Nem, nem csak két fehér doboz…

Szerda este Laci küldte a Nexus 6 doboz képét iMessage-ben, én meg kiposztoltam ide a blogomra. Nagyjából 5 percet vett igénybe a poszt elkészítése, magam sem gondoltam volna, hogy végül több mint 20 000-en kattintanak rá, és több mint 470 komment érkezik a poszt alá.

Így kezdődött.
Így kezdődött.

Arra sem számítottam, hogy a legtöbben egyszerűen csak két fehér dobozt látnak és nem értik, hogy mi a probléma ezzel. Nem. Nyilván nem az Apple találta fel a fehér dobozt, nem is ezt mondtam… De ne legyünk már ennyire szűk-látók emberek! Az is megérne egy misét, hogy mennyien és milyen stílusban mondták el a véleményüket, csak azért mert nem értettek velem egyet. A legtöbben azt írták, hogy mekkora hülyeség, kit érdekel a doboz, mégis elképesztő számban kattintották és kommentelték, a saját bevallásuk szerint egyébként értelmetlen posztot.

Lehet nem kéne feszegetnem újra ezt a témát, mert előre tudom, hogy a legtöbben továbbra sem fognak egyetérteni velem, miszerint az iPhone 6 dobozát másolták a Nexus designerei. Mégis kicsit továbbviszem a dolgot, mert igenis fontosnak tartom, hogy reálisan lássunk.

Sokan írták, hogy kit érdekel, ez csak egy doboz, az ember úgyis kidobja miután kibontotta. Ez talán így is van, de maga az elv számít. Egyszerűen nem jó a világnak, ha gátlástalanul másolnak. Azt is utálom, ha egyes hírportálok szövegeket lopnak el az iMagazin cikkeinkből, forrásmegjelölés nélkül. Olyan gondolatokat, amikkel mi időt és energiát töltöttünk, hogy megfogalmazzuk, és egyedi tartalmakat gyártsunk. Egyszerűen rossz érzés a lopás. Az is idegesítő, ha egy-egy illusztrációnkat lopják el forrásmegjelölés nélkül. Ennyi erővel diplomamunkát is lophatunk mástól… Nade vissza a dobozokra.

Egy-egy termék csomagolása iszonyú fontos. Az Apple mindig is hatalmas gondot fordított a csomagolás megtervezésére, ezt maga Jobs is többször elmondta. (Természetesen sok más cég is odafigyel erre nemcsak az Apple.) A felhasználói élmény már a doboz kibontásánál kezdődik. Ilyen szempontból a legrosszabb élményem a motoros fogkeféhez tartozó fejek csomagolásának a kibontása. Késsel, meg ollóval kell nekimenni, hogy végre kinyíljon az a rohadt csomagolás… De egy sima fogkefe csomagolása is sokszor lehetetlen feladat puszta kézzel. Borzasztó. Ez egy egyszerű példa, de gondolom sokan megküzdöttetek már ezzel. Említhetném még azt is azoknak akik szerint a csomagolás lényegtelen, hogy még a doboz térfogata sem mindegy. Ha le tudják csökkenteni a felére a doboz méretét, akkor kétszer annyit szállíthatnak belőle ugyanazon a hajón vagy repülőgépen. Ezzel csökken a szállítási költség, ami miatt csökken a termék ára, vagy nő a profit, a profitból viszont többet költhetnek fejlesztésekre. Tehát a doboz fontos. Esetünkben a design a lényeg, hiszen ezt vesszük először kézbe, ezzel kezdődik a felhasználói élmény.

Egy jó csomagolás ott kezdődik, hogy több ember, rengeteg munkaórával megtervezi a termék csomagolását. Mind a külsőt, mind a belsőt. Egy termék csomagolása nem csak úgy leesik a felhőből, igenis sok-sok munkaórát fektetnek a tervezésébe. Ezt hívják szellemi munkának. Szellemi munkát ellopni, ugyanolyan gáz, mintha valakinek az autóját lopnák el. Egy mai iMagazin cikkben Jony Ive nagyon jól megfogalmazza mit is jelent ez:

Ott van például a telefon, számtalan alkalommal éreztük úgy, hogy az egész nem fog működni, és majdnem leálltunk vele. Aztán végül megtalálod a megoldást, ami tényleg működik, és utána valaki… Ez nem is másolás, ez lopás. Ellopják az időnket, amit a családunkkal tölthettünk volna. Igazából nagyon erőteljes érzelmeim vannak ezzel kapcsolatban.

Érdemes elolvasni az egész cikket miután ezzel végeztél, Jony ismét nagyon jókat mondott.

Még egyszer hangsúlyozom: nem csak két fehér dobozról van szó. Két dobozról van szó, mely azonos koncepció alapján készült. Koncepció alatt ilyesmit kell érteni: Leültek a tervezők, és kitalálták, hogy az iPhone 6 doboza legyen a lehető legminimalistább. Ne legyen rajta színes grafika, ne legyen rajta szöveg, és dombornyomással emelkedjen ki a dobozból az iPhone formája. A Nexus tervezői (szerintünk) a következőt csinálták: Megnézték az iPhone 6 dobozát, és, hogy azért ne legyen tök egyforma, kis módosításokkal lemásolták az alapkoncepciót. Legyen egy fehér doboz, felirat nélkül. A telefon ne domborodjon ki, mert az Apple szétrúgja a seggünket, akkor legyen rajta csak egy 6-os, és ne kifele domborodjon, hanem befelé süllyedjen.

Ennek megfelelően, a Nexus doboza akár az iPhone 6 doboza is lehetne, fordítva viszont ez nem igaz, hiszen az iPhone 6 doboza az iPhone mintáját formázza. Persze ehhez az is kell, hogy véletlenül mindkét készülék 6-os jelöléssel érkezik. Nyilván ez is a véletlen műve, ahogyan a Galaxy S5 – iPhone 5s párhuzam. (Az iPhone megjelenése előtt például Samsung SGH-P200 volt a telefon jelölése, de ne menjünk ebbe bele, csak vicces ez is, azért említem meg.)

Sokan berakták kommentek közé többek közt a Samsung Galaxy dobozát, hogy lám-lám az Apple őket másolta. Nem. Teljesen más a két doboz koncepciója. Készítettem egy kis illusztrációt, melyen látható a Galaxy doboza, mellette egy elképzelt Apple másolat (ha ilyesmi lenne, akkor lehetne mondani, hogy másolt az Apple), lent pedig az iPhone 6 aktuális doboza.

galaxy_iphone6box

Remélem így érthető. Ha az iPhone 6 doboza olyan lenne mint a második képen látható, akkor beszélhetnénk lopásról.

Készítettem egy Nexus verziót is.

i6_nexus_box

Természetesen szarul néz ki a harmadik kép, mindössze érzékeltetni szerettem volna, hogy ha például valami hasonló grafikával tervezik meg a Nexus dobozát, akkor nem beszélhetnénk másolásról. Az is érdekes, hogy amíg színes csomagolásban érkezett az iPhone, addig a Nexus is kapott egy külső színes karton borítást. Valaki be is linkelte a korábbi dobozokat vizuális típusú emberek számára.

Persze az is lehet, hogy egész egyszerűen a véletlen műve, hogy a Nexus doboza ennyire hasonlít az iPhone 6 dobozára. Simán lehet, hogy egyszerűen mindkét cég egy minimál design vonalon haladva tervezte meg a saját dobozát. Az a baj, hogy én nem nagyon hiszek a véletlenekben. Mivel a Nexust egy hónappal később mutatták be, fogadni mernék rá, hogy ha nem is direkt másolták az iPhone dobozát, de legalábbis jelentős inspirációt merítettek abból.

Itt most befejezem ezt a témát, mert így is hosszú. Azt is tudom, hogy ennek a bővebb írásnak ellenére is sokan egy idiótának tartanak majd. Egyrészt mert csak két fehér doboz, másrészt, meg egyáltalán minek foglalkozok ezzel a hülyeséggel. Megértem. Különbözőek vagyunk, van aki csak legyint egyet, én meg fennakadok rajta. Ez van. Ennek ellenére több órás munkával megírtam most ezt a posztot, megcsináltam az illusztrációkat, hátha legalább páran megértik, hogy mi a problémám ezzel az egész doboz históriával. Ha így lesz, és páran más szemmel tekintenek ezekre a dolgokra, akkor már megérte.

Gondolkoztam, hogy mivel zárjam le a posztot. Sok Apple hater mostanra már biztosan hegyezi a billentyűzetét, hogy jó odacsapjon, mert mint tudjuk az Apple is másol. Például az iPhone 6 csíkjai kísértetiesen hasonlóak a HTC One hátulján látható csíkokhoz. De ne menjünk ebbe bele légyszi. Az iPhone 4 fém házán is voltak (csúnya) csíkok, meg a 4s-en, meg az iPhone 5-5s hátulján is ott vannak csak üveggel letakarva. Abba is felesleges belemenni, hogy az Apple is nyúlt ötleteket. Persze, mindenki másol, csak nem mindegy, hogy egy-egy ötletet ki valósít meg úgy, hogy az használható is legyen. Például az ujjlenyomat olvasó. Volt már korábban is, de az Apple csinálta meg használhatóra az iPhone 5s-ben. Vagy az Apple Pay. De visszamehetünk az őskorba a GUI-ig, és az egérig. Felesleges vita. Az Apple ebben jó. Azt is kár vitatni, hogy az Apple mára a világ legnagyobb tech vállalata, és az egész iparág utánuk megy már. Nekem azzal van problémám ha valaki szemérmetlenül másol, és még csak hozzá sem tesz semmit. Egyszerűen csak lop. A lopás pedig nem szép dolog.