Beledöglünk a dízelekbe és minden másba is

Annyiszor olvasom újra es újra ugyanazokat a tévhiteket, kötözködéseket, magyarázkodásokat, amik az elektromos autók kapcsán jönnek fel. Mintha a magunk ellenségei lennénk…

Az a jó az internetben, hogy bárki elmondhatja a véleményét. Hogy mi a rossz? Ugyanez. Bárki bekkomentelheti a legnagyobb sületlenséget is egy cikk vagy videó alá. Nálam már ritkábban fordul ez elő mostanában, de például egy Totalcar cikk alatt sorra lehet olvasni, hogy az elektromos autó átverés és csak a dízel, meg csak a vényóc.

Ezért most újra elővettem a szennyezéssel kapcsolatos témát, de egy kicsit más szemszögből megvilágítva. Hátha így azok is elgondolkoznak, akik félinfók alapján osztják az észt. Íme:

Ezek a videók, a Patreon támogatóim nélkül nem jöhetnének létre:

Kapu.hu, Tiszta energiák, SmartnapelemEbikeshop.huRackhost.hu, Holló Gábor, Andrássy Miklós, Plavecz Péter, Ambrus Dani, Kasler Attila, Dobi Csaba, Lepsényi Gábor, Kabay Dávid, Meetupvideo, Attila, Ráth István, Kele Gábor, NEXTFOTO Studió, Rácz Gábor, Vajda Márk, Nagy Balázs, Kisvarga Richárd, Láda-Hartyányi András, Polgár Andor, Meskó Bálint, Alfa Amore, Bak László, Franko Viktor, TöltőPont.eu, Nagy Roland, Faragó Attila, Stefan Hornak, Szép Gábor, Kovács Patrik, Tóth AndrásStreamTrek, Kolbert István, Hadi László, Vitatom.hu, Bencze István, Kele Máté, Kósa János, Veres Lajos, Kanczler Csaba, SomazedMarkert László,  Polonkai Norbert, Misota Richárd, Péter Tamás, Hafra Dániel, Lagolit, Ady Krisztián, Springer Botond mesterfodrász, Szirbik Albert, dr. Koscsó Krisztián, Fehérvári Attila, Sándor Bence, Kránitz Lajos András, Dobi Csaba, István Fidric, Hájas Tamás, Légrádi Zoltán, Orosz Bálint, Csík Nándor, Balázs Géza, Zsolt Kocsmarszky, Péter Örkényi, Attila Mészáros, Kiss Tibor, webeditor.huKreatura Média, Kövér István, Szakonyi Gábor, Tóth Gergő, Gergő Imreh Baksai, Tőzsér Martin, Kőhalmi Péter, Bencze István, Kövér István, Makó Krisztián, Kenesei Tamás, Glacz Bernát, Csobádi Béla, Pergel Dániel, Valuch Máté, Horváth Géza, Németh Roland, Robotka Attila, BurzaChrissHun, Kancsal Tamás, Nagy Norbert, Peter Botyanszki, Zoltán Vörös, Tamás Miklós, Vajda Márk, Miszlik Ádám, Vágujhelyi Gergely

  • Köles Ákos

    Üdv!
    Átestem a tűzkeresztségen! Voltam Hyundai Kona Elektric tesztvezetésen. 🙂
    Szerintem a Vénusz visítva röhög azokon, akik azt állítják, hogy nincs globális felmelegedés…
    Amennyiben, nem válltoztat az emberiség, itt hamarosan nagyon nagy baj lesz!!!
    https://uploads.disquscdn.com/images/2621d2c47b5383094b79ee271b8af8e8ab55806f20010ae3634e867f1c0d5ca8.jpg

  • qubit

    Amúgy az autók légszennyezése az smafu a teherhajók légszennyezéséhez képest. 1 teherhajó akár 1-50 millió autó légszennyezésével ér fel. Annyi a mázli, hogy nem a körúton mennek, hanem az oceánokon.
    Persze az autó az amit én mint magánember le tudok cserélni és tenni tudok valamit a jó levegőért, de itt a cégeknek kellene lépnie. Én nem tudok lecserélni egy tankert elekromosra…

    • Miklos Kiszely

      Hurrá, itt az igazság! Ha a szomszéd szemetel, szemeteljünk mi is!
      Szerintem meg azt kell néznie mindenkinek, hogy saját maga – személyesen (!) – mit tehet, még ha kényelmetlenebb is, még ha nagyobb áldozattal is jár (akár anyagilag is).
      A baj ott van ezekkel a számításokkal, hogy egy autót a labor eredményeivel szoroznak. (25 C-n mérve)
      Valójában pl. Mo. éves átlaghömérséklete 10-11 C körül van (Németországé 8, stb), és egy BEM a “motor védelem” címszó alatt 11 fok alatt, ill. 27 felett szinte minden kipufógáz tisztítást / kezelést software-sen lekapcsol.
      Mindemellett a napi ingázás miatt (oda + vissza) min. 2x hideg motorral járunk, ahol megint csak nem müködik semmi. De számolni az optimális laboreredményekkel illik és persze csak azzal, ami a kipufogón kijön. Nem beszélve arról, hogy a legkedveltebb sufni-tuningnak az “EGR vagy az AGR szelep kiiktatása” a neve! Csak nézd meg hány találatot dob ki erre a google! Hogy hogy lett elöállítva az üzemanyag, az nem érdekel senkit. (kivéve, ha E-mobilitásról van szó)
      Egy szénerömü viszont folyamatosan üzemel, folyamatos ellenörzés alatt (v.ö. a magyar müszaki vizsgával 2-4 évente) folyamatosan az optimális üzemi hömérsékleten, folyamatosan a lehetö legnagyobb hatásfokkal + nem a belvárosok kellös közepén, pl. a nem a Parlament árnyékában vagy a Vörösmarty Téren a Gerbeaud elött, stb…
      Ne dugjátok már a fejeteket a homokba.
      Amúgy annyiban nem értek egyet Andrással, hogy nem lesz olcsóbb autó. (ne is legyen) Át kell állnunk arról, hogy mindenkinek autó kell. Nem. Nem is lesz. Nincs szükség arra, hogy autóval menjünk a fitness klubba, vagy hogy leugorjunk a pékhez. (szerintem)…

      • Köles Ákos

        Én is lecserélem az autómat elektromosra, ahogy kijön a metek. Nyilván nem fogok elszállni magamtól, hogy hú de nagy környezetvédő lettem és…
        Erről nem beszél senki, pedig ez a legnagyobb GÁZ:
        https://www.flightradar24.com/13.5,-20/3
        Le hehet cserélni az összes autót elektromosra, de az igazság az, hogy kb. semmit nem érünk vele, addig amíg napi szinten ezrével repkednek a fejünk fölött a repülőgépek!!

  • Pia tike
  • András Deák

    én 1 hónapja szereztem egy jóféle leaf-et. Igazából mentem 2 kört greengo-val a kis kulcstartó e-UP-al és utána nem volt kérdés. Befizettem a greengora de hamar abba abbamaradt mert vettem rá 3 hónapra egy Leaf-et 😀 Imádom! Természetesen meghagytam mellette a nagy tank dízelt is mert hát pakolós a szakmám, viszont BP-en a mindennapokat az elektromossal intézem. Legjobb !

  • Ferenc Tollner

    Mindig csak a személyautók. Senki nem akarja megemlíteni, hogy az autók a repülőgépek, hajók, tehergépjárművek, traktorok, munkagépek, stb fogyasztásának és szennyezésének csak az elenyésző, talán nem is számszerűsíthető hányadát adják ki. Az autókkal az a baj hogy túl kevés az autókhoz az út, de hát nem állhat útból a föld szárazulatának egésze. Talán a katonai repülők és benzin, gázolajfaló gépek végleges leállításával kellene kezdeni, mert azokra végképp semmi szükség. Azután jöhet a többi felsorolt nagy fogyasztó eszközökkel valaminek a kezdése. Az autókra nem a szennyezésük miatt kell tekinteni, hanem a sűrűségük miatt. Valamilyen megoldást biztosan lehet találni, ami nem kényelmetlenebb a mostaninál, de elkerüli, hogy a mellékre is azzal járjanak egyesek.

    • fects

      Mindenhol tenni kell majd. Akkora szennyezéssel élünk, hogy nem elég a legnagyobb szennyezőket lecserélni zöldre, hogy megoldjuk a problémát.

    • Madoff

      elektromos kamionrol hallottal?

      • Ferenc Tollner

        Mindenki leragad a földön közlekedő járműveknél, és nem beszél a többiről. A szennyező üzemeket még én is kifelejtettem. Egy másik hozzászóláshoz annyit, hogy a repülőgépek nem ezrével, hanem több tíz vagy százezrével repülnek akár egyidejűleg , akár naponként. Változatlanul az a véleményem, hogy a nem megfelelő minőségű országúti gépjárművet ki kell tiltani a forgalomból/ elvárhatatlan feltételeket ellenben nem szabad velük szemben támasztani/, de a szennyezés 99,8 /-át kell elsősorban górcső alá venni, elsősorban az abszolút haszontalan katonai szennyezőket.

  • Fluffington

    Dicseretes ez az elhivatottsag kisebb szepseghiba hogy csak azota van ez miota eleg nagy uzleti potencial van benne.

    • realitivitásgyakorlat

      Ne légy igazságtalan, szerintem őszintén csinálja. Ha meg még keres (vagy keresni is fog rajta) akkor bőven megérdemli amennyit belefektetett.

      Ettől függetlenül szerintem picit sok az indulat néha. Lehet jót akarni, de a fontolva haladás, finom meggyőzés biztos, hogy több hívet szerez, mind ez a “normálisak vagytok ti, dízelesek?” mentalitás.

      • Fluffington

        Nem akarok igazsagtalan lenni de maximum 50% oszinteseget tudok ebben latni. Aki ennyire kornyezettudatos arra nem egyik naprol a masikra jön ra erre a 3.0i BMW-ben hogy basszusmegdoglunk hanem már eleve a priuszban ulve gondolkodott volna rajta hogy van ebben meg több full elektromos leszek..Persze mindenki belathatja idovel hogy esetleg rossz amit csinal(t) es ennek adom azt az 50%ot. A masik 50 az kokemenyen biznisz es hogy volt a kezdetben is eleg ismeretsege ahhoz hogy elkezdje. Amit persze megerdemel szo sincs rola mert ha szar lenne nem nezne senki, de alszentek se legyunk szerintem.

        Abban teljesen egyetertunk hogy tul agressziv a tamadas a dizel/benzinesekre es ez bizony sok embernel forditva sul el.

    • fects

      Voltak korábban is próbálkozások az elektromos közlekedéssel, de azt megfojtotta az olaj lobbi. Amíg nincs társadalmi /politikai / gazdasági nyomás, addig hiába próbálsz kis emberként szélmalom harcot vívni, jó eséllyel el fogsz bukni.
      Szóval a zöld energia legyen üzlet a cégeknek is, hogy csinálják, az influncereknek is, hogy terjesszék, és idővel legyen elérhető az átlag embereknek is, hogy el tudjon terjedni, és ne csak az early adopterek játszótere maradjon.

  • Poczkodi Lajos

    A legnagyobb legszennyezes telen van, akkor amikor megy a futes, amit sokan szemetegetessel ernek el.

  • gusson

    Handras, jól bedobtad a követ a tóba. 🙂
    Még alig van komment, de már megy az “Igen, de…” lózung.

  • Valentin

    De a BMW se teszi oda magát!
    Most olvasom, hogy ide jön a hozzá köthető új autó megosztó szolgáltatásával 3.-ként a Bp-i piacon, és hogy vezeti be ezt a szolgáltatást?

    – 240-ből mindössze 40 lesz elektromos!

    Meglehetősen undorítónak tartom, hogy idejön egy magát fejlett cégként aposztrófáló vállalat Mo-ra, és szennyező autókkal vezeti be a szolgáltatásának 5/6-át!!!
    Most se kerestem rossz hírt, egyszerűen csak ilyen undorító cég a BMW!
    Egyáltalán nem tesz sokat a klíma- és környezetvédelemért, valamint az egészségünkért, éppen hogy csak maszatol valamit, hogy legyen mit kirakni a kirakatba, ugyanakkor hobbiterepjárokat vezet be ezen szolgáltazásba Bp. már amúgy is nagyon szennyezett utcáira, amik jóval többet fogyasztanak, és a zajszennyezésük is jóval magasabb.
    Ki tud egy ilyen céget szeretni?

    Abból is látszik, hogy milyen elmaradott országban élünk, hogy nem kötelezi törvény a cégeket, hogy a közösségi autómegosztást Bp. levegőjének védelme érdekében csak teljesen elektromos járművekkel lehet bevezetni és üzemeltetni.

    A Greengo sem egy angyal cég (ti. nem épített még ki saját töltőket, ezért foglalja a nép töltőit az utcákon), de ők legalább csak elektromos autót vezettek be a flottájukba, amiből már 400 szaladgál Bp. útjain, és öröm őket látni és nem hallani a közlekedésben!

    https://index.hu/gazdasag/2019/04/11/kozauto_sharing_economy_drivenow_bmw_wallis_automegoszto_greengo_mol_limo/

  • Valentin

    András, telitalálat ez a videód!
    Köszönöm minden élő szervezet nevében.

  • _r_

    Szerintem az elektromos autó csak olyasmi mint gyógyszerben a fájdalomcsillapító. A tünetet kezeli, nem pedig a betegséget. Persze jobb lesz tőle de nem oldódik meg a probléma…
    Nézd meg az autókat a dugóban. Hány olyant látsz amiben legalább ketten ülnek?
    Mennyi sok erőforrast pazarlunk el arra, hogy egy 80kilós élőlényt mozgassunk Aból Bbe… Már eleve legyártani azt a másfél tonnás gépezetet mennyi erőforrásba került. Nyersanyag, energia, munka.. De milyen sok megmozgatni, működőképes állapotban tartani, tárolni, majd végül megsemmisíteni…
    Mindenkinek van indoka miért kocsival jár. Sok elég jól is hangzik, de kéz a szíven: a legtöbb igazából csak kifogás.
    Nem tudom mi lenne a megoldás, mert a szabadságjogok közé az is beletartozik hogy jogomban áll hülyének lenni, de talan itt úgy mint a dohányzásnál, a többieknek meg joga van életben maradni. Lehet h az autózást is úgy kellene/ lehetne visszaszorítani mint a dohányzást. Kijelölt helyekkel, igazán magas adóval. (Pl Hányan autóznának vajon 3000ftos benzinnel?)

    • vf2

      Erre nagyon szemléletes példák az alábbi képek, rengeteg tanulmány van erről, páran már csináltak ilyet, de nem véletlen:

      https://uploads.disquscdn.com/images/2a4ed0a715c0d87b3eaf182deaf725021e2550eff6a2f2135c259f2f1eda0e85.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/18c1b56aefa8868877d5a9483d59a394a6288d1d2adf4ba76c636f1ab27aab92.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/dbe71e668e6fcc683f332ad580bcdc5aac3ff4a4518a5810f052dcfcd7d7b3eb.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/215a0fe7fa856dca8f1a98e8b4c629d878337eaaf94845a4b25474bea5f93e3f.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/3e31120a0c9dde6ba5402bad6e640277cd543d4be8f69c469f75a636a5b84b9a.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/4bdd10cd687c9e6b7caf2036288cd09d99f4dc339cde47cf45c7630c6d964c3b.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/8a2673d7dcc308d83649becf7ca2f2ba0ce1aea482dbe300b30b46b53265c7e7.gif https://uploads.disquscdn.com/images/50ca7de01fa2ae46703c8f392d0b065da7a690579f4f9a7f90fcc311c8c8bded.gif

      Szóval igencsak szemlélet kérdése a dolog. Ahhoz, hogy igazán élhető nagyvárosaink legyenek, ahhoz elsősorban ez kell. Tök jó dolog az elektromos autó, egyáltalán nem vitatom el az érdemeit, de de ha csak odáig tudjuk elképzelni a dolgot az baj. Ehhez persze nagyon sok minden kell:
      -jobbnál jobb, okosabbnál okosabb tömegközlekedési és kerékpáros infrastruktúra
      -masszív kampány, szemléletváltás, elültetni a fejekben a dolgot, hogy évek alatt valami kicsírázhasson
      -Hiteles kommunikáció, kerékpáros, BKV-s honatyák, fejesek, akik igazi példát mutatnak.
      -Korrekt szabályozás, hogy azoknak, akiknek valamilyen speciális oknál fogva autózni kell a városban, azok megtehessék.
      -Az ingázók radikális lekapcsolása a város szélén, és átültetni őket akármire.

      Tudom, lehetetlen, de ha csak a 10%-ot sikerül elérni bármelyikből, azt már érezné a város.

      —-
      Első hsz itt, de nagyon régóta követem a blogot, a váltás óta aktívabban. Kicsit távol áll a személyiséged tőlem, de nagyra becsülöm az akarást, látom a személyiségfejlődést, hogy kütyükből egy kicsit tágabb lett a világlátás, jók a tartalmak, szóval köszönjük!

      Nekem hiányzik, hogy ez egy kicsit még őszintébb legyen, néha a villanyautós érvek is kicsit elnagyoltak. Pont az olyan hiányzik, mint a fenti példák. Mert nagyon menő a villanyautó, ez a jövő, én is nagyon szeretnék idővel, de nem váltja meg a világot. Számtalan problémára nem ad megoldást, pedig mennyire szeretjük mindig hangoztatni: “Majd a villanyautók!” Más valaki említette a teherszállítást, repülést, mezőgazdaságot, és akkor ott az ipar, stb. Tudom, ez egy villanyautós blog, de úgy beszélsz a villanyautókról, mint a mindent kiváltó megoldásról, pedig ez egyelőre egy kirakat dolog. A villanyautó nem utópia, az a jelen, de a problémamegoldás az. (már ami a globális felmelegedést illeti) Nagyon szívesen olvasnék/néznék olyan tartalmakat, amik az össz CO2 kibocsátás és a közlekedés arányáról szólnak. Vagy az akkumulátorgyártással felbukkanó kobalt probléma, és a gyártók törekvései ezzel szemben. (ti.: 3. világbeli rabszolgamunka, élőhelyek tönkretétele, kínaiak afrikai térnyerése, stb.) Az külön érdekes volt, amit az üzemanyag kitermelés és az elégetése közti energiafelhasználásról mondtál, de ez az egész megérne egy egész epizódot. Azért is tartom fontosnak, hogy ezekről a problémákról részletesen és őszintén beszéljünk, mert ha mindent összevetünk, nagyon valószínű, hogy a végén még mindig az elektromos autózás győzne, de így sokkal több valódi érv lenne mellette.

      • kaucsuk

        szerintem meg epp az jo az elektromos autoban, hogy meghagyja a szabadsagot az embereknel, nem kenyszeriti oket egy sor dologra amit irtal, es nincs karos kovetkezmenye ha nagyon akarjuk hosszu tavon:
        full megujulo energia, full zold autogyarak, teljes ujrahasznositas.

        • vf2

          Részben egyetértek, és fontos dolog a szabadság. Azt is remélem, hogy tényleg ott tart majd a technológia, hogy teljesen megújuló energiából élünk. Bár megjegyzem, hogy ha tényleg csökkenteni akarjuk a CO2 kibocsátást, akkor ehhez most úgy 50 évig legalább az autós társadalom felének valami másba kellene ülnie, a másik fele mondjuk villanyautózhat. Nem beszélve a többi ágazatról, aminél jelenleg széttárjuk a kezünket. Pl. el is érkeztünk a “full zöld autógyárakhoz”, amik nem tudom hogy lesznek full zöldek, mikor az acélipar is jelentős CO2 kibocsátással bír (bár ha igaz, akkor csökken), a többi elemről nem is beszélve.

          Nem akarok szélsőségekbe kapaszkodni, de fontosnak tartom, hogy vegyük figyelembe az arányokat. Nem hiszek abban, hogy ha van pénzem, van technológia, akkor az megold mindent, és a szabadságom mindenek felett. De a másik véglet is egészségtelen, hogy a közösségi érdek a személyes életem elé van téve, minden ennek van alárendelve. Ez Kínában, meg hasonló helyeken egy darabig mehet, de nem tartom jónak. Ha viszont nem teszek semmit, épp csak azt, ami belefér a kényelmembe, a komfortzónámba, akkor azzal csak megvettem a kóla lájtot, és kipipáltam az egészséges életmódot. Akkor a villanyautómmal ugyanúgy tolhatok évi 40e km-t(csak mert free, meg zöld), akkor ugyanúgy csinálhatok dugót a városban egyedül ülve, akkor ugyanúgy nem mozogtam néha egy kicsit, akkor igazából még több ember is autózhatna, sőt ebből is tartsunk kettőt, mert annyira zöld (tudom, anélkül is), mindegy, ezek kicsit sarkított példák, de mégis, önálló szabad emberek vagyunk, de egy társadalomban élünk. Ha jót akarunk magunknak, akkor mindenki szabad önálló akaratából lemond egy kicsit, és mindenkinek nagyon jót tesz vele. Enélkül nem lesz jövő, akármilyen fejlettek is legyünk technológiailag.

          • kaucsuk

            Ja es ertem amit mondasz ne erts felre. Nyilvan egyet is ertek reszben. Az ideiglenes kenyelmetlensegek (kozosseg szamara lemondas) legalabb arra is jok hogy inspiraljanak minket megoldasokra.

    • fects

      Az ember már csak olyan, hogy a vágyaiból / kényelméből nem szívesen enged. A dohányzás viszonylag egyszerű sztori a közlekedéshez képest, és ott indokoltnak is tartja a társadalom a szigorítást, de az internetadós tüntetés fényében szerinted mit szólna a nép egy közlekedési adóhoz? 🙂 (No nem mintha ne lenne már óriási adó most is a közlekedésen.) Illetve egy 3000 Ft-os benzin magával hozná azt is, hogy egy liter tej nem 150-200 Ft lenne, hanem kétszer ennyi.

      Szóval a kis lépések itt szerintem tovább visznek, mint helyette megpróbálni egy nagyot lépni. Jöjjenek az elektromos autók, az autómegosztók, a belvárosok kipufogó mentessé tétele (amennyire lehet), stb. És persze tolni kell a közlekedésen kívüli zöldítést is: napelemek a családi házakra, megújuló energiára épülő erőművek, csomagolóanyagok visszaszorítása, szelektív szemétgyűjtés kiterjesztése, stb.

  • vf2

    🙂 Azt majd én is megnézem.

    Értem amit írsz, de ezek elég lassú dolgok, és addig nekem személyesen meg kell tennem a tőlem telhetőt. Nem várhatok karba tett kézzel, hogy ezek megoldódjanak. Ami a kollektív szabályzást illeti, az kb. a kínai modell, amit nagyon nem szeretnék. Mennyivel jobb értelmesen, szabadon kialakítani egy élhetőbb társadalmat (a szabályozással inkább csak ösztönözve), mint szükséghelyzetben behúzni a féket, és sokak számára fájdalmas(de szükséges) lépéseket hozni. Persze gondolom nem ilyen szélsőségekre gondolsz, de minél jobb értékrend van az emberekben, annál kevesebbet kell belenyúlni, és annál kevésbé fáj. Ha szarunk mindenre, akkor majd jön az állambácsi, aztán rendet tesz. Pedig felnőttek vagyunk. (jajj… asszem itt elvesztettem a dolgot, persze a valóság köszönő viszonyban sincs ezzel az elmélettel, de az igaz, hogy egy társadalom erkölcsi szintje az mehet felfelé, és lefelé is) De akárhogy nézem, a gazdasági növekedést, a technológiai fejlődést, és a CO2 kibocsátás mértékét tekintve ez valahol fájni fog. A kérdés, hogy mennyire. Mennyire fogja a technológia kiküszöbölni a kérdést, mennyire fogja leküzdeni a gazdasági növekedést (Kínában és a harmadik világban százmilliók ülnek autóba, akik eddig nem!), mennyire leszünk képesek lemondani néhány kényelmes de pazarló megoldásról, mennyire tud majd az állam korlátozni, mennyire tudjuk majd jól szervezni a közösséget? Ha nem akarunk veszteni, akkor mindegyikre szükség lesz sajnos.

    Ami a konkrét felvetéseket illeti, egy kicsit belekötnék, de nem azért, mert ezeknek a fejlesztéseknek ne lenne értelme, csak szerintem (egyelőre) ne várjuk tőlük a csodát.

    Ott van pl. az Elon Musk féle alagút. Hány autót tud kivonni a forgalomból? Kiveszi érdemben egyáltalán? Kinek jó? Mondjuk aki átszelné a város két szélső pontját. Mennyire lenne gyors? Hogyan csatlakozna vissza a felszíni forgalomba? Mindegyik megoldható, de rengeteg pénzért többet hozna-e, mint egy elkerülő út, vagy egy függesztett autópálya a város felett?
    Mindemellett egy adat: A 3-as metró legnagyobb szállítási kapacitása 28.200 utas/óra/irány. Ami nagyon nem egy hightech cucc, de mégis durva. Az naponta majdnem félmillió ember. Mi lenne, ha fejlesztenék, modern lenne, hightech, kényelmes, halk, 1.5x akkora kapacitással, hogy ne legyen kimaxolva annyira, és az emberek szívesen használnák. Az ingázók meg letennék a villanyautót a város szélén.

    Az önvezetésben tényleg lenne nagy potenciál, különösen a városban, mint önvezető taxi, parkoló nélküli üzem, de sajnos a jelenlegi technológia mellett amíg ember van a rendszerben, addig ez nem fog menni. Nem tudom lesz-e áttörés, vagy az egésznek valami új megközelítése, de az amit ma csiszolnak, azzal ha egy stabil autópálya üzemet el tudnak érni, akkor az nagyon nagy siker. És akkor még lehet, hogy ahhoz is ki kell rakni az autonóm embert a pályáról. Ez kicsit pesszimista, de nem magamtól szedtem, olyan mondta, akinek van némi rálátása a dologra. A mostani metódusra épülő AI rendszerek is korlátozottak és végesek. Ettől még nagyon sokat fog okosodni a rendszer, elég menő dolgok lesznek, de városi vezető nélküli járművek nem tudom lesznek-e az életemben, vagy ha igen, akkor ott az embert ki fogják gyomlálni a közlekedésből. (végül is a vasúton meg a metróalagútban sem jár senki, mit is keresne ott…)

    Ami az áram előállítását illeti, asszem itt van a legnagyobb baj. Amekkora a növekedés a világon, nincs az a megújuló, amivel ezt bírni lehetne. Ha nagyon zöldek akarunk lenni, akkor lehet sorra építeni az atomerőműveket. (tudom, ez sokaknak nem zöld, de nincs más opció) Aztán majd a maradék 20-30%-ot, de lehet, hogy nagyon túlbecsültem, azt lehet majd megújulóból. Amúgy egy mai, új generációs atomerőmű hihetetlen léptékkel biztonságosabb, mint egy 40 éves konstrukció. Neten elérhetőek műszaki összefoglalók a mai biztonsági rendszerekről, engem meggyőztek.

    Na abbahagyom, csak kieresztettem magamból a nagy világváltást, ahhoz értek. XD

    ui.: az első hsz-em sajnos spam lett, nyilván sok a (hasonló) kép benne, ki akartam szedni belőle, de így nem engedi szerkeszteni…

  • apapp

    Nem tudom masok hogy vannak vele, de engem inkabb bosszantott ez a video, kb mintha azon menne a vita, hogy cukros vagy light kolat igyak, melyik az egeszsegesebb, melyik szennyez kevesbe.
    Itt Becsben mar pl arrol cikkeznek, hogy mennyivel csokkent a keruletekben az autot birtoklok szama, mert egyre tobben kapnak eszbe es inkabb hasznaljak a tomegkozlekedest, biciklit, rollert vagy mast ami minimalisan/egyaltalan nem szennyez.
    En pl remekul elvagyok kocsi nelkul, nem csipem a tomegkozledest mert kenyelmetlen/sokan vannak de megis jo erzessel tolt el, hogy nem kocsival jarok es nem szennyezem annyira kornyezetet.
    Iszonyat nagy itt a kepmutatas, pont te aki kb evente lecsereli az egesz kocsit ha picit jobbat talal es aki cel nelkul is lemegy “gurulni” egyet a varosban, na nekem ezert teljesen hiteltelen az ilyen resz, olyan mint amikor a klimakonferenciakra magangeppel osszegyulik a slepp es azon papol, hogy vedjuk meg a bolygot.
    Ertem en, hogy a 2 rossz dizel/elektromos kozul probalod preferalni a jobbat, de ettol meg nem lesz megmentve a bolygo
    ha minden ilyen urizalo,”csakazertsebuszozok”, hidegvan, melegvanosztakocsibavanklima tipusu emberek felfedeznek a biciklit, tomegkozlekedest, gyaloglast vagy barmit ami minimalisan szennyez, akkor mar beszelhetunk javulasrol.

    • Coke zérót igyál, de leginkább csapvizet.

      • vf2

        Csak egy kérdés: a spamnek jelölés moderáció a részedről, vagy a rendszer szűr automatikusan?

        Bár úgy érzem nem írtam semmi olyat, bár volt benne kritika, de igyekeztem mindent kulturáltan.

      • apapp

        jo meglatas, ha mindenki csapvizet inna, nem lenne annyi muanyag szemet sem, se kolas se asvanyvizes palackok, de tudom, hogy sok ember nem hozna ekkora aldozatot

        • Traveller

          Hoznék én, hoznék ilyen áldozatot, de amikor kiengedem egy palackba a bp-i csapvizet, és megcsap belőle a tömény klórszag, akkor inkább nyúlok az ásványvízért. Néha még a virágaimra is lelkifurdalással öntöm a csapvizet, mert vegyszeres.

          • apapp

            Sajnos mo-n nem arra költik a pénzt amire kéne. Itt Bécsben komolyan veszik az ivóvizet és gyakorlatilag hideg forrásvíz folyik a csapból is, így nekem ezzel nincs gondom. Amikor bp-n laktunk ezt víztisztitóval kellett megoldani.