Bepillanthattam a Forma 1 titkaiba

Három dolog van a Forma 1 rajongók bakancslistáján. 1. Élőben megnézni egy futamot. 2. Bejutni a motorhome-ba és a garázsba. 3. Vezetni egy F1-es autót. Nekem az első pont már megvolt, a harmadik elég esélytelen, viszont kipipálhattam a második pontot is, bejutottam a kulisszák mögé a motorhome-ba és a garázsba is, megfogdoshattam mindenféle méregdrága alkatrészt és mérnököktől illetve a Forma 1-es pilótáktól kérdezgethettem hülyeségeket.

Nem fogjátok kitalálni szerintem, hogy miért pont egy olyan bloggert hívtak meg a Hungaroringre, aki főként zöld autókról készít videókat mostanában. Nos a Force India fő szponzora a BWT, vagyis a Best Water Technology, ez a cég pedig a vízzel foglalkozik. (És nézik a videóimat:) ) A cég környezetbarát és gazdaságos vízkezelési megoldásokat és szolgáltatásokat fejleszt, otthonra és ipari felhasználásra is. Innentől meg is volt a kapcsolat, víz – környezetvédelem – zöldautó – Handras. A BWT nem kért mást cserébe, csak egy instasztorit, meg egy blogposztot a napomról, tekintve, hogy videót nem lehet készíteni csak a TV társaságoknak. Jöjjön hát most videó helyett egy blogposzt.

Kicsit vicces persze, hogy pont a versenyenként 80-90 litert elégető Forma 1 maga a reklámfelület, de a Forma 1 is már hibrid rendszereket használ és nagy hangsúlyt fektetnek a gazdaságosabb motorokra, ezek a fejlesztések pedig előbb utóbb leszivárognak az utcai autókba is. Kérdeztem, hogy hány lóerőt produkál az elektromos hajtás az autókban, a mérnök pedig azt válaszolta, hogy senki nem tudja a pontos számot, de nagyjából 100 lóerőt ad hozzá a V6-os teljesítményéhez. (Persze nem tudják, nyilván nem kötik az orromra. 🙂 ) Mindez egy borzasztó könnyű versenyautóban, a pilóta ülése alatt elhelyezett kis aksicsomaggal. Képzeld el ezt a saját autódban. Előbb utóbb ez a technológia benne lesz az utcai verdákban. De nagyon előreszaladtam.

Reggel 10 fele érkeztünk ki a Hungaroringre, megkaptuk a VIP nyakba akasztókat, amikért sokan ölnének is szerintem, majd egyből az Arden Team Forma 2-es csapatánál kezdtünk. Egy mérnök válaszolgatott a kérdéseinkre, épp egy vadi új motort indítottak be az egyik autóban. A mérnök épp azt mesélte, hogy ezeket a motorokat minden verseny után elviszik, szétszedik ellenőrzik majd összerakják, fékpadra teszik és visszaküldik a versenyre, hogy tuti minden tökéletes legyen. Ennél a pontnál szólalt meg az egyik szerelő: It’s sounds like shit, vagyis szarul szól. De hát ilyen a versenyzés, ezért is kezdik már csütörtökön a munkát.

Csomó apróságot megtudtunk az autóról. Kb ugyanaz, mint az F1 csak nincs hibrid rendszer, és minden egy kicsit egyszerűbb. Az autók egyformák, leginkább a futóművet állíthatják csak a csapatok, ennek megfelelően sokkal inkább a pilótákon múlik minden, hiszen az autók majdnem egyformák. A kormány is sokkal egyszerűbb, mint az F1-ben, bár a kis lapokkal vezérelhető kuplung mókás lehet.

Ha tönkremegy egy alkatrész, vagy törik egy első szárny, semmi gond, van Forma 2 Non Stop alkatrész ABC a pálya mellett. Komolyan. Mivel az autók egyformák, bárki vehet például egy első szárnyat, potom 8 millió forintért. Ha azt hinnénk, hogy ez drága, akkor mondom a Forma 1-es első szárny árát: 50 millió forint. Egy szárny. Tehát amikor látod, hogy mondjuk Ocon és Perez lezúzzák egymás első szárnyát, akkor tudod, hogy két Tesla Model S ára forgácsolódott szét apró karbon darabkákra. Mondjuk ebből valamennyi visszajön, mert ezeket a darabokat 10×10 centis akril tömbökbe öntve eladják a rajongóknak darabját 50-100 000 forintos áron, na de akkor is. Ha az első szárny fejlesztését is számoljuk a több millió euróról beszélhetünk a Forma 1 esetében.

Aki követ Instán az láthatott első szárnyat tartva pózolni. Egyrészt meglepő volt, hogy majdnem akkor, mint én magam, másrészt kicsit nehezebb volt, mint amire számítottam, harmadrészt csak arra tudtam gondolni, hogy ha megbotlok, akkor egy 26000 eurós alkatrészt zúzok össze, úgyhogy gyorsan le is tettem az állványra a szárnyat.

Hagytuk békén készülni az F1 előszobájának is keresztelt csapatot és felmentünk a motorhome-ba. Kettes számú bakancslista pipa, végre beléphetek ezekbe a szentélyekbe. Már csak azért is jól jönnek ezek, mert délben már 32 fok volt a pályán brutál páratartalom mellett, jó volt bemenni a légkondicionált épületbe vagy nem is tudom minek hívjam ezeket. Motorhome.

A Force Indiának 11 kamion viszi a cuccokat. Hétfőn indultak Németországból, szerda reggelre már össze is rakták a több szintes motorhome-okat. Van olyan csapat akiknek 36 kamion szállítja a cumókat.

Ez a része a pályának egyébként sokkal nyugisabb, mint gondoltam. A motorhome-ok közti “utcán” leginkább fotósok és TV-sek sétálgatnak, mindenki ismer mindenkit, ide csak kihalásos alapon lehet bejutni. Még be sem léptem a Force India épületébe már összefutottam Szujó Zolival, akit még az XMS-ből ismerek, nálam vette az iMacjét vagy 10 évvel ezelőtt, és 17 éve közvetíti a Forma 1-et.

A környék csak akkor bolydul fel, amikor egy-egy top pilóta megjelenik. Például Hamilton egyszer csak feltűnt, amit onnan vettem észre, hogy kb 100 kamera tükre kezdett el egyszerre eszeveszett tempóban csattogni körülöttem. Mindenki megcsinálta ugyanazt a képet a 400-as telével. Én kemény vagyok és fel sem emeltem a kamerát. 🙂 Na jó Alonsót lefotóztam, de csak azért mert ott voltam tőle 1 méterre.

A Force India motorhome-ja is két emeletes, konyhával, pihenőszobákkal, tárgyalókkal és persze terasszal. Szemben a gumis garázs és még két épület, amiben a pilóták “laknak”. Mondanom sem kell, hogy az ebéd tökéletes volt, sajttal töltött csirkét ettünk kis brokkolival, meg kemencés burgonyával, isteni volt, ahogyan a KV is, és persze a szűrt víz is, amit a BWT biztosított. Tényleg, nem csak a reklám miatt írom, egyfolytában ittunk.

Innentől az volt a menet, hogy a klimás motorhome-ból portyáztunk. Fél óra mászkálás a tűző napon, majd vissza a motorhome-ba hűsölni. Az egyik portya a gumisokhoz vezetett. Minden csapatnak van egy nagy kerekekkel teli garázsa, ahova bármikor benéztem, emberek nyomást meg ki tudja mit méricskéltek. Nem tudom minek, hiszen szerdán nem is mennek a pályára.

Egy idősebb emberke épp kerékanyákkal varázsolt, titánból készült perselyeket próbálgatott, amik jobban bírják a kiképzést. Mutatott hibásan feltekerödő anyát, amikor kérdeztem, hogy mi szokott lenni a legnagyobb gond kerékcserénél. A menet eleje ferdén kap rá a tengelyen lévő menetre, ilyenkor jön a kapkodás, és veszítenek 5-10 másodpercet egy kerékcserénél. Van, hogy erőből rátekerik a sérült menet ellenére is, csak mehessen tovább mihamarabb az autó. Brutál méretűek egyébként ezek a felnik gumikkal, viszont jóval könnyebb volt, mint amire számítottam.

Emberünk szerint egyébként minden a gumikról szól. Ránézésre 20 éve csinálhatja ezt, mintha a gyerekéről beszélt volna úgy simogatta a Pirellit. Persze számít minden, a motorerő, a leszorítóerő, a pilóta, de nagyjából minden arra van, hogy a gumik valahogy végigbírják a versenyt, ne szakadjon ki a közepe, de közben a lehető legnagyobb sebességgel tudjon menni az autó.

Volt egy külön gumis műhely a motorhome végében, a csapatok ebbe a műhelybe – ami egy sátor –hordják a felniket és az Pirellis srácok rakják fel a gumikat. Épp esőgumikat teszteltek túlfújva, amikor arra jártunk, viccesen néztek ki a szinte kerekre fújt esőgumik.

Közben feltűnt Perez és Ocon is. A média feltette nekik a szokásos unalmas kérdéseket, ők meg elmondták a szokásos unalmas válaszokat. Igen, a csapat nagyon jó, fejlődünk, szeretjük egymást, világbéke. Igen, a Hungaroring és Budapest az egyik kedvenc pályánk… 🙂

Én csak egyet kérdeztem tőlük, hogy mit választanának, jobb motorhangot, vagy egy sokkal erősebb de hangtalan villanymotort. Perez csak annyit mondott, hogy V12, Ocon pedig nevetve csak annyit válaszolt, hogy természetesen a hang kéne, lóerőből már most is van 1000.

Nem is erőltettem a dolgot, semmi értelme nem lett volna megkérdezni, hogy mi a véleményük a Formula E-ről, láthatóan egy kínszenvedés a pilótáknak ez a rengeteg interjú, fotó, meg úgy általában az egész cirkusz.  Mint megtudtam, a naptárjuk 15 perces blokkokban egész napra be van táblázva. Én biztosan megölném magam, ha 15 perces bontásban teleraknák a napomat mindenféle hülyeséggel.

Napi szinten edzeniük kell, hogy bírják a versenyeket. Beszélhettünk az edzőjükkel, tőle kérdeztem mi változott, miért nem fáradtak verseny után a pilóták. 10 éve még volt hogy összeestek, de most már annyira fejlett az edzésterv, illetve a diéta, hogy simán bírják. Az is pontosan ki van számolva, hogy sima hétköznapokon mennyi vizet igyon. Versenyen egyébként 0,9 literrel gazdálkodhatnak. Kérdeztem, hogy van-e egy kis levegő ami a lábuknál beáramlik a pilótafülkébe. Nincs. A bukón van pici szellőzés és jónapot. Az összes hűtésük ami van a 60 fokos aszfalton, az az izzadtság, meg a spéci ruha, ami segít elvezetni a verejtéket és nagyjából ennyi, ami hűti a testüket. Akarsz még F1 pilóta lenni? Én nem igazán, nem mintha lehetnék.

Délután megérkeztek az autók, mi pedig kimehettünk a boxokba. Itt természetesen nem lehetett fotózni, csak elölről, pedig érdekes volt hátul a a monitorokkal teli szoba, ahol az autó minden rezdülését figyelik, és ha bármi gond van, szólhatnak a pilótának, hogy mit állítson.

Épp akkor gurították oda az autókat, de nagyjából 2 perc múlva már nem volt eleje, oldala a kocsiknak, úgy szétkapták őket, mint a Blöki a lábtörlőt.

Ami azonnal feltűnt, az a hihetetlen csapatmunka. Az egész box mintha táncolna. Apropó tánc, csapatták a 80-as évek slágereit, de közben úgy dolgoztak, mint a mérgezett egér. Éreztem, hogy talán még azt is begyakorolták, hogy az idegesítő fotósokat hogyan kerüljék ki úgy, hogy az ne lassítsa őket a munkában. Nehéz ezt leírni jól, tényleg egy megkoreografált tánchoz hasonlít az egész, ahogy a szerelők teszik a dolgukat.

A Forma 2-es autó sem volt rossz, de az F1 más liga. Sajnos nem lehetett fotókat csinálni, de a burkolatától megfosztott autón jól látszott, hogy itt bizony, minden 10-szer annyiba kerül, mint az F2-ben, és a végletekig tökéletesen ki van dolgozva az utolsó csavar is.

Kérdeztem mennyire volt gond a csapaton belül a rózsaszín festés. A nagyon kedves angol leányzó, aki egyébként 7 éve dolgozik a csapattal, mondta, hogy semmi gond nem volt. Dominik a vezetőnk meg csak kacsintott és mondta, hogy elmeséli mi volt, csak menjünk kicsit arrébb. Végül sosem tudtam meg, hogy fogadták a BWT színét a csapatnál, mert a háttérben a Ferrari elkezdett kerékcseréket gyakorolni, amitől nem hallottuk egymás szavát, plusz fél óra után felforrt már az agyvizünk is, ezért inkább búcsút vettünk a csapattól és elindultunk haza.

Mondanom sem kell, hogy hatalmas élvény volt testközelből látni hogyan dolgozik egy F1-es csapat. A pályán 70 ember végzi az összehangolt munkát, pályán kívül még 400 ember dolgozik azon, hogy találjanak még egy tizedmásodpercet. Bárkit megkérdeztem, hogy mióta dolgozik az F1-ben, sok év volt a válasz. 7-10-15 éve utazzák körbe a világot a száguldó cirkusszal, építik a motorhome-okat, izzadnak a napon, foglalkoznak a vendégekkel, fejlesztik az autókat, mérik a guminyomást, ragasztják a matricákat, gyakorolják a kerékcserét, figyelik az adatokat, ragasztják a karbont, stb, aztán együtt sírnak vagy ünnepelnek a futam után. Aztán összepakolnak, és egy másik országban kezdik elölről az egészet. Ez a Forma 1, és egy napra én is a részese lehettem.