Ezért nem kell Plug-in hibrid autó

Az elektromos autók már most olcsóbbak egy felmérés szerint. De ezt eddig is tudtuk, igazából az a kérdés, hogy mi a legdrágább? A benzines, a dízel, a hibrid, vagy esetleg a Plug-in hibrid?

Sokan kérdezik, hogy miért nem csinálok Plug-in hibridekről is videós teszteket. Plug-in hibridek ugyebár azok az autók, amik tisztán elektromos üzemben is elmennek legalább 30-40 kilométert, konnektorról tölthetőek, és van bennük egy benzinmotor. Szóval sokan kérdeznek ezekről, de mindig az a válaszom, hogy én nem igazán hiszek ezekben. Vagy a benzinmotort meg a benzint cipeljük feleslegesen, vagy az aksit és a villanymotort. Szóval sok értelme nincs, főleg, hogy a tulajok többsége nem is töltögeti az autót. Tisztelet a kivételnek. Az elektromos autónál egyszerű a helyzet, spórolunk az üzemanyagon, megy mint a golyó, egyszerű szerkezetek, ezért szervizigény is minimális, az egyetlen kompromisszum a hatótáv. Ez utóbbiról meg milliószor beszéltem már, az átlag magyar például évi 16 000 km-t megy, erre szinte bármelyik elektromos autó megteszi.

Átverés a Plug-in hibrid? Nos…

Most szembejött velem a Guardian cikke, mely arról szól, hogy 4 éves ciklusban vizsgáltak tisztán elektromos, dízel, benzines, hibrid és plug-in hibrid autókat. Három országban vizsgálódtak (UK, Japán, Texas és Kalifornia), de ez majdnem lényegtelen. Arra voltak kíváncsiak, hogy melyik mennyi pénzt emészt fel. Az alábbi ábrán jól látható, hogy az elektromos autó olcsóbb, mint bármelyik másik. Mondanom sem kell remélem, hogy azonos árkategóriájú autókat hasonlítottak össze, nem pedig i3-at valami lepukkant ezer éves fossal. Naszóval. Az is látszik, hogy az értékvesztés a legnagyobb költség, ez a világoskék csík. De összességében melyik autótípus áll a legrosszabbul? Hát a Plug-in hibridek.

Miért lehet ez? Mert egy benzines plusz elektromos autót is veszel. Rohadt bonyolult szerkezet. A rohadt bonyolult cuccok pedig sokba kerülnek. Ráadásul mivel tökre nem hatékonyak, az üzemanyagon sem lehet annyit spórolni, hogy megérje.

Hogy mégis miért jók ezek a Plug-in hibridek?
1. A városban nem szennyeznek, már ha a tulaj tölti az autóját, és nem megy sok kilométert naponta.
2. Ez egy szükséges rossz, ami segít átállítani a következő 10-20 évben az emberek agyát belsőégésű motorokról elektromosokra.

Ezzel nem azt mondom, hogy ne vegyél Plug-in hibridet, csak jól gondold meg, hogyan fogod használni, mert anyagilag valószínű, hogy nem fogja megérni.

Biztos felmerül a hozzászólások közt, de abba most nem akarok belemenni, hogy mennyire vicces a karbonfékes 4 kipufogós Plug-in Porsche-t zöld rendszámmal látni, mert ez már egy másik téma.

  • Ez nem az, aminek látszik.

    korábban gondolkoztam rajta, hogy az Opel Ampera egy viszonylag vállalható autó, de ahogy szétnézek hahun belőlük, tulajdonképpen már mind ott jár, hogy 180-200ezer km-ek vannak bennük.
    de ha az üzemanyagtól eltekintünk, a rendszeres olajcserék ugyanúgy jelen vannak, és ahogy te is írod, bonyolult, olyan mintha egyszerre lenne egy benzines meg egy elektromos autód, és mindkettőt külön-külön szervizeltetheted időnként.

  • Dávid Bari

    nagyon kíváncsi leszek, hogy 10 éves távlatban hogyan viselkedik majd az eautó a használt piacon.

    • Zsiráf Zoli

      ahogy kijönnek a normális hatótávú kocsik, meredeken fog csökkenni az ilyen 100-200km-es viccautók ára szimplán a kereslet-kínálat miatt.
      Árcsökkenési példák már most is vannak: aki megvette 2013-ban az akkor új Leafet 9M felett most szívhatja a fogát, hiszen 6M alatt megkapja valaki ugyanazt a 24-est újonnan: tehát a kocsi új ára 50%-ot esett 4 év alatt…

      • És bármilyen más autó nem amortizálódott volna közben? BTW a Nissan tulaja megspórolt 4 év alatt 2,5 millát benzinen, és még 5 kilót olajcseréken, parkoláson, adókon, szóval nem nagyon szívja a fogát. Ott a grafikon a cikkben, egyértelműen mutatja, hogy a Leaf tulaj jobban járt 4 év alatt, de te ideírod, hogy nem… Nem is értem.

        • Zsiráf Zoli

          Elég nyögvenyelős, torz a matek a cikkben. 2,5 milla benzinen akkor jön ki, ha 7l benzines fogyasztással számolva 100e km-t ment ami napi 70 km átlagosan. Ez lehetséges, azonban egy télen nem sokkal nagyobb hatótávval bíró autóval biztosan nem komfortos. A 2 sofőr által használt naponta többször villámtöltött taxikban lehet ennyi vagy több km, a többiben aligha.
          Konzekvencia: a taxis és sokat autózó nyugdíjas felhasználók jobban jártak, a többiek -beleszámolva a töltéssel eltöltött időt (ami pénz) és a hatótáv korlát jelentette mindennapi gyötrelmeket- jelenleg aligha.

          • 70 km-t bármelyik e autó elmegy télen nyáron 25 fokra fűtve.

            • Zsiráf Zoli

              Ellenpélda: Fiat 500e, Peugeot Ion és klónjai 3-4+ évesen.

            • Fiat e 500 van ismerősömnek, simán elmegy 100-at is hidegben is. Az ION-ra meg ne mondjuk rá, hogy autó, az egy fos.

            • BMWfan

              Miért fosozod le azt a kis cuki betonpattanást? 😀

  • Myxomatosis

    Ennek ellenére elég gyorsan terjed. Inkább arra lennék kíváncsi hogy miért, ki és minek vesz ilyet?

    Azt sem tudom hogy mi az az indok amiért valaki vesz egy óriási plug-in terepjárót, és a belváros közepén, szűk egyírányú utcákban parkolászik vele.

  • Ha jól olvasom a grafikont akkor a plugin-hibrideknél az értékvesztés a legnagyobb “költség”, a karbantartásra kb annyit költöttek mint egy benzines vagy pure electric esetében. A legnagyobb karbantartási költséget a dízeleknél mérték. Szóval az értékvesztés miatt szívás anyagilag a plugin-hibrid.

  • Csak egy hülye

    Hozol egy döntést (erre régen is sokszor volt példa), akkor akár szöges ellentétét is hangoztatod annak, amit előtte, s ráadásul onnantól az lesz az egyetlen és kizárólagosan helyes döntés.
    Jó, hogy felsorolsz a plugin-hybridnél egy csomó problémát, ami a karbantartás részre vonatkozik, az meg a soványka cikkből, s egy nem túl részletes oszlopdiagramból is kiderül, hogy na pont ez ugyanakkora tétel, mint a tisztán elektromos autóknál.
    Az egyetlen nagyobb volumen a phibrid esetében, azaz értékvesztés. A többi piacot nem ismerem részletsen, de a magyart (ami persze nem egy meghatározó, pláne ebben a szegmensben lepkefing) megnézve érthetőbb ez a nagy szám, mert én többségében Porsche, BMW 5-7, Volvo XC90, Mercedes S és E osztályokat látok az utakon, na ezeknek eleve – motortól és meghajtástól függetlenül – a legnagyobb az értékvesztésük.
    Ja és miért vesz ember (mások szerint hülye) ilyen autót? Ezt nem tudom, maximum a magam véleményét/tapasztalatát tudom megosztani, s abban több szempont is volt, aminek a pluginhybrid pont megfelel.
    Kezdjük a végén: megkapod a zöld rendszámmal járó előnyöket, amik azért nem elhanyagolhatóak, főleg nagyvárosokban és Budapesten (parkolás, buszsáv, stb), de szerintem ez a legkevesebb, de sokak számára mégis a legkézzelfoghatóbb. Fontos, hogy mégis valamennyire környezetkímélő, főleg a városban, s főleg ha használja az ember. A pusztán elektromossal összehasonlítva nem kell hatótávolságban gondolkodni, s nem kell napi szinten az autón parázni. Nagyon fontos, hogy a modern autók rákfenéje a turbó (amelyikben van), s ezeknek halála a mai felhasználás, azaz heti többszöri városi araszolás/gyerek iskolába/edzésre hurcolászása, stb, na ezt pont megspórolja az ember, vagy legalább elnyújtja a felhasználási időt, mert mondjuk a BMW-nél csak egy turbó cseréje 5000 eurós tételről indul, s hogy mindezt kb. egy MERCEDES E osztály esetén kb. 1,5 M felárért megkapja az ember, ami az autó vásárláskori árának kb. 7-10%-a, ami valljuk meg ezen a szinten azért elenyésző az előnyökkel összevetve, na szóval ezért választ valaki pluginhybridet.

    • schvik

      Budapesten a buszsáv használat nem jár a zöld rendszám mellé, de amúgy jó ötlet lenne.

      • Csak egy hülye

        Ez így van, persze évek óta lengetik, hogy engedni fogják, de valóban igazad van, jelenleg a KRESZ szerint tilos, maximum úszóvébés matricát kell szerezni.

      • Myxomatosis

        Őt ez nem nagyon zavarja.

    • Mikor mondtam, hogy a Plug-in hibrid a jó döntés? Hol írtam a posztban, hogy a szerviz miatt drága a hibrid? Sehol. Azt írtam, bonyolult, és ami bonyolult az drága. Szövegértelmezés 1-es.

      • Csak egy hülye

        Szövegértelmezéssel ez alapján inkább neked van problémád.
        A jódöntés, az ultimate az neked most épp’ a full elektromos és az i3. Most éppen ez. “Ami bonylult az drága.” Na ja, Például az elektromos ablakemelőd ha beszarik, mert befog, függetlenül attól, hogy árammal, gázolajjal, vagy éppen benzinnel hajtod a BMW-det, az neked is drága lesz. Egy autón jó esetben a hajtással kapcsolatos problémák okozzák a legkisebb ráfordítást, emellett ott van a sok egyéb, ami pusztán az amortizálódás okán függ lerobbanni, na az a te elektromosodban is lefog, s a BMW alkatrészek és szervizdíjak bizony magasak, s neked is az lesz. Szóval sok jó meglátás, de rengeteg rózsaszín köd van a posztjaidban, miközben pont abban a színben tetszelegsz, hogy mennyire objektívan próbálod a témát megközelíteni.

        • Zsiráf Zoli

          Árnyalnám: az elektromos lassan amortizálódik, hiszen a korlátozott hatótáv miatt alig tudsz vele menni.
          Másrészt a szervizktsg valóban töredéke a hagyományos kocsikénak, ez az egyik ok, amiért a nagy autógyártók nem sietnek a használható elektromos autók piacra dobásával.

          • Ha meg dízel vagy benzinesed van és azzal mész kevesebbet, az még hamarabb tönkremegy. Csak, hogy én is árnyaljam a képet. 🙂

        • A poszt melyik mondata mondja azt, hogy a full elektromos vagy az i3 a jó döntés? Te tényleg nem fogod fel a szavakat meg mondatokat?

          Segítek:
          “Az elektromos autók már most olcsóbbak egy felmérés szerint. De ezt eddig is tudtuk, igazából az a kérdés, hogy mi a legdrágább? A benzines, a dízel, a hibrid, vagy esetleg a Plug-in hibrid?”

          Szimpla tényekről van szó, még csak nem is én gyártottam a grafikont.

          A szerviz, amiről most össze vissza beszélsz, megint csak egy tök más téma. Ráadásul ebben sincs igazad, de mindegy.

          • Csak egy hülye

            Szimpla tények, na ja egy nevetséges cikk, jézus handras, egy szimpla, egyszerű arrongáns pcs vagy, aki bármi áron meg akarja védeni a döntését. Szövegértés…omg

            • Te meg csak egy hülye vagy, és kettőnk közül te pattogsz itt mint a nikkelbolha. Olvass, értelmezz, aztán kötekedj, ha van mibe belekötni. Egyelőre ezt nem sikerült kivitelezned.

            • Fakem28

              Engedd el, nem éri meg 🙂
              Kép nélkül, név nélkül írogat mint egy pöcs azt azt se tudja hányas a kabát és szerintem még életében nem volt autója, BMW-je meg pláne ezért jön itt az ablak kapcsolóval 😀
              Én még sose cseréltettem egy BMW-ben sem ablakemelőt 😀
              Mi több turbót se pedig megyek évi 50-60.000km-t.

        • Myxomatosis

          Előbb még arról beszéltél hogy a turbó csere milyen kva drága, és gyakori probléma. Most meg benyögöd hogy az elektromos autó szervíz is drága és példának ide írsz egy 500ft-os emelő motort?

          • Csak egy hülye

            Ezekkel a hozzászólásokkal képek kaphatunk a tudásodról, ezek alapján meg ne lepődj meg, ha hozzád kb. egy rollert tudok rendelni, de gondolom arra is rájöttél, hogy még abban sem cserélsz 500 Ft-ért csapágyat.
            De ha gondolod nyugodtan fáradj be egy ötszázassal bármelyik BMW-szervizbe, hogy szeretnéd mondjuk az elektromos ablakodat megjavítani.

            • Myxomatosis

              Tényleg? Te mennyiért szoktál csapágyat venni? Ennyire ismert vagy, vagy minden eladóval előre közlöd hogy hülye vagy és minnél drágábban kéred?

            • Myxomatosis

              Ja, mea culpa, már itt is a neveddel közlöd.

    • Karnage

      Én nem is értem ezeket az embereket, BTW. Miért kell éjjel-nappal bizonygatniuk, hogy amit ők vettek az a legeslegeslegeslegjobb és a többi a nyomába sem ér? Minden párhuzamosan egymás mellett létező technológiának megvannak az előnyei és a hátrányai. Ezért léteznek párhuzamosan egymás mellett… *duh*…
      Ez kb. olyan mint amikor a nulla energetikai tapasztalattal rendelkezők egymásnak feszülnek kommentben és az egyik szerint csakis szélturbináknak kéne létezniük, a másik szerint csakis kombi ciklusúaknak, a harmadik szerint meg csakis atomerőműveknek. Szerencsére a legtöbb országban az energetikai szakemberek tudják nagyon jól, hogy egy egészséges energiamenedzsmenthez az elérhető technológiák valamilyen arányú kombinációja a legideálisabb és nem pedig egyetlen technológia eröltetése orrba-szájba.
      Tök ugyanez a közlekedesé is manapság. Lehet itt mellet döngetni, hogy a V8 a császár vagy csakis az elektromos kocsik a jók. A valóság az, hogy a teljes szegmenst lefedő széles kínálat a legjobb mert van akinek az elektromos lesz az ideális választás, de nem mindenkinek! Van akinek igenis a dízel a megfelelő választás a többszáz km-es folyamatos utazások és/vagy a töltő infrastruktúra hiánya okán és olyan is lesz, akinek pont a plug-in hibrid átmeneti technológiája a legalkalmasabb.

    • BMWfan

      Miért menne tönkre a turbó egy pár éves autóban, ha a tulaj rendeltetésszerűen haszálja?

  • W

    Ha kiepulnek a villamtoltok az autopalyak menten (ugy, h legalabb 4-6db auto egyideju toltesere alkalmas tolto egysegek lesznek), akkor egy 300-400km hatotavolsagu villanyautoval Magyarorszagon vidaman el lehet kozlekedni. Ha nyugatra megyunk akkor ott is, eszaki/deli/keleti iranyba lesznek meg bajok ezzel az elkovetkezendo 5-10 evben. Ez a realitas.
    Az aki nem Gyorbe vagy Becsbe shoppingolni jar ki, hanem napi szinten 40-50km-t, de alkalomadtan hetente elofordul hogy egyik nap 700-800-at kell belecsavarnia az autoba, annak meg nem jott el az ido.
    Itt jonnek kepbe a konnektoros hibridek. En 40-50-et szaladgalok egy nap, neha a 100-ba belecsuszom, arra mar most jo lenne akarmelyik villanyos, altalaban egyedul utazom tehat nagy hombar auto sem kellene. DE legalabb heti egy alkalom van amikor Szeged, Gyor, Nyiregyhaza, Kassa, Pozsony, Belgrad bejon a kepbe. Ezt MA csak egy hibriddel tudnam biztonsaggal vallalni, elektromossal nem (Tesla Model S nalam sajna nem jatszik). Barmennyire is olcsobb az uzemeltetese, csak a dizel/benzin/hibrid jelenleg az alternativa szamomra.

    • buvartacsko

      ezt már Handras is elmondta nem egyszer. nem kell mindig bebizonyítani, hogy nem mindenki számára megfelelő. de komolyan.

      • W

        Most a hibridekrol volt szo ebben a cikkben, h az elektromos auto jobban kifizetodo (el is hiszem, bizonyos a tesztben is emlitett kornyezetben). Erre reagaltam, h bizony sok olyan helyzet van, ahol a hibrid kifizetodobb az elektromosnal.
        ahogy egy elozo kommentelo irta, eleg durva ferdites van az oszlopdiagramokban, hiszen majd mindegyikben az ertekvesztes a 70-80%-a a koltsegeknek.
        Az elektromosok szinte alig jottek ki (amiket a nep is szamon tart, hagyjuk az 5-8 eves kiserleti nyulakat), egyaltalan hogy lehet normalisan amortizaciot megadni egy adott kategoriara. Ez a legnagyobb tetel ami total behasalas a tablazatban.
        A valodi uzemeltetesi koltsegekben pedig a plugin hybridek nem szerepelnek rosszul, foleg ha sokat hajtjak elektromosan oket (en pl otthon napelem tobbletbol jovoevtol fel is tudnam nyomni, es nem paraznek ha 750km-re megyek masnap). De koteledhetsz meg, a tenyek sajnos tenyek maradnak, a ferditesek pedig ferditesek. Ne Volvo XC90 hibridet amortizalgassunk, hanem Priust. Amugy tenyleg nem ertem egyeseknek miert kell mindig (pl Neked) az elo faba is belekotni, gondolod szamoljak valahol a hsz-eidet? Nyald ki a sajat segged tacsikam, azutan szep almokat!

        • Csak egy hülye

          Ebben az a “vicces”, hogy “szerzőnk” igazából 15 e km-es éves használatról, mint átlagról írogat szinte rendszeresen, szóval ilyen használat mellett a jelenlegi loglife-os ciklusoknál kétévente kell olajat cserélni, na meg kb. 2-3 évente első fékbetétet, 4-5 évente hátsót, s kb. 6 évente tárcsát cserélni, s ez valljuk be egy mai benzines/dízel autónál éves szinte elosztva nem egy nagy tétel, pláne nem milliós, mint amiket handrás vízionál.

          • Te csak cserélj csak kétévente olajat, a többieknek nem árt évenként legalább, de inkább 10 ezrenként, főleg városi használat mellett. Csak egyszer nézz már utána légyszi, hogy mennyi egy 15 millás benzines BMW szervizigénye, mennyibe kerül, és ezzel szemben mennyi az i3-asé. Az a baj, hogy te ótvaros fosokban gondolkozol amikbe én bele se ülnék. A 3-as BMW-men tudod mennyit bírtak a fékek? 10 000 km-t és 140 000 ft volt a csere. Tudod mennyit bír az i3-on egy fékbetét? 500 000 km-t. Olajcsere tudod mennyi a Wallisnál? 110-130 000 forint. Ha gari után meghal a turbó, 600 000. Váltó? 1,2 millió. oopsz. Sorolhatnám még, de olyan szinten fogalom nélkül vagy, hogy teljesen felesleges.

            • Csak egy hülye

              Arrogáns pcs, most is jobb autóban ülök, mint te, szóval ennyit a magas lóról. Gondolom az sem tűnt fel a te nagyon hiteles világodban, hogy pl a Mercedesnél és több gyártónál vehetsz 150 e km/6 év garanciacsomagokat, amelyekben még a kopóalkatrészek is benne vannak, na és hogy ez ne csak a prémiumok kiváltsága legyen, de pl egy 6,5 milliós fullos Honda Civichez is megveheted. Na de téged a számok és a tények nem hatnak meg.

            • Tényleg van kiterjesztett garancia? Nem mondod… És jobb autóban ülsz mint én? Úristen, most hova szarjak. Ott van az a kurva grafikon értelmezd! Az elektromos autó mindenestül kevesebbe kerül, mint bármi más. A plug in pedig a legtöbbe. Felfogod végre?

            • W

              Andras en egyetertek Veled ebben az egesz elektromos autosdis dologban. De ez a grafikon nagyon eros ferdites. Nem szabad ra alapozni semmit.
              Siman utana lehetne szamolni itteni esz ervek menten, nezd meg az e-golfot, benzines golfot, dizel golfot, egy auris hibridet mondjuk meg egy plug in priust ha aurisbol nincs (nem tudom van-e).
              Kellene nezni egy eves 15.000 – 30.000 – 50.000 futott km-t (ebbol 10.000 varos, 15.000 varos, 20.000 varos). Ezt letolni mondjuk 4 evre, valos fogyasztasokkal. Lehet az unnepek alatt lesz idom es kiszamolom.
              Amortizacio pedig oriasi bloff az e-autoknal, nezd meg mennyit er most egy es mennyi volt uj koraban, hiszen olyan szinten fejlodnek mint a mobilok az elmult 10 evben. Itt nem %-okat faragnak, hanem 20-30-50% valtozasok vannak ket modell kozott ugyanazon gyartonal.
              Egyebkent azzal szamolt-e a grafikon, ha mondjuk hetkoznap a plugin-emet csak elektromosan hasznalom mert a napi 40km eleg, hetvegen a videki rokonhoz meg lemegyek benyoval? Ez is tok realis lenne az en esetemben is (heti 1-2 hosszabb ut). Szoval ovatosan nyulj ehhez a grafikonhoz, mert eros csusztatasokon alapul.
              Nem kalkulal olajar ingadozasokkal, amikor megint beszakad az olaj ara, joval olcsobb lesz az uzemeltetesi koltsge a benzin/gazolaj uzemueknek. Es azzal sem szamolnak h a villamosaram ara pedig maszik felfele. De ezek nuanszok az amortizacios bakloves mellett…

  • Goliath

    ket dolog jutott eszembe. eloszor, h nekem teljesen eletszerutlennek tunik, hogy MO-n egy zold rendszamos plug-in Toyota Priusnak nagyobb legyen az ertekvesztese mint egy simanak. nem tudom a tanulmanyban milyen tipusok szerepelhettek, de eleg eletszerutlen az az ertekvesztesi kulonbseg a ket – ugyanolyan bonyolult – hibrid kozott.
    masodszor pedig ez:
    https://jalopnik.com/comment-of-the-day-do-the-math-edition-1797035708

  • Treil

    “Ez utóbbiról meg milliószor beszéltem már, az átlag magyar például évi
    16 000 km-t megy, erre szinte bármelyik elektromos autó megteszi.”

    Ez önmagában nem számít, mert az a lényeg hogy megy. Mert ha megy évi 100 ezret csak városban, folyamatos töltésekkel akkor az elektromos a legjobb, ha megy 16 ezret hogy ritkán de pályán megy 400km-eket akkor a lehető legrosszabb. Persze ez két véglet, a gyakorlat kettő között van, de ad egy irányt milyen kocsit érdemes venni.
    Évi 16.000 km városban, 4 milliós 7L átlagfogyasztású benzines éves üzemanyagköltsége 400Ft/L-el

    számolva 450 ezer forint. 8 millió alatt nem kapsz még egy e-up-ot sem, szóval 10 év alatt éppen behozta egy Leaf az árát. Aztán mindenki eldönti mennyi különbözetet ér meg neki a dolog, nem véletlen hogy nem szaladgálnak elektromos autók az utakon egymás mögött.

    • Felesleges matekoznod, ott a grafikon, mások matekoztak már helyetted. A 7 literes fogyasztás egyetlen szám, egy csomó mindent elfelejtesz, nem írom le századszor is.

      • Rorschach

        Felesleges gondolkodni, mas megteszi helyetted. Ha egy cikkben valami szerepel akkor az biztosan ugy is van.

        • Te egyetlen adattal számoltál, ők egy kicsit többel, több féle autóval.

  • iT

    Viszont egy normál hibrid, használtan véve remek választásnak bizonyult: 3-4 literes fogyasztás és szuper autó. Kíváncsi lennék a felmérés mely autóknak nézte az értékvesztését, mert ahogy körülnéztem nem ezt a tendenciát látom.

  • Zoli

    Szerintem van olyan helyzet, amikor megéri plug-in hybridet venni, legalábbis remélem, mert én nemrég rendeltem meg egy Kia Nirot ilyen kivitelben. A Niro gyári adat szerint 58 km-t tud megtenni tisztán elektromosan, ha ebből leveszek 25%-ot, akkor talán már reális értéket kapunk, vagyis várhatóan 43,5 km körül tudok majd megtenni vele elektromos módban. Mielőbb a vásárlást eldöntöttem, minden nap felírtam, hogy mekkora távolságot teszek meg 40 napon át, összesen 7 olyan nap volt, amikor többet mentem, a 43,5-ös hatótávot és azt feltételezve, hogy minden éjszaka feltöltöm a kocsit, 932 km távolságból 825 km-t tudtam volna megtenni teljesen elektromos módban. A kocsit szinte csak a városban használom, ezen kívül évente 5-10 alkalommal utazom párszáz, és 1-2 alkalommal pár ezer kilométert a kocsival. Fontos volt még az is, hogy legyen elég hely a kocsiban, és hátra szétszedés nélkül, egyben beférjen két kerékpár (tudom, ez extrém igény). A kocsi nekem azért éri majd meg, mert:

    – Az éves teljes távolság 70%-a városban zajlik, aminek 85-90%-át teljesen elektromos módban tudom megtenni. Ha lesz kiépített töltőhálózat, az arány fel tud menni még magasabbra. Az üzemanyagköltségem nagyon alacsony lesz.

    – A nagyobb utazásoknál nekem szempont volt, hogy ne kelljen tölteni 2-3 óránként, szeretek egyben sokat menni.

    – Olyan zöld rendszámos kocsi, ami elmegy legalább 50 km-t elektromosan és elégséges méretű raktere van, valamint szerintem jól néz ki, nem nagyon van.

    – Kedvező az adózása. A parkolás ingyenes, erre eddig sokat költöttem. Ha benzines, hybrid módban használom a hosszabb utakon, még mindig kedvezőbb lesz a fogyasztásom, mint egy hagyományos kocsival.

    Összegezve tehát szerintem egy plug-in is jó lehet, ha a tulajdonos feltölti és a futás nagy részében elektromosan használja, ugyanakkor nagyobb utakra sem akar lemondani a hagyományos üzemanyagok nagyobb hatótávolságáról.

    • W

      Szerintem racionalis, kompromisszummentes jo dontest hoztal!

  • iT

    Na már látom, hol a csavar. 1 évet vizsgáltak összesen… ennek így, semmi értelme, nem egy évre vesz autót az ember. Több értelme lett volna mondjuk 5-6 évet vizsgálni, és úgy megfigyelni az értékvesztést.

    • Csak egy hülye

      Puszta tényekkel és adatokkal felsleges próbálkoznod. 🙂 Az itt célt nem ér. S az is megérne egy misét, hogy az elektromos autók most hangoztatott pénzügyi előnyei, ami miatt megéri a drágább ár, pár év múlva a semmibe vesznek, mert a töltőhálózat kiépítése, s az elterjedés bizony magával fogja hozni a végfelhasználóknál a jövedéki adó megjelenését, na akkor az ingyen töltésnek annyi, s kb a tankolással egyenértékű lesz az ráa, plusz én eddigi új autóimat mindig 8-10 évre vettem, s ezzel a ciklussal számolva bizony egy e-autó – a jelenlegiek biztosan – rendesen használat mellett már akkucserés lesz. Az mennyibe is kerül mondjuk egy i3 esetén? Nem tudom, handras talán tudja, de így látatlanban szereléssel, beüzemeléssel együtt kb. 2-3 millióra tippelnék. Na ha ezt majd akkor visszaosztja az ember, akkor már baromira nem lesz olcsó az áram, s a fenntartás.

      • Akkor mondok tényeket, mert megint légből kapott dolgokkal dobálódzol. 8 év gari van az aksikra. A Tesla tesztjei szerint 500 000-1 millió kilométert mennek el a mai akkumulátorok, mielőtt 80 százalék alá esnek. Az i3-ban jelenleg 9000 euró az akupakk ára. A jövedéki adó ki tudja mikorra lesz bevezetve, csak a lehetőségét foglalták törvénybe.

        • Csak egy hülye

          Jaja, légből kapott… azért a 8 évet és a körülbelüli összeget is sikerült belőni. Aztán, majd a gari lejárta után térjünk vissza, hogy kell-e cserélned vagy nem. A jövedéki adóról meg annyit, hogy a magyar állam harmadik legfontosabb bevétele (ÁFA és SZJA után), nagyságrendileg 1,5x a társasági adónak, melynek legnagyobb részét az üzemanygok jövedéki adója teszi ki, szóval egy esetleg két éven belül nem várható változás, de egy esetleges elterjedés és számszerűríthető bevételkiesésnél azonnal lépni fognak, efelől nem lehet senkinek kétsége. Az elektromos autók elterjedésének biztos lesz pozitív hozadéka (töltők számának emelkedése, stb), de abban a pillanatban lesz negatív is.

  • Kovács Laci

    Gyerekek egyszer régen hallottam egy ismerősöm meglátását, ami ma is igaznak bizonyul.

    Ha kiváncsi vagy nagy futásteljesítmény mellett milyen auto kifizetődő beszerzés, üzemeltetés, megbizhatóság, értékvesztés összességét egybevéve, akkor nézd meg mivel jár a taxisok tömege.

    Ott biza az látszik, hogy a hibridek igencsak szaporodnak. Kiemelten a Priuszok, Priusz+ok.

  • TomiGonzo önkéntes-provocateur

    Csak egy apro megjegyzes a cikkhez/tablazathoz, az ertekvesztes resze azert ha nem is egyertelmuen de megkerdojelezheto. Egy gyors keresest csinaltam, 2013s, ~50ekm futasteljesitmennyel kerestem mobile-n 3 tipust, i3, Prius Plug-in, Leaf. Valoban az i3 (premium kategoria?!) tartja a legjobban az arat (euro ertekben szamolva), a kriteriumok szerinti darabok 22e€ korul mozognak, a Toyotat kb 18e€ korul lehet megtalalni, Leafer 14e€ lehet elkerni ilyen adottsagokkal. Az autok uj arai ha nem is ekkora de hasonlo relacioban allnak, i3 boven 40e€+, Toyota kb 40€, ujLeaf 37€. Innentol lehet okoskodni, hogy osszegben/szazalekban mit buknak ezek az autok csak a korosodasukkal, ill hogy ez miert is van (premium, kozepkategora, hetkoznapi kivitel/fapad stb). Szoval mint legtobbszor a statisztikak fenntartasokkal kezelendoek;)
    ui.: az arakat nem eurocentre neztem, de elfogadhato kerekitessel irtam ide (csak a fillerbaszogatas vegett)