankolni az elektromos autóját, ha éppen nincsenek előtte és szerencséje van.

    Értem a mondandódat, ha van 6+, de inkább 9+ millióm, akkor megfontolandó egy elektromos autó, ha van családi házam, vagy olyan társasházban lakok, ahol jó fej a közösség. Tartok tőle, hogy ez a halmaz a lakosság igen kis százalékát tartalmazza csak.

    Következtetés: Egy átlagos embernek, még egyelőre egy átlagos autó való.
    Egy nem átlagos embernek, a legyen a lakosság 1-3%-a lehet jó döntés az elektromos autó.

    Én is elektromosra vágyom, de egyelőre nincs annyi autóra, hogy olyanba üljek, ami akkora mint a jelenlegi és ne legyen az ára között 4-5x eltérés. Nem új autóról beszélek, elektromosból pedig nem vennék használtat, mert túl gyorsan fejlődnek)

    Ha pár év múlva készülne el ez a videó valószínűleg már kevésbé lehetne belekötni. De jelenleg ez csak egy szűk rétegre igaz. Te szerencsés vagy mert már a halmazon belül vagy és neked kiadja a matek. Másnak még nem. De ez a kommentekből is kiderül.

    • John Doe

      A mondandód alapján ha Budapest környékén körülnéz az ember milyen és mennyi családi ház vagy kis új társasház van, az emberek 30 százaléka simán tudna elektromossal járni.

    • Valentin

      Qubit, igazad van, de azért én még hozzáteszem a teljes igazsághoz, hogy nekem a környezetemben többen vannak olyanok, akik kertes házban élnek, elég jó anyagi körülmények között, most cseréltek autót, némelyik teljesen újat, és bizony egyik se elektromosat vett!
      Ne ez az a helyzet, amikor nem értem, hogy hogy lehetnek ennyire maradiak és miért vesznek egy füstölgő szarkupacot, ráadásul rövid távú autózásokra!?
      Szóval Handrás videója keveseknek szól, ebben igazad van, viszont az a kevés 5-10% jó lenne, ha végre észhez térne, s nem környezetszennyező füstös fostalicskákat vennének, hanem olyan autót, amit szeretni lehet, amit öröm vezetni, csendes, megy mint a golyó, ha kell, ugyanakkor ami nem szennyezi el a környezetét, az útjuk mentén sétáló gyalogosok, gyerekek tüdejét, s menet közben nem rezonál, vibreál, egyszóval:
      E-AUTÓT!

  • Treil

    Legtöbb embernek 3-4 milliós kisautója van az említett városi szaladgálós, munkába járós autónak. A Fiestám is tokkal-vonóval, átírással 3,5 millió volt. Mi az elektromos alternatíva? Nissan Leaf, 10 millió állami támogatással, 40kWh akksival. Megyek havonta átlag 1-2 hosszú utat, tehát egyhuzamban 160-300km között. Számoljunk a rossz esetre, nyáron végig klíma, télen végig fűtés, kb. 0,7kWh. Mondjuk hogy 90-nél többel nem megyek akkor a fogyasztás átlag 14kWh. Települések miatt számoljunk 230km-re 3,5 órás menetidőt, fogyasztásom 2,3×14+3,5×0,7= kb. 35-36kW/h. Na ez nagyon jó mert azt jelenti hogy nem kell megállnom tölteni, beleférek a 40-be, persze ha tökig tele van tankolva és nincs kapacitásveszteség a hideg miatt. De mondjuk hogy jó eséllyel az utak 95%-át lefedem megállás nélkül. Persze a gond pályázással akadhat vagy ha 300km a túra, mert akkor már keresnem kell egy töltőt és kibekkelni az egy órát, vagy amennyit saccolok a maradék útra. 300km felet meg csak akkor indulok el a Fiestával ha puskát tartanak a fejemhez, nyilván egy Leaf-fel bevállalnám ha csak a kocsi komfortját számolom. Szerintem a 40kW-os akksi rendben van, ezalatt a teljesítmény alatt szigorúan tilos új elektromos autót venni, hacsak nem akar az ember kibaszni magával.
    De csessze meg akkor is ott az a fránya 6,5 milliós különbség, amiből veszek még egy Fiestát az asszonynak és közel 4 évig tankoljuk a két autót éves 15000km/kocsi-val számolva. Két kisautó 4 évnyi benzinnel a Leaf ára. Még 400Ft-os benzinnel is számolva 420.000Ft az éves üzemanyagköltségem (15000/100*7*400), Leafnél 15kWh-t olvastam kombinált fogyasztásra + 20%-os töltési veszteség 18kWh/100km*22Ft/kWh*150km=60.000Ft/év, persze ez vezérelt árammal való töltéssel. Csinos a különbség, 360 ezer/év, és mondjuk éves kötelező szerviz olajcserével még 50-60, tehát 420 ezer. Viszont a különbség 6,5 millió, 6,5/0,42=15 év alatt hozná vissza nekem a Leaf az árát, igaz hülye lennék egy 6+ éves autót márkaszervízbe hordani olajcserére.

    Nyilván más kategória a két autó, de nekem bőven jó ez a kategória, és velem együtt az itthoni lakosság nagyon nagy része örül ha a 3,5 milliós kisautót meg tudja venni. Használt Leaf nem játszik 4-5 millióért, nem fogok kis akukkal hobbizni.
    Szerintem 5-6 millió a reális és lélektani határ hogy tényleg nem az ár, hanem a gyártás akadályozza a robbanásszerű terjedést átlagember számára. Nyilván ha lenne 6 millióm városi szaladgálós autóra, akkor Leafet vennék inkább plusz hitellel, de nem ez áll fent mint ahogy az autósok mondjuk 80%-nál sem. Meg persze kérdés az is meddig lenne mondjuk 22Ft-os vezérelt áram ha több százezer autót töltenének róla. Napelem nem játszik mert éjszaka töltjük a kocsit, akkor meg nem süt a nap. Nyilván ebbe a játékba a cégeknek kell beszálni akár parkoló főlé telepített napelemekkel, de ez még jövőbeli történet.

  • Balogh Balázs

    az a kategória ami benzinesből 3-4M, elektromosból 8-10M. Önmagában az értékvesztés magasabb mint a benzinköltség a komfortról nem beszélve…

  • Csaba Sz

    ez mekkora f@szság.Mit tesz egy panellakó?Néhány millió emberről beszélek.Több 100 ezer autó.Hosszabbító kavalkád?

    • Mint azt a videoban is elmondtam, aki tud tolteni… Panelben meg nem tud, majd 10 ev mulva lesz minden parkoloban 220 csati.

      • Csaba Sz

        Minden parkolóhoz hozzárendelve,meg azokhoz is aki az árokparton parkolnak parkoló híján.Ugye ezt ön sem komolyan gondolja.

      • Sojeac

        Bevásárlóközpontokba, hivatalok parkolóiba, irodaházakhoz, stb. kell a töltő. Amíg az ember shopingol, meg ügyeket intéz vagy dolgozik, addig az autó kényelmesen tölt. Heti egyszer-kétszer mindenki vásárol, vagy ügyet intéz, esetleg dolgozik. Városban ez pont elég lenne. Aki meg tud otthon tölteni, az töltsön otthon!
        Hosszabb utakra kellene egy átgondolt villámtöltő hálózat autópályák, főutak mentén. Egyszer majd talán…
        Amíg ez megvalósul, addig nem mindenkinek jó a villanyautó, ahogy Te is mondtad a videóban. De sokaknak azért már most is jó lenne.
        Csak ne lenne ilyen drága…De talán majd, ha elkezdik igazán tömeggyártani…A remény hal meg utoljára…

    • Sojeac

      Járjon busszal, vagy villamossal!
      Vidéki vagyok, de 10 évig éltem Budapesten, és ott a BKV a legjobb közlekedési eszköz. Legalábbis az emberek 90 %-ának.

      • Csaba Sz

        ezzel egyetértek.

      • schvik

        Egyetértek, 11 évet éltem Budapesten, egyetemistaként, és utána az első pár évben tökéletes volt, még annak ellenére is, hogy néha olyanok utaztak velem együtt, akiktől kifordult a belem. (nem csak hajléktalanokra gondolok) Kár, hogy a Vitézyt kirakták, mert még lenne hová fejlődnie, és neki legalább volt koncepciója, hogy merre tovább.

      • Karnage

        És amúgy a tömegközlekedés megfelelő lehetne a lakosság 99.9%-nak is akár ha végre korlátoznák az autós forgalmat a városon belül vagy méginkább kitiltanák az összeset a francba a belvárosból és azt a pénzt a tömegközlekedésre fordítanák inkább.

        • Batka

          Na, akkor menjen hozzád szerelő busszal!

  • realitivitásgyakorlat

    András, fogalmad sincs hogy működik egy 2-3 gyerekes család, a rengeteg cuccal és igen, néha a karácsonyfával meg a létrával meg a bringákkal vagy az etetőszékkel. Már egy gyerekkel is körberöhögne téged meg az i3-adat egy elsőgyerekes anyuka.

    Tök gáz, hogy a kis pszeudo szingli életmódoddal próbálsz megmondóember lenni ezekben a kérdésekben.

    • iT

      Pontosan azt mondta, hogy nem mindenkinek jó választás. Sehol nem mondta amúgy, hogy i3-at kell venni, egy Kona pl. már jó méret, és nem drágább. Szerintem te vagy gáz, mert nem bírsz értelmezni néhány magyar mondatot.

      • realitivitásgyakorlat

        A véleményemet írtam le. Látom nem megy a szövegértés, gondolom valami kis instacsávó vagy.

        Nem a villanymotorok teljesítményéről írtam, hanem az városi e autók – szerintem – feleslegesen nagy teljesítményéről. Ugye, hogy különbség? Megjegyzem alig jött olyan válasz, ami érdemben szólna hozzá.

        Itt pedig arról, hogy nem kéne ennyire tolni ezt az e autós dolgot. András azért hajlamos csúsztatni, néha még valótlanságokat állítani is, azért, hogy az ő mondanivalója érvényesüljön, így volt ez már az iphone-s időkben is (ordenáré módon fikázta az androidos cuccokat, aztán nézd meg hol van a világ). Most komolyan azzal kell az e autózás szekerét tolni, hogy havonta 2x 10 percet tankol egy átlagember és ez rettenetes?

        • iT

          Na akkor.
          1. Látom, hogy a véleményedet írtad le, abba nem is kötöttem bele. Azonban Handras nem állította, hogy mindenkinek jó az e autó, sőt. A videó azoknak szól, akiknek még nincs elektromos autójuk, pedig számos pozitívummal járna. Akinek rengeteg cuccot kell vinnie, ne vegyen kis autót…

          2. marhaság különbségről beszélni, mert: a villanymotor minden fordulatszámon ugyanazt a nyomatékot adja le, NINCS váltó – ez a jó benne. De ezért kellően nagy nyomaték kell az elinduláshoz. Villanymotor révén ez azt is fogja jelenteni, hogy jó nagy a teljesítménye. Továbbá a villamos gépek fogyasztása nem úgy növekedik mint benzines társaiké. Ugyanazt a teljesítményt kb. ugyanannyi áramból fogja előállítani a nagyobb motor is. (Cserébe nehezebb, de itt számításba kell venni hűtést, meg csomó mindent, abba nem mennék bele, a lényeg, hogy nem lesz belőle pazarlás).

          3. Szerintem jó, hogy tolja, mert pozitív az eredmény. Ugyanakkor valóban néha pontatlan, és talán csúsztat is – bár lehet nem direkt. Továbbá SENKI nem mondta, hogy rettenetes tankolni, csak mindenki panaszkodik, hogy az elektromosat tölteni kell. Nekik volt válasz ez a videó. (És amúgy az andoid tényleg mocsok szar volt régen, joggal lehetett fikázni 😀 )

          • realitivitásgyakorlat

            pontatlan voltam. Kell, hogy tolja az e autós dolgot és tisztelem is ezért, hogy felvállalta és hiánypótló, jó blogot csinál a témában. Őszintén így gondolom, ezért is olvasom, nézem. Nem vagyok érintett, mert ma még nem jön ki a matek, de egyszer biztosan lesz majd elektromos autóm, annyira még nem vagyok öreg.

            De tegye ezt – ti. a propagálást – tisztességesen, nem csúsztatva, nem hazudva. Sokszor kilóg a lóláb és ez pont az olyanokat zavarja mint én, akik még billegnek, akiket meg kellene szólítania.

            Köszönöm, hogy normál hangnemben válaszoltál.

    • Sojeac

      Olyan anyukának csináljon gyereket aki akar!

      • realitivitásgyakorlat

        Amikor gyereket csinálsz neki még nem olyan anyuka 😉

        • Sojeac

          Jól kell választani!

    • schvik

      Magyarországon kb. 2.7 millió család van, ebből:
      -kb. 900 ezerben 0 gyerek van
      -kb. 1 millióban 1 gyerek van
      -kb. 600 ezerben van 2 gyerek, ennek 1/4-e csonka család
      -kb. 200 ezer családban van 2-nél több gyerek.

      Nelünk 2 gyerekkel elég volt az 500 literes csomagtartó, mondjuk sosem cipeltem se etetőszéket, sem bringát, ez mindig elérhető volt ott is ahova mentünk. (El sem indulnék egy hétvégi nyaralásra, ha az azzal járna, hogy a fél lakást magammal kell vinni)

      • Sojeac

        Ezzel egyet tudok érteni. Én sem cipelnék mindent feleslegesen.

      • realitivitásgyakorlat

        Bringa? 4-5 embernek? Jó méretben, beállítva, stb… Aha.

        • Sojeac

          Lassan eljutunk odáig, hogy minimum teherautó kell egy családi kiránduláshoz?! 4-5 bringa? Biztos nem cipelném!

          • realitivitásgyakorlat

            nem kell, lehet a homokban is heverészni egy hétig.

        • schvik

          Elég nagy a szórás, volt ahol jobb bringák voltak, mint a sajátjaink. Nyilván lehet olyan helyzet, ahol ez nem megfelelő, pl. ha valaki direkt biciklis túrára indul, akkor nyilván a sajátjával akar menni, de nem ez lesz a gátja az elektromos autók elterjedésének, mert az autópályákon több zöld rendszámos kocsit látok, mint olyat, amin biciklis hordozó van 🙂

  • Köles Ákos

    Szia András!

    Nagyon jól megvilágítottad ezzel a vidóddal a lényeget. Mindenki sír, rí az elektromos autók “tankolása” miatt, holott kis logisztikával megoldhatók nem, csak a rövidebb utak, vagy napi ingázások, hanem a hosszabb utak is.
    Egy dolog mellett viszont nem tudok elmenni!
    “Nem az a probléma, hogy lassan lehet tölteni az autókat, meg kevés töltő van, meg drágák az elektromos autók! Nem ez a probléma! Az a probléma, hogy akkora a kereslet, hogy nem tudnak eleget gyártani! Ez a legnagyobb probléma az elektromos autókkal!”
    Az utógyáraknál nem hülyékből áll a menedzsment! Amennyiben nem tudnak megfelelő mennyiséget gyártani, mert olyan nagy a kereslet pestiesen szólva felhúznak egy új gyárat. Lásd. VOLVO. Az új VOLVO-k annyira el lettek találva minden téren, hogy megnövekedett a vásárlóik száma nem kicsit, hanem nagyon. Fel is építettek egy új gyárat. Ebből három következtetést le lehet levonni.
    1. Amennyiben nagyobb a kereslet, mint amennyit tud gyártani egy autógyár, mindent megtesznek a gyártási kapacitás növelésére.
    2. Az embereknek még mindig nagyon nagy szerepet játszik egy autó vásárlásnál az arányos és szép külső és belső formavilág.
    3. A vásárlóknak fontos az ár is, mert míg egy BMW M50d bruttó 27 336 000 Ft-ba kerül egy Volvo XC 90 D5 R-Design AUT 19 155 000 Ft-ba kerül csak. Kicsivel több, mint 8 millió a különbség.

    Jelenleg nem tudok olyan elektomos autóról (ami nem egy benzines autó elektromossá átalakított változata), ami formailag szép arányos (nem megosztó) és árban is megfizethető egy átlag autós számára! Ilyen jelenleg még nincs! Na és itt jön be az a kérdés, amit már feszegettem korábban, hogy miért nincs??? Hiszen, ha lenne egy olyan elektromos autó, ami mondjuk szép külső belső formával lenne megáldva és, úgy 6,2 millióért meg lehetne várásolni monjuk egy 200 Km-es hatótávos akku pakkal én azonnal mennék megvenni (lízingelni) és nem csak én, hanem sokan mások. Ugyanis egy kedvező lízing konstrukció havi díját már kiadná az, amit havonta megspórolok azzal, hogy szervízköltség minimális elektromos áram kültség minimális stb. Nézzük a tényeket. Jelenleg ilyen autó nincs!!! Visszartérve a nem tudnak eleget gyártani belőle dolgora, ugye nem gondlja senki azt, hogy egy BMW, vagy egy NISSAN amelyik legnagyobb gyártók egyike nem tenne meg mindent annak érdekében, hogy növelni tudja a termelést??? Az egyik 2013-tól (i3) a másik 2010-től (Leaf) kapható. Ugye ezt senki nem gondolja komolyan…
    Akkor újra felteszem a kérdésem, hogy vajon az autógyárak miért csinálják elektromos autóikat nem ép szépre és miért adják horror áron???

    Üdv.:
    Ákos

  • Köles Ákos

    Attól, hogy “véletlenül” eltűnik a kommentem, még nem válik igazzá a videóidban többször elhangzó állítás, miszerint olyan nagy a kereslet az elektromos autók iránt, hogy nem tudnak eleget gyártani…
    Az emberek többsége kényelmes! Egy elektromos autó jelenleg még a töltési idő hossza és a kis hatótáv miatt macerás. 10 olyan emberből, akinek van mondjuk 10 millió Ft-ja 9 inkább vesz mondjuk egy Volvo XC40-est 8,7 millióért, mint mondjuk egy fapados Nissan Leaf-et 9,6 millióért.
    Miért tenne így 10-ből 9 ember?
    1. A Volvo XC40 egy kívül belül gyönyörű, karakteres autó,
    2. A Volvo XC40 egy SUV, ami ma nagyon menő,
    3. Jó az alapfelszereltsége nem full fapad,
    4. Nincs az a logisztika, macera, mint az elektomos autók estén. Kifogyott a benzin beáll egy kútra 10 perc és újra megy tovább 500 Km-t,
    5. Még egy millióval olcsóbb is.
    Ezzel szemben a Nissan Leaf alapverzója a legtöbb ember szemében egy nem túl szép fapados, drága bevásárló autó egy benzineséhez képest kicsi hatótávval.
    Nyilván a sok kényelmes, villogni szerető ember rohan Nissal Leaf-et követelni a kereskedésekben és, amikor közlik vele, hogy sajnos fél éves a várakozási idő, azt mondja: – Na mindegy jó lesz egy Volvo XC40-es is…

    Üdv.:
    Ákos

  • Karnage

    Mondjuk ehhez pont nem kell elmenni egy kútig sem.
    Az ember interneten megnézi az átlagos benzinkutakból milyen térfogatárammal jön az üzemanyag (30-35 l/perc – https://www.quora.com/What-is-the-flow-rate-of-gasoline-station-fuel-dispensers-in-liters-per-second ) és után a saját tankod térfogatát elosztod ezzel a számmal. Egy nagy tank fullra töltése esetén ez mondjuk legyen 2 perc.
    És akkor ezt lehet hasonlítgatni az elektromos kocsik töltési sebességéhez.

    Minden más az innentől csak fölösleges magyarázás meg körítés. Merthogy ez maga a töltési folyamat. Emiatt önmagában kár volt kimenni terepre, egy 3 perces google keresés megtalálni ezt az infót.
    Jah, hogy fizetni kell, az emberek bemennek egy kávéért/hot-dogért meg sorban állnak? Persze, az elektromos autóknál pontosan ugyanígy kell majd mindezt (illetve részben kell már most is) ha egyszer végre kiépült rendesen a rendszer és ugyanannyi elektromos autó lesz az utakon mint ma robbanómotoros. Merthogy ezek mind a töltési folyamattól függetlenek.
    Még a “tanksapkát” is pont ugyanúgy kell kinyitni és az ember ugyanolyan mozdulattal nyúl a töltőfejért/tankpisztolyért.

  • Fluffington

    Ezek akik 10-15 percet toltenek a benzinkuton ugyanazok az emberek akik ugyanennyi idot kepesek eltolteni a sarki bolt penztarjanal is es őket sem fogom megerteni soha.. én odamegyek mondjuk 10 tetellel azt lehuzza a penztaros 20mp alatt odaerintem a kartyat 1mp alatt várok meg 2mpet hogy visszaigazolja a kifizetest es mire letepi a blokkot a penztaros már a boltban sem vagyok.. ezzel szemben vannak olyan egyedek akiknek már a tetelek lepakolasa a penztarhoz egy 5 perces muvelet mert kozben megbeszelik az ismeros unokaoccsenek kutyajanak az elleset is.. aztán kikeri a 23.sorban levo jobbrol a 340. Cigarettat (persze a nevet nem tudja ezért activity es morzejelek kombinaciojaval utasitja a penztarost a megfelelo helyre) de mikor lehuzza akkor rájön hogy megsem azt hanem a mellette levot.. utána elokaparja a meg 2007ben eltett £2 nyeremenyu sorsjegyet amit miután leellenorzott a penztaros a lottos gepnel csak utána szol neki hogy o kér egy ujat a penz helyett ezért ballaghat vissza.. mikor vegre eljon a fizetes pillanata AKKOR kezd el kutatni a penztarcaja után es rájön hogy pont most kell megszabadulnia a 3kg aprotol ami a penztarcajaban van ezért a £15.78 osszeget a leheto legkisebb cimletekben fizeti ki.. utána komotosan atnezi a blokkot akkuratusan osszehajtogatja, meg egy utolso beszelgetes a nagymama 3 eve kimult macskajarol, es ekkor 23perc után jovok én, 3 agyverzes lefutasa után hogy 30-40mp alatt vegezzek.. NA ezek az emberek tankolnak 10-15 percig. Mert ha nem kilometeres a sor es esetleg nincs 900literes tank a seicentoban akkor biza nehez 5 percnel több idot tolteni a kuton.

  • A jelenlegi halozat 1 millio elektromos autot siman elbirna. Ezt az ELMU mondta.

    • Batka

      Paks kb 2GW. Ez kb 90 ezer 22KW-os töltő. Persze, nem csak Paks van, de vannak más fogyasztók is bőven. Ezt meg a fizika mondja. Persze, lehet otthon kis árammal tölteni, számold ki, mennyi idő alatt töltesz fel egy 60KWh-s akkut.

      • Egyreszt ejszaka toltod, masreszt csak a napi 40 km-t toltod vissza, harmadreszt annyival toltod, mint egy legkondi fogyasztasa. Hany legkondi van az orszagaban, megsem halt le a halozat. Volt egy cikk, hogy ha minden autot lecserelnenk, az 10-20 szazalekkal novelne meg az energiaigenyt.

        • Batka

          Egy otthoni légkondi átlagosan 1 KW elektromos teljesítményű. Ezzel 12 óra alatt 12 KWh-t tudnál tölteni, ha nem számolunk veszteségekkel. Lehet, hogy ez elég 40 km-re, nem tudom. De a légkondid nem megy 12órán keresztül (főleg éjszaka) teljes teljesítményen. Jó példát hoztál amúgy, elektromos és hűtéstechnikai végzettségem van, utóbbit tanítom is…

          • Akkor tudhatnad, hogy 3 kwh-val toltunk es 12 kwh 50-100 km-re elegendo :). Az energiaellatasa az autoknak tokre nem problema hidd el.

  • KW bocs, épp kajáltam. Nekem nyáron duplázódik a villanyszámlám, pont annyit fogyaszt a légkondim, mint amennyit az autómba is töltök. 5KW-os egyébként a klímám. Tehát akkor ott tartunk, hogy éjszaka simán lehetne most is 1 millió autót tölteni. Mondjuk azt sem árt nem észben tartani, hogy kb 30-40 év múlva lesz 1 millió elektromos autó itthon, és remélhetőleg mindenki megújulóból tölti majd addigra…

    • Batka

      A klímád HŰTŐTELJESÍTMÉNYE 5KW. Az elektromosan kb az ⅓-a. Tehát kb 1.6 KW. De ez mindegy is, persze, elég áram lenne elvileg, de a 2018-ban elhasznált kb 45TWh 28-30%-a így is importból van. A magyar erőművi összteljesítmény nagyjából 80%-ig van kihasználva. Tovább nem is nagyon lehet, ugye a karbantartások miatt. Olyan nincs, hogy mind 100%-on menjen. De igaz, +10-15% nyilván beleférne, csak az áram ára valószínűleg ugrásszerűen nőne a több import miatt, meg azért, mert amiből hiány van az drágul. Szóval értem én, hogy ez a jövő zenéje, csak közel nem annyira egyértelműen pozitív ez, mint elsőre kinéz…
      Na, boldog Új Évet neked!

  • Batka

    Ezt most találtam:
    “A műszaki kihívások másik területe a töltés sebessége. A hat-nyolc órás projekt nem életszerű egy hagyományos autó kétperces tankolása mellett. A félórás gyorstöltések pedig az akkuk élettartamát hátrányosan befolyásolják, bár erről hallgatnak a gyártók. Egy egészen elképesztő számot hallhattunk ismét: amikor benzint tankolunk, a töltés teljesítménye 30000 kWh/perc. Ha ugyanezt árammal szeretnénk elérni, behorpadnának az erőművek, azt hiszem.”
    A teljes cikk:
    https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/10/19/mar_negyven_evunk_sincs/