Elektromos luxushajót vezettem a Balatonon

Pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy elektromos hajók szeljék a vizet, használható hatótávval és sebességgel. Ma már a valóság, ráadásul luxuskivitelben és BMW i3 akkumulátorral.

Vízen nőttem fel, már 4 éves koromban vezettem a kis fahajónkat amit egy ruszki Vetyerok motor hajtott. Mindössze 4 lóerős volt, a sebesség is max 15 km/óra lehetett, de minden nyáron bejártuk vele a Kis-Dunát. Később lett műanyag  hajónk, 30 lovas Vihr motorral (simán csak Viharnak mondtuk), ami ugyancsak Szovjet technikai remekmű volt, ezzel már a Nagy-Dunán is tudtunk menni. Már amikor éppen nem szerelgetni kellett a Szovjet mérnökök remekét… Volt aztán 20 majd 45 lovas Chrysler is a motorcsónak fenekén, ezek már megbízhatóan működtek és jól is mentek, csak egy baj volt, hogy apám nem győzte pénzzel az üzemanyagot. Óránként 15 literes fogyasztással elgondolkozik az ember, hogy elinduljon-e… Persze azért jó volt. Életem legszebb nyarait a Dunán töltöttem.

Néha jöttek külföldről beépített motoros Bayliner meg egyéb luxus motorcsónakok. Kikötöttek, mi pedig csorgattuk a nyálunkat. Aztán rájöttünk, hogy nem is a hajó ára a durva, hanem a fenntartásuk. 5-6000 köbcentis motorok, óránként lazán benyalnak 100 liter benzint. Elugrasz lángosozni egyet oda vissza 80 000 forint. Hopp…

Ez a 90-es években volt, akkoriban nem is álmodtunk  elektromos hajtásról. Eszünkbe sem jutott. (Vajon mi az ami most eszünkbe sem jut, de 20-30 év múlva megjelenik? Na mindegy.) Álmodni sem mertem, hogy egyszer majd lesz olyan motorcsónak, amivel szinte ingyen lehet hajózni. Pedig lett, és vezethettem is. Íme:

Még több elektromos motorcsónak az E-Hajócenter oldalán.

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemRackhost.hu, Gabler hűtőkamrák, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely, Hangszerdiszkont.hu, Faluvégi Balázs Péter, Mikola Krisztian, Fehér Péter, Rapcsok Patrik, Csaba Sándor, Urbán Viktor, Kovács István

  • fects

    Ilyen kék a Balcsi, vagy kapott egy kis utómunkát a nyersanyag?

    • Lacquo

      Pont erre gondoltam én is.

  • Valentin

    Gyönyörű, nagyon profi munka lett ez a videó, és az életérzés is nagyon átjött!
    Talán én nem csúsztattam volna el ennyire a Balaton színét a kékbe, mert akárhogy is, ez nem tenger, de nagyon szép így is, csak más, mint az eredeti Balcsi!
    Múlt hétvégén voltam, és ilyen (persze a Balaton változtatja a színét külünfélékre, de tengerkékre nem, ahogy a videón látható, az biztos):

  • Charles Borroneo

    Amint elterjednek az elektromos motorcsónakok a Balatonon betiltják azokat is, szvsz nagyon helyesen. Pont az hiányzik, hogy gazdag aranyifjak százai ellepjék a tavat és száguldozzanak össze-vissza.

    • stradacostiera

      Így van, ha bedarál egy hajócsavar, mindegy, mi hajtja. Eredetileg sem környezetvédelmi okokból tiltották be, hanem mert valamikor a 60-as években két halálos motorcsónak-baleset is történt egy héten belül.
      Sajnos már most is rengeteg tahó van, aki motorral, levont vitorlákkal “vitorlázik”, meg bemegy jaszkarizni a strandok területére, holott ez szigorúan tilos.
      Tartok tőle, hogy egy újabb tilalomhoz megint kelleni fog egy-két, nagyobb felzúdulást kiváltó baleset.

    • Lacquo

      Lehet a Dunán, Tiszán, Velencei-tavon és az Adrián is motorcsónakozni. Nem csak Balaton van.

      • Ó! A Balcsit behúzni épp olyan státuszszimbólum, mint maga a csónak!

  • gusson

    BB? Ne már, cukros víz az, nem pezsgő! Ez azon a hajón
    kb. olyan, mint marokra fogott alumínium kanállal enni a beluga kaviárt.

    • Vitya

      nekem is megnyult az arcom :D.

  • volt egy érdekes cikk a tengerjáró giga hajók kén kibocsájtásáról vs európa összes robbanómotoros autója 😀 hát az első nyert többszörösen…

    • W

      Ha megnezed jelentosen valtoztak is emiatt az IFO szabvanyok!
      Szivnak is az olajfinomitok, mivel baromi nehez lett szabvanyos uzemanyagot kesziteni a tengerjaro hajoknak. Nem sajnalom oket egy percig sem, csak ez azert erinteni fogja a konteneres szallitasok arait, igy pedig kozvetetten az egesz vilag extra felarat fizet majd ezert. Azt pedig tudni kell, atommeghajtassal nem tudnak menni (nem is orulnek neki), es sima gazolajjal sem mennek (olommentessel es 0.01 kentartalommal)… ez viszont problema meg technikailag nincs nagyon ra megoldas.

      • pedig milyen “mokas” volna a vilagvegi legenyseg ahogy uzemeltetne a mini reaktorokat =D foleg amikor nem fizetik ki oket es vesztegelnenek a semmi kozepen vagy jol otthagynak az egeszet.

  • Gyöngyi Szvitek

    Remélem ez is be lesz tiltva itt a Balatonon.

  • A dunáról sikeresen kiszorítanak az újgazdag fucsúrok mindenkit, akik nem ők, de óva intenék minden hasonszőrűt, hogy ezügyben évtizedrkre tervezzen, főleg a Balatonon.
    Szóval csak óvatosan ezekkel a sokmilliós ékszerdobozokkal.

    • János Virág

      Tiltsák be,még ídőben!

  • Köles Ákos

    Üdv!

    Ezt láttad András? Igen sok percet beszélnek benne az elektromos autókról persze negatív felhanggal…

    https://www.youtube.com/watch?v=7tc0HPO0sR0&fbclid=IwAR25LyfxrXOpwwpgMBQCJdPJhIlMmyvYTP6rzC_S9G0Ptnpsq1sIuEkk_NM

    • Lattam. Tele van csusztatasokkal.

      • Köles Ákos

        Jó lenne erre is egy válasz videó!

        • Minek. Milliószor elmondtam: az elektromos autó 50-100k kilométernél visszahozza a gyártásból adódó különbséget, onnantól már csak zöldebb, míg a benzines csak egyre rosszabb ahogy öregszik. A videóban megint “véletlenül” kimaradt az üzmeanyag kitermelése, szállítása, finomítása, az olajcserék, a több alkatrész stb stb stb.

          • Köles Ákos

            Igen azt feltették kérdésként, de úgy el lett sunnyogva a válasz…

        • Batka

          Jó bizony!
          Egy olyan jólképzett szaktekintély, mint H. A., jól megmondhatná már egy olyan senkiházinak, mint ez a tanulatlan Gajdán!
          Isten bizony megnézném, még ha oda kelkene is láncoltatnom magam a monitor elé…

    • Köles Ákos

      Ezt mondta a szakértő: “Az elektromos autózás több széndioxiddal jár, mint a hagyományos!”

    • fects

      Nem csak negatív dolgokat mond. Pl elhangzik, hogy a városokba a legjobb az elektromos autó. Illetve beszél arról is, hogy az erőművekkel kell zöldülni, és akkor még inkább jó lesz az elektromos autózás is. Stb.

  • sipi

    hello András! a Narke, elektromos jetski-ről nem hallottál ami teljesen magyar fejlesztés? esetleg tesztelhetnéd azt is 🙂
    írj ha érdekelne 😉