Fisker EMotion – Kamu vagy a legdurvább e-autó?

Sokan kérdezték lelkendezve, hogy láttam-e az új Fiskert. Persze, hogy láttam, de azért én nem lettem különösebben lelkes. Mondom, hogy miért.

Henrik Fisker már épített egyszer autót, ami nem lett túl sikeres. Az egy hibrid volt, most egy forradalmi teljesen elektromos autót ígér nekünk, melynek EMotion a neve. 257 km végsebesség, level 4-es önvezetés, 130 000 dolláros indulóár, sok bőr, meg szénszál,  bla bla bla. Íme:

A formán ne is vitatkozzunk, ízlések és pofonok. Ezeket a teljesen fura szögben nyíló ajtókat is hagyjuk, nem is lényeges. Van itt egy fontosabb dolog, ami miatt mindegy is, hogyan néz ki a kasztni, vagy az ajtók. Ez pedig az ígért hatótáv, a töltés sebessége és a megjelenés éve. Na ez a három dolog valahogy nem stimmel. Vagy a 640 kilométeres hatótáv, vagy a 9 perc/200 km töltés, vagy az, hogy 2020-ban megvehetjük.

Az a gond, hogy a bemutatón semmi konkrétum nem hangzott el. Korábban Fisker azt mondta, hogy szilárdtest aksit kap az autó. Csakhogy nagyon meglepő lenne, ha pont a Fisker tulajdonában lenne működő szilárdtest akkumulátor technológia. Ugyancsak 9 perc alatt 200 km hatótáv töltése elég sci-fi-nek tűnik, még a brutális teljesítményű Tesla Superchargerek sem képesek 9 perc alatt akárcsak ennek a felét beletölteni az autóba. Persze csodák mindig vannak, csak hát ritkán.

Több sebből is vérzik ez az egész. Ha engem kérdeztek, akkor ne tartsátok vissza a levegőt addig, míg látunk ilyen autót az utakon. Nekem inkább tűnik ügyes hype-nak ez az autó és a specifikációk, mint valós létező terméknek. Ha tippelnem kéne, azt mondanám: Fisker így próbál pénzt szerezni a befektetőktől, aztán majd húzza az időt, hátha fejlődik közben annyit a technológia, hogy az ígéretek egy részét meg tudja majd valósítani. Ki tudja, mindenesetre itt van pár kép, amik engem nem annyira hoztak lázba, mert most már inkább megfizethető elektromos autókat szeretnék látni, nem szupersportkocsikat méregdrágán.

  • Vince

    Hát az tény, hogy ha ezt megvalósítják és tényleg supravezető aksi, 9 perc/200 km és 4-es önvezetés lesz, akkor megvan az új király. De ott van a nagy HA

  • Bence

    Wow hát ha valakit érdekel ezen a képen az eleje is látszik..
    nem értem amúgy, még a teaser videóban se mutatják meg rendesen az elejét…
    https://uploads.disquscdn.com/images/5d3c8be585a1f6437d391fd86c6aea43ca932a7a8838855dff9272faa6dac831.jpg

  • Goliath

    “mert most már inkább megfizethető elektromos autókat szeretnék látni, nem szupersportkocsikat méregdrágán.”
    En oszinten szolva azt nem ertem, honnan jon a varakozas, hogy az akkumulatortechnologia epp mostanaban fog ugrasszeru fejlodesnek indulni?
    Tobb mint 100 eve az automobilizacio hoskoraban az elso autokat goz, belsoegesu motor es akkumulator egyarant hajtotta. Szoval az akkutechnologia egyidos az autozassal, es mindezidaig nem sikerult attorest elerni benne. Senki ne ertsen felre, en drukkolok, hogy pont most sikeruljon, de oszinten szolva kisse szkeptikus vagyok. Anelkul pedig attol tartok nemigen lesznek olcso villanyautok az utakon.

    • Iszonyatosan fejlődik az akkutechnológia. Az i3 2013 ban jött ki, akkor volt 22 kWh, 2016-ban ugyanakkora helyen 33 kWh, jövőre pedig 44 kWh lesz bepattintva. Tesla is 60-ról indult és már 100 kWh. Roadster, 2020-ban 200 kWh-t tud majd. Ez brutális fejlődés, és még ki tudja mi jön a következő 5-10 évben.

      • Goliath

        1,961 kg (4,323 lb) (60)[10]
        2,090 kg (4,608 lb) (60D)[11]
        2,000 kg (4,410 lb) (70)
        2,090 kg (4,608 lb) (70D)[12]
        2,000 kg (4,410 lb) (75)
        2,090 kg (4,608 lb) (75D)
        2,108 kg (4,647 lb) (85)
        2,112 kg (4,656 lb) (P85)
        2,146 kg (4,731 lb) (P85+)
        2,188 kg (4,824 lb) (85D)[11]
        2,239 kg (4,936 lb) (P85D)[11]
        2,200 kg (4,850 lb) (90D)
        2,250 kg (4,960 lb) (P90D)
        2,200 kg (4,850 lb) (100D)
        2,250 kg (4,960 lb) (P100D)
        Hat az lehet, hogy ugyanakkora helyen tobb cella elfer a technologiai fejlodesnek hala, de sajnos amig maga a tarolas elve nem valtozik, addig az akksicsomagok tomege sem tud csokkenni. Es egy hataron tul mar a meretuk sem.

        Raadasul ez egy ongyilkos versenyfutas, mivel senki nem tud rentabilisan villanyautot gyartani jelenleg, minden gyarto egeti a reszvenyesei penzet a jovendobeli piaci poziciok megszerzesenek remenyeben. a Tesla pl 1 milliard (!!!) dollart minden egyes negyedevben. Ugy, hogy az autoi 25-50 millio kozott arazodnak – megintcsak akksi kapacitas fuggvenyeben.

        • De nem kétszeresére nő a súly, annak nem sok értelme lenne, meg ugye plusz motorok is bekerültek a Teslába stb. A Model 3 is elmegy 500 km-t, sokkal takarékosabb is lett mint az S, szóval azért elég komoly fejlődés van. Pár év és és sorra jönnek majd a Model 3-hoz hasonló autók.

          • Goliath

            Ne ertsd felre, en nagyon drukkolok a Musknak, elkepeszto amit veghezvitt mar eddig is. Csak ugy erzem egy kicsit “18-ra meg lapot huzok” jellegu a strategiaja. Szerintem az se veletlen, hogy a nagy gyarak egeszen mostanaig nem vettek ot komolyan: a gazdasagai szamitasaik szerint ugyanis nem erdemes piacra lepni. Csakhat eppen a Tesla “unortodox” stategiajanak sikere az ami megis lepeskenyszerbe hozta oket.
            Ami azt is jelenti persze, hogy ami rossz a gyartoknak, az jo a vasarloknak: a gazdasagilag realis arnal olcsobban lehet villanyautot venni. : )

            • Goliath

              Lemaradt: de ez azt is jelenti -szerintem- hogy az arban a kozeljovoben legalabbis nem nagyon van mozgaster.

        • schvik

          Az elmúlt 20 év alapján azt lehet látni, hogy az akkuk energiasűrűsége kb. 10 évente duplázódott. Ennyit arról, hogy az akkicsomagok tömege nem tud csökkenni.

  • visuo

    Nekem a Level 4 önvezetés is kamu.

    • qubit

      Hamarabb lesz 1000km hatótávolságú e-autó, mint level 4-es. Sőt lehet a 2000km is hamarabb meglesz, mint a teljesen önvezető autó…

      • visuo

        a magyar fejlesztők 2021-re igérik a Level 5-t, míg Nyugaton vki 2029-et mondott. az új Audi A8 Level 3-ként reklámozza magát, mint a legfejlettebb, de igazából az 2,5!

  • vargatom

    Te jó ég, ezen 24 collos kerekek vannak. Amennyire látom, ez jó 80 centis átmérő, és az abroncsok darabja mondjuk 250-300 ezer körül lehet. Ez még supercar szinten is elég sok…

    • qubit

      Pár hónapja már egyszer tippeltem kb 1,5-2 millio lehet a kerék szett. 🙂

  • Márton Szigeti

    Valaki szerezzen már ennek a faszinak egy normális formatervezőt, mert kiég a szemem ezektől.. https://uploads.disquscdn.com/images/99b69276e62c7f6a4088883f62f838d5aa94cc71f2d61a53057a02b3279c667a.jpg

  • Priad

    Hogy szállsz ebből ki egy zsúfolt parkolóban?