10 tévhit az elektromos autókról – 1. rész

127 komment

Itt a hetedik rész, vagyis annak a fele. Rengeteg sületlenséget lehet hallani az elektromos autókról, összeszedtem a 10 leggyakoribbat. Mindegyik pontról lehetne akár órákat is beszélni, én igyekeztem röviden. Így is hosszú lett volna nagyon a videó, ezért két részre osztottam fel, a bakik is majd a második rész végén lesznek. :)

  • DnP

    1&4: Ugye a Zelektromos autóban nincsenek alkatrészek, sosem fog elromlani benne semmi. Itthon pedig minden erőmű zöld energiás… csupa flowerpower. Narancsosok tiltanak/gátolnak mindent ami esetleg megújuló energiaforrást használhatna fel. (érvek: éjjel nem süt a nap.. stb)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Ugye a zmegvan, hogy a zelektromos autó tizedannyi alkatrészből áll, mint egy normál autó? Nem mondtam, hogy minden erőmű zöldenergiával működik. De mondjuk hosszú távon ez lenne a cél nem?

    • Horváth Árpád

      Szélenergia is van :) mostanság elterjedtek a hibrid rendszerek ( napelem és szélgenerátor ) igy mindegy mikor mi van mindig termel valamelyik része áramot és ezeket mindig túlméretezik szóval belefér egy elektromos kocsi töltése is és a legjobb ha a hálózaton nincs áram akkor neked attól még otthon van ez sem utolsó :)

      • W

        Ha így csípőből bemondod a szélenergiát, akkor biztos azt is tudod mikor adtak ki utoljára engedélyt szélerőmű építésére Magyarországon… segítek kicsit, jópár éve, és amik működnek azoknak legtöbbje állami tulajdonba vándorolt (MVM kezelésben). DnP-nek abban igaza van, hogy kormányunk eléggé szembeszéllel pislant amikor környezetvédelemről van szó (és nem politikai indíttatásból mondom, mert a most elmúlt nyócév és az azelőtt elmúlt nyócév sem remekelt, bár a mostaninál lejjebb nehezen lehetne süllyedni. Bár ez érthető, amint nyilvánvalóvá válik annak a cégnek a létrejötte ami csak annyit csinál, hogy átengedi a gázt a csővezetéken és ezért pénzt kér (mielőtt valaki 1000 km csővezetékeket vízionálna, pár 10m-ről van szó :D)

        • Horváth Árpád

          én nem olyan nagyra gondoltam ami ipari hanem ami családi házakat lát el árammal .

          • W

            Ja ertem most mar, bocs igy visszaolvasva :)
            Az jo megoldas lehet, nem nagyon ismerem ezeket, de a szomszedok biztos nagyon orulnenek neki :D nem ismerem az itthoni, helyi epitesi szabalyokat, milyen magasra es milyen szelkerek atmerovel lehet telepiteni oket. A teljesitmenyuk 1-2 kWh volt amikor neztem.
            A masik resze amit irtal: sajnos nalunk el kell donteni h. autonom rendszert akarsz (sziget uzemmod), vagy oda-vissza taplalost. Az oda-vissza hatranya, hogy aramszunet eseten nem termelheted meg magadnak sem. Talan azok a hibrid rendszerek jelentenek majd megoldast amikor egy akkupakk is be van epitve, de en gazdasagosat eddig meg nem lattam (5000 USD / 10-15 kWh ha jol emlekszem)

    • Lac Tóth

      Inverter, meg a karosszéria ( törés) azért húzós tud lenni, utóbbira CASCO, kötelező, vagy saját zseb jöhet szóba. Inverternél garancia ( idő) függő. Éjjel meg rossz időben meg tényleg nem süt a nap. Télen is kevesebbet, mint nyáron. Földrajzi hosszúsági foktól is függően.

  • ascend honor 6

    Tök szimpi ez a sorozat, de ebben a részben már egy kicsit erőből nyomod. Biztos zavarnak az idióták, meg a sok egyforma kérdés, elhiszem.

    De az azért nagyon félrevisz, ha a kis városi szaladgálós i3-adat összehasonlítod egy lexus-szal, hogy melyik mennyibe kerül.

    Teljesen normál, átlagos használat mellett (ez évi 12-14e km) ma egy tisztán elektromos autó NEM térül meg soha a büdös életbe. Jó érzés lehet a free fagyi Vácon, de akkor se.

    Egyébként meg szívesen vennék én is, Andrássyn parkolnék (ez nem oltás, én is ott dolgozom), de osztok és szorzok és a végén ott a piros szám az excelben. Nem éri meg.

    • Tóth Lajos

      Sziasztok! Véleményem szerint, aki elektromos autót vesz, az tudja, hogy sokára vagy egyáltalán nem térül meg az autója ára. Többnyire aki ilyen autót vesz, az szeretne tenni a környezetéért, nem szeretne “kipufogni” és még sorolható lenne a sok indok, kinek mi… Igen, rengeteg pénzt költ az autója megvásárlására azért, mert megteheti, persze költhetné ezer meg ezer értelmetlen dologra is. Hamarosan mindenki elektromos autóval fog közlekedni, még azok is, akik most “hülyének” nézik azokat, akik MOST vesznek ilyen autót. A “most” szót azért emeltem ki, mert az Andráshoz hasonló embereknek is köszönhető lesz, hogy a kétkedők sokkal olcsóbban vesznek majdan elektromos autót, ugyanis egy használati tárgy akkor lesz olcsóbb, ha tömegcikké válik, de ehhez az szükséges, hogy folyamatosan vásároljanak belőle, még akkor is ha drága.
      Tehát: Köszönjük András!

      • Lac Tóth

        Személyautó konzervatívan akkor térül meg, ha pénzt szedsz érte. Fuvarozol, bérbe adod, stb. Otherwise kidobott pénz. Ha megnézed a taxisok dízellel, gázzal meg pl. Nissan Leaffel járnak és ésszel, vagy nem klímáznak. Számolja mi mibe fog kerülni, biztosítás, szervíz, stb. Életmód szerint egy ZOE, Leaf, i3 és Tesla is szóba jöhet már, előbbiek akár az itt említett 3mFt-os Fiesta alternatívaként. Maga a töltés/tankolás költsége kb. a harmada villannyal jelen árak szerint. Benzin, gázolaj, stb. erősen adóztatott termék – helyesen. Villany kevésbé. A garasdezső németeknél nem nagy hype a villanyautó, ennek is megvan az oka. Pl. autópálya használat sokkal több ott, távolság mint üveggolyó.. A környezetvédelmi miniszter most dobta vissza az alá rakott Teslát és visszatért Benzre. Sokat megy naponta, többször megszívta. De van olyan életmód, élethelyzet, hogy már igen szóba jön a villany autó és az i3 meg az új Tesla sem az utolsó válasz az emberiség életében.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Azért, mert a Lexusba is a sok km városban ment bele. A legtöbb ember nem megy messzire, a városban baszódnak minden nap, vagy agglomerációból járnak ki be.

      • Karnage

        “A legtöbb ember nem megy messzire, a városban baszódnak minden nap, vagy agglomerációból járnak ki be.”

        De ezt mire alapozod amúgy? Személyes tapasztalat? Hogy neked többnyire pesti születésű barátaid vannak?
        Csak azért kérdem mert nekem a legtöbb ismerősöm még Pesten is nem pesti gyökerekkel rendelkezik. Ergo lehet hogy hétköznap nem hagyják el az agglomerációt, de havonta 1-2X mennek vidékre legalább egy hétvégére. Akkor most az én személyes tapasztalatom alapján mondhatjuk hogy a legtöbb ember igenis rendszeresen elhagyja időnként az agglomerációt? Nyilván az igazság valahol félúton van.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Nem. Én utánanéztem. Magyarországon az autók átlag futása 16 000 km/év. Ez leosztva napokra átlag 44 km-t jelent.

          • Karnage

            Szerintem ezt te megpróbálod nagyon leegyszerüsíteni. És mi van azokkal akik hétköznap nem is autóval járnak, be sem indítják, hétvégén viszont azzal kirándulnak? Mindig megpróbálod feketén v. fehéren nézni ezeket a dolgokat, de ez ennél jóval összetettebb.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Ebből van a kevesebb. Egyébként elektromos autóval nagyon jókat lehet kirándulni. :)

  • The Norwegian

    A 4. pontban említett ‘máshol szennyez’-nél nem arra szoktak utalni hogy a használt akksikkal nem igazán tudnak mit kezdeni?
    Ja, és az elektromos autó drága. Ez nem tévhit. :)
    Egy autó kategóia ami 12 milliónál kezdődik, az drága. Pont.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nope. A használt aksit lehet iparban használni, aztán újrahasznosítani.

      “Egy autó kategóia ami 12 milliónál kezdődik, az drága. Pont.”
      És ha később 4 millával kevesebbe kerül a használata, mint egy másik 12 millába kerülő autónak? :)

      • W

        Pár éve dolgoztunk egy akkumulátor újrahasznosító cégen, sajnos forrás hiányában nem jött össze, így a magyarországi akkuk nagyrésze külföldi ólom kohóban hasznosul. Most így belegondolva, hogy esetleg nagyobb teret nyernek ezek az akkuk, nem is lenne hülyeség újra elkezdeni kicsiben…

      • Márton Szigeti

        “És ha később 4 millával kevesebbe kerül a használata, mint egy másik 12 millába kerülő autónak? :)”

        Teljesen mindegy, mert akkor is ki kell fizetned a 12 milliót, ami a legtöbb embernek probléma. De még 8 is. Amúgy teljesen normális, hogy drágák az elektromos autók, mivel egy új technológiáról van szó. Csak ne próbáljuk már meg folyamatosan azt bemagyarázni, hogy nem drága, mert az.

      • Karnage

        “És ha később 4 millával kevesebbe kerül a használata, mint egy másik 12 millába kerülő autónak? :)”

        Attól függetlenül megvételnél pont ugyanúgy drága. :) Édesmindegy hogy egy 12 milliós befektetés életed biznisze vagy egy rossz beruházás, ha valakinek 1 millió van a számláján, akkor 12 az drága. Pont.

  • http://abrakahasba.hu Nagy Péter

    Ember felültél a villany hype vonatra.. :D
    Azzal számolj, hogy az akku idővel kuka lesz.. hamrabb, mint egy benzinmotor…
    annyiba fog fájni az akkupakk, mint a kocsi…
    A villany ára.. most támogatják.. de ha sok lesz a villany autó meg fogják adóztatni.. nem járulsz hozzá az utak fenntartásához… ezen is változtatni fognak.
    Az áram előállítás, akku előállítás, újrahaszosítás.. jelnleg legyünk jófejek pariba van a belsőégésűvel… de a kocsi nem fog addig egyben maradni.. nem leszbek az utakon 30 éves e autók… 60 év múlva sem…
    Majd rájössz hogy nem kell megenni mindent amit mondanak az eautókról… bár úgy is eladod az első hibás cella után, szopjon vele más.. ;)
    Szerintem is kellene valami frisítés a közlekedésbe.. de azt nem akkumlátoroktól kéne várni.. ;)
    van pár jó prototípus.. az akkus autó jelnleg öngyilkosság szerintem.. ;)
    Motorban el tudom képzelni (kisebb tömeg, kevesebb akksi kell.. de nagy luxusautókba baromság az akku)
    Napi 20km.. akko a faszé kell neked jaguár meg nagy kocsi?? az ilyenek miatt nem lehet parkolót találni aki városba jár az kis autóval tegye..
    Na pl smart kategóriában is el tudnám képzelni.. a villanyt.. városi jövök megyek kocsinak…
    arra ok.. de a tesla elég böszme dög.. ami a hatótáv rovására megy.. és a gyors töltés is vicces.. na akkor 2 órácskát pihenünk ami előtt tovább mennénk a tengerparta…
    jelnleg a leaf ami viszonylag értelmes elektromos autó.. a többit lehúzásnak látom…
    Ja és ugyan mozgó alkatrész nem sok van.. viszont kínában gyártott kondenzátor, chip akad bőven.. a kocsi 6 évesen panel hibás lesz, mint a mósógépek, azt bemondja a szervíz. h. 600K a csere..
    és van 3 cellazárlatod az 700K a kocsid addigra ér 3.6millát.. mit csinálsz?? eladod a francba, kidobod..

    • Kristóf Radó

      igaz nem elektromos de hibrid autót használunk (ami azért valamilyen szinten hasonlít az elektromos társaira) már 10 éves és az elektromos rendszernek semmi baja, ellenben a futómű már esik szét és a motorra is lassan ráfér egy vezérléscsere. Az elektromos hajtással vannak a legkevesebb gondok…

      • Hajdu László

        Nem 10 év után szokás futóművet átnézetni meg vezérlést cserélni az autón, ha az ember nem figyel oda és nem tartja be az előírt szervízt akkor szerintem ne csodálkozzon ha szétesik alatta a futómű (főleg az itthoni jóféle utakon) meg tönkremegy a motor idő előtt.

        • Kristóf Radó

          képzeld Lexusban nincs csereperiódus vezérlésre :) a futóműre meg annyit, hogy mindvégig szervizelve volt az autó. Ettől függetlenül mégis arra kell költeni, bármennyire vigyázol rá, nem a rendszer elektromos részére. Tehát ez a hamar tönkremegy az akksi misztikum már rég megdőlt

        • balage

          A láncos motoroknál (általában) nincs kötelező vezérlés csere, egyébként meg addig jó egy autó, amíg nem nyúl hozzá a szervíz. Halt már meg autóm amiatt, mert vezerműszíjat cseréltek, szakszervízben… szerencsére “méltányossági alapon” cseréltek utána motort.

      • http://abrakahasba.hu Nagy Péter

        az elektromosnak is van futóműve.. :D
        a hajtást alá írom az tartósabb..
        Jelnleg a fogyasztás a gazdaságunk mozgatórugója.. sajnos ezekre is igaz lesz.. indulnak a nagy szériagyártások.. 5 év gari aztán kuka,, ez lesz a vége..
        azt a maradék működő akksi majd kéz alatt cserél gazdát.. :(

    • Gabor Boros

      “Azzal számolj, hogy az akku idővel kuka lesz.. hamrabb, mint egy benzinmotor…”

      Épp a videóban mutatta meg, hogy 400ezer kilométer után még mindig nem kuka az akku. Mutass már mondjuk egy olyan 1.4 TSI-t, ami 400ezret elmegy úgy hogy nem kell a motortérben lévő cuccok felét cserélni benne…na ugye.

      “van pár jó prototípus.. az akkus autó jelnleg öngyilkosság szerintem”

      Mi az a pár prototípus, ami szerinted jobb? És ha valóban jobbak, miért nem azokból fut már szemmel látható mennyiség az utakon, és miért nem arra halad az autóipar?

      • Rorschach

        Azert azt is latni kell, hogy ez egy szep pozitiv pelda. Melle lehet rakni azokat a ceges leaf-eket is ahol par ev alatt 50% ala csokkent a kapacitas.
        Az igazsag persze a ketto kozott van.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Elmondtam a videóban, hogy a Leaf nem hűti az aksit, ezért halnak is szépen.

          “Napi 20km.. akko a faszé kell neked jaguár meg nagy kocsi??” Hétköznap. 2400 km-t mentem egyébként most másfél hónap alatt.

          “Azzal számolj, hogy az akku idővel kuka lesz..”
          500 000 vagy 1 millió km után? Aztán megy ipari aksinak, és utána újrahasznosítják.

          “2a kocsi 6 évesen panel hibás lesz,”
          Századszorra is elmondom: 8 év gari van az akkumulátorra.

          • Rorschach

            A 8 ev melle illik hozzatenni, hogy vagy 100000km.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              A BMW-nél. Másnál meg 200 000, a Teslánál meg nincs is kilométerkorlát.

          • http://abrakahasba.hu Nagy Péter

            Nem az akkukat féltem a töltés vezérlő elektronikát mondjuk..
            vagy a fék elektronikát.. ;)
            Az akksik újrahasznosítása szintén parasztvakítás ;)
            Értem hogy te egy V8 Jaguár után ülltél át, na annál minden olcsóbb… ;)
            nem fognak 1milliót kibírni az akksik 100%-on.. kizárt.. Ifone-od van? meddig bírja az akksi bennük?? na ez ugyan akkora lufi.. ;)
            A töltés szintén parás, felénk akadozik az áramszolgáltatás, mert el van hanyagolva…
            A másik fele a Németek bemondták hogy 2030-ra csak elektromosat akarnak látni.. ok ők fejlettebbek, de nem hiszem hogy ennyire.. kicsit korai..
            Nemgond, kellenek úttörők, de hidd el a kezdeti hűdejóljártam, azta milyenjó érzés nem tart örökké.. ,)
            A villanyautózás elég hosszú múltra tekint vissza ugye teszla is villannyal járt.. ki is nyírták..
            Továbbra is fenntartom, hogy egy hidrogéncella, vagy egy sűrített levegős megoldás a mai technlógia szintünk mellett élhetőbb lenne…
            A zöld energia jelenlegnem járható út, mert vagy túlsok van, vagy kevés… nem kiszámítható, amíg ez nem oldódik meg, addig nagy a környezeti lábnyoma a villanynak.. ;)
            jó lehet amint lesz olcsó szupravezető anyagunk..(megoldaná a szélenergia pufferelését is, de az nincs még, nem hogy olcsó, drága sem..)

            • bbd

              hány sört ittál mielőtt elkezdtél írogatni? nekem ez a kedvencem “teszla is villannyal járt.. ki is nyírták”

            • Alex

              En ezt a koros kacsintasmaniat nem ertem

    • Daniel Nagy

      200.000 kilometerig van az akkura grancia, és ezt a tapasztalatok alapján (a Leafes elbaszott tervezést hagyjuk) bőven túlszárnyalják. Ilyenkorra a benzinesnél már a fél autót kicserélted, hogy működjön. Ja, és egy ilyen árkategóriajú autónál az annyiba is kerül mint egy új akksi.
      És miért ne lennének az utakon 30 éves e autók? Most is vannnak, trolibuszoknak hívják őket.
      Szerencsére a dízeleknél 200.000 kilométereknél “kötelező” kettős tömegű lendkerék cseréje sokkal olcsóbb és az autó is többet ér addigra. Mi több, te feltételezel egy ilyen meghibásodást, ez viszont be is következik…

      • http://abrakahasba.hu Nagy Péter

        Ahha a 30 éves trollik kb 100métert képesek megtenni aksiról.. az újak se túl sokat.. ezt jó ha tudod.. toltam már trollit, mert megállt a kereszteződésben ahol nincs áram.. ;)
        Amúgy nem cserélem ki a fél autót.. ami kopik az a váltó, szíjjak, futómű.. rendszeres olajcsere.. és olyan kocsit kell nézni amivel köztudottan nincs gond..
        Alfát nem veszünk.. de nagy fordot sem.. ;)
        Nekem volt veterán dieselem és nem volt kettőstömegű lendkerék.. 10 év alatt költöttem rá vagy 300.000 ft-ot szereléssel.. egy 30 éves csotrogányra… ;)
        ja és keveset is evett… 6L körül megállt városban is…
        sajnos az autóipar visszafele lépett sokat.. ;)

        • Daniel Nagy

          Mondjuk a 30 éves trolik egy métert se tettek meg soha áramszedő nélkül, ezt jó ha tudod, mivel nincs is bennük akkumulátor hozzá. Csak az újakban és abban is nagyon kis hatótávval alapból. De ha csak az akksi miatt gondoltad, hogy nem lesznek elektromos autók akkor megnyugtatlak, hogy cserélhetőek azok a telepek…
          Igeeen csak a váltó, szíj meg a futómű… meg ilyen korban már a turbó (pláne ezeknél a mai széthajtott 1000-1200-es benzineseknél), hengerfej is tök olcsó dolog, szinte ingyen van, meg arról a sok kis apróságról nem is beszélve amik miatt szét kell szedni a motort és a 3000 forintos alkatrész mindjárt okozott százezret és akkor még szerencséd volt, mert nem tett tönkre semmit csak ki kell cserélni. De végülis olyan az egész kocsi 20 évesen mintha eredeti lenne. Vannak olyan igénytelenek akiknek eredeti is a kocsi, de azoknak már inkább a bontóban kéne lennie és nem az utakon.
          És hogy oldod meg a “köztudottan nincs vele gondot” egy új autónál? Ilyen sztereotípiákkal amiket felsoroltál? Az aztán hatékony…
          Lehet, hogy te a veterán autódra csak 300-at költöttél és nem volt benne kettőstömegű, nagyon jó, de ezek a mai autók nem ilyenek…

      • ascend honor 6

        “kötelező” – muhaha.

        neked valami kettőstömegű lendkerék nagykered van baszki, hogy minden hsz-odban ezt nyomod???

    • balage

      A villany árát nem támogatják, teljesen piaci alapon működik (az ipari mindenképpen, és az meg olcsóbb, mint a lakossági…)
      A villany tudod magadnak termelni otthon is – se gázt, se benzint, se hidrogént (najó, azt igen, az otthon előállított villanyból) nem tudsz.
      Luxusuautók: pont a villany tudja azt adni, amit a hatalmas benzinmotorok – pl.: kiegyensúlyozott, csöndes járás, nagy nyomaték. Ráadásul az új technológiák általában ott jönnek be, mert jobban belefér az árba.

  • Károly Sáfrány

    Szép napot mindenkinek. Tetszett a videó, annál is inkább mert olyan kérdésekre kaptam választ amiket én is megkapok az ismerősöktől.Három hónapja vagyok egy öt éves Ampera boldog tulajdonosa.Hogy mikor térül meg ??? Első pillanattól.A munkám oda vissza 60 km városon keresztül. 80 km re képes az autó még csúcs időben is. Eddig a hagyományos üzemanyag költségem 50 e. forintot meghaladta,ez most durván itt marad, írom durván mivel hogy havi 5 e. forint koltségem így is van benzinre.A töltés otthon éjjel – nappal meg a tetőn lévő napelemek dolgoznak az ügyben hogy ingyen legyen a töltés. Csak ennyit. Én így számolok.Üdv mindenkinek

  • sityak

    a végén valahogy szar a matek, majd nézz utánna.
    már ha évi 20k-t mész akkor nem értem, hogy hogy lehet havi százezreket spórolni? ha 10l-es fogyasztással is csak összesen 60k körül lesz egy havi tankolás

    • DnP

      Gondolom belevette az adót/szervizköltséget/stb…

      • sityak

        havi több 100k spór akkor sincs egy kocsin, vagy egy tizedessel beljebb vesszük vagy éves keretről beszél

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Avulás, szerviz, 16-20L fogyasztás, casco, súlyadó. Tudod mennyi pl egy fékbetét? 110 000 és 4 kell belőle 30 000-ként :) Gumi 100 000/db ugyancsak 4 kell belőle kb 15 000 után.

          • balage

            Nnnaaa… 15ezrenkénti gumi cseréhez elégé vad módon kell azokat használni, és az már nem “közlekedési”, hanem “hobby” költség ;)

          • Tamás Závoczky

            Azért arra gondolj, hogy nem mindenki jár 16-20 literrel, és nem 110 000 a Suzuki fékbetét, hanem mondjuk 8000, meg 10000 a gumi darabja. Plusz nem 30.000 után kell cserélni, mwg 150000 után. Ezek olyan elrugaszkodott számok, hogy beszerás. Maradjunk a relitás talaján. Meg nem csak bmw van a földön 12 misiért, 5-6-7 milláért elég komoly verdákat lehet venni.
            Amúgy a többi dologgal teljesen egyetértek!

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Ezt el is mondtam a videóban, hogy ha csak a pénz számít, akkor vagy gyalog, vagy Suzuki Swift. :)

            • Tamás Závoczky

              A kettő között szerencsére még van pár lehetőség.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Bocs ha nem sorolok fel több ezer lehetőséget egy 10 perces videóban. :)

            • Tamás Závoczky

              A kommentedre reagáltam, nem a videora.

    • Kristóf Radó

      egyik videóban elmondta, hogy fogyasztás az inkább 10l felett volt a jaguárnál, biztosítás rohadtdrága volt rá, súlyadó szintén a nagy teljesítmény miatt…

  • Tóth Lajos

    Sziasztok! Véleményem szerint, aki elektromos autót vesz, az tudja, hogy sokára vagy egyáltalán nem térül meg az autója ára. Többnyire aki ilyen autót vesz, az szeretne tenni a környezetéért, nem szeretne “kipufogni” és még sorolható lenne a sok indok, kinek mi… Igen, rengeteg pénzt költ az autója megvásárlására azért, mert megteheti, persze költhetné ezer meg ezer értelmetlen dologra is. Hamarosan mindenki elektromos autóval fog közlekedni, még azok is, akik most “hülyének” nézik azokat, akik MOST vesznek ilyen autót. A “most” szót azért emeltem ki, mert az Andráshoz hasonló embereknek is köszönhető lesz, hogy a kétkedők sokkal olcsóbban vesznek majdan elektromos autót, ugyanis egy használati tárgy akkor lesz olcsóbb, ha tömegcikké válik, de ehhez az szükséges, hogy folyamatosan vásároljanak belőle, még akkor is ha drága.
    Tehát: Köszönjük András!

  • Dávid Bari

    Neked hajbeültetésed volt?

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nekem? Nem volt.

  • Dávid Bari

    amúgy mókás lesz, ha az első kör levedlett nyugati elektromosait a nepperek elkezdik itthonra árulni. Mert most még minden elektromos autó új, vagy pár éves, jól karbantartott, valószínűleg a tulaj is odafigyel rá. Mint amikor beköltöztök az új lakóparkba, ahol minden szép és új, de pár év után a kis kerti csobogó berohad, meg a szomszéd albérlők szemetelnek, és a postaládákon már nem egységes a tipo, mert minden név 3x lett átragasztva. Akkor mi lesz?

  • Rorschach

    Azért ez a matek nem túl bonyolult dolog. Ha veszünk egy viszonylag magas fogyasztást (9l) és évi 15000km-t, 370ft-os benzinárral akkor 500000ft/év-re jön ki az üzemanyagköltség.
    Ennyit ugyebár nem lehet spórolni, mert az áramnak is van ára. Különböző cikkekben azt olvasni, hogy az áram ára kb 2 literes fogyasztásnak felel meg. Ugyanezekkel a paraméterekkel ez 110000-re jön ki, vagyis üzemanyagköltségen 390000ft/évet lehet spórolni egy 9l-es autóhoz képest.
    Persze a matek bonyolultabb. Mert a 15000km-ben évente szokott lenni pár Balaton vagy tengerpart, vagyis hosszabb autópálya amire elektromossal jelenleg nem indul neki az ember, hacsak nem kalandvágyból. Így inkább érdemes összehasonlítani az elektromos autót egy városi használatra szánt autó üzemanyagköltségével, ami máris csak max 6l. Vagyis összesen 4l-t lehet megspórólni egy hasonló autóval összehasonlítva, vagyis évi 220000ft-ot. Ez sem kevés, de azt is mellé kell tenni, hogy egy városi autóhoz árához mérten igen is drága még az elektromos. Ha veszünk egy Leaf-et 7 millióért (állami támogatással) akkor mellé rakhatjuk pl a Pulsar-t 5 millióért, hogy ugyan attól a gyártótól legyen a benzines példa is. 2 millió különbség nem kevés.
    Elektromos autók nagyon jók, jelenleg a második autó kiváltására bármelyik családban ideális, ha kertesházban laknak és van kellő tőkéjük ehhez.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Elfelejtetted, hogy a az elektromos autóval nincsenek jelenleg adók, szervizköltség sem, se parkolás, és akkor 2 liter a fogyasztás ha kizárólag otthon tankolsz.

      • Rorschach

        Jelenleg. Ertelemszeruen ha kicsit is terjedni kezd akkor ez nem tarthato. Illetve gondolom csak a szervizkoltseg egy resze nincsen. Klimat kell tolteni, pollenszurot kell cserelni, futomuvet kell allitatni idovel.

        • balage

          Klíma töltés???? Utoljára kb. 20éve töltettem klímát, akkor is sérülés miatt. Az lenne az utolsó döfés a bolygónak, ha rendszeresen kellene klímát töltetni.

      • Karnage

        ” szervizköltség sem”

        Te komolyan elhiszed hogy egy elektromos autónak nincs szervízköltsége? Így konkrétan? Hogy nem kell rá költeni? Egy forintot sem?
        Tehát nincs futóműve, nem fog rozsdásodni a kasztni, soha nem lesznek kontakthibák a fedélzeti elektromos rendszerekben, stb.-stb.? Ezeket te tényleg elhiszed? Ez már fanatizmus, öreg. Az rendben van, hogy a motor teszi ki a meghibásodások egy részét, de közel sem mindet.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Futóműre nyilván kell itt is, de a füstös autóknál sem ez a nagy költség. Tudod veled ellentétben, nekem volt már 10 milliós BMW-m, és tudom mennyibe kerülnek és milyen sűrűn vannak a kötelező szervizelések. Tekintve, hogy az i3 is kiírja ezeket, pontosan látom, hogy üveggolyókba kerülnek a kötelező szervizek.

          • Karnage

            “Tudod veled ellentétben, nekem volt már 10 milliós BMW-m”
            Úúúú, de menő vagy! De szeretnék egyszer akkorá sztár lenni mint te. Kapok majd tőled aláírást? Elviszel egy körre?

            Nem vagy alapvetően buta gyerek, de időnként nagyon bele tudod lovallni magad márkákba/koncepciókba/témákba és ilyenkor teljesen megszáll a rózsaszín köd. Aztán ha valaki próbálja ezt kicsit objektívabban nézni, és megemlít negatívumokat, logikai bukfenceket, akkor jön a személyeskedés. Ez így kicsit azért levon az egész dolog szavahihetőségéből…
            De akkor abban egyetértünk hogy nem szervízköltség-mentes az elektromos autó sem, ennek örülök.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Nem menőség, hanem tény. Látom, hogy te csak ideveted a kis gondolataidat, én meg sok éves tapasztalattal, meg több hónapnyi számolgatással mondom, amit mondok.

  • Rorschach

    Én azt várom már, hogy az elektromos autó tulajdonosaiból haljon ki először a hatótávpara. Használják normálisan az autójukat ne pedig a fogyasztásmérőt lessék. Zöldre váltáskor képtelenek normálisan gyorsulni. Nem azért, mert az autó ne tudna (simán legyorsulnák a benzinest), hanem mert a gazdája spórol és fél perc alatt érjük el az 50-et.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Én nem látok ilyet, de ha van is ilyen, pont ugyanez van a füstös autósok tömegével, akik nem képesek felgyorsulni normálisan 50-re.

  • W

    Kicsit segítek a környezetvédelmi fogyasztás matekhoz (csak a számok először, utána a véleményem), mert mindenki csak a pénztárcáját számolgatja (Ft/liter), az erőmű a távolban füstöl csak a lila ködben van, ezt most egy kicsit remélem tudom pontosítani:

    MVM erőművek 2015-ös kibocsátása (nukleáris és megújuló kivéve) :
    CO2: 631 000 tonna
    SOx : 721 tonna
    NOx : 958 tonna
    por : 3 tonna

    MVM 2015-ben megtermelt áram (nukleáris kivéve) : 730 GWh
    (korrekt matek miatt meg kell említeni: + 2200 TJ hőenergia is termelődött közben!)

    Ezek fajlagossá átalakítva: csak CO2-vel számolok … többit most lehagyom.
    631.000 tonna CO2 kibocsátás … 730 GWh = 730.000 MWh = 730.000.000 kWh

    rendezzük kicsit a mértékegységeket:
    így 631.000.000.000 g CO2 = 730.000.000 kWh áram termelés

    Villamos áram felvétele egy elektromos autóval:
    BMW i3 katalógus átlag: 12,9 kWh / 100 km

    elosztjuk a megtermelt áramot 12,9-cel:

    631.000.000.000 g CO2 = 56.560.000 x 100 km út megtétele

    11.156 g CO2 = 100 km

    111,56 g CO2 = 1 km (ITT AZ EGYIK LÉNYEG)

    Benzines EURO 5 határérték ma : 114 g / km (ITT A MÁSIK LÉNYEG)

    Megjegyzéseim:

    1., Ha valaki meg tudja írni, hogy Visonta mennyi áramot termelt 2015-2016-ban, akkor meg tudom mondani azok az erőművek milyen hatásfokot generáltak CO2 emisszió terén (egyébként úgy gondolom az az érték valamivel jobb lesz ismerve a technológiát). A fenti MVM erőművek egyébként vegyes koogenerációs erőműveket, gázmotorokat és gázturbinás erőműveket takarnak + biomassza és szén erőművet.

    2., Azt még tegyük hozzá, hogy az MVM CO2 kvótakereskedelmi rendszere profitot is termelt, így a régiós CO2 kibocsátások tekintetében nem vagyunk rosszak! Ezen kívül éves szinten milliárdos környezeti teljesítményt javító beruházások zajlanak, lesz ez jobb is. Tehát nem mondhatja azt senki, Magyarország egy rakás szar, külföld sokkal jobb, sajnos a helyzet az Paks-sal ezen a téren most 52%-kal jobb az eredmény mint amit kiszámoltam. Tehát durván 45-50g/km körül nyom el a városon kívül az elektromos autó CO2-t átlagban Magyarországon.

    3., Amikor Paksról megyünk, naperőművekről és szélerőművekről megyünk ezek a számok értelemszerűen jobbak.

    4., Éjszaka értelemszerűen nagyobb az esély arra, hogy atomerőműben/vízerőműben, szélerőműben megtermelt áramot vegyünk, mivel a többit “fékezik” ilyenkor. Aki éjszaka tölt, annak a lelkiismerete nyugodtabb lehet.

    5., Ha a saját házadon van napelem, és azzal tolod akkor nagy király vagy :)

    • Frisco egyre keményebb

      Még egy dolgot kihagytál a számolásból, és ezt András említi is a videóban: mire az üzemanyag eljut oda hogy te elégesd és az EURO5-s motorodban 114g/km-es kibocsájtással, addig az végig megy egy finomítási + szállítmányozási folyamaton, ami szintén co2-t termel.

      A hőerőművek viszont nagyrészt nyers anyaggal dolgoznak ezzel szemben?

      • W

        Ezt egálnak vettem a matekban.
        Villamosáram szállítása sincs ingyen, sőt! Pár rMBP-t lehetne venni a 220 kV-os vezetékek 1km árából :) Karbantartások, transzformátor állomások stb. Óriási tételek, még erre az adott 1kW-ra is levetítve megjelenithető ktsg.
        A másik a keletkező melléktermék/hulladék kérdéskör. Atomerőműnél meg lehet nézni Bátaapáti költségeit, esetleges külföldi fűtőelem hasznosítási díjait. Elképesztő összegek.
        A fosszilis tüzelésű erőműveknél ott a salakanyag (csak Visontában ez évente olyan 1 millió tonna körül alakul). Költség és hát… nem szép :)
        A gázerőműveknél pedig a gázt is oda kell csövezni, és a gázmotorok, turbinák üzemeltetése sem 2 Ft.
        Bele lehetne menni jobban, biztos lenne különbség valamelyik javára, de ehhez már kevés vagyok illetve az adatok is nehezen összekaphatók.

        • Madoff

          en napelemrol toltom, akkor mi van?

  • W

    Csak kis érdekesség:

    Egy magyarországi hulladékos erőmű számait is ideveszem (kicsi erőmű, így a hatásfok annyira nem jó, hőhasznosítás nincsen):
    11 650 tonna CO2 … 13 000 MWh megtermelt villamosáram
    11 650 000 000 g CO2 = 13 000 000 kWh áram

    ezt is elosztjuk a fenti 12,9 kWh / 100 km értékkel

    11 650 000 000 g CO2 = 1 007 750 x 100 km
    11 560 g CO2 = 100 km
    115,6 g CO2 = 1 km

    Az érték látszik nagyon hasonló. Ennek az erőműnek azért még van egy nagy előnye, hogy nem fosszilis tüzelőanyagból, hanem ártalmatlanításra váró hulladékból termeli a villamosáramot.

    + kiegészítés:
    András az erőmű ahol állsz, az egy gázmotoros erőmű, a tüzelőanyag földgáz. Soha nem fogsz látni füstöt :) a CO2 színtelen :)
    A legtöbb helyen egyébként amikor füstöt látunk, az többnyire vízgőz. Persze a szennyezőanyag ott van, de nagyon régen nem olyanok a hőerőművek kibocsátásai sem mint régen.

    Rendszeresen járok Lengyelországba, ott még a széntüzelés totál megszokott lakossági körben is, az a sárgás szürkés füst ami kijön a kéményekből, jó 25 évvel ezelőtti Magyarországot idéz azért…

  • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

    Én beleszámoltam az energiahálózat és a töltési veszteségeket is. :)

  • Lui

    Handrás, ha esetleg nem olvastad volna. Egy kicsit racionálisabb megközelítés.
    https://kiszamolo.hu/hasznalt-elektromos-es-hibrid-autok-megeri-megvenni-oket/

    • Rorschach

      Totlacar épp ma vette át a cikket: http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2017/09/04/megeri_hasznalt_vilanny-_vagy_hibridautot_venni
      Szerintem itt van a lényeg:
      “Jelenleg az elektromos autók az úgynevezett early adoptereknek, vagy korai befogadóknak valók. Ők azok, akik már akkor megvesznek egy terméket az újdonság miatt, amikor az még nem használható és nem kiforrott. Akik megveszik a 4K és 8K-s tévéket 3 millió forintért, amikor még 3-4 évig nem is lesz rájuk elérhető adás. Ha ők nem lennének, most nem lehetne kapni 4K-s tévét elérhető áron a boltokban.
      Természetesen van, aki az élmény, a hangulat, az érdekesség miatt vesz mondjuk elektromos autót. Egy 15 milliós kabrióra sincs semmi racionális magyarázat, azért vesz valaki olyat, mert venni akar és kész.”

      • Madoff

        szerintem mar reg nem early adapterek, mar a masodik harmadik generacios modellek jonnek ki

        • Karnage

          Nem egy termék frissítési ciklusa határozza meg hogy melyik technológia milyen fázisban van, hanem az adott technológia elterjedése. A globál EV market share még az 1%-ot sem érte el. Ez bizony még early adopter fázis. Olyan 10% fölött beszélhetünk majd “minority”-ről.

          • Madoff

            mar bocs, de ez maximum a te velemenyed. Keress ra az early adapter definiciojara. Semmi koze a market share-hez, elterjedeshez, csak es kizaraolag a bevezetes es hasznalat/vasarlas kozotti idohoz kapcsolodik a fogalom.

    • Rorschach

      Illetve a “válaszcikket” is érdemes elolvasni: https://villanyautosok.hu/2017/08/30/megeri-e-hasznalt-elektromos-autot-venni/

    • balage

      Sajnos a kiszamoló – bár megpróbál annak látszani – nagyon sokszor erősen szubjektív, és a saját prekoncepcióját támasztja alá megfelelően megválasztott számokkal.

      • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

        Az ő szempontjából egyébként igaza is lehet. Ha lesz nagyobb villanyautó választék, akkor már nehezebb lesz megindokolnia :)

  • Zsiráf Zoli

    számokhoz: valahogy sosem jön elő, hogy a benzin árának kb. négyötöde adó, ami az elektromos áram árában nincs benne… a hagyományos autósok fizetik meg az utak karbantartását stb. és az egyéb közterheket az elektromosok helyett. Nyilvánvaló, hogy amint az elektromosok jelentős százalékot hasítanak ki az összes autóból az adópolitika meg fog változni és akár más úton is, de be lesz szedve a pénz, azaz a matek jelentősen romlani fog.

  • Attila Bárdi

    Nem az autok 30%-at kell lecserlni, mert az elektromos halozatban levo 30% tartalek az a elektromos fogyasztasra vonatkozik! Bar konnyen elofordulhat, hogy az autok 30%-nak az elektromos terhelese pont bmegegyezik a villanyfogyasztas 30%-os novekedesevel, de ez csak veletlen lehet.

    Igaz, hogy 20140es adat, e lusta voltam tovabb keresgelni:

    Magyarorszag villamosenergia figyasztasa 2014-ben 42,5 terawattóra volt.
    Tehat 14 terraora tartalek van meg benne. Fogalmam sincs, hogy egy villamos auto mennyit eszik, de ebbol mar el lehetne indulni matekozassal.

  • János Molnár

    Ha egyszerűbb a szerkezet miért drágább.

  • Attila Bárdi

    A sosem terul meg tema. 4-es golffal jarok. Nem kics, nem nagy. Benzines, nem is fogyaszt keveset, 8 liter korul. Mar evek ota nezegetem a villanyosautokat, hogy mire csereljem. A kocsit 1 millioert vettem, persze hasznaltan. Most erhet kb 600 ezer korul. Mondjuk egy i3 hasznaltan is benne van 7 millioban. Tehat durvan 6 milliot kellene rafizetnem.
    Ha otthon toltenem az i3-at, akkor 100 kilometer kijonne ugy 1000 forintbol. Innen nezve, ha nem valtozna sem az elektoromos aram dijja, sem a benzin ara, akkor 283 ezer kilometer mulva ernem utol az arkulonbseget. Evente megyek a golffal ugy 12 ezer kilometert, igy 23 ev mulva kovetkezne ez be.
    Es ebben igy eleg sok a bizonytalansagi tenyezo. A golf tuti nem elne meg 23 evig, de gyanitom, hogy az i3 sem. Lehet, hogy addigra lesz napelem a teton, igy olcsobb lenne az aram, vagy tudnam ejszakai aramrol tolteni. Szoval lehetne meg optimalizalni, de sok ido ezt mind korbejarni. Es a vegen meg mindig csak arrol beszelunk, hogy optimalizaltam a kocsi hasznalatat hetekig tarto matekozassal, es meg fog terulni 15 (vagy mittomen) ev alatt.

    • W

      Szerintem egy 4-es Golfhoz merni egy villanyauto megteruleset nem eppen egzakt osszehasonlitas.
      Inkabb ugy matekozz, hogy 7 millaert vennel egy hasznalt autot 1.4 TSI-vel vagy egy villanyos akarmit.

      • Attila Bárdi

        Azzal kell matekoznom, amim van:) Nem matekozhatom egy ferrari araval, vagy egy uj vw gold gte-vel. Egy golf 4-esem van, ez a masodik auto a t6 mellett. A t6-ra sem opcio, mert nem fernek el az i3-ban a csomagok meg a csalad.

        Ami opcio lehetett volna, az a Renault Twizy, de ott meg havi 40-50 euroert kell berelni az aksit. Annyit meg nem tankolok egy honapban a golfba, es neha kell 4 hely a kocsiban, meg neha messzebb megyek, mint 20 km.

        • W

          Akkor viszont a kiindulasi feltetellel van gond: nincs ra penzed (ne vedd sertesnek, nekem sincsen ra, ezert nem veszek en sem). Az objektivitas miatt viszont az almat az almaval kell osszehasonlitani, es ahogy irtad a Ferrarit ennyi erovel nyugodtan hasonlithattad volna ahhoz is a 4-es Golfot :)

          • Attila Bárdi

            Ez igy ebben a formaban nem igaz. Siman venenk, nem biztos, hogy zsebbol, de finanszirozva hozza lehet jutni.

            Ha a kornyezeti terhelest nem tekintjuk, akkor tisztan anyagi szempontbol nem terul meg. Itt a megterulest a ket auto aranak a kulonbseget es az uzemeltetesi koltsegek kulonbseget ertem. Es nekem a matekozasnal ez szamit.

            A Renault Twizy pedig arban is jobban elerheto, 1-1.5 miliooert mar lehet venni. De a matekozas ott is nemet hoz ki, meg ha a tavolabbi utakat meg is oldanam a t6-tal, akkor sem erne meg a twizy a draga aksiberles miatt.

            A ferrarit is ebbol a szempontbol ertettem. Egyebkent sosem vennek, meg ha lenne ra penzem, akkor sem, mert nem felel meg az eletvitelemnek.

            • W

              Szerintem meg az nem reális, hogy egy 600.000 Ft-ot érő IV-es Golfhoz hasonlítod megéri-e egy 7 millás használt villanyautó. Nincs az a matek, ami szerint ez kijön.
              Hiába lenne 1 MFt a villanyautó Joli néni az 50eFt-os nyugdíjából ugyanúgy nem tudná megvenni, míg valaki röhögve kifizeti.
              Ezért írtam, hogy a 7 milliós villanyautón annak kell gondolkodnia, aki 7 millió Ft-ért autót AKAR ÉS TUD venni. Ő majd eldönti, hogy egy benzinest/dízelt/hibridet vagy netán full elektromos autót éri-e meg neki üzemeltetni az éves futásteljesítményéhez képest.
              Egy IV-es Golf az amortizációján már 2x túl van, a 7 millás villanyautó még csak most kezdi. Totál összehasonlíthatatlan a kettő.

            • Attila Bárdi

              Ezzel sem ertek egyet. Bar reszben igen. Nekem egy bajom van a golf4-gyel: nem villanyauto. De egy villanyauto mellett a legfobb erv, hogy koltseget sporol meg a vasarlo. Ezzel a reszevel van bajom, hogy nekem ez nem jon ki. A golf4 es a i3 szamomra ugyanolyan szukseges rossz, egy eszkoz ami elvisz A-bol B-be.
              Szoval van ket eszkoz, es a penztarcam a golf 4 mellett szol. Az, hogy menynire meno egy i3, meg milyen jo vezetni, meg nem budos, … Tok szuper, csak dragabban visz el A-bol B-be.

              Nem mondom, hogy mindenki jarjon 4-es golffal. Mindenki azt csinal amit akar. Ezek csak az en erveim. Ha valakinek nem felel meg a golf 4-es arra, hogy kocsikazzon a varosban, akkor vegyen mast. El tudok kepzelni olyan erveket, amelyek alapjan nem lenne jo valasztas. Szoval ez tusztan csak az en szempontom.

              Most eppen azon agyalunk, hogy ha a parom is az i3-at hasznalna, akkor kijonne-e a matek?

            • tibor vas

              Szerintem ne agyaljatok! Ahogy az előttem szóló is megírta, nem fog kijönni a matek! Attól hogy te nem értesz egyet ,attól még amivel példálózol oltári baromság! Szerintem maradjon a golf és boldog lesz mindenki! Béke ;)

            • Madoff

              “De egy villanyauto mellett a legfobb erv, hogy koltseget sporol meg a vasarlo” a kornyezetkimeles a legfobb erv.

            • balage

              e-golf: 11.5M
              golf: 7M

              innen indulhat a matek… 4.5M differnecia, ami simán meg tud térülni pénzügyi alapon is (ráadásul a hozzáadható extrák jelentős része is olcsóbb 10-20%-al)

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              10 az a 11,5 az állami támogatással.

            • balage

              Nem voltam biztos benne, hogy most pontosan hogy is van. De akkor meg még kisebb a difi, és ésszerű időn belüli a megtérülés – csak hát nem vagyok elég német egy golfhoz… :D

  • haban

    Ha mar Lexus-hoz volt merve az i3, akkor par gondolat. Nem tudom Andras melyik Lexus volt a hasonlitasi alap, de meret/ar alapjan talan a CT200h-hoz lehetne viszonyitani (tudom hatso sorban kisebb, de ez egy masik iskola). A CT200h 2010-ben jelent meg, vagyis 8 eves konstrukci, de valojaban egy Toyota Prius 3 technikajat hordozza, vagyis vehetjuk a kicsi Lexust nyugodtan 10 evesnek.
    Ez a technika ha valaki tud hybridet vezetni, es fontos a fogyasztas, a kornyezetvedelem akkor varosban elfut 4.3-bol, autopalyan a sebessegi korlatokat tartva pedig 4.7-bol. 160eKm uzemanyag fogyasztasa kijon Kb2,6MFt-bol. Ez nem keves az i3-hoz kepest! A 15.000Km-es olajcsere koltseg plusz, a fekek a hybridben sem nagyon kopnak. De ugye itt van az olajcsere, 160eKm alatt 10 alkalom, ami tovabbi kb 700eFt (kis szerviz/nagy szerviz) es ott van az a kb 45liter motorolaj ami kijon es kezelni kell, azok az olajszurok, motor/inverter hutofolyadek ami kifolyik. Szoval szennyez rendesen a jarulekos anyag, szennyeg a kipufogott tuzeloanyag.
    Super auto az i3, az innovacio, az egesz irany elott le a kalappal!

    Ezt a i3 cikizo Lexus videot lattatok? https://www.youtube.com/watch?v=0duV_363ndo

  • OptimusX
  • Treil

    Racionálisak az érvek, de azért akadnak csúsztatások, pl. havi több százezret nem spórolsz évi 20.000km-es futással. Benzinessel kb 60 kiló/hó az üzemanyag, elektromossal 10k.
    Megtérülés pedig az hogy mennyi idő alatt térül meg az elektromos autó felára a benzinessel szemben, spórolva a szervizeken, üzemanyagon. Egy jó benzineshez évi 20k kilométernél azért nem kell a hajtásláncba belenyúlni vagy 8 évig, de inkább még tovább. Plusz költség az olajcsere, légszűrő, váltóolaj.
    Árak szempontjából pedig eléggé mankón van jelenleg a villanyautó. 2 milliós állami támogatás, ingyen parkolás, jövedékadómentes áram. De nyilván most ez van és ezzel kell számolni, a jövő meg majd kiderül.
    Szinte biztos hogy az elektromos autó a jövő, de nagyon kellene az új akkumulátor technológia. Jelenleg az akku a legnagyobb kompromisszum (ár, hatótáv).

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Azt mondtam, hogy a Jaguárhoz képest. Avulás, casco, szerviz, benya, gumik, adók, ezeken spórolok rengeteget.

      • Treil

        Ja mondjuk a Jaguár nem épp egy spórolós autó. Nem is említeném egy lapon ezzel a BMW-vel.

      • Lac Tóth

        Nem mindent követek, elnézést, ha már esett róla szó. Az áram ára. Azt nem mondom dotált, de “lakossági”. Illetve persze legyen fizetős, az “ingyen” áram kora kezd lejárni.
        A benzin árának a kútnál cca. a fele adó. Egy billió forint a költségvetésnek ( sztem helyesen). Amíg nem számottevő a kiesés, addig nem fognak ehhez nyúlni. Amikor számottevő lesz, erre is lesz valami adó. Bár az otthoni árammal nehezebb ezt megcsinálni, de nem lehetetlen. A mai kapacitásokat igen időigényes sima 220-ról lassan egy napig tölteni.
        Két helyet ismerek, ahol nagy hype az aksis villanyautó. Norvégia és Kalifornia. Kaliforniában a zöm lízingeli és amikor elege van mondjuk a Teslából pár év után vissza dobja a lízing cégnek. Került amibe került.

        Kérdés kettő: Miért nem Renault ZOE kettő aksival? Extrémebb viszonyok ( hideg, meleg aka. fűtés, klíma , autópálya, stb. mellet is worst case 150 km a hatósugár. De ősszel, tavasszal akár bőven 300 km felett. És havi 120eFt a törlesztés ( csak a verda maga)

        • Treil

          Remélhetőleg a napelem előállítás is fejlődik, olcsóbb lesz és jobb hatásfokú. Egy öko ház napelemekkel jóformán fedezné a ház saját energiaigényét illetve az elektromos autó töltését.

          • Lac Tóth

            Maga a fotovoltikus hatásfoka már súrolja a fizikai limitet. Viszont időszak függő. Tél/nyár, nappal/éjjel, felhő, eső, hó. Ha otthoni esti töltésben utazol már most is karcsú egy hagyományos háztartási 220V-os konnektor, célszerű erősebb töltőt kiépíteni. ( Pínzbe kerül). Nappal meg nagyon soká kéne tölteni ( akár több nappal), vagy rengeteg fotovoltikus cella kéne. Nappali irodai töltésre meg a töltendő kocsik számával kell ezt megszorozni. De jönnek a napelem tetős verdák ( Audi), mondjuk legalább a klíma energiaigényét fedezik. Egyre nagyobb hatósugár, egyre több kWh, egyre több amper kell a kocsiba.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              “célszerű erősebb töltőt kiépíteni.”
              Max USA-ban a 110 volt miatt. Itthon a legcsirkébb 220 is elég.

            • Lac Tóth

              ahogy elnézem a hatósugár növekedést egyre több kakaóport kell lehetőleg reális időn belül ( alvás, 8h) a verdákba tolni. Ha maradunk a tárolós , akkumulátoros megoldásoknál. Magában a hajtáslánc fejlődésben is van még tartalék: http://www.gkn.com/en/our-technology/2016/multispeed-eaxle/

            • Treil

              12m^2 napelem kb 2kW/h áramot ad le, beruházási igény kb 1 millió. Városi autós megy mondjuk napi 50km-t (szerintem ez is sok, inkább 20-at), az durván 6kW áram. Ezt az igényt a 2kW/h rendszer 3 óra alatt kitermeli. Más kérdés mennyire éri meg jelenleg napelemes rendszerre beruházni.
              De a lényeg hogy 6kW/nap azért nem egy egetrengető energiaigény.

            • Lac Tóth

              6kW/nap tűrhető igen. Csak az autó aksi töltését vettük akkor ( háztartást nem, hálózatba táplálást nem azon idő alatt) és 3 óráig ( vagy jobb, többig) jól sütött a nap. Nappal. Napi városi furikázásra. De már írtam talán: a fotovoltikus beruházást mindenki el tudja dönteni maga. Mennyit telepít, hova. Olyat nagy telepítési hype-ot én nem észlelek. Nem elég drága a az áram. :) Én kétszer futottam neki számolásnak, abszolút jó elhelyezkedésű, területű, stb. tető. Mindkétszer a NEM lett az eredmény – nálam. Napkollektor terv hasonló sorsra jutott :)

              Az emberi átlagos életritmus alapján zöm este háztartásában tölt, vagy napközben töltőoszlopnál, irodában, parkolóban, utcán, vagy parkgarázsban. meg ugye autópálya országút közelében, ha hosszabb útra megy. Bajorország felé érdemes mondjuk Bécsnél és Linznél is tölteni, lehetőleg villámban.Megérkezéskor meg alvás idején.

            • Treil

              2kW-os rendszer éves átlagra van számolva nem nyári tűző napsütésre. Én nem mondom meg hogy megéri-e, a lényeg hogy egy átlag városi autó energiaigényét 4m^2 napelem kitermeli. 6kW-ot nem nagy gond 8 óra alatt éjszaka beletölteni az autóba. Akinek meg napi több száz km az igénye nyilván nem elektromosban gondolkozik még egy jó darabig, majd vesz egy dízelt.
              Én megyek átlag napi 20-30km-t városban. Tökéletesen jó lenne erre egy kisméretű elektromos, de jelenlegi árak mellett esélytelen.

            • Lac Tóth

              Pedig pont Neked lenne jó villany autó. ha nem sokat mész igen hosszú útra. Mai árak mellett pont nem esélytelen. Már. Jönnek ki sorba a nagyobb hatósugarú verdák, új i3, új Leaf, Reanult, stb. de vannak még 22kWh-sok is.

              TC-ben számolsz ugye?

            • Treil

              És miért vegyek 7-8 milliós eletkromos kisautót a 3 milliós Fiestával szemben? Főleg hogy nincs 7-8 millióm egy kocsira. Persze használtat lehet hogy kapok 4-5-ért ahogy benzineset is 1,5-2-ért.
              Soha nem térül meg jelenlegi árak mellett. És ha úgy adódik elviszem egy 300km-es túrára (évente párszor). Legutóbb Mátrába mentem, 220km kb, elektromos nem vitt volna el, töltőállomás sincs szinte sehol. Meg ha van is, biztos nem rágom a körmöm egy 8 milliós autónál, vajon leáll-e alattam a semmi közepén este.

            • Lac Tóth

              Ezt Neked kell mérlegelned. ha jól veszem ki, részben erről szól handras blogja. Ha nincs pénzed, lehet kérni havi törlesztéssel. Ha arra sincs, akkor ne vegyél autót! Ahogy barátom mondta, aközött, hogy nincs autód és van egy Trabantod sokkal nagyobb a különbség, mint egy Trabant és Bentley között. Soha nem térül meg?? Ahogy egy személyautó hol és hogy térül meg? TC-ben számolj! Fiesta 3mFt-nál kezdődik igen. A szalonba belépéskor. Villannyal a Mátráig még talán épp eljutottál volna, vissza neccesebben :) 220V viszont mindenütt van, ha nincs más töltő. Aki leáll a semmi közepén este, az nagyon balek. De valóban ezek a dilemmák. Ha nem lenne dilemma mindenki rohanna villanyautót venni ( ha kapna).

              Amúgy a Mátráról nem írtál előtte, hanem hogy 20-30km átlagban városban.

              Ha Mátrába mentél, csak akkor jön szóba villanyautó, ha ott időzöl is. Valamiért csak mentél oda. Nem írod honnan mentél, csak oda volt 220km? Vagy oda-vissza? Csak MOL töltő van 5 a környéken:

              1
              Parádfürdő
              3244 24.sz. fkl. út
              2
              Pétervására
              3250 Orgona út 6.
              3
              Gyöngyös
              3200 Pesti út
              4
              Bátonyterenye
              3078 21.sz. fkl. út
              5
              Gyöngyös
              3200 Alkotmány út 19.

              Ezekbe belejönnél, meg a fedélzeti rendszer is gondoskodik hol töltsél.

            • Lac Tóth

              Bocs a töltőről írtak tévesztés. Gyöngyös tág környéke valóban töltőállomás mentes.

            • Lac Tóth

              M3 lemaradt a töltő telepítéssel, eleve Kelet-Magyarország eléggé.

            • Treil

              Mi az a TC?
              3-3,5 millió körül kihozok egy vadi új Fiestát a szalonból. De lehet bármilyen más márka is. Nyilván nem egy fullos autó, de van légkondi, ülésfűtés, első szélvédő fűtőszál, stb. Leaf 7 millió támogatással, Zoé 8,3 millió. Ez 3,5 milliós különbség. Ha megyek napi átlag 50km-t, az évente 18.000km. Átlagfogyasztásom 6,6, legyen 7 kerekítve, évente 440.000Ft üzemanyag és nem kell egy-egy kiruccanás miatt a töltésen rágódni. Elektromossal 18.000km-re a villany 80.000Ft, tehát a megtérülésem 360.000Ft évente. Erre rájön az olajcsere, ami mondjuk 10 kiló, tehát 370k. Szóval mire megtérül a villanyautó 3500000/370000=9,5 év. 10 év és akkor vagyok nullán. Cserébe szoptam egy csomót a töltögetéssel, elhagyni a várost nem igazán kényelmes, autópályát is inkább elkerülöm mert a külső sávban 90-el haladás nem életszerű.
              De tételezzük fel hogy úgy felszöknek az üzemanyagárak (megduplázódik) hogy 5 év a megtérülés. 5 év alatt vagyok 0-án és onnantól kezdve spórolok a közlekedésen. Itt már elgondolkoztató, de ez sem rövid idő bevállalva a töltögetéssel járó szívást, utazás miatti szívást. Még mindig csak geekeknek éri meg. Persze nyilván jóval többet ér majd az 5 éves Leaf mint az 5 éves Fiesta. Ha az akksi tényleg nem megy 70-80% kapacitás alá, ha nem kell invertert cserélni, ha nem fejlődik annyit addig az elektromos autó technológia hogy a végén pont annyira elértéktelenedik mint a benzines.
              Kihajtom a jelenlegi kisautót, 8-10 év múlva meg valószínűleg már elektromost veszek, addigra remélhetőleg fordul a kocka.

            • Lac Tóth

              Jól teszed, számolgatsz. taxisok zöme is dízellel jár, meg gázzal, de egyre több pl. a Leaf. Az egy másik kalkuláció, másik élethelyzet, de neki meg kell érje :)
              Ugye fix tarifa van ( Budapest), meg a lehúzás. Én kivárok amúgy és akkor is második, vagy harmadik autó lesz, ha lesz. Ráadásul zömmel bringázom, de persze kell autó. BKV ritkán. Tág ismertségi körömben i3-ak és Teslák vannak, hallgatom őket, meg taxissal is szívesen elbeszélek mi hogy van. Na nekik kéne több töltő! Amíg várja a fuvart. Sokan hazamennek tölteni, ha úgy jön ki a lépés. Akár messzebbről is.

            • Treil

              Taxis teljesen más eset, nekik konkrétan ideális az elektromos.
              Lényeg hogy legyen városi használat, minél több töltés (sokszor kevés a legjobb), és minél több a futott kilométer. Városban 100 kilométerenként kisautóval 2000Ft a megtakarítás elektromossal. Egy nagyobb kombival meg 3000. Tehát 100.000km-enként 2, ill. 3 milliót takarítasz meg. 400.000-nél pedig egy taxis 12 milliót.
              Én úgy számolom hogy 4 év alatt kell ideális esetben kiautózni a különbséget hogy tömegesen elterjedjen az elektromos. Városi kis szaladgálós kocsinak nem érdemes 3-4 milliónál többet áldozni. Tehát jelenleg egy 4 millás benzinesből 3 milliónyi üzemanyagot kell kiautózni hogy nullán legyünk egy támogatott LEAF-el. Az 150.000km, 4 évre leosztva 38.000km/év. És ennek nagy része, 80-90% városban mert hosszabb utakra jelenleg nem igazán jó megoldás.
              Na ennyit taxisokon kívül nem sokan mennek városi autóval. Évi 15.000km reálisabb, 4 évre 60.000km. Az jelenleg 1.200.000Ft, tehát a LEAF újonnan 5 millió körül lenne igazán versenyképes vétel. Vagy ha a benzin ára felmegy háromszorosára és a villany nem változik jelentősen.

            • Lac Tóth
            • Lac Tóth

              igen átlagosan ( sok mindentől függ) 6kWh/nap töltésből ki lehet indulni. Napi 35..50 km városban, országúton, kevés pályával.

              A háztartási rendszerek zöme ( Mo.) 10-12 panel, 3kW, bő 1mFt cakumpakk. Bki telepíthet, ha olyanok az adottságai. Azzal a tudattal, ha este tölti az autóját, akkor a delej a hálózatról fog jönni ( hasadó atommagok, CO2 molekulák, import, függőség, stb. pfúj!) és ha nappal elautózik a háztartásától, akkor a napelem fogja részben vagy akár egészben táplálni a háztartását, meg a szomszédokét. De a villamos energia olcsó, nincs rajta plusz 100% adó, mint a benzinen. Egyelőre. Mo. 1 billió ( 1000 milliárd) forint jön be a költségvetésbe évente csak benzinen, gázolajon. Ha átbillen a dolog, ezzel kezdeni kell vmit.

  • Madoff

    az elektromos autot nem erdemes es illik pl. szeneromuben termelt arambol tolteni, ezert nem gondolom, hogy a szamitasaid kozeptavon helytalloak.

    • W

      Es Neked otthon van 3 fajta konnektorod? Egyik a szeneromubol jovo aramra, azzal futesz, a masodik az atomeromubol azt kizarolag a villanyrezsora kotod es ami a Visontai naperomuparkbol jon azzal toltod az autodat? Mibol gondolod, hogy ezt Te dontod el? Sot egyaltalan el lehet-e donteni?

      • Madoff

        sajnos nincs. A teton van napelem es arrol toltom. 10 eve gondolkozom rajta, most hogy mar az utcaban majdnem mindenkinek van, es az ara is elerheto volt, gondoltam nem okoskodok, blogolok tovabb a kornyezetbarat technologiak ellen, inkabb SPOROLOK es felszerelem en is.

        • W

          Ezt tok jol tetted, ezert is irtam, h kiraly vagy! En most teszek egy 8 kWh-s + hoszivattyus + napkollektor rendszert fel, szigeteles es nyilaszarok mar megvannak. Kicsit van ralatasom az energiapiacra, a cegem termel is, amennyire lehet fuggetlenitem magam ettol az egesztol. Es mindenkinek ezt tanacsolom.

          Nem akarok matek szakkort, de azert nehany ember elgondolkodhatna ezeken:
          - Paks II bekerulesi koltsege: 3700 mrdFt (ami mint tudjuk 5000 lesz, de ettol most elvonatkoztatok)
          - Paks II teljesitmenye 2016-tol: 3600 MWh
          - durvan ebbol kijon: 1 MWh beepitett telj = 1 mrdFt

          1MWh mennyi? 1 db szelturbina kompletto 1 mrdFt, ezert 2 MWh teljesitmenyu, tavaly 24% kihasznaltsag mellett mentek, tehat kb. Paks 2x jobb… de ugye a jarulekos koltsegek, atomhulladek stb. koltsgei nem lesznek kicsik, a szeleromu meg eppen nem akkor termel amikor mi akarjuk, hanem amikor o akarja.

          Napelemekkel mi a helyzet?
          1 MWh = 1000 kWh = 1 000 000 Wh
          1 db solar panel teljesitmenye : 280 Wh
          Hany db solar panel kellene ehhez? : 3570 db
          Solar panel ara? : 65.000 Ft netto (ugy gondolom, hogy ennyi darabra lehetne egy kis kedvezmenyt is kapni a gyartotol :) :) )
          Solar panel koltseg: 232 000 000 Ft

          Vagyis a paksi beruhazas beepitett teljesitmenyet napelem panelekkel az Alfoldon eleg jo kihazsnaltsag mellett sokkal jobban szetdobalva es nem koncentralva meg lehetne valositani 1/4 arbol. Ha a hatasfokokat hozzavesszuk, napsutotte orak szamat stb. Paks II siman hozhato lenne megujulok kombinaciojabol. A maradek kb. 20% volgyet azt pedig a most is dolgozo foszilis eromuvek elsimitjak, mint ahogy most is teszik….

          • tibor vas

            Ez mind szép és jó lenne,de ! – az egész paksi bulinak nem az a lényege,hogy jó legyen,meg biztosítva legyen az energia ellátás,hanem a lenyúlható sok-sok jó magyar forint! És ez minden hazai beruházás,pályázat,stb. esetében így van és lesz is!

          • Madoff

            es ebben meg nincs benne, hogy a napelem csak olcsobb lesz

  • Bart Imre
  • Nagy István
  • Lac Tóth
  • http://blog.koles.hu Mihaly Koles