Az egyik legjobb dolog az elektromos autókban

Egy elektromos autónak sok előnye van, és persze mint minden másnak, vannak hátrányai is. Aki hozzám hasonlóan nem szereti a hideget, az nagyon fogja értékelni az elektromos autó egyik előnyét, ez pedig az előfűtés.

Sokszor beszéltem már az i3-ban található egyik kedvenc funkciómról, a programozható fűtés-hűtés lehetőségéről. Régóta meg is szeretném mutatni ezt a gyakorlatban, de vártam, hogy behavazott autóval tehessem meg, hogy gyorsított videón is jól látható legyen a folyamat. A tél kegyes volt és végre leesett egy kis hó, én pedig azon nyomban ki is raktam az i3-at a szabadba egy hőmérővel és egy GoPro kamerával a belsejében. Íme:

Már azt is tudom, miről lesz szó a jövő héten. Eljutott hozzám végre a BMW i3s (erősebb-gyorsabb-szélesebb-alacsonyabb), a kis piros méregzsákról szól majd a jövő heti epizód. Elmondom majd, hogy vennék-e és természetesen lesz nulláról gyorsulás is az én “régi” i3-asom ellen.

  • Vogon

    Ahogy néztem a videót beugrott egy dolog… mi újság az elektromos autókkal azzal kapcsolatban hogy mennyire lophatóak és mennyire lopják? Mert ugye olcsónak nem olcsó.

    • Nem jut vele messzire. 🙂 Nem tudok róla, hogy lopnák őket.

    • Rorschach

      Gondolom ehhez is előbb el kell jobban terjedjen, mert minnél nagyobb a kereslet az alkatrészekre úgy nő a lopások száma is. Úgy tudom a Priusokat előszeretettel lopkodják.

      • Zengei

        Hmm, ezt speciel egészen pontosan tudom. ’17-ben már csökkent a tendencia, ’15 – ’16-ban vitték jobban – ha tudták… inkább a P3-makat, de a P2-test is. Az akkupakk miatt ment ez főleg, ti. egységenként (amiben 4 cella van) cserélhető ha valamelyik behalna (egy ilyen javítás költsége erre szakosodott szerelőnél cca. 50 – 70.000,- Ft a pakk balanszírozásával együtt).
        Nem nagyon mennek amúgy tönkre, de előfordul néha ilyen is (a HSD rendszer folyamatosan 40 – 80 % között tartja a nagy akksit).
        Egyénként ha az ember a márkaszervízben köt az autó 10 éves koráig egy hybrid garanciát (5000 ft) akkor az vagy 1 évig vagy 15.000,- km-ig garanciát ad az akkupakkra, vagyis ha bármi gond lenne vele ingyen (!!!) kciserélik egy vadi újra… (a Toyo nem vacakol javítással, kidobják a régit s beteszik az újat).

    • d A

      Mindig azt lopják, amiből taxik is futnak… véletlenek…

  • Vogon

    A másik hogy a fűtés fasza, de megadható-e neki valami % hogy milyen töltöttség alatt ne használja az energiát el?

    • Nem lehet.

      • Ács Ferenc

        Ez érdekes mert benzines autók is tudják, hogy bizonyos akku töltöttségnél lekapcsolják a fogyasztókat, hogy az indítható maradjon.
        Nem nagy dolog lenne ez az elektromos autóknál sem hogy álló helyzetben kikapcsolják a fűtést bizonyos merültségi szintnél.

      • Dóra Bürger

        A leafnek az időzített fűtésnel meg lehet adni a minimum %-ot.

  • Péter Kővári

    szemetes autók … Sírok :DDD

  • Bence

    Nehogy úgy járj mint Bjorn 😀

  • BMWfan

    Minden mai elektromos autóban van ilyen fűtés/hűtés funkció?:)

  • János Csaba Hegyi

    A következő kérdés: Hogy mennyit eszik menet közben a hűtés, és a fűtés? Mondjuk 500km-en. Mert reggel indulásnál még csak elvagyok a hideg benzines autóval, de menet közben, miközben a menet szél is hűt, már kevésbé. Mert ugye a benzinesben a hulladék hőt élvezzük a kabinban, az elektromosban meg merítjük az akkumulátort…

    • Van errol videom.

    • Mészáros Jenő

      Kb. 15 % hatótávcsökkenést okoz az állandó fűtés. Városi használatnál lényegtelen, mert bőven elég az akkupakk kapacitása több napi használatra is.
      De éppen az i3 rendelhető hatótávnövelő benzinmotorral is. Egy gombnyomás, és máris a rendelkezésedre áll kb. 22 kW állandó elektromos energia az akkuban lévőn túl. Gyakorlatilag úgy van méretezve, hogy ha 60 %-os akkukapacitásnál bekapcsolod, majd lemész vele a térképről, az akku még mindig 60 %-on fog állni. Bár néha meg kell állni tankolni, mert kicsi, csak 9, újabban már 11 literes benzintankja van.

      • János Csaba Hegyi

        Értem. Köszönöm.

        • Dóra Bürger

          Legyen egy Leaf adat is: ha igazán melegre fűtesz akkor sokat. Én fázos vagyok és télen is blúzban vezetek, így a napi 2-3 óra városi és elővárosi közlekedés 30 kWh bol 110-120 km-re elég. Ez 24 fok autó belső hőmérséklet kb. Ha lemegyek 20 fok alá akkor 150. Ha kabátban vezetek akkor 180.

          • János Csaba Hegyi

            Mondjuk, én már 15-16 fokkal is megelégednék.

  • napraforgó

    néha az az érzésem, hogy tulajdonképpen ilyenkor magadat győzködöd, hogy ez a városi autó mennyire megérte azt a 10 plusz millió Forintot

    • iT

      szar lehet.

  • John Paul

    A BMW app letölthető nem magyar store-ból és működik vele az autó?

    • Nem, mert regisztrálni kell a BMW-nél, az meg nem megy csak ha van német címed, telszámod stb,

      • Lui

        Hmm.. mondjuk címet nem nehéz találni guglival, ha nem küldenek oda semmit, akkor szinte mindegy is, telszámot meg lehet venni az aldiban, ha van egy ismerősöd odakint. Lehet megérné végigjárni.. 🙂

      • ascend honor 6

        Ez engem is érdekelne, hogy miért offolja a bmw a magyar piacot ezzel. Utánajársz?

        • Ugyanazért, amiért nincs pl Apple Pay. Kicsi országokat leszarják.

  • Attila Györki

    mondja hogy rohadt hideg van kint, erre mutatja a kijelzőn a -2,5 fokot. Röhögnöm köll.

    • Álldogáljál negyed órát -2,5 fokban egy heyben majd nem fogsz röhögni.

      • Attila Györki

        Volt hogy a rohamsisakomon megfagyott a pára a 12 órás szolgálatban,volt hogy -27 fokban futottam 12 km-t. Tehát ezen a brutális, nemhiszem elmennyirehidegen még mindig csak röhögnöm köll.

        • OneTea

          Mivel te mar -27 fokban futottal 12 km-t ezert mas mar nem is fazhat 15 perc alldoglalas utan -2,5 fokban telen?
          Imadom az ilyen embereket.

          • Attila Györki

            én meg azokat akik túlzásokban élik le az életüket. Fel kell öltözni rendesen és kicsit keményebbre kéne venni az élethez való hozzáállást.

            • Szuper, akkor te öltözz fel rendesen, meg legyél kemény. Én inkább egy szál pulcsiban beülök az autómba, és megyek a dolgomra.

            • Attila Györki

              ez nem keménység kérdése, csak a felesleges túlzó megállapításokat rühellem. -2,5 fok még mindig arról beszélek és nem az én aklimatizációs képességeimről.

            • Ion Vers

              sziberiaban azert neked is megfagyna a hugy a pocsodben 🙂

            • Attila Györki

              épp megyek Lappföldre a sarkörön túlra, szerinted úgy lesz ahogy mondod?

            • Myxomatosis

              Ő fagyállót iszik 7/24. Anélkül nem lehet ilyen jókat kommentelni, higgyé nekem.

            • Attila Györki

              ha te mondod biztos így van. Bár ahogy tudom magamról miattam bármelyik szeszgyár bezárhatna.

            • Myxomatosis

              A szesz-szót az ethil-alkoholra használják, a fagyálló pedig etilén-glikolt tartalmaz, tehát nincs köze a szeszgyárhoz, szóval ezzel csak megerősítetted az állításom.

            • Attila Györki

              Nos Te alapból arra tettél utalást, hogy megiszok én mindent csak butítson. Én pedig erre reagáltam, hogy értsd: masszív antialkoholista vagyok. De mindegy is, az én életem az enyém, és úgy élem ahogy én akarom.

            • Myxomatosis

              Nem, azt mondtam fagyállót iszol. Ez nem egy költői kép, nem kell semmit bele képzelni.

            • Attila Györki

              akkor biztos azzal is tisztában vagy, hogy a fagyállótól az ember nem bódultságba esik hanem megvakul esetleg meghal. Tehát mégis csak költöi kép lesz abból a mondatból.

            • Myxomatosis

              De bebaszol tőlle, 1-2 felesbe talán még bele se halsz, főlleg ha leküldesz mellé pár tüskét. 😀

            • Attila Györki

              meglepően képben vagy, nekem fogalmam sincs mi a fene a “tüske”. Eszed vagy iszod a fagyállóhoz?

            • Myxomatosis

              Tüske, kőműves actimel, csavarós kifli, munkás gránát, stb a feles amit a szakember/mester leküld munka előtt hogy a megnyíló dimenzióknak köszönhetően a függőleges, vízszintes, derékszög, az idő, és a “kész” fogalma teljesen más szinteken váljék értelmezhetővé. Ezáltal a relativitás elméletet, átértelmeződik és gyakorlati szintekre lép, ezzel megkönnyítve a munkafolyamatokat.
              A munkafolyamatok végeztével újabb tüskéket csavarnak be, aminek segítségével a munkán kívüli események kimosódnak a tudatból, így tartva a mestert egy több éves flow élményben ahol az egyik tégla rakását a másik után csakis biológiai szükségletei zavarják meg. Az igazán tapasztaltak még ilyenkor se rendülnek meg, multitasking képességük olyan fejlett hogy egyszerre is képesek életük két végpontjába lépni és harmonikusan létezni benne.

            • Ludman Máté

              😀

            • Márton Szigeti

              megjött az ügyeletes rambo is

        • Myxomatosis

          Erről nem akarsz könyvet írni?
          Vagy miért egy elektromos-autó blog komment részlegében akarod annyira bebizonyítani hogy mindenki csíra, és te bírnád az abszolút nullát is csak a lúzer tudósok még nem alkották meg neked hogy két fényévet fuss benne hátrafelé trikóban?

          • Attila Györki

            esetleg ahhoz hozzá tudsz szólni, hogy egy “újságíró-blogger” miért esik túlzásokba? Mai világban majd minden cikk vagy a címében vagy a tartalmában túlzásokra épül, hogy olvasókat fogjon magának.

            • Myxomatosis

              Úgy érzem Handras videója volt a csepp a tengerben, ennél ezerszer nagyobb túlzások, szándékos ferdítések, és milliónyi hazugság hangzik el “hiteles” hírforrásoktól. Ott kell kicsapni a balhét, vagy el kell engedni.
              Szerintem Handras még csak nem is túlzott, gyerek/tini koromban meg se éreztem a mínusz fokokat, de mióta hozzá szoktam az épület/autó melegéhez, nehezen bírom elviselni ha 10 percnél tovább vagyok 5-10C fok alatt. Biztos fel lehet úgy öltözni, de az már egyáltalán nem kényelmes.
              Különbözőek vagyunk, és még ha ez fölényeskedésre is adhat okot, nem feltétlenül kell meglovagolni a büszkeség vörös paripáját.

        • iT

          de ez nem kérdés. egy szál pulcsiban-pólóban ha egyhelyben állsz -2,5 fokban, fázni fogsz. ok. nem rohadt hideg, de hideg

          • Attila Györki

            felnőtt embernek kéne annyi belátással lenni, hogy milyen időben hogyan öltözik fel.

            • iT

              te hülye vagy. nyilván van belátása, de inkább használja ezt a kényelmi funkciót mert jó. nem értem mi bajod van

      • Tekvando Felsőházy

        Besírsz ha negyedórát kell álldigálni -2,5 fokban?

    • Myxomatosis

      -Nagypapa látott már számítógépet?
      – Hogyne kis unokám, már ettem is.
      ….

    • W

      Azzal a reszevel egyetertek, hogy tenyleg sok a tulzas a mai mediaban. Esik januar utolso heteben a ho!!!uristen… FKF-et meglepetesszeruen eri mar vagy 20 eve, minden evben.
      Mindenkire a fraszt hozzak (vagy akarjak) mindennel. Feljunk, fazzunk, legyen melegunk, csak eppen pont jo ne legyen.
      -2,5 fok szerintem sem a vilagvege, a sal nagyon sokat jelent es egy sapi… megdobbento a hoerzetbeli kulonbseg ha rajtad van ez a ket ruhadarab. Pl. vastagabb pulcsi + sal + sapi jobb mint egy dzseki siman.

  • Istii

    Kormányfűtés/ülésfűtés van benne? Esetleg előfűtés miatt nem is hiányzik?

    • Myxomatosis

      Index fűtés kéne, akkor talán hozzá mernének nyúlni.

    • A kormányfűtés dolgot soha nem értékeltem.

      • Lac Tóth

        Ha már a kocsiban tűrhető a hőmérséklet, de a kormányt még mindig nem kivánkozik rendesen megfogni, akkor értékelnéd. De valóban igen ritkán kell.
        Síelésnél jönnek jól ezek a dolgok hegyekben reggel. Ha villany/ ha robbanós.

  • csaba

    Elektromos áram honnan lesz?A kiégett akukkal mi fog történni?4 lv után belökjük a bozótba?Ha lesz még akkor bozót.

    • napraforgó

      jó kérdés, de az is elég valószínű, hogy amikor a fejlett országokból érkező cégek elkezdik a lítium bányászatot az Andokban, a fejlődö országokban, ahol sok helyen még áram sincs, annak nem sok köze lesz a környezetvédelemhez

    • ascend honor 6

      bocs, de ez már nevetséges. Ha követnéd a blogot akkor tudhatnád, hogy senki nem titkolja azt, hogy az elektromos autónak IS vannak környezeti hátrányai, de mostanra azért már gyakorlatilag mindenki számára világos, hogy összességében jóval kevesebb és főleg koncentráltabban jelentkezik.

      Kivéve persze az ilyen majmokat, akik minden reggel megnézik a mad max-et, aztán egész nap benzint fröcsögnek a fórumokon.

      Állj le.

    • Gipsz Jakab

      Litium akku 90%felett reciklikálható. Nem jellemző, hogy 4 év alatt fejreállna.

  • Attila Ertl

    Benzines autoknal is letezik ez a funkcio… kb 10-15 eve …(remote start…)

    • Tényleg? Ezt elmondtam a videóban, ahogyan azt is, hogy a normál autók 1 százaléka tudja ezt.

    • Igen, csak valamiért nem terjedt el.

      • Gipsz Jakab

        Amerikai autóknál nem is olyan ritka. Legalábbis a kanadai rokonom mindkét autójában volt, és egyik sem volt valami drága luxusverda.

  • Tekvando Felsőházy

    Szuper dolog lehet ez az előfűtés, feltéve ha köldökzsinóron lóg a bébi.
    Különben meg szopkodja az aksit.

    • Rorschach

      Ahogy a kapargáláshoz beindított motor is fogyasztja az üzemanyagot.

    • Mint lotted 2 százalékba került, de még ennyit sem kell mennie, max 1 százalék szokott lenni, ha nem videózok közben. Hét közben a városban, napi 13 százalékot használok el autózásra, nem számít, hogy a fűtés miatt ez felugrik akár 15-16-ra, így is heti egy töltés elég lenne.

      • Tekvando Felsőházy

        Hát akkor te borzasztóan szerencsés vagy, és elégedett lehetsz, mert sikerült passzítanod az utazási szokásaidat az akku kapacitásához..

        • Inkább azt mondanám, azért vettem elektromos autót, mert főleg városban járok rövid távokra, arra meg bőven elég és kényelmesebb is.

  • Emmert József

    Bocsánat, off téma.
    Megnéztem a használt i3 felhozatalt és azt kell mondjam, teljesen baráti az ár. 4-40 ezer km-es autók, kvázi újak és 6-7 millió körül alakul az árfekvés.
    Mindezt úgy, hogy közel 13 millió az alapár, amin kb sosem kapsz autót (mármint alapáron).
    Meglepődtem.
    Ezzel a tempóval jóval hamarabb lesznek elérhetőek ezek a szélesebb tömegeknek, mint előtte gondoltam.

  • klarky

    Handrás, ezt az autót újonnan vásároltad? Nyugi, nem az érdekel, h volt-e rá 12 és fél milliód, hanem, h ha jól látom elég erős az értékvesztés a piacon, pld. még nincs 4 éves modellt láttam a listaárhoz képest -5,7 millióval olcsóbban.

    Talán úgy megérheti.

    • Ez egy demó autó volt, és az áfa sem volt rajta már, így volt 10m 1 évesen.

      • klarky

        Értem, köszi.

  • Tibor Alács

    nem a témához kapcsolódik, de egy gondolat:
    Handrás, mióta designváltás történt 90+%-ban pörgeti a blog a processzoromat. kétlem, hogy ez a macsek lenne ott fent.
    egy dolog jutott csak eszembe, hogy bányász script van az oldalon. gyanítom van akkora látogatottságod, hogy lenne értelme. diák vagyok, szeretnélek támogatni, mert jópár éve visszatérő látogatód vagyok, de jelenleg ez még nem megy. esetlegesen egy ilyen megoldással nem lenne gondom, ha lenne tájékoztatás róla.

    • Azt se tudom mi az a bányász script. 🙂 Ha rányomsz a fejlécre, akkor megáll és semmi cpu-t nem eszik. 🙂

  • Géza Palágyi

    Üdvözlöm András egy kis segítséget kérek, az ablak fütés videot megnéztem és nagyon tetszett csak az nem világos hogy ha höszivatyúként nyerünk höt a külsö levegöböl akkor minusz 20 fokban ehhez kell egy belső agregát ami mondjuk motoros kompresszorral tud höt fejleszteni vagy létezik más megoldás is ebben kérem segítségét és ne vegye okoskodásnak Köszönöm elöre is palage01@gmail.com

    • David Vigh

      A hőszivattyú az elején

      • Géza Palágyi

        Köszönöm a segítséget én is igy gondoltam csak az András ki hangsulyozta hogy nem fütőszálas melegítéssel müködik mégegyszer köszönöm

      • iT

        normál külső hőmérséklet mellett (nyilván külső hidegebb mint belső), biztosan nem a fűtőszál fűti fel az autót. amikor pedig működési hő alatt van a külső hőm. akkor meg biztosan csak a fűtőszál dolgozik. nem tudom, van-e olyan állapot, amikor a fő fűtőszál a hőszivattyút tartaná melegen.

  • napraforgó

    főleg ha addigra elérhető lesz egész Budapesten a Mol car sharing elektromos flottával, az már eléggé leszűkíti a használt városi villanyautók vásárlói körét

  • Géza Palágyi

    köszönöm én is igy gondoltam

  • Gipsz Jakab

    OFF: egy kérés: lehet olyat kérni, hogy a hétvégi videó ne vasárnap délután vagy este kerüljön ki, hanem mondjuk már szombaton? Nyilván arra az esetre gondolok, amikor egyébként kész van vágással, mindennel együtt… szóval a mesterséges várakozásfaktor csökkentésére gondolok 🙂 Köszi!

    • Alex

      A heti 1 poszt amugy is keves lesz egy ido utan az erdeklodes fenttartasara

      • Miért lenne kevés? Egy-egy videó akár 5 nap meló is lehet, nem tudok egy hét alatt kettőt legyártani.

    • Nope. Vasárnap este 6. 🙂