Tanuljuk már meg mit kell csinálni balesetnél a dugóban

41 komment

Reggel jöttem be az Árpád hídon melózni, és Pestről Budára a Váci úton az OMV kútnál állt a dugó vége. Mint később kiderült, a baleset az első felhajtónál volt, tehát igazából pár száz méterre, mégis több mint fél óra volt eljönni a baleset mellett.

Mert a magyar autósok bénák, és még parasztok is. A belső sávban volt a baleset, emiatt a középsőbe próbált mindenki besorolni, de persze egyszerre hárman négyen tolták be az autójuk orrát. Emiatt a középső sáv teljesen állt, és persze a külső is, mert onnan is mindenki a középsőbe próbált bejutni. A lenti képen is hasonló bénázás látható, de a hídon ennél is rosszabb volt a helyzet.

ruw8t

A KRESZ szabálya szerint annak van elsőbbsége, aki a nyitott sávban halad, tehát annak kell elengednie a másik sávban haladót aki előtt elzáródik a sáv. Persze ezt senki nem tartja be, sőt, pont fordítva értelmezik ezt a szabályt, de hagyjuk is, mert ilyen esetben egy nagyon egyszerű elvet, a cipzár módszert kellene alkalmazni. Egy autót beengedsz, tovább mész, majd a mögötted jövő is beenged egyet, és így tovább. Ha három sáv szűkül egyre, akkor is ugyanez a megoldás. Belső, középső, külső, és így tovább. Valahogy így:

IMG_0002

Ezzel a módszerrel, sokkal gyorsabban tudnak haladni a sávok, mintha az erősködős bevágós dudálós módszerrel haladnának az autósok. Ha egyet beengedsz, és határozottan megindulsz, akkor a mögötted jövő is könnyen be tud engedni egy autót, és sokkal dinamikusabban mozog majd a forgalom.

Legközelebb ha ilyen helyzetben vagy, gondolj erre a posztra. A fentieket lehet egyébként használni sok más esetben is, a németeknél elég jól bevált.

  • Bence

    *OMV

  • Megyeri Domonkos

    Ráadásul van még egy olyan jelenség, hogy ha biztos akarsz lenni abban, hogy a jó sávban mész (fogalmazzunk úgy, hogy a kezdő sofőrök), akkor mihamarabb besorolsz oda, ahol lehet menni. Viszont mivel veled kedvesek voltak, így viszonozni akarod, tehát te is beengedsz valakit, így szummában a közvetlen mögötted álló már kettőt engedett be. Cipzár elv bukott… Szigorítanám a jogosítvány megszerzését…
    De tetszik az iPad Pro rajz ;)

    • http://totyo100.tumblr.com totyo100

      Az a baj, hogy így is jattolni kell a vizsgáztatónak, ha jól vezetsz, ha nem. :(

      • Myxomatosis

        Ha jól vezetsz nem kell. ;)

        • The Norwegian

          Kb. 3-5 alkalommal (vizsgával együtt) viszik ki az újoncokat vezetni.
          Szerinted ennyi idő alatt megtanul ‘jól’ vezetni? :)
          Szóval szerintem szinte kizárólag a vizsgáztató jóindulatán múlik, hogy nem köt-e beléd.

          • Myxomatosis

            Akkor inkább plusz órákért fizessen valaki. Ismerek több embert is aki csusza pénz nélkül ment át, úgy hogy jogsi előtt köze nem volt az autókhoz, nem lehetetlen. Persze a jól vezetést ebben az esetben úgy kell érteni hogy átmegy a vizsgán, és nem úgy hogy wrc-n lesz dobogós. Ha mindent jól csinálsz nem tud mibe belekötni, és valószínű nem is akar.

            • The Norwegian

              Itt nem arról van szó, hogy pénz nélkül nem lehet levizsgázni.
              Leginkább a kórházi ellátáshoz hasonlítanám: Ha bent fekszik a nagymamád, és adsz a nővéreknek egy kis pénzt, kb. akkor kapja meg azt a figyelmet amit alapból meg kellene kapjon.
              Visszatérve az autózáshoz, ez leginkább az oktató sara, mivel a tanuló soha sem vezeti le a kötelező 30 órát a plusszban vásárolt órákkal sem, ezért nem is várható el, hogy mindenki levizsgázzon.

            • Myxomatosis

              Ez olyan mint a szex, valakinek fizetni kell érte, másnak meg ingyen is megy. :)

              Én kevesebb órára (20-24)-re emlékszem, abban igazad van hogy sok oktató már tízen órákkal küldi vizsgára. De akár el is küldheted a fszba, és választhatsz másik oktatót is, akit érdekel hogy meg is tanuld.

            • The Norwegian

              Erről a témáról sokáig el lehetne elmélkedni. :)
              Nekem volt két nem fizető ismerősöm is akit meghúztak. Az egyiket azért mert “nem használta eleget a tükröket” a másikat meg azért, mert a vizsga biztos “nem érezte magát biztonságban” vezetés közben.
              Simán elképzelem, hogy náluk is van egy nem hivatalos kvóta a havi nem sikeres vizsgákra, mint a rendőröknél a büntetésekre.

            • BMWfan

              Ez így van … :)

          • szebe

            Ez a 3-5 alkalom hogy jött ki?
            Amikor én tanultam, volt még rutinvizsga, arra papíron 10 óra ment el (de kb a 6-7. órától már csak a feladatokat átvenni mentünk be a rutinpályára), forgalomra meg 20. Tehát az 10+ alkalom, pótórától függően.

            • The Norwegian

              2 éve tavasszal vittem ki 2-3 alkalommal az egyik ismerősömet az autópiacnál lévő tanpályához. Ő C,D kategóriát csinált. Teherautóval rutinból 1 napot, busszal 1 napot, forgalomban teherrel 2 napot (3. A vizsga volt), busszal 3 napot ( de csak mert külön kérte, hogy szeretne még gyakorolni) vezetett. Engem konkrétan sokkolt. Amikor rákérdeztem az oktatónál hogy az autósoknál is így megy-e, csak mosolygott.
              Nekem ’94 óta van jogsim, de arra még emlékszem amikor az oktató sorban íratta alá velem a papírokat. Amikor rákérdeztem mik ezek, azt mondta: ez az éjszakai vezetés volt, ez az autópályás, ez a…

            • Szabi

              KB 2 hete tettem le a jogsit, 34 órát vezettem. Mindet levezettem végig, és felénk ez nem módi. Legalábbis a B-nél nem, a többi kategóriánál van susmus rendesen, de azt is vedd figyelembe, hogy akinek C,D kat kell, annak már megvan a B, tehát már alapvetően tud közlekedni.
              és azt is kijelentem, hogy ez a 29+1 óra +580 km nem elég arra, hogy megtanulj vezetni. Nyilvánvalóan. Dehát ez van, így működik a rendszer.

      • Megyeri Domonkos

        Én elsőre átmentem mindenből, jatt nélkül.

        • http://totyo100.tumblr.com totyo100

          Akkor megpróbálom én is jattolás nélkül. Egyelőre minden okés volt elsőre, csak a forgalmi vizsga hírhedt arról, hogy mindenki csak úgy dobálja a Deákokat.
          De akkor max veszek plusz órat. Próba cseresznye. :)

          • http://geleimate.hu Mate Gelei

            Hát pedig inkább vezetni tanulj meg, mert ha kimész a forgalomba, és ott töröd össze magad, akkor az nagyon sok Deák lesz. (Mármint az autó, mert fel is dobhatod a bakancsot.)

          • L. Endy

            Szerintem alapvetően rosszindulatú híresztelés. Nekem csont nélkül ment. A vizsgáztató azt mondta, hogy “gratulálok, de vésse észbe, hogy még rengeteget kell tanulnia, viszlát”.

            • http://totyo100.tumblr.com totyo100

              Nekem barátom nem fizetett. Menetközbe egyszer belepillantott a középső tükörbe, majd előre nézett. Majd bele nézett megint, de akkor a vizsgáztató szemébe. Ő erre azt mondta: Nem figyeli a mögöttes forgalmat. És behúzta a hibát. Meg is bukott.
              De szerintem sokan csak félnek, és ha jól megy nekik akkor is inkább adnak, hogy biztos meglegyen.

            • L. Endy

              Te barátod. Te döntsd el, hogy szokott-e kamuzni, ha gáz van.

            • http://totyo100.tumblr.com totyo100

              Jó, persze. :)

      • Wicoka

        Én levezettem mind a 30 órát. Alkalmanként két órát vezettem. Jatt nélkül átmentem mindenhol elsőre. Lehet ez csak vidéken divat.

        • Megyeri Domonkos

          BP-en toltam ezt. A motoros vizsgánál volt, hogy 16 óra helyett csak 8-at nyomtunk, de akkor már megvolt az autós jogsim. Juteszembe, az is megvolt Deákigazolvány nélkül… KRESZ újra, rutin, forgalom… mindegyik. És nem ültem jogsi nélkül előtte motoron…

        • Heimdall

          Nem hinném, hogy divat kérdése, inkább képesség és hogy milyen az oktató.
          Nekem például sosem okozott gondot a tanulás, megértés, stb… Ehhez képest a kreszhez nincsen érzékem. Mikor már harmadjára sem sikerült a kreszvizsga, feladtam. Gondolom nem nekem való ez a dolog, vagy csak nem voltam jó lelkiállapotban. Franc se tudja.

      • szebe

        Ezt a jattolós dolgot csak a fővárosból hallom. Vidéki megyeszékhelyen a baráti körömben mindenki átment legalább másodikra “tisztán”, a budapestiek közül meg mind jattolt…

  • Frank Red

    Pont nem a kezdőkkel van a baj. Az évtizede vezető sofőrök vagy fele egyáltalán nem ismeri a kreszt, rutinból vezet.
    Kedvencem a jó pár éve autósok által feltalált balkézszabály…

    • Banla

      + torlódásnál pályán leálló sávon sort előzve előre fuss…

    • L. Endy

      Az meg mi?

    • Dredd

      pedig elég sok baj van a kezdőkkel (is)

  • dvs

    A második rajz Pencillel készült Prón?

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Ujjal rajzoltam.

  • Megyeri Domonkos

    … hogy a nagy ámerikából miért nem tudjuk átvenni a “jobbra bármikor lehet kanyarodni” szabályt…

    • Szabi

      Ha jól tudom egy ideig nálunk is érvényben volt a 70es években

  • Csak egy hülye

    Kicsit összetettebb a dolog….

    Először is esett az eső, emiatt a szokásos forgalomhoz képest sokkal több jármű volt az utakon, ráadásul a Flóriánon megadta magát a jelzőlámpa, s bár a környék mindig teli van rendőrökkel, akik a záróvonalat átlépőket, s a kényszerből buszsávot használókat basztatják, most amikor dolguk is lett volna, akkor nyomukat nem lehetett látni. A kereszteződésbe két 1 villamos is beszorult, ezért az egész Árpád-híd forgalma feltorlódott, s jött a szokásos ráfutásos koccanás. A rendőrök még rátettek egy lapáttal, mert sikerült a 4 balesetes autó elé ügyesen besorolniuk.

    Alap, hogy ha esik ebben a városban (legyen az hó, vagy eső) lelassul az élet.

  • Igor

    Ez a zipzárelv jól működik a németeknél, kvázi ösztönös. Mondjuk ők tudnak értelmesen vezetni.

  • L. Endy

    Kontent! Végre kontent! Handras is back!

  • Karnage

    Ez a fésűs-zipzáros rendszer megy UK-ben is. Számomra mindig is logikus volt, hogy a józan paraszti ész azt diktálja, hogy ez a legjobb megoldás. Aztán örömmel vettem észre, hogy itt kinn a többi sofőr 90%-a is hasonlóképpen gondolkodik. :)

  • https://www.facebook.com/m12.technology versION

    erdekes lenne egy onvezeto auto a szituacioban, akit senki nem enged be, eroszakossag meg nincs bele programozva :D

  • hmpffer

    fuck yeeaaaaaaa, Handras újra posztol! :)

  • lekvároskenyér

    Ne reménykedj…

  • Tasi

    @Handras elég off de ha beviszem az istyleba a telom es azt mondtom h por van a kamerájában es Garancias akkor kicserélik? (Csak kíváncsiságból)

    • http://www.istyle.hu/ TG

      a kamerát kicserélik amennyiben porszem van az optikán belül