This entry was posted on Thursday, May 24th, 2007 at 11:34 am and is filed under Apple- Mac. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.
Mac Pro V8 16 szelep
Sok gondolkozás után bevállaltam a 2.66-os Mac Próm lecserélését egy nyolc magos 3GHz-es Mac Próra.
Miért gondolkoztam sokat? Mert igazából a 2.66-oson mindent meg tudtam csinálni megfelelő sebességgel. Viszont a presztízs azt kívánta, hogy az Apple csúcsmodellje legyen az asztalon, ilyen gépet nem lehet eladni úgy a vásárlónak, hogy csak elmeséljük neki, hogy hát ilyen meg olyan gyors.
Megbántam? Nem. Pillanatok alatt átdugtam a winyókat a régi gépemből, átpakoltam a hat giga ramot, az X1900-as VGA kártyát, BT, Wifi modult, így a régi gép kikapcsolása után hat perccel már a nyolc magos szörnyetegen folytathattam a munkát, ami jelen esetben a hétvégi képek leválogatása volt Aperture-ben, meg persze Photoshopban editálás.
Első látásra nem venni észre a különbséget a négy magos géphez képest, aztán feltűnik, hogy sokkal gördülékenyebb a munka, pörögnek rendesen a különböző taskok egymás mellett. Amíg a Photoshop rendereli a Smart sharpent, addig az Aperture-ben is gond nélkül és gyorsan készíthetem elő a következő Photoshopra szoruló képeket.

Egyszerűen rengeteg a CPU idő, nehéz is fullosan kihajtani a gépet, de inkább sok legyen mint kevés, hosszútávon egyébként is egyre inkább ki lesznek használva a sok magos rendszerek, az októberben megjelenő 10.5 OS is ezekre lesz kihegyezve.
Kinek érdemes ilyen gépet vásárolni? Csakis annak aki hosszú távon gondolkozik, és pénzt termel a gépen mondjuk napi nyolc órában zúzza a Final Cut Studiót, vagy mondjuk napi 8 gigányi képet fotóz, és ezeket kell leválogatni majd editálni, meg persze a DTP stúdiókban is jól tud jönni egy ilyen gép, ahol nagyüzemben kell gyártani a több száz megás 300 DPI óriásplakátokat. Sajnos ennél a gépnél nem lehet sokáig megúszni a nyolc giga ramot, különben semmi értelme a nyolc processzornak, ha egyszer a memória lesz a szűk keresztmetszet, a post megírása után ki is kapcsolom a gépet, és beleteszem a jelenleg hiányzó két giga ramot.
Szintetikus tesztekkel most nem tölteném az oldalam, az Indexen van pár grafikon, meg persze cikk is, ide tessék bökni az olvasáshoz.
Posted by May 24th, 2007
Comments (45)









2007. May 24., @ 12:33 pm
10.4.5? 10.5.
Most mennyi RAM-od van benne?
PS CS3 hasznal tobbet mint 2GB?
2007. May 24., @ 1:06 pm
Atirom, koszi
8 giga
Igen, 4 gigat siman lehet neki adni.
2007. May 24., @ 1:12 pm
Mennyi pénz most egy ilyen? Mikor lesz annyi, mint most a 4 magos?
2007. May 24., @ 1:40 pm
Hm… az Indexes cikkben szinte semmi erdekeset nem irtak a geprol. Kicsit talan bovebben bemutathattak volna a Mac Pro-t, hazat, belso kialakitast, szellozest, mennyire egyszeru memoriat, merevlemezt telepiteni bele, stb… ugye aki most olvas a Mac Pro-rol eloszor, az nem biztos, hogy rogton a PhotoShop eredmenyekre kivancsi, vagy az eredmenyek lattan erdekelne a hardveres kialakitas is…
Egyebkent felelmetes belegondolni, hogy mekkora teljesitmenyt preseltek bele ebbe a monstrumba. En MacBook Pro-rol irok, amely 2 x 2Ghz-es. Ez a gep tokeletesen megfelel szinte mindenre amit muvelek… namost a Mac Proban nagyjabol 6x ekkora teljesitmenyt szoritottak. Felelmetes.
Ha van benne elegendo memoria, gyors merevlemez, akkor tenyleg lehet vele mindenfele melot futtatni egymas mellett… lazan lehet vele internetezni, CD-t irni, Photoshopot hasznalni, hatterben kepeket nezegetni, USB-s fenykepezorol kepeket importalni, telefonos cimjegyzeket szinkronizalni, stb… persze egy iMac, MacBook, vagy MacBook Pro is kepes mar erre.
Teljesen egyetertek a nagy mennyiegu memoriaval is… aki ilyen rendszert vesz, az nehogy a memorian sporoljon. Az kb. olyan mint megvenni egy Porschet, de sajnalni bele a benzint.
Azt hiszem lassan az ilyen gepek tulszarnyaljak az atlagos felhasznalo teljesitesi kepessegeit… de meg profi szinten is gyakran megkerdojelezheto, hogy van-e szukseg ilyenre… azt hiszem lassan az ilyen gepeket tenyleg csak egyfajta celkozonseg fogja megvenni. Grafikus/video studiok, vagy grafikus/video studiok… esetleg akinek nem elegendo a 100fps-es Half Life megjelenitesi sebesseg…
Szoval le a kalappal. Csodalom a masinat. Imadom a Mac Pro sorozatot. Gyonyoru gepek, jol meg vannak tervezve, jol ossze is raktak oket, iszonyatos teljesitmenyre kepesek.
Majd egyszer ha Pesten jarok megcsodalom.
2007. May 24., @ 2:04 pm
Andras, te latsz barmi realis eselyt egy kb. iMac erossegu monitor nelkuli Mac gepre?
Nekem a Mini kicsi, a Pro sok, viszont (sok ok miatt) a beepitett monitor nem opcio.
2007. May 24., @ 2:53 pm
FB2 kb 1% az eselye. Konkurenciat csinalnanak sajat magukra, kevesebb Mac Pro es kevesebb iMac fogyna, az Apple nem nagyon akarja szetaprozni magat, egyszer mar belebuktak.
2007. May 24., @ 3:31 pm
Sznob. Tipikus sznob.
2007. May 24., @ 3:37 pm
“Kinek érdemes ilyen gépet vásárolni? Csakis annak aki hosszú távon gondolkozik,”
Na, akkor neked az utobbi 3 evben hany fajta PM-ed es MPro-d is volt? Itt ilyen nincs, hogy “hosszu” tav… :DD
2007. May 24., @ 3:41 pm
Alf: irigy. tipikus irigy.
Alex: Nekem a bolt miatt muszaj sajnos. Ha nincs bolt, akkor most tuti nem csereltem volna le a 2.66-os Mac Pro-mat. Sot ha nincs intel valtas, es nincs boltom, akkor a mai napig eleg lenne Powermac 2.5 Quad teljesitmenye.
2007. May 24., @ 4:14 pm
Nincs mese, nyitnom kell egy boltot. Én se akarom magam sznobnak érezni, mert mindig megvenném a legújjab macet.
2007. May 24., @ 4:34 pm
Kicsit off, és biztos, hogy ezért meg is fogtok kövezni, de én már nagyon várom azt az időt - sajnos nem fog eljönni - amikor végre lehet pc-re osx-et telepíteni rendesen, hivatalosan, működőképesen. Hogy miért? Azért mert imádom, sokkal jobban szeretem használni, mint a konkurens terméket. Hogy akkor mi bajom a mostani gépemmel? Az hogy rettentően lassú, és egy új gép pedig rettentően sok… (17″ iMac G5-öm van, 2 GHz, 1 giga rammal, kamera nélküli generáció. Asztali gép P4 3.0 Ghz, 2 giga ram, izmos vga kártya, 24″ kijelző hamarosan, stb.)
OK, mostmár kövezhettek, és bocs a kis offért
2007. May 24., @ 6:15 pm
ZeroXX: nem megkövezés, logikus, hogy van ilyenre igény, viszont most felhozhatnám a közhelyeket, hogy így van összecsiszolva a hardverrel, így jó a fílingje, etc, amik részben igazak is. A Win egyik hátulütője többek között, hogy mindenféle alkatrészhet kétes minőségű driverek vannak, amik a rendszer lassúságát, instabilitását okozhatják a felelőtlen hardvergyártók miatt.
Ha OSX-en is ez lenne a helyzet, az alaposan lerontaná a hírnevét, arról nem is beszélve, hogy az Apple fő bevételei nem az operációs rendszer, hanem a gépek eladásából származik, viszont ha szabaddá tennék az OS feltelepítését PC-kre is, a kutya (legalábbis igen kevesen) se venne Mac-et, és azért az Apfel sem hülye.
2007. May 24., @ 7:53 pm
Dombi: már elég sokszor írtunk a Mac Próról, a kialakításáról is, most a proci volt új, így csak arról írtunk.
2007. May 24., @ 8:34 pm
Az AppleInsider-en már temetik a Mini-t. Amúgy jó lenne egy Cube szerű gép, de úgysem lesz..
2007. May 24., @ 8:53 pm
Peter remelem nincs igazad - nekem nagy terveim vannak a minikkel
2007. May 24., @ 9:16 pm
kicsit off. mcs: te tudod, hogy a macbookodban is 950-es vga van? (most olvastam 2 laptop teszted indexen, onnan jon a kerdes)
2007. May 24., @ 9:18 pm
300 dpis orasplakat, aham, a meseben
semmi ertelme nem volna annyira felhuzni.
2007. May 24., @ 9:27 pm
A 2 meteres reklamtablainkat is 300 DPIben csinaljuk. Nezd mar meg az istat pro screenshoton, hogy mennyi a ram hasznalat, es nem futott mellette iluska, vagy indesign.
2007. May 24., @ 10:48 pm
menjel mar kozel egy oras_plakathoz_ mondjuk az utcan (vagy az autopalyan), ne csak a bombibol arcoskodj kifele
meterekrol lehet latni a keppontokat, 20-40dpi az altalanos felbontas.
2007. May 24., @ 11:16 pm
Az óriásplakátok ált 6-os ráccsal (kb. 16 dpi) készülnek. Szükséges forrás: 300 dpi felbontás 1:10 arányban, kb. 63,8 MB.
2007. May 24., @ 11:20 pm
Es szerinted a kepanyag amibol osszerakjak az milyen minoseg 1024-es gifek mi. Menjel mar a rakba az okoskodassal, itt van 50 300 DPI-s plakat a gepemen, mindegyik 150-300 DPI, 200MB-1.5 gigas PSD file-ok. 2 ot megnyitsz, es megy a levesbe 4 giga ram.
Faszer kell allandoan minden kurva szavamba belekotni. Plakat, kep, kepek, oriasplakat, drafika, festmeny, nem tokmindegy minek hivjuk? Lenyeg, hogy DTP-re az isten ramja nem eleg komoly munkaknal.
2007. May 24., @ 11:38 pm
Lala ne csesszel mar fel te is. Nem 1 darab keprol beszelunk, hanem egy teljes munkafolyamatrol, sok sok layerrol. A te peldaddal elve: 10 kep * 63 mega, az 630 mega amikhez a Photoshop minimum 3 szor ennyi (1.8 GB) memoriat hasznal. Es akkor meg nincs history, nincs sok layer semmi, nem fut mellette semilyen mas alkalmazas.
2007. May 25., @ 9:36 am
Egy ilyen 8 magos gép akármennyi memóriával lazán kell a HD filmek vágásához, kompozitálásához.
Sokan tévedésben élnek és azt hiszik, hogy minden hardver a nagyfogyasztói piacra van szánva… pedig nem.
Nyílván nem kell Pistikének egy ilyen szörny arra, hogy filmeket töltsön le, vagy internetezzen (esetleg játsszon) rajta, de nem is neki lett készítve!
Ezt a gépet munkára kell használni.
És borzasztóan irígy vagyok hogy nekem nincs ilyen
2007. May 25., @ 2:20 pm
Lala: NASA Blue Marble projectje, hogy baromi részletes képeket raknak ki a földről. Ott vannak durva képméretek (400MB-1,3GB) mivel raw-ban vannak felpakolva. Annak a szerkesztgetéséhez már kellhet egy ilyen gép
2007. May 25., @ 3:06 pm
Azért olvasva a topikot elég durva photoshop dolgozik, közben fut az aperture…
Nekem az aperture alig vánszorog… kéne a macbookba ram asszem…
2007. May 25., @ 4:07 pm
Hori: szerintem felejtsd el Macbookon az Aperture-t, inkabb a Lightroomot erdemes hasznalni a home gepeken, tobb trukknek koszonhetoen az sokkal gyorsabb mint az Aperture. Persze a 2 giga ramot igenyli a Lightroom is.
2007. May 25., @ 5:15 pm
De van aki ragaszkodik az aperture-höz.. amugy alapvetően az aperture-t a winyó fogja le! Én is hiába tömöm ki 2 gigával a macbookot… Remélem lassan jönnek a 4 magos flash előmeghajtós 4 gigáig bővíthető mbp-k. Nah az való nekem!
2007. May 25., @ 6:25 pm
Jano: persze, miért?
2007. May 26., @ 2:06 am
András hallgatom a trükköket
vagy írjak emailt mert nem publikus gyorsításról van szó?:D
2007. May 28., @ 12:33 am
Handras: mi a véleményed a flash-meghajtókról? Egyre több helyen hallani, hogy a merevlemezzel összehasonlításban még nem annyira megbízhatóak.
2007. May 28., @ 12:35 am
És persze az árazásuk….
2007. May 28., @ 3:08 pm
Zoldra: Most tényleg egy hozzá nem értő embert kell erről megkérdezni?
Akinek még nem esett volna le: Handras egy kereskedő. ? ahhoz ért, hogy eladja ami van neki, de a géphez fingja sincsen.
Ezzel természetesen nem akarok senkit sem megsérteni, de Handras attól még, hogy előre legyártott alkatrészekből össze tudsz rakni valamit nem fogod érteni a működését. Nem azt mondom, hogy mindenki maga építse az alaplapot és a procit és a többit, csak azt, hogy vannak akik jobban ismerik a dolgokat és őket nem a Mac Pro-ról lehet megismerni.
2007. May 28., @ 4:02 pm
hát elég gáz vagy Zolika, hogy Handrist sértegeted a saját oldalán…te biztos saját kezüleg készítesz mindent és saját magad ált. írt OP-t használsz?….
zoldra csak annyit kérdezet, hogy volt e márt tapasztalata Handrásnak a flash-es meghajtóhoz…
2007. May 28., @ 5:02 pm
úgy látszik Zolika pincéjében egy egész szilícium gyár van…
de akkor Zolika, ha esetleg Te neked van _TAPASZTALATOD_ erről, én például szívesen hallgatom.
2007. May 28., @ 5:18 pm
http://beszeljukmac.com/index.php?URL=http://pcforum.hu/hirek/10552/160+gigas+merevlemez+mozgo+alkatresz+nelkul.html
2007. May 28., @ 5:20 pm
http://pcforum.hu/hirek/10552/160 gigas merevlemez mozgo alkatresz nelkul.html
2007. May 28., @ 6:27 pm
zoldra:
Ne aggodj ez marhaság. Napi 24 órás használat mellett évtizedekben mérhető amíg tudsz egy ilyen driveot használni. Viszont jelenleg életképtelen! 32gigás 2.5-ös P-ATA csatolós darab 100e körül mozog.
Inkább tartom életképesnek a Santa Rosa-ba is implementált “pre-cache” flash driveokat. Ezek pár gigásak ugyan viszont a merevlemez elé befűzve vidáman lehet rajtuk tárolni pl a kernelt vagy egyéb gyakran írni-olvasni való dolgokat így pörgetve a munkát és csökkentve a fogyasztást.
Zolika:
Valamilyen szinten egyet értek veled, abban, hogy nem biztos, hogy Andris a legjobb forrás az információk megszerzésére, viszont alapvető igénye az embereknek, hogy a kereskedőjük képes legyen ilyen információkkal ellátni őket.
Amugy a kérdés gazdájának még annyit, hogy tényleg nem itt kellene kérdezősködni. google elég sok találatot dob az ilyen kérdésekre.
Akik pedig védik Andrist. Rendben van szeretitek szívetek joga, viszont be kell látni ő egy kereskedő. Lehet hogy képességeihez mérten próbál információkat szolgáltatni, de nem lesz olyan pontos és hiteles mint egy szakember!
2007. May 28., @ 6:28 pm
Jha és, hogy erra az esetre hozzak egy példát:
A boltban a felvágottas pultnál nem az eladót kérdezzük a marhák takarmányozásáról. Lehet van róla fogalma, de nem fog olyan kimerítő választ adni mint egy állat tenyésztő!
2007. May 28., @ 7:15 pm
bassman: Nem figyeltél. Oda írtam, hogy nem szeretnék senkit megsérteni.
kukacwap: Egyenlőre nincs és nem is lesz amíg ilyen drága. (Én nem tehetem meg, hogy ilyesmire költsek…) Egyébként elég sok mindenhez értek, hidd el! Egyébként leírtam, hogy nem azt mondom, hogy mindenki mindent csináljon maga, csak azt, hogy ne gondolja magát ennyitől szakértőnek. (Egyébként próbáltál már OS-t írni? Nem annyira lehetetlen, mint hiszed.)
Egyébként csak azért írtam, mert ez a kérdés már feltételezte, hogy handras kifejezetten ért ehhez a dologhoz és ő a legjobb információ forrás, ezért írtam le, hogy ő kereskedő. Egyébként semmi bajom vele.
2007. May 28., @ 9:54 pm
Zolika: minden relatív. Összehozni egy működőképes kernelt, ami mondjuk meghajtja a displayt (karakteres üzemmódban persze), a keyboardot, és talán az egeret nem egy nagy cucc. De azt megnézném ahogy te (akár 10 haveroddal összeállva) csak úgy pikk-pakk összehozol egy POSIX-kompatibilis OS-t (csak hogy ne legyen gond a programellátottsággal). Meg lehet csinálni, de azért ne vagizzál már ilyenekkel szegény laikusok előtt.
2007. May 28., @ 10:46 pm
Csorfab: Látod ez igaz, de az emberek nagy része ezt is lehetetlennek gondolja.
2007. May 29., @ 5:04 pm
Zolika: es ki a hozzaerto ember? Mit kell hozza erteni? Miert kene elmagyaraznom, hogy Mac Pro-ban levo procik milyen buszon, es hogyan kommunikalnak, vagy hogy a cache mire valo?
Es a hozzaerto ember hasznal egyaltalan Mac Prot?
Hori: nem olyan trukk. A Lightroom visszaveszi a kepminoseget effektezeskor, ezert tud gyorsabb lenni.
Xero: varom az otleteket ki az aki pontosabb es hitelesebb?
2007. May 29., @ 8:36 pm
Handras: Olvasd el a neked feltett kérdést és érteni fogod. Az volt a bajom, hogy a kérdező úgy tette fel a kérdést mintha te mindenhez értenél és ezért mondtam, hogy te csak az aktuális termékről tudsz felületes tájékoztatást adni. Ennyi.
2007. May 31., @ 4:27 pm
Zolika:
hát, lehet hogy nem nagy dolog OS-t írni, de én még pascal-ból is úgy csúsztam át annó… C-ből már ugyanez nem mondható el, szóval ez nekem olyan dolog mint rokkantnak a mounteverest…
2007. June 1., @ 4:56 pm
Mellesleg az egyik módja annak, hogy hosszabb távon ne egyszerre bukjunk sokat a hardveren az az, hogyha inkrementálisan mindig megvesszük az aktuális legújabbat, a meglévő eladása mellett, persze. Tapasztalatom szerint PowerMac kategóriájú gépet kb. 4 évenként érdemes cserélni. Kb. ennyi idő alatt jönnek ki olyan szoftverek, amik ki ténylegesen ki tudják használni a megnövekedett erőforrásokat. Munkáról beszélek, tehát addigra valószínüleg (többszörösen) kitermelte az árát. Viszont 4 évente hirtelen kell egy nagyobb összeget kiszurkolni az új gépért. Ha évente cserélsz, akkor ez az összeg nagyjából negyedelődik és — nem elhanyagolhatóan — mindig az aktuális leggyorsabb géppel dolgozhatsz.