Addig jár a korsó a kútra…

Talán ti is belefutottatok már az alábbi videóba, amin egy BKV busz üt el a Thököly úton egy bringást. Ha nem, akkor nézzétek meg a videót, aztán pár gondolat az esettel kapcsolatban. 1:24-nél a baleset, de érdemes végignézni a teljes videót.

A videó feltöltése óta a buszsofőrt már felmentette a BKV, a biciklis pedig már felépült. Az interneten persze elszabadultak az indulatok, van aki szerint a bringás a hibás, van aki a buszvezetőt akarja meglincselni.

1:43-nál látszik, hogy a belső sávban végig autók haladnak, nem lett volna helye a busznak kikerülnie a biciklist, de a buszvezető látóteréből már valószínűleg rég kiment a bringás, ezért a buszvezető csak simán ment a sávjában. Azért gondolom mindezt, mert nem feltételezem, hogy fényes nappal egy buszvezető cserbenhagyna egy áldozatot. Egyszerűen már nem volt benne a fejében, hogy ott van a bringás mellette, és egy busz méretű járművel nyilván észrevétlen ha meglök egy biciklist, ezért simán ment tovább. Se hang, se csattanás se semmi. (mikor az utasok szóltak a sofőrnek, hogy mi történt, egyből visszament a helyszínre)

A bringás srácot sem tartom hibásnak, a videóiból látszódik, hogy rengeteget megy a városban, ő csak tekert teljesen szabályosan az úton.

Tehát a balesetben résztvevő felek közül egyik sem hibás. Ha már felelőst kell keresni, akkor az a főváros.

Az autóbuszsávban kerékpáros közlekedés akkor engedhető meg, ha az autóbuszsáv szélessége eléri a 4,25 m szélességet vagy a csúcsidei autóbusz forgalom kisebb, mint 30 autóbusz/óra.

A Thököly úton a buszsáv szélessége nincs 4.25 méter, ezért a jelenlegi szabályozás értelmében eleve nem is lehetne ott biciklis forgalom, a buszok száma pedig 51.
via Kerékagy.

Tehát a hatályos jogszabályok értelmében ebben a buszsávban nem lehetne biciklisáv. Pedig a videón jól látszik a kék tábla ami jelöli, hogy márpedig ez busz és bicikli sáv is egyben.

Valószínűleg nem ez az egyetlen hasonlóan elcseszett út a fővárosban, és sajnos nem is ez volt az utolsó baleset. Bár ebben a balesetben nem halt meg senki, a biciklis kórházba került, a buszsofőr pedig akár börtönbe is kerülhet. Pedig lehet, hogy egy nagyon jó ember, apa férj, stb, és eszében nem volt bárkit bántani. Csak a munkáját végezte a szar utakon.

Igazából a lényeg, hogy nem számít, kinek van igaza, ki tartotta be vagy ki nem tartotta be a szabályokat, a bringás fogja a rövidebbet húzni. A bringás a leggyengébb résztvevő a közlekedésben. Gyengébb mint a gyalogos, ugyanis a gyalogosok jobb esetben nem az úttesten szambáznak az autók közt, hanem a járdán. Egy autós a forgalomban a biciklist fogja legkésőbb észrevenni. Nem egyszer tapasztaltam, hogy sokszor csak teljesen véletlenül veszek észre egy biciklist, még úgy is, hogy folyamatosan figyelem mögöttem közlekedőket a tükörben. Rengeteg olyan út van amit keresztez egy-egy biciklisáv, de az autósok leginkább arra figyelnek, hogy ne ütközzenek egy másik autóval, ezért sokszor csak a vakszerencse menti meg a bringásokat, hogy az autós nem kaszálja el valamelyiket. A legtöbb bringás simán áthajt egy kereszteződésen a biciklisávban, mert hát elsőbbsége van. Arra nem is gondolnak, hogy az autósnak lehet, hogy fogalma sincs, hogy ott van egy biciklisáv… Egyszerűen muszáj számítani arra, hogy az úton közlekedők hülyék, figyelmetlenek, különben megtörténik a baj.

Motorosokra szokták mondani, hogy két fajta motoros létezik.
1. aki MÁR elesett
2. aki EL FOG esni

Ugyanez vonatkozik szerintem a bringásokra is, ezért ha felülsz a bringára, akkor ezt mindig próbáld fejben tartani.

kerékpáros-gázolás-csepelen1-2012.05.06.1

Frissítés: Időközben nyilatkozott a busz vezetője.

Nem szándékosan húztam a biciklisre a kormányt, azért kezdtem oldalra húzódni, mert jött a következő megálló. Bármennyire is sajnálom, semmit sem vettem észre az egészből. Amikor valaki benyomta a vészjelzőt, a tükörben azonnal az utasteret kezdtem vizslatni, közben szóltak, hogy elütöttem egy biciklist