Beleszerettem a BMW i3-ba – Videó

71 komment

Pont egy éve volt lehetősegem egy órácskát vezetni a BMW i3-as elektromos autót (ha lemaradtál a posztról, akkor itt pótolhatod), most viszont több napra megkaptam a BMW Magyarországtól, így sokkal bővebb tapasztalatokat szereztem. Ezúton is köszönöm szépen, hogy ilyen sokat tesztelhettem az i3-ast!

Közel 500 kilométert autóztam vele a városban, és még jobban megtetszett, mint az első rövid tesztvezetésnél, konkrétan beleszerettem! Természetesen videót is készítettem, melyben igyekeztem minden fontos információt megosztani, és egy kis kedvet csinálni azoknak is, akik szkeptikusan állnak az elektromos autókhoz. Nem is írok többet, nézd meg a videót! (Akkor kattints, ha van 20 perced végignézni.)

PS: Elnézést a gyenge minőségű hangért, sajnos iszonyatosan rossz minőségben vette fel a hangot az 5D-re kötött Rode mikrofon, ígérem most már beszerzek egy mikroportot.

NEXT: BMW i8

  • lekvároskenyér

    Most nincs időm megnézni, de nekem is tetszik. (leszámítva a szekér kerék méretű feniket)

  • kepatrik

    TESLA vagy elektromos BMW-t választanád?

    • M.Tamás

      ez elég értelmetlen kérdés, skoda fabia vagy 5-s bmw?

    • R3D

      Azért a kettő nagyon nem ugyanaz a kategória! Egy tökéletes világban nekem mindkettő ott állna a garázsban. :-)

    • kepatrik

      Megnéztem újra a TESLA bemutató és azt láttam, hogy a TESLA sokkal minőségibb autót gyártott. A TESLA az Apple a BMW meg a HTC (ide valami “jó” androidos gyártót képzeljetek) :D

      • R3D

        Azt azért azt vedd figyelembe, hogy a kettő nagyon nem ugyanaz a kategória. A Tesla egy prémium sedan, míg az i3 egy középkategóriás hatchback(féle). Amíg a fullos i3 “csak” 17 millióba kerül, addig a Model S full-extrásan kb. 41-42 millió. (Amúgy csak zárójelben megjegyzem, hogy sokak szerint a Model S belső terének a minősége messze elmarad a többi prémium sedantól amikkel egy kategóriában van. 7-es BMW, S-Klasse, stb.)

      • Alex Raps

        …sokkal több pénzért. ;)

    • Alex Raps

      Ez leginkább pénzügyi és másodsorban napi km igény kérdés. Sanszos hogy egy fővárosinak csak előbbi. :)

  • Tóth Gergely

    Az eukaliptusz fa borítás a környezettudatosság a BMW részéről mennyire férnek meg egymás mellett? (Amit nem emeltél ki, viszont szerintem nagyon jópofa, az a hátrafelé nyíló hátsó ajtó.)

  • Tamás Vincze

    A kormány mögötti nagy bumszli azért vicces. A töltés is érdekes. Olyan gyorstöltő van rajra ami még csak a németeknél van pár helyen. :D

    • Balu

      van adapter hozzá

  • Lui

    Handras, én vezettem ilyet, ez egy hikomat. Az autó egy mérnöki bravúr, de aki ilyennel rohangál az nem normális. Nézd mar meg azt a műszerfalat két rusnya kijelző? Ez nem BMW, csak a BMW gyártja. Cseréld le rá a tiedet.. :) 500 Ft-bol tankolod, de egy felszerelt példány 16 misi.

    Ez egyébként fizetett hirdetés? Nem látok negatív véleményt, vagy nincs is..?

    • Tamás Vincze

      Használhatóság szempontjából a Nissan Leaf lehagyja.

      Ez egy villany SMART csak bmw logóval és árszabással.

      • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

        A Leaf ingyen sem kéne, mert nem jó vezetni. :)

        • Tamás Vincze

          De azért a városi bevásárlásra az i3 drága. :) 13milliótól indul az ára? Vásárlásra a Leaf mégis csak jobban megéri. Az kb 9milliótól indul. A bmw is tudná árulni ennyiért csak hát nem akarja. Amúgy nem értem az akksi-motor összeállítást. 22kWh-s akksi van 130kW-os motorral. Minek ekkora motor bele? Vagy ha már ilyet akartak, akkor az akksira feküdtek volna rá jobban. Elég lenne egy 70-80kW-os motor is bele és akkor nagyobb lenne a táv. Tekintve az i3-nál alkalmazható gyorstöltő típust(még a németeknél sincs sok helyen olyan), jobb választás lett volna.

          • R3D

            Nem lenne nagyobb a hatótáv. (Ha igen, akkor szinte elhanyagolható mértékben.) Ha pl. 50-es tempóban való folyamatos haladáshoz 10kW teljesítményre van szükség, akkor akár egy 70, akár egy 130, de még egy 500kW-os csúcsteljesítményű villanymotor is csak 10kW-ot fog felvenni. Ezek nem úgy működnek mint a benzinesek, hogy egy nagyobb köbcentis többet eszik.

            • Valentin

              R3D jól beszélsz, pontosan így van, ahogy mondod!

          • FollowTheORI

            Lehet akkora töltő áramra van szükség amit csak egy ekkora motor tud fenntartani… valószínűleg kell az azonnali működésre és a töltésre is plusszba a kakaó. Meglepne ha sokszorosan felül lenne méretezve feleslegesen. :)

            Ráadásul a kWh és kW nem összehasonlítható a többi paraméter hiányában, pl a feszültség és az áram szükséglet/leadás. :)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nem fizetett hirdetés. Soha nem volt a blogomon semmi amiért fizettek volna. PS: az Z4-em újonnan 24 millió.

    • R3D

      Csak egy kis gyors matek úgy általánosságban az elektromos autók árával kapcsolatban. Ez 500Ft-ból megy el 120 km-t, vagyis 416Ft 100km. Ez, 377Ft-os üzemanyaggal számolva (holtankoljak.hu szerinti jelenlegi átlagár) 1,1 literes fogyasztásnak felel meg. Még egy kis 1,2-es is így, városban bekapja a 8 litert, és az azért messze nem fog így menni. Az durván 7 liter különbség 100km-enként. 200.000 kilométer alatt, amit még egy benzines autó is el tud menni, nemhogy egy elektromos, ez 14.000 liternyi üzemanyag megspórolását jelenti. Ez mocskos anyagiakban, az előbbi 377Ft-tal számolva, pontosan 5.278.000 Ft-ot jelent. És akkor még nem is vettük figyelembe, hogy a benzin még úgyis drágulni fog (lesz az még 500 is előbb-utóbb), illetve egy elektromosnak töredéke a szervizköltsége egy ICE autóhoz képest.

      Ezzel nem azt akartam mondani, hogy akkor rögtön rohadt olcsó lett az i3-as, és kiáltsuk ki népautónak, csak azt, hogy ennél árnyaltabb az EV-k drága árazása.

      • FollowTheORI

        Kérdés az, mindennapi használattal az akksik milyen hamar fáradnak el, és mennyi a cseréjük költsége. :)

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          8 év gari van az aksikra.

          • FollowTheORI

            És abban benne van az “elhasználódás” is?

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Igen. Ha 80 százalék alá megy, akkor beviszed, és a szerviz kicseréli azokat a cellákat amik meghaltak.

            • FollowTheORI

              Az korrekt.

              Végül azért remélem meg fog ezis oldódni előbb utóbb és amik terjengenek az új “sokezerszer” tölthető akku technológiákról/anyagokról eljutnak hozzánk kiiktatva ezt a problémát (telefon és autó téren is). :)

            • R3D

              Biztos ez? Mert a Model S akkujára is van ugye 8 év kilométer-független garancia, és még sok tulaj is azt hiszi, hogy ebben benne van a kapacitásvesztés is, pedig nincs. Csak meghibásodás, illetve a tervezettnél nagyobb mértékű degradáció esetén cserélnek. Nem véletlenül, hiszen 8 év alatt bele lehet verni annyi kilométer egy autóba, ami bármelyik akkut megölné.

        • R3D

          Itt azt írják, hogy egy holland egyetemen végzett felmérés szerint, a Model S aksi-kapacitása 50.000 mérföld után átlag 94%-ra csökkent, majd utána 30.000 mérföldenként 1%-ot. (A Tesla fórumon láttam egy, a tulajok által önbevallásos alapon működő folyamatos felmérést, ami nagyjából ugyanezt a trendet támasztja alá.)

          A csere költségéről biztosat nem lehet tudni, mindenki mást mond. (Olvastam 40pár ezer dolláros árról is, de a 80e dolláros alapmodell árához képest ez egy kicsit bután hangzik.) Igaz, olyan Model S tulaj még nincs, akinek természetes halál miatt kellett akkut cserélni. Ami biztos, hogy az új tulajoknak van (legalábbis volt) egy olyan lehetősége, hogy vásárlás után 90 napon belül $12000-ért meg tudják előre venni a csereaksit. Ha nem élsz ezzel a lehetőséggel, akkor valamennyivel több lesz, de gondolom 20e dollár alatt megáll akkor is.

          Persze ezek a dolgok a Model S-re igazak. Hogy a BMW-nél hogyan működik, azt nem tudom, de viszonyítási alapnak jó. Mivel az i3-nak csak alig több, mint negyede akkora aksija van, mint a Model S-nek így az ára is gondolom ezzel arányos.

      • The Norwegian

        Mondok jobbat. :)
        Mi 50kr-ért bérlünk egy e-parkolóhelyet. Havonta. Ez kb. 1800Ft.

  • Lui

    Annyit meg hozzáfűznék hogy egyértelmű hogy az elektromos autó a jövő. Es szükség is van ilyen autókra. Mindössze azzal nem értek egyet, hogy ez BMW név alatt fut. Ez a formavilág, felepites nekem egy japán Nissan inkább.

  • http://www.ittmacbeszeljuk.com/ Adam Perjesi

    A ‘BMW Magyarország’ link nem működik

  • BMWfan

    I8 tesztet is várjuk , ez is nagyon jó volt :) Tényleg csak az árazással van probléma egyenlőre :(

  • sipi

    jó videó lett Handras. tényleg csak az árával van gond..
    egy kérdésem lenne: a videóban 16:50nél látszik a hátsó ülés, középen az ülésen az a fekete micsoda?

  • Dj Redbull

    A hangon én is csodálkoztam :/ Legjobb rész: “kinek ajánlom? -hát magamnak” :D szakadtam ezen egy jót :D jó kis vidi volt nem is tűnt 20 percesnek :)

  • http://nanahogyvan.nu Bélabácsi

    milyen kis pocak született így az évek alatt…

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      True. De két hete rajta vagyok, hogy ledolgozzam. Erről is lesz poszt. :)

      • Valentin

        Tény, hogy az autózás nem tesz jót -azaz jót tesz;-)- a hasnak.
        Ajánlom a úszás-futás-kerékpár hármast, de hogy a realitások talaján maradjunk, már a futás önmagában is nagyon sokat segít, ha hetente kétszer eljárnál, heti 3 alkalommal meg már nagyon jó állóképességet és jókedet csinálnál magdnak. Ha mindezt tetéznéd azzal, hogy nem autóval furikázol a városban, hanem gyalog, akkor az Apple Watchodon simán meglesz a napi 10 km átlag + ugye a futások. Ezzel brutál jó alakot szereznél magdnak, Palvin Barbara sorba állna érted! ;-)
        Ha úsznál is, Barbara végignyalná szemeivel majd nyelvével az egész tested!
        Én is 40 éves vagyok, mint te, tudom miről beszélek.

  • Zoltán

    Nagyon jó videó lett, tetszett! És a kocsi is állat, én Németországban láttam először, ott startolt el mellettem az utcán! Olyan kis halk sivítás jött belőle, mikor odalépett neki a fickó, nagyon futurisztikus volt! Szóval király a verda! És tudod mit? Ha véletlen kirántják a hétvégén az ötöslottón megjátszott számaimat, kapsz egy full extrás verziót ajándékba! :-) Meg akkor még csapnék egy “szolíd” bevásárlást majd nálatok, de az már más téma… :-)))

    • Ben Bokor

      Engem majdnem elcsapott egy Tesla egy parkolóban mert nem hallottam, lámpája nem ment, és mikor arra néztem még messzebb volt :D

  • R3D

    Nagyon jó kis videó lett! Grat! Az i8-as videó mikor jön?

    Személyes véleményként csak annyit, hogy kívülről nekem tetszik, tényleg BMW-s (kicsit gnóm, de BMW-sen vad), belülről viszont a formavilága nekem nem annyira jön be. Az anyaghasználat az teljesen rendben van, érdekes az újrahasznosított anyagok használata. Viszont a műszerfal szerintem úgy néz ki, mintha egy japán tanulmányautóé lenne.

  • http://raceworld.hu CharlieBrown

    MK II-re green lantern FW, Rode mikrofonon bekapcsolod a low pass filtert, és máris klasszisokkal jobb a hang (már ha AGC-t kikapcsolod, és elszórakozol a gain-el kézzel baszkurálva). A gyári fw-je imho használhatatlan videózásra… Mondom úgy, hogy nem tudom, meg volt-e peccselve a kamera. :D Wireless mikrofon témában mondhatnád majd mit vettél, én most egy tizenpárdolláros kínaival játszom, de annak a vevő része egy bazi mono jack, amit átalakítóval tudok csak rászúrni a kamerára, vagy megint másik átalakítóval XLR portba….
    Bár szerintem besztof setupnak rádobhatnál egy zoom h6n-t, a saját puskájával (vagy abba bele a wirelesst), azzal rádobod a szűrőt, beállítod a preampot, meg gaint, és azt adod tovább a kamerának, vagy szimplán utómunkánál synceled össze. Szerintem annál nincs jobb megoldás pici pénzből. Ja de: zoom h4n is tökéletes erre, bár csak 2 xlr portja van, cserébe nem 130, hanem 55-60k huf.

  • http://raceworld.hu CharlieBrown

    Ja, ontopik komment is kell! Oké, hogy szénszálas a ketrec, no de azt se felejtsük el, mi van, ha telibeverik (barokkos túlzás, törik az akkor is, ha nem fénysebességgel szállnak bele) oldalról (netán csak a küszöböt nullázzák le), vagy tetőre rakják. Ezt nem kalapálja ki a sarki lakatos. :D
    https://www.youtube.com/watch?v=JUhopbbHirA

    • L. Endy

      +kérdés: karbonszálas cuccok újrahasznosíthatók?

    • R3D

      Az alu kasztnikat sem kell sűrűn javítani, mégis jó pár drágább autót csinálnak abból. Ahogy ott is meg kell venni az új elemet, úgy itt is, mert gondolom ez sem egy darabból áll.

      • Balu

        egy új oldalfal kb 5000 usd a küszöb ennél olcsóbb.
        Egy akkucella amiből 8 van 1700$ és általában nem romlik el az összes egyszerre. Nem értem mi ezen a para? Mindegyik új autón turbó van és azok sem olcsóbbak 5-600e Ft-nál, nembeszélve a duplaturbós szörnyekről. Váltóról, kettőstömegű lendkerekről és arról a rengeteg kopó alkatrészről ami egy belsőégésű motorban van… Ezekhez képest szinte nincs javítási igénye egy elektromos autónak!

        • R3D

          Én nem parázok ezen. Írd ezt Charlinak, aki a sarki lakatossal akarja megjavíttatni az i3-ast. :-)

  • The Norwegian

    Klassz teszt volt. :) Amit hiányoltam, az a “kütyüzés”. Pár szó a kijelzőkről, esetleg a hangrednszerről(?).

  • L. Endy

    Legocsmányabb külsővel megáldott autó, amit az elmúlt években alkottak. “Elképesztően gyönyörű formát ad”. Hát nem.

    • esquirol de terra

      Ízlések és pofonok. Ocsmánynak semmiféleképpen se nevezném az autó formáját inkább érdekesnek.

      • L. Endy

        Általában. De azért vannak ehhez hasonló egyértelmű esetek :-)

  • Don Kartasch

    A technológia és a kivitelezés szerintem baromi jó. A belseje fantasztikusan szép és egyedi, viszont nekem ez az egyterűs kasztni nem annyira szimpatikus. Az i8 viszont egy túlságosan laposan, sportautó (a horror árát nem is említve). Ha a kettő közé készül majd egy ilyen nagyjából 3-as BMW méretű és formájú változat ugyanezzel a dizájnnal és technolóigával (kicsit nagyobb hatótávval – mondjuk 250km tisztán elektromosan télen is), akkor az baromi jó lenne.

    Félek az i3 számozás arra utal, hogy ez lenne a hármas széria elektromos verziója. Amit viszont nem akarok elfogadni mert szerintem ez sokkal inkább az új, egyterű, 2-es széria elektromos testvére kéne, hogy legyen.

  • Valentin

    Ezt már szeretem András! Végre kezd a szíved az elektromos autók irányába húzni…
    … Illetve az elektromos autók árai kezdik megközelíteni a lehetőségeidet.
    Ennek nagyon-nagyon örülök!!! Ha meglesz az elektromos autód, az elsők között szeretnélek üdvözölni!
    Mellesleg nekem is nagyon tetszik az i3, még akkor is, ha nagyon nehéz bemászni hátra, annak ellenére, hogy elvileg praktikus és klassz a hátrafele nyíló ajtó.

  • csab2

    Nekem nagyon bejön ez az elektromos autó téma. Nem kell sebességváltással vacakolni, nincs hangja, nem szennyezi a levegőt, jól gyorsul, stb. Imádnám. De az ár… Az nagyon durva… Nekem az autó formája lehetne elegánsabb, letisztultabb (lásd: Apple).

    • Ben

      10 év és annyiba fognak kerülni mint a mostani benzin/dízelevők. Én személy szerint már el is kezdtem egyre félretenni… csak aztán nehogy MX5-é változzon időközben. :D

    • R3D

      Fentebb egy kommentben kifejtettem, hogy azért az EV-k drága árazása sokkal árnyaltabb ennél. Konkrétan arról van szó, hogy milliókban lehet mérni azt, amit még egy ilyen kis autó is megspórol az élete folyamán.

  • Virág János

    Én karácsonykor ültem egy iX5 be mondhatom élmény volt. Egy tank üzemagyag több mint 2800 km!

  • Ádám Bőnisch

    És az i8-as videó mikor jön? :) Amúgy nekem egyáltalán nem tetszik az i3 kialakítása és ez a nagyon feltűnő stílus….

  • NastroAzzurro

    Egy elektromos autó gyorsulását hasonlítani egy belső égésű motorhoz. Tipikus ügyes marketing fogás.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Miért ne? Autó-autó. Felőlem mehet szeretettel is, ha jól megy, és jó vezetni. :)

      • Valentin

        :-) Andrásé a pont.
        Egyébként András, miért ne lehetne ez első, azaz fő autó? Szerintem pedig nyugodtan el lehet felejteni a hatótávnövelő benzinmotort benne, hiszen azért elektromos, hogy ne legyen benne ilyen. El kéne már szakadni fejben és a gyakorlatban is ezektől a robbanó motoroktól, nincs rájuk szükség! Ezen kívül a tömeget is megnöveli, ami negatív következményekkel jár, a hangról és a bűzről már ne is beszéljek.

        • The Norwegian

          Valentin gyógyíthatatlan. :)

          • Valentin

            :-)

      • EppleGEEK

        Nastro tipikus ügyes álantikamumarketinges vagy.Szóval: Mivan? A fizikai tények mióta ferdítés, meg
        marketing? Ne állítsd már be handrás racionális érveit marketing hazugságnak.

        Kit érdekel,hogy belső égésű, vagy elektromos, ha jobban gyorsul?

        És nem csak erre jó,hogy kényelmes, baszki életet is menthet. Pl azon mulik az életed , hogy 1,5 vagy 2 mp alatt jutnál be egy résen, vagy ki egy résből,és kell a kakaó, máslülönben koporsó amiben ülsz.

        • NastroAzzurro

          Egy elektromos autónak teljesen más a nyomatékgörbéje mint egy hagyományos robbanómotornak. Kb ezért gyorsul jobban. Fölösleges összehasonlítani. Igen jobban gyorsul, miért? Azért mert azonnal rendelkezésre áll a maximális nyomaték.

  • FollowTheORI

    Nagyon jó lett, énis szívesen vennék városi furikázásra egy elektromos autót.
    Rengeteg fenntartási költségtől szabadulna meg az ember.

    De a bekerülési költésg még mindig túl magas… ma egy magyar átlagembernek is.
    Ennyi pénzből először valószínűleg lakást venne, mert a többségnek az sincs. :)

    Az állami támogatás is jó ötlet lenne amugy, de a jelenlegi kormányunk környezettudatossága sajnos még nem tart ott… lásd a napelemek adóztatása stb. :)

  • Brave

    idealis varosi futkoso, de valamirol nem volt szo. A szenszalas karosszeria elemek a szomszed lakatosnak nem javithatoak, ha egyaltalan javithatoak. Ezt is figyelembe veve mennyi lehet ra a casco?

    • Ben Bokor

      A többi autó cascoját sem a pistikeműhelyek áraihoz lövik be. Nekem egy sima 320d-m van, arra is évi 1600 a biztosítás ittkinn.

  • dvs

    Az egyetlen dolog ami ennél rondább, az a Pontiac Aztek.

  • Zoltán

    Bocsánat, ha hülye kérdésnek hangzik, de egy valamit nem értek! Ugye ott van a benzin motor, ami generátorként működik, és kihúzza a hatótávot! De ez azt is jelenti, hogy ha mondjuk nekem egy 500km-es utat kell megtennem, akkor ha viszek magammal egy kanna benzint és folyamatosan utántöltöm, akkor gyakorlatilag mehet a kocsi a “végtelenségig”, vagy ez csak – kvázi – “megfelezi” az elektromos fogyasztást? Magyarán ha a benzin motor folyamatosan megy, én pedig ésszel vezetek és nem padlózom végig, akkor is lemerül előbb-utóbb, vagy termel annyi energiát, hogy folyamatosan tudok menni hosszabb távot is? (Leszámítva persze az üzemanyag utántöltést)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Ha nem mész 120-nál gyorsabban, akkor mehetsz a végtelenségig.

  • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

    1 hónapja vettem fel kb, akkor még nem volt Watch.