Elektromos luxushajót vezettem a Balatonon
Pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy elektromos hajók szeljék a vizet, használható hatótávval és sebességgel. Ma már a valóság, ráadásul luxuskivitelben és BMW i3 akkumulátorral.
Vízen nőttem fel, már 4 éves koromban vezettem a kis fahajónkat amit egy ruszki Vetyerok motor hajtott. Mindössze 4 lóerős volt, a sebesség is max 15 km/óra lehetett, de minden nyáron bejártuk vele a Kis-Dunát. Később lett műanyag hajónk, 30 lovas Vihr motorral (simán csak Viharnak mondtuk), ami ugyancsak Szovjet technikai remekmű volt, ezzel már a Nagy-Dunán is tudtunk menni. Már amikor éppen nem szerelgetni kellett a Szovjet mérnökök remekét… Volt aztán 20 majd 45 lovas Chrysler is a motorcsónak fenekén, ezek már megbízhatóan működtek és jól is mentek, csak egy baj volt, hogy apám nem győzte pénzzel az üzemanyagot. Óránként 15 literes fogyasztással elgondolkozik az ember, hogy elinduljon-e… Persze azért jó volt. Életem legszebb nyarait a Dunán töltöttem.
Néha jöttek külföldről beépített motoros Bayliner meg egyéb luxus motorcsónakok. Kikötöttek, mi pedig csorgattuk a nyálunkat. Aztán rájöttünk, hogy nem is a hajó ára a durva, hanem a fenntartásuk. 5-6000 köbcentis motorok, óránként lazán benyalnak 100 liter benzint. Elugrasz lángosozni egyet oda vissza 80 000 forint. Hopp…
Ez a 90-es években volt, akkoriban nem is álmodtunk elektromos hajtásról. Eszünkbe sem jutott. (Vajon mi az ami most eszünkbe sem jut, de 20-30 év múlva megjelenik? Na mindegy.) Álmodni sem mertem, hogy egyszer majd lesz olyan motorcsónak, amivel szinte ingyen lehet hajózni. Pedig lett, és vezethettem is. Íme:
Még több elektromos motorcsónak az E-Hajócenter oldalán.