Ezért nem vettem Teslát

90 komment

Az utóbbi időben személyesen is és a neten is sokan kérdezték, hogy miért az i3-at és miért nem egy Teslát választottam. A mostani videóban elmondom, hogy miért nem a Tesla a befutó nálam, annak ellenére, hogy Elon Musk egy zseni, és szerintem a Tesla fogja megváltoztatni az autóipart.

Ide is berakom a Model 3 (nettó dollár) árakat.

Alap felszereltség – 35 000 dollár
• Hatótáv: ~350 km

Opcionálisan rendelhető:

Nagy hatótávú akkumulátor – 9000 dollár
• Hatótáv: ~500 km

Fényezés
• Solid Black: alap
• Midnight Silver Metallic: 1000 dollár
• Deep Blue Metallic: 1000 dollár
• Silver Metallic: 1000 dollár
• Pearl White Multi-Coat: 1000 dollár
• Red Multi-Coat: 1000 dollár

Kerekek
• 18” Aero: alap
• 19” Sport: 1500 dollár

Premium Csomag – 5000 dollár prémium beltér extra funkciókkal és prémium anyagokkal.

• Prémium fűtött ülések és anyagok az utastérben, ideértve a nyílt pórusú fa dekorációt és a két hátsó USB csatlakozót is
• 12 irányban motorosan állítható első ülések, kormányoszlop és külső tükrök egyedi profilokkal
• Prémium audiorendszer nagyobb teljesítménnyel, magas- és mélynyomókkal és surround hangszórókkal
• Színezett üvegtető ultraibolya és infravörös fény elleni védelemmel
• Automatikusan sötétedő, motorosan behajtható külső tükrök
• LED-es ködlámpák
• Középkonzol fedett tárolórekesszel és két telefon számára dokkolóval

Enhanced Autopilot – 5000 dollár
Teljesen önvezető funkció – 3000 dollár

Forrás: Villanyautósok.hu ugyanitt részletesebb Model 3 adatok.

  • Márton Szigeti

    Baromi jó ez a sorozat, végre feléledt a blog :)

    • Valentin

      Igen, én is örükök neki! Hajrá HANDRÁS!

  • Gipsz Jakab

    Korrekt okfejtés. Valóban nem mindegy, hogy a vételáron felül még milyen költségekkel kell számolni. Továbbá a Tesla bár úttörő a villanyautó terén, de azért egy tipikus amerikai gyártó: elnagyolt, gyenge anyagminőségű autók, óriási méretek és súly (Az X hét üléssel, hét utassal felette van a 3,5 tonna összsúlynak, nálunk elvileg B kategóriával nem is lehetne vezetni. Az S önsúlya is 2,5 tonna.), pazarló energiafelhasználás. Nyilván itt is megvan az ördögi kör: nagy autót nem tehetsz virsligumikra, de ha növeled a gumiméretet, nő a gördülési ellenállás, tehát nő az áramfogyasztás, csökken a hatótáv. Ha nagyobb aksit teszel bele, akkor tovább nő a súly, emiatt nagyobb kerék, szélesebb gumi kell, ami megint csak növeli a gördülési ellenállást…

    • balage

      Az remélem megvan, hogy egy villanyautó miért nehezebb, mint az, amiben nincs egy benga nagy akkumulátor?
      Anyaghasználat: ültem model s-ben, nincs semmi baj vele.

      • Gipsz Jakab

        Az X hétüléses verziója 7 darab 80 kilós felnőttel számítva – az vajon mennyi is? 3560 kg. Tehát felette van a 3,5 tonnának.
        Az anyaghasználat meg erősen közepes. Málló kéderek, pontatlan illesztések, újrahasznosított műanyagok mindenhol. A (mű)bőrkárpitos verziók bűzlenek, mint egy fröccsöntő üzem. Továbbá a keret nélküli ablakok már a japánosan precíz Subaruknál is problémásak voltak, nem véletlen, hogy a japók elengedték ezt a vonalat.
        Ettől még vennék Model S-t, ha futná a keretből, de lássuk be, az európai piacon akár egy Škoda is tudna nagyot dobni villanyautóval, ha végre kijönnének egy tisztességes hatótávú típussal.

  • Rorschach

    Biztosan terjedni fognak a villanyautok, de abban nem hiszek, hogy barmikor tobbsege fog kerulni amig 5-10 perc alatt nem lehet feltolteni.
    Jelenleg azoknak alternativa akiknek sajat autobeallojuk van, vagy a tarsashazhoz tartozik melygarazs es az ottani konnektorokat tudja hasznalni. Ha abban a tarsashazban is tobb elektromos auto tulaj lenne, akkor nem jutna egyeseknek toltesi lehetoseg. Elovarosban, kerteshazakban eloknek tokeletes, remelem minnel tobben valtanak.
    Masik hatraltato tenyezo az elektromos halozat. Jonnek a nagy hatotavu autok (Tesla 3, Opel Ampera E), de ezek toltesehez mar 3 fazisu tolto kell, kulonben egy este alatt nem fog feltoltodni. Ez ha nincsen meg ki kell epiteni (egyszeri koltseg, ki lehet birni), de ha a tobbseg igy tesz, akkor hirtelen meg fog ugrani az ejszakai aramfelvetel, adott halozat nem biztos, hogy birja. Lakoparkokat, tarsashazakat lakossagi felhasznalasra terveztek.
    Viszont az irany jo, arak bekusztak mar 10 millio ala, hamarosan egyre tobb lehetoseg lesz ezen szint alatt es igy egyre tobben valasztanak varosi autonak elektromost.

    • Frisco egyre keményebb

      Pedig simán. Ha már elérhető árban lesz olyan autó ami 5-600km-t elmegy 1 töltéssel, és széles tömegeknek elérhető lesz az hogy 1 este fel tudják tölteni, akkor nem fog számítani hogy nem 5 perc alatt töltöd fel, mert amíg ingázásra használod addig elég lesz 1-2 hetente feltölteni.

      Ha meg már az olyan gyorstöltők is elterjedtek lesznek amik fél óra alatt 80%+ra viszik fel a kocsit, akkor a nyaralásokkal se lesz baj. 3-400km-enként megállni fél órára az nem kényelmetlen. Sőt, most is megtörténik, én még nem voltam úgy horvátországban hogy ne kellett volna a hölgyek miatt megállni legalább ilyen sűrűn (inkább sűrűbben kellett és több időre).

      • Rorschach

        Tomegeknek akkor lesz elerheto ha nem kell minden este toltore rakni, hanem elegendo hetente tankolni 10 percet.
        Tomegek lakotelepeken laknak (nem csak itthon). Egyszeru melygarazsban is nehez kialakitani, hogy minden parkolohelyhez tartozzon tolto (es a halozat elbirja, hogy mindegyik egyszerre toltodik), utcan pedig elkepzelhetetlen.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          A legtöbb embernek nem is kell. Ha munkába járásra használom, akkor sztem két hétig sem kellene töltenem.

          A hálózat nem probléma. 1 elektromos autó töltése nagyjából annyi, mint két légkondi áramfelvétele.

      • Gipsz Jakab

        Hollandiában dolgozó ismerősöm a nyár elején egy új 30 kWh-s Leaf-fel hazalátogatott, és elmesélte, hogy végig autópályán tolta, mert olyan sűrűn vannak a villámtöltők, amikről kb 20-25 perc alatt fel tudta tölteni az autót. Gondja csak Magyarországon volt a töltéssel :-)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Szerintem 2040-50-re már nem létezik majd robbanómotoros autó, egyszerűen kitiltják majd őket mindenhonnan.

      • Rorschach

        Legjobb esetben is uj szemelyautot nem fognak forgalmazni innentol.
        Elektromos furgon-kisbusz sincsen meg, kamionrol nem beszelve.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath
        • The Norwegian

          Nálunk a tavaly forgalomba helyezett személyautók 40%-a elektromos volt.
          A töltést pedig már rég nem csak otthon lehet megoldani. Áruházak, munkahelyek, iskolák, óvodák parkolóiban is töltheted az autód. Ha minden kötél szakad akkor elgurulsz egy “áramkútra” és fizetsz érte.

          • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

            Ki kéne már menjek egyszer Norvégiába :)

          • Karnage

            Azért azt sose felejtsük ki a képletből hogy Norvégiában leginkább az óriási kedvezmények miatt fogy úgy az elektromos autó, mint ahogy. :)

            Ez pontosan ugyanaz mint hogy jelenleg a megújulók is többnyire csak állami támogatások mellet tudnak még versenyképesek maradni. Nincs ezzel a rendszerrel semmi baj. Alapvetően egy felelős államnak illik pénzt ölnie olyan dolgokba, ami javítják az életminőséget még akkor is ha az anyagilag direktben nem térül meg. De erről a szimpla tényről akkor sem szabad megfeledkezni. Nincs mindenhol erre keret. Olyan helyeken pl. ahol a környezetvédelemnél fontosabb dolgokat sem tudott még gatyába rázni az állam, ott nyilván a legutolsó dolog lesz hogy épp támogassák anyagilag az elektromos autózást. És ez valamilyen szinten érthető is.

      • Karnage

        Ez talán egy picit túlzás azért. Abban egyetértek, hogy akkor valszeg már nem lesz kapható Európában CSAK robbanómotorral szerelt új autó. A hibrid lesz a minimum és a piac egy bizonyos szeletét teszi majd ki a sima elektromos autó (nehéz megmondani mekkora szeletét mert erre senki nem tud egyértelmű prognózist felállítani, a legtöbb elemzés nagyon-nagyon széles skálán szór, amiből nagyjából lehet deriválni hogy igazából senki sem tudja pontosan mi lesz).

        És az hogy mit kapni újonnan nem azonos azzal, hogy mi fut az utakon. Ne felejtsük hogy a közelmúltban hallott hírek sehol sem arról szóltak hogy kitíltják a robbanómotoros autókat az egész országból (még akkor sem ha néhány clickbait oldal ezt szereti így beállítani). A hírek és vállalások többnyire arról szólnak hogy nem lehet majd újonnan CSAK robbanómotorral szerelt autót kapni. A hibrid megoldások meg a generátor üzemmódú robbanómotorok valszeg egy ideig még engedélyezettek lesznek számos helyen. Valószínűleg már csak azért is mert pl. 700 millió emberre (Európa) upgrade-elni a teljes eletromos hálózatot az nagyon nem kis meló. Ez eszméletlen pénzeket fog igényelni. Ilyen jellegű beruházásokat még Ny-Európában is alaposan át kell rágni mielőtt belevágnak. A kivitelezés időtávja sem piskóta. Csak hogy egy viszonyítási példát mondjak: szeretnél mondjuk energetikai szolgáltatóként felhúzni egy új kombi ciklusú erőművet. Azért kombit mert az van meg a leghamarabb. Hát, az ötlettől számolva addig, amíg az áramot fog neked termelni minimum 2-3 évvel számolj. És ez egy nagyon ideális, szupergyors projektnek számít. És ez még csak egyetlen szaros kis erőmű, amiből többszáz van Európában.

        Abban egyetértünk hogy nagy vonalakban az irány ez, de az átállás valszeg ennél azért lassabb lesz. Energetikáról van szó. Itt fontos felügyelő szervek vannak, technológiákat kell validáltatni, többszörösen redundáns vezérlőrendszereket építeni. Ez nem az IT világ, itt egyszerűen nem olyan dinamikusak és flexibilisek a dolgok. Sokkal lasabban mennek végbe a változások. Egyszerűen már csak abból a profán szempontból is mert nyomtatott áramkört kis túlzással házilag is össze lehet barkácsolni de több ezres fordulaton pörgő sok tonnás, speciálisan megmunkált és hőkezelt acéldarabokat picit problémásabb összerakni.

        Arról nem is beszélve hogy ne legyünk egoisták, a világ nem csak a fejlett országokból áll. Sőt, lakosság tekintetében épp fordítva. És a fejlődő országokban azért eléggé más a helyzet még. Ha most körbenézel pl. számos afrikai és ázsiai országban (itt nyilván a fejlődő országokra kell gondolni, tehát nem Szingapúrra), akkor látni hogy több évtizedes lemaradásban van a járműpark is meg amúgy az infrastruktúra is. Én erőteljesen kétlem hogy akár Líbiában, Algériában, Nigériában, Bangladesben, Nepálban vagy Burmában (csak hogy egy pár jellegzetes példát említsek) reális elvárás az hogy milliárdokat öljenek infrastrukturális fejlesztésekbe a kormányok pusztán az elektormos autók miatt miközben ezeken a helyek néhol nemogy stabil megbízható áramellátás nem megoldott a városokban, de még a tiszta ivóvíz sem.

        • Daniel Nagy

          Én úgy gondolom, hogyha új autóként a hibrid nem tűnik el 10 éven belül, vagy legalább nem látszik a végük, akkor az elektromos autók csak egy hosszú fellángolás lesz és azok fognak eltűnni.
          A hibrid jelen állás szerint csak egy szükségmegoldás, ami az elektromos autók -eddig ismert – egyetlen valós hátrányát küzdik le: a hatótávot. Ugyanakkor megvan bennük minden ami rossz a robbanómotorkban és esetlegesen rossz az elektromosokban. A tulajdonosoknak gyakorlatilag két autót kell így fenntartani egyben. Szerintem nem egy nagy üzlet.
          A gyártók pedig úgy tűnik, hogy ráfeküdtek a tisztán elektromos autókra. Nem akarom elhinni, hogy 10 éven belül nem érünk el oda, hogy Budapestről “egy tankkal” ne tudjak lemenni a görög tengerpartra, a felét már most is tudjuk (jó, csak a Tesla, de van élő példa). Abba a távba pedig már szerintem nem lehet belekötni.
          Amit írsz a hálózatokról, szabályozásokról az teljesen igaz. Viszont az IT-s fejlődéssel ellentétben, itt a szabályozó szervek még itthon sincsenek lemaradva a technológiától. Talán az egyetlen terület ahol a kormányok többé-kevésbé naprakészek. És ezek a fejlesztések, ha nem is feltétlen ekkora volumenben, de a hibridek terjedésével is szükségesek, mert elektromosság nekik is kell, különben van egy robbanómotoros autónk, ami cipel még pár száz kiló plusz súlyt fölöslegesen, ami megint csak terheli a környezetet.

          • Karnage

            A hibrid alapvetően nem egy rossz konstrukció, csak szerintem nem abban a formában ahogy az elmúlt években futottak (a motor és az elektormotor együtt hajtja a kerekeket). Ha generátor hajtásként használod a robbanómotort, akkor meglepően jó hatásfokot tud produkálni. Ez azt jelenti hogy kvázi ideális körülmények között ideális teljesítményszinten futtatja a vezérlés és ez tölti az akksit. Ezt gen-set rendszernek hívja az ipar és nagyon sok helyen ez a hajtásrendszer van, pl. szinte az összes hajón. A robbanómotor azért nagyon szervízigényes mert a legtöbben egyszerűen nem tudják ideális körlmények között használni a sok rövid útszakasz miatt. Folyamatos gyorsítások, hidegindítátsok, stb. A gen-set üzemmód megoldja ezt a problémát. Ebből a szempontból szerintem a nagy hatótávú autókba, teherszállításban ez egy működőképes koncepció lehet akár még hosszútávon is.

            “…az elektromos autók csak egy hosszú fellángolás lesz és azok fognak eltűnni.”

            Valószínűleg nem. Jelenleg is egymás mellett léteznek különféle üzemanyagok és hajtásrendszerek, miért ne lehetne ez így a jövőben is? Az elektromos autóknak valóban vannak hibái és bizonyos kompromisszumokat igényel, de az tény hogy olyan egyszerűek mint a faék. Alig van benne valami, ami elromolhatna (legalábbis a hajtásrendszert tekintve, nyilván futómű kopás meg elektromos hibák ugyanúgy lehetnek). Magánszemélyeknek ebből a szempontból nem rossz választás.

            Másrészt tény, hogy én pl. személy szerint nagyon sajnálom hogy az elektromos kapja a hype meg a fejlesztési büdzsék nagy részét jelenleg. Én elég nagy potenciált látok a hidrogénben is, de a jelek szerint csak a japánok foglalkoznak jelenleg ezzel a technológiával.

            “És ezek a fejlesztések, ha nem is feltétlen ekkora volumenben, de a hibridek terjedésével is szükségesek, mert elektromosság nekik is kell, különben van egy robbanómotoros autónk, ami cipel még pár száz kiló plusz súlyt fölöslegesen, ami megint csak terheli a környezetet.”

            Attól függ mert itt ugye megkülönböztetünk plug-in hibrideket meg olyan hibrideket ahol a motor tölti az akksit. Nem minden esetben vagy a hálózatra szorulva. Mindenesetre ez nyilván egy jóval finomabb, fokozatosabb terhelést jelent a hálózatra nézve mintha mindenki a robbanómotorról direktben full-elektromosra váltana.

            “Nem akarom elhinni, hogy 10 éven belül nem érünk el oda, hogy Budapestről “egy tankkal” ne tudjak lemenni a görög tengerpartra, a felét már most is tudjuk (jó, csak a Tesla, de van élő példa). Abba a távba pedig már szerintem nem lehet belekötni.”

            Ez tuti. Ha mondjuk egy max. 2t-ás szedánban meg tudják oldani az 1000km-t megfizethető áron (mondjuk 10M-ért már elérhető), akkor az egy nyert ügy. Hogy lesz ilyen 10 éven belül azt a franc se tudja. A jelenlegi akksirendszerrel a jelek szerint nem, szóval itt valami új áttörés, egy új technológia kéne ami drasztikusan megnöveli az energiasűrűséget, lenyomja az árakat. Time will tell. :)

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Nem értünk egyet. A hibrid zsákutca. A BMW i3 REX motorja 120 kg, és 9 litert eszik 100 km-en és csak 120 km/h-ig tudja tartani a töltést. A súly miatt csökken az elektromos hatótáv is, plusz hordhatod ugyanúgy szervizelésre. 500 km hatüótáv kell, és villámtöltő az autópályák mentén 100 kilométerenként. Szlovákiában pl tök jól megoldották ezt, vagy Ausztriában is. Ha nálunk lenne Győrben egy villámtöltő, gond nélkül ki lehetne csapatni i3-mal Bécsbe, most viszont csak úgy lehet, ha vagy atom lassan mész, vagy megállsz Tatabányán 10 km kerülővel.

            • Karnage

              “A BMW i3 REX motorja 120 kg, és 9 litert eszik 100 km-en és csak 120 km/h-ig tudja tartani a töltést.”

              Ebben a 9 literben biztos vagy? Ez egy borzalmasan szar érték. Utánanézve én ilyen 4 litereket láttam felhasználók által posztolva. Az reálisabbnak tűnik egy ilyen generátor üzemű motorhoz.

              Nem azt mondom hogy a hibrid a legjobb megoldás, de szerintem van létjogosultsága. Alapvetően nem szabad csak Mo.-ban gondolkozni. Mo. egy nagyon kicsi, nagyon egyszerű úthálózatú, sík ország. Egy pár nagyobb volumenű út fedi le gyakorlatilag az egész országot. Ilyen helyen (akárcsak Hollandiában és Dániában) könnyű egy ilyen gyorstöltő hálózatot kiépíteni, de ez nem mindenhol van így. Ahol úttalan utakon kell megtenned több száz km-t relatíve alacsony forgalom mellett (Ausztrália, Oroszország, Kanada nagy része, Argentína, Afrika és Ázsia nagy része, stb.), ott nem biztos hogy megéri kiépíteni gyorstöltő hálózatot mindenhol. Szerintem ezekre a helyekre hosszútávú megoldásként is kiváló egy hibrid a nagyon alacsony fogyasztása miatt.

              Azt kell megérteni hogy ezekben a dolgokban általában nincsen egységesen jó válasz. Nincs “fit for all” megoldás. Ez pont ugyanaz, mint az energiaipar. Ami az egyik országnál működik a természeti adottságok, domborzat, éghajlat, stb. miatt, az nem biztos hogy máshol is fog működni. Szerintem nincs azzal semmi baj hogy ha többféle megoldás is elérhető a globális piacon. Mindenki ki tudja választani a neki leginkább megfelelőt.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              elvileg 130 km-et tud elmenni generatorral, de nekem max 110 jött ki belőle

            • Gipsz Jakab

              A hidrogén körül van az igazi hype. 30 éve hallgatjuk a bullshitet, hogy ez a jövő üzemanyaga. Közben meg sokkal problémásabb, mint bármelyik versenytársa.
              Drága az előállítása, drága a töltő infrastruktúra, és ráadásul hidrogénnel tankolni az autót korántsem olyan gyors, mint a benzinkúton tankolni. Továbbá ezután is bonyolult belsőégésű motorra lesz szükség, ami szervizigényes, és nem elég tartós.
              .
              Így meg már minek? Hiszen elektromos hálózati infrastruktúra van mindenhol, a gyorstöltőkkel pedig már a töltés ideje sem tragikus. A villanymotor karbantartása, javítása is nagyságrendekkel olcsóbb és egyszerűbb.

              .

              Szóval a hidrogén, mint üzemanyag nem rúg labdába. Lehet, hogy 30 évvel ezelőtt volt létjogosultsága, de akkor a gyártók az ára miatt nem vágtak bele, hanem továbbra is az olcsó kőolajra alapozták a technikát.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Így van, a Toyota is elengedte a hidrogénes kérdést.

            • Daniel Nagy

              Azért vannak olyan meghibásodások, amik nem a városi használat miatt léteznek, és az egész konstrukció tele van ilyenekkel. Pár ezer forintos tételek tönkrevágnak más pár ezer forintos tételeket de a javításhoz a fél motort szét kell szedni, amire a gatyád otthagyod. Ezek a hibák a hibridekben is jelen vannak és ugyanúgy tönkremennek, ahogy a kopóalkatrészek is. Nem hiszem, hogy ez egy életképes konstrukció lesz a nagy hatótávú elektromos autók mellett. Persze még mindig feltételes módban a nagy hatótávról.
              Azt nem vitatom, hogy lesz másik meghajtás (ez lehet a hidrogén is felőlem, bár ennek a működésével abszolút nem vagyok képben, csak azt tudom, hogy van) ahogy most is, de az szerintem nem a hibrid lesz. Ha viszont lesz másik akku rendszer, amit a fuvarozók is tudnak érdemben használni akkor egyedül marad az EV, ebben biztos vagyok.

        • balage

          Az infrastruktúra fejlődésre egy abszolút témába vágó, és viszonylag friss példa:
          Az amerikai piacon amikor megjelnetek a német über dízelek, nem volt őket kiszolgáló kúthálózat, nem lehetett kapni megfelelő tisztaságú gázolajat. Volt sok helyen kamionos gázolaj, de az nem megfelelő a nagynyomású befecskendező rendszerekhez.
          Eltelt pár év (mondjuk 10), és lett mindenhol.
          Elterjed, kialakult az infrastruktúra, ráadásul gázolaj kutat nem lehet egy garázsba telepítni, míg egy elektromos töltő oszlopot gyakorlatilag bárhova le lehet rakni (olcsóbb is), tulajdonképpen még kiépített elektromos hálózatra sincs szükség (feltéve, hogy van pl. egy megfelelő méretű napelempark)

          • Karnage

            Szerintem nem egészen ugyanaz. Az egyik egy meglévő rendszer fejelsztése, bővítése. A másik meg csak annyi hogy alapvetően más folyadékkal töltöd fel a meglévő rendszert. A benzin/gázolaj jelenlegi uralmát pont annak köszönheti hogy egész jó az energiasűrűsége és pofonegyszerű szállítani, tárolni. Valszeg ezért is van hogy fejlődő országokban nem rögtön elektromos hálózat fejlesztésében gondolkoznak, hanem inkább csak ledobnak egy nagy dízelgenerátort helyileg és szállítanak hozzá időnként üzemanyagot. Sokszor gyorsabb és olcsóbb.

            • balage

              Nyilván lehet szélsőséges esetekre hivatkozni, bár jó a példád:
              - a fejlődő országok jelentős része Afrikában van, ahol a magyarországi 1100-1200kWh/kWp*ev helyett 1600kWh/kWp*ev egy naperőmű kihozatala, ráadásul nagyjából egyenletes a havi eloszlás. Mennyivel egyszerűbb egy napelemrendszert rákötni a hálózatra/villanykútra, mint a halálf*sz*ba tankerekkel bajlódni.

              - egy üzemanyagkút egy tartálya kb. 30-40m3-es, ezt teletölteni kb. 10millás tétel (+a tartály ugyanennyiért, ha éppen nem volt fölösleges – nem szokott, mert miért lett volna…), egy villanyautó töltő oszlop is hasonló nagyságrend, ráadásul lényegesen egyszerűbb kivitelezni, stb. Tehát nem egyszerűbb, olcsóbb új üzemanyagra váltani, csak azért, mert mást kell beletölteni.

              - villanyautót tudsz otthon is, a saját házadon megtermelt energiával. Ok, lehet alkoholt főzni otthon is, és bioetanollal autozni, de azért annak erősen más a bukéja…

  • Frisco egyre keményebb

    Teljesen korrekt érvek, egyet leszámítva: a külsö. Nekem pont ez tetszik hogy egy szép és nem túl feltűnő autó.
    De ízlésen nem fogunk összeveszni ;)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Valószínűleg több embernek tetszik a Tesla, mint amennyinek nem tetszik. :)

  • Akos Perity

    Külső: átlagos mai elektromos autókhoz és emellett a hibridek egy részéhez képest is kifejezetten tetszetős a Tesla-k design-ja, még akkor is, ha nem a “szemet gyönyörködtető” kategória. Mondjuk ezen csoporton belül a BMW valóban szép autókat hozott össze.
    Hatótáv: amíg alacsonyak a hatótávok, addig kétféle embernek jó. Egyik az az ingázó, aki máshová nem is nagyon megy. A másik a gazdag, de spórolós, akinek 2. autóként belefér. Nálunk átlagos családként van a napi melós ingázás (30-50km), amire ideális egy kis hatótávú elektromos autó, viszont mellette ott van a havi 1-2 vidéki út (pl. nagyszülőkhöz), ami 300-500km. Egyből bukó a gyenge hatótáv, meg a nyomi csomagtartó (még a hibridek javánál is gond, hogy az akksi temérdek helyet vesz el). Ilyen típusú családnál a Tesla már nyerő tud lenni.
    Ár: szerintem itt nem fog működni az 1 USD = 1 EUR. Ha megnézzük EUR/USD-ben a hasonló kategóriákat (pl. egy BMW 330e, ami ugyan hibrid, de kategóriában hasonló típus mint a Model 3), akkor máris látható, hogy nem ugyanolyan elvű az árazás. OK, tudom, hogy ez pont szar hasonlat, mivel német autót veszek alapul és nem egy amcsit. De az autó kicsit más mint a telefon és ha EU piacra is be akar törni a TESLA, akkor biztosan alapul veszi az árazásokat, bármennyire is iránymutató, diktáló nagymenő.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Model S-t pl meg tudod nézni. Az 69 500 dolláros autó Németországban 67 970 euró. Nem 1:1, de így egyszerűbb volt számolni a videóban, nincs is nagy különbség. Ugyebár minden országban más a támogatások összege is, de nagyságrendileg 1:1-ben ha számol valaki, akkor nem téved nagyot. Legalábbis a Teslánál így működik.

    • Rorschach

      Masodik autonak barmelyik csaladnak jo az elektromos. Olyan azert ritkan van, hogy egyszerre mindket autoval nagy hatotavolsagra akar menni a csalad.
      Egyebkent most is kompromisszumok menten valaszt mindenki autot. Ar, fogyasztas, csomagtarto meret. Olyan nincs, hogy egy autoval jol lehessen 3 gyerekkel turazni es minden nap munkaba is jarni. Csak kevesen tartanak fenn ezert ket kulon autot.

      • Akos Perity

        A bármely család erős… nem hiszem, hogy a magyar átlag családnak eleve lenne 2. autója, néha még 1. se. Pláne nem 10 milás autót veszünk 2. autónak… feltételezve, hogy az 1. még annál is nagyobb. Az átlag család még az 5 milás autóval is nehezen jön ki anyagilag.

  • Gábor Mészáros

    Tudom, hogy elnagyolva mondtad, de azért az 1 év 4 hónap az nem “több, mint két év” :)

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Csúszik az majd még, de igen, tényleg rosszul mondtam. :)

  • Rorschach

    Handras az Opel Ampera E-rol mi a velemenyed? Szerintem az lehet az egyik olyan auto aki az attorest elosegiti.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Hát nem ő lesz az. Itthon 2019 előtt nem lesz kapható, és állítólag az Opel nem is akarja eladni ezeket az autókat, csak azért csinálták meg, hogy a széndioxid kvótának megfeleljenek.

      • balage

        A 2019 január az nem több, mint 2 év, inkább csak 1,5 ;)

  • Zsiráf Zoli

    Láttál már BMW extralistát? :P

  • Kristóf László Szabó

    Ezt az okfejtést…
    Amikor mondja, hogy a 18.4 M az majdnem 20M… igen persze,18,4M az meg már majdnem 25 és akkor már majdnem 30 és Model S. Nem, az 18.4, nem pedig 20, mert amikor kifizeti az ember, akkor tudod, hogy mi az a 10% differencia, főleg ilyen összegnél!
    Aztán, ha nem kéri a plussz akku pakkot, akkor az 9000 Euro minusz, és akkor már egyből 15 körül vagyunk. Ami még mindig több mint a BMW i3, de amiben ugye nincs robotpilóta, tehát ezt is kivehetjük, így 1,5-el kevesebb. És máris ott vagyunk a 13.5M-nál, ami az i3 ára.
    És itt már csak az ízlés dönt, hogy kinek melyik tetszik i3 vs Model 3.

    Magyarázzuk itt dolgot, de semmi értelme. Nem bírta kivárni a 2 évet, amit meg is értek. Helyette beérte az i3-al (ami szerintem ennyi pénzért elég csúnya).

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Azért majdnem 20 milla, mert 1:1-ben számolva dollár eurót 18,4m, viszont biztos, hogy nem 1:1 lesz, hanem valamivel több, ergo 20m vagy több. A videó lényege, hogy a Model 3 közel sem olyan olcsó, mint amilyennek hiszik a népek. Akkor lenne olcsó, ha mondjuk 10 millióért megkapnád a fullos Model 3-at.

      “Emellett fenntartási költségeket hasonlítani a Model S-hez elég buta dolog.”
      Miért is? Ha kifizeted helyettem, akkor majd nem hasonlítom össze, de addig azért eléggé nem mindegy, hogy 200 vagy 800 a casco.

      • Kristóf László Szabó

        Igen, ezt értem, de azért van benne egy jó adag csúsztatás és számomra ez a probléma. Nyilván 10M-ért nem fogsz Model3-at kapni. Azért ezt lehetett sejteni, mint ahogy minden autóreklámban van egy AKÁR X FT, akkor tudod, hogy na igen, ennyiért lehet venni, de az nem fog kelleni.
        Viszont összehasonlítani az i3-ommal úgy, hogy az i3 kategóriákkal rosszabb felszereltségű (hatótáv, automata vezetés), de lám olcsóbb, az egyáltalán nem korrekt dolog.
        A videóban “A CASCO a jelenlegi TESLA-kra 70e/hó”. A jelenlegi TESLA-kra, amit itthon 30M alatt nem nagyon kapsz. Tehát itt is csúsztatás van, mert a MODEL 3-ra nincs adat, hogy mennyi lesz a CASCO, de várhatólag nem 800e. Erre írtam, hogy ha az i8-as CASCO-jával hasonlítod össze a MODEL S 800e-ét, akkor közelebb fogsz járni az igazsághoz.

        Természetesen nem mindegy az ár. A TESLA drágább mint a BMW, mivel nagy a Hype körülötte. De gyakorlatilag almákat hasonlítasz körtékhez a videóban.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Mivel az alkatrész ugyanannyiba fog kerülni, a model 3-hoz is borzasztóan sok lesz a Casco.

          • Kristóf László Szabó

            A valóság az, hogy nem tudod, hogy mennyibe fog kerülni, mint ahogy senki sem tudja. De várhatólag drágább lesz, már csak azért is, mert Magyarországon nincs hivatalos TESLA eladás.

            • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

              Olcsóbb nem lesz, mint mondtam az tuti. Az a probléma, hogy a HVG-től kezdve a portfólión át, mindenki 9 milliós olcsó Teslaként emlegeti, miközben ez nem igaz, ezért is készült ez a videó.

            • Kristóf László Szabó

              Olcsóbb, mint a BMW i3 nem, de olcsóbb, mint a MODEL S, várhatóan igen. Mint ahogy egy A4 audihoz is olcsóbb minden, mint az A8-hoz.
              Abban egyetértünk, hogy nem 9M lesz, efelől nincs kétség, valószínüleg az alapmodell is 13-14M lesz. Egyébként ha megnézed pl egy alap Mustang-ot is 35e $-ért hozzádvágnak USA-ban és itthon 13M alatt ne is álmodj róla kb. Ez egy ilyen dolog, mikor amerikai autókat szeretne az ember.

          • schvik

            A Model S casco-ja _részben_ azért magas, mert az alumínium panelek javítása nem triviális művelet, az esetek nagy részében csere lesz egy egyszerű horpadásból is, sok helyen hozzá sem tudnak nyúlni az ilyenekhez, ráadásul nem is gazdaságos, mert ugyanazt az eszközt nem lehet használni acél és alumínium elemekhez. Mivel a Model 3 főelemei is alumíniumból vannak, ezért félek, hogy igazad lesz, és annak is combos lesz a Casco-ja…

  • IS200

    A sorozat tetszik, az okfejtés most nem mindig meggyőző…

    A kérdésfeltevés nem egyértelmű, azaz, mi a nagy kérdés?
    1) mikor vennél teslát?
    2) mikor vennél teslát i3 helyett?

    1) akkor vennék teslát, ha 500 km hatótávolságot bírna mert úgy érné meg, illetve önvezető funkció stb… ok. De a megválaszolandó kérdés szerintem inkább a 2es lesz.. “amiért nem vettél teslát”…

    2) Ha jól értem, az alapcsomag 350 kilométerével veri a bömöst, autopilot/önvezetés nincs a gépedben, tehát akkor 35000 + egy jó szín + egy jó felni + a premium csomag = 42500 azaz kb 13-15milla mire Mo-ra ér, vagyis egy i3 ára.

    Szóval ha a 2es kérdést nézzük akkor valójában a bmw-nél jobb kocsit (objektív szempontból – gyorsulás, hatótáv stb) tudsz (tudnál, ha lenne…) venni ugyanannyiért… szóval nem jogos ilyen szempontból 18millákról beszélni.

    A többi stimmel.

    A biztosítás végre egy új info, eddig erről (a húzós összegről) nem tudtam, az már teljes értelmet ad a tesla-ellenességnek, csakúgy mint az 1-2 év várakozási idő. Illetve amit kihagytál hogy a 3as teslának csak egy kijelzője van középen, tehát semmi sebmérő stb. a kormány mögött.. nekem az már tényleg az autóvezetés temetése… és egy elsőgenerációs kislexusból valószínűleg soha nem ülnék át egy olyanba, még ha az enyém városban simán megeszik 14 litert akkor sem.. :)

    Hajrá, jó hogy feléledt a blog!

    • The Norwegian

      Ha jól látom az áfa kimaradt az okfejtésedből. Illetve a 42500$ sznte biztos hogy 42500€ lesz mire ideér.
      Hidd el, még sokáig nem fogsz Magyarországon új i3 áron új Teslát venni.

      • IS200

        Nem pörgettem végig a matekot de 42500 USD az nagyjából 36000 EUR. 36000 EUR-ra rádobsz egy áfát akkor majdnem 46000 EUR lesz belőle. Az pedig kb. 14 millió forint, ami a 13-15 milliós gyorskerekítésemmel összhangban van. a 14 az lehet 16 is. Nem tudom mennyibe kerül egy új i3, nem néztem utána – 3 perc körül a videóban 13millióra Handrás említi, hogy ez körülbelül egy i3 ára.

        A kommentemnek különben nem ez volt a lényege, hanem az hogy az i3ast egy hozzá hasonló kaliberű, kb 42500 usd-s teslához hasonlítjuk, vagy annak a ‘kövér lúd’ változatához.

        Egyébként ezt leszámítva a bottomline szerintem egyértelmű – sok fölösleges pénzed és időd (vagy elvakultságod) kell, hogy legyen, ha kivárod azt a másfél-2-2.5 évet.

        • The Norwegian

          Azt nem érted hogy 1 dollár az nem ~0,85€, hanem majdnem 1! :)

          • Generator

            Bocsi de egy dollár az egészen pontosan 85 euro cent most, nézd csak meg pl. az x-rates.com weboldalon (folyamatosan frissített).

            • Generator

              (Ugyanaz a felhasznalo vagyok, csak telefonrol, ugy latszik egy regi felhazznalonevemre emlekezett)

            • The Norwegian

              Ha váltani akarsz, igen. De egy 1000$-os pl telefon európában 1000€-ba kerül.

            • Generator

              Igen, és a matekom is nagyjából ezt adja ki. A lényeg ott rejlik, hogy amerikaban tobbnyire afa nelkul tuntetik fel az arakar mivel allamonkent valtozik az áfa nagysága. Az árfolyamkulonbseget es áfát figyelembe veve azonban mar lehet paritásról beszelni, ezert jon ki ez a nagyjabol 1:1 (es egy picit tobb), amit Handras is emlitett a video elejen.

        • The Norwegian

          Közben láttam hogy Handrás az első percben kb ugyanezt mondta el. :D

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      “A többi stimmel.” Leszámítva, hogy 10-ért vettem az i3-at. Mikor tudok majd ennyiért Model 3-at venni? 3-4 év múlva? :)

      • Generator

        Jogos, de ez már megint egy másik összehasonlítás, most még nem kapsz használt 3ast es ha 1 het mulva arulni is fogjak a craigslisten, akkor is csillagaszati arakon a turelmetlenkedők mistt (lattunk mar ilyet iphoneokkal nem is egyszer). Szval 3-4 ev mulva, en is erre tippelek:)

    • buvartacsko

      ha nincs a kormány mögött egy sebességmérő akkor az már nem is olyan mintha autót vezetnél? mit szólsz a mini cooperekhez? toyota yaris? toyota prius? és gyanítom sok másik van még…. :)

  • Severus

    Áfa nincs amúgy?

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Az eurós árakon amiket említettem már van áfa, ezért is 1:1 a váltás.

  • The Norwegian

    Az árképzéshez, ha mindkét autót lehetne kapni:
    Nálunk egy e-golf/i3 kategóriájú autó havi törlesztője (5-7 évre, önerőtől függően) eurósítva kb. 300-400€.
    Az árkülönbség miatt a Tesla 3 kb. 400-500€ lenne.
    Nekem személy szerint megérne havi 100-150€ többletet a Tesla.
    Persze a gumicseréknél illetve a szervízeknél valószínűleg könnybe lábadna a szemem.

  • Attila Bárdi

    A 2019 januar az nem tobb, mint 2 ev:) Jo az masfelnek is!:)

  • Attila Bárdi

    A Tesla Model 3-nak egyebkent nekem csak a kulseje es a belseje nem tetszik. Egyebkent tok jo:)

    A orra a botranyos, a belso tv meg gaz szerintem. Marmint az, hogy kilog a muszerfal sikjabol.

  • Myxomatosis

    Nekem a model 3 még így is jobban bejön mint a többi tesla.
    Jó kis videók ezek.

  • Akos Perity

    Ártatlan kérdés: garivesztést okozna vajon egy Model 3-nál, ha gyári kerék vásárlást követően inkább én veszek rá “normális áron” új felnit/kereket, mintsem 1500 dodót költsek rá, hogy nagyobb és “szebb” legyen? Illetve mi baj a fekete színnel (alapáron)? Akár egy kellemes fóliázás is sokat dob rajta, ami jóval kevesebből is kijön idehaza.

    • Karnage

      Nem hiszem hogy ez garanciavesztéssel járna bárhol is. Csúnya lenne. Ha a gyártó által engedélyezett méretek között választasz felnit, akkor mindegy ki gyártja a felnit, annak nem szabad semmiféle problémához sem vezetnie.

      • Akos Perity

        Köszönöm a megerősítést… akkor meg minek rágódni, hogy 1500 dollár / EUR (cirka 465.000,- Ft) egy szett gyári papucs? Bocsánat, de akkor lüke aki azt veszi, ennek töredékéért lehet venni szebb/jobb/nagyobb papucsot a kocsira.
        Amúgy meg eleve nehézkes olyan autó árairól, biztosítási és szervizelési díjairól összehasonlításban beszélgetni idehaza márkaboltban is kapható gépjárművekkel egy viszonylatban, miközben telefonokhoz hasonlítva próbáljuk meg az árát megbecsülni.
        Ha egy BMW i3 REX amcsi árát nézzük, az kb. 45.000,- USD, idehaza 14 millió Ft az alapár. Ez gyakorlatilag 1USD=265HUF + ÁFA hasonlításban. Ugyanilyen alapon Model 3 alapszinten 12 mila alatt lesz, kimaxolva 20 felett picivel. Viszont ott van még a 1,5 mila állami támogatás (azt hiszem 15 mila alatti kocsikra van), szóval a megnövelt hatótávú autót, ha lemondunk néhány extráról, akkor meg lehet kapni állami támogatással majd 14 alatt.

        • Krisztián Kovács

          Az még mindig 4 millával több mint a 10 nem 1 nem 2, 4, +40%…. Amíg nincsenek pontos árak addig lehet felfele, illetve lefele kerekíteni. Ha az ember felfele kerekít akkor nem érik meglepetések és biztos belefér a keretbe..

  • BMWfan

    Idén nem lesz már itthon Tesla Gyorstöltő?:)

  • Frisco egyre keményebb

    Kerekek: Az alap “csúnya” aero kerekek azért néznek így ki, mert ez optimalizálja a kocsi légellenállását.
    Viszont mint kiderült ezeket a műanyag elemeket könnyen el lehet távolítnani ha nem tetszenek, és úgy már sokkal emészthetőbben néznek ki. Szóval $1500 megspórolva :)

    https://electrek.co/2017/08/15/tesla-model-3-aero-wheels-caps/

    https://uploads.disquscdn.com/images/cd717979d84f6329c9b022d21ab92796156629c230973e43f7ec1a78efe7cba4.png https://uploads.disquscdn.com/images/51791223c6b9ccabfeafa8697ccc405be22b2810acaa3745905e72ce85b4c34c.png

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Egy fokkal jobb, de azért a 19-es kell erre az autóra. :)

  • Bence

    Ezek a BMW-s videók elég jó nézettséget érnek el YouTuben, főleg ez a legutóbbi. Nem zavar, hogy most YouTube kommentekben mégtöbben fognak okoskodni, zsebedben turkálni,úgy hogy még annyira sem ismernek mint itt a blogon kommentelők?

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Éreztem már késztetést rá, hogy lekapcsoljam a kommenteket, de aztán elengedtem :)

  • Treil

    Szerintem egyelőre geekek vesznek villanyautot. Egyszerűen soha nem terül meg és még macera is a sok toltogetes. Túl magas a felár, 3-4 millióért már jó kis városi autót kapni, elektromosan meg 9-10 millió. Persze ezekre van állami támogatás, amit megint nem a csorok kapnak meg akik max 3-4 millióért tudnak autót venni. Az áram felét meg mindig fosszilis energiahordozokbol állítják elő, tehát legfeljebb lokálisan, de semmiképp nem globálisan környezetbarát.
    Ha pedig majd valamiért el kell ugrani 150km-re meg vissza akkor ott vagy meglove a 10 millás autóval. Kelet Mo.-n meg töltési lehetőség sincs ha csak be nem csongetsz valakihez a toltokabelt lobalva. Télen meg lehet fagyoskodni a hőszivattyúval amikor beut a -10, és rágni a körmöt az elfogyo hatotav miatt.
    Nem vagyok e autó ellenes de nem éri meg. Én is szívesen eljatszanek pár hónapot egyél, vagy ha milliomos lennék megvennem masodautonak elmenni a postára. De egyedüli autokent amit használni kell, miután kijatszottad vele magam és a hátrányok rendszeres kinokka változnak, akkor szaladnek lecserelni egy benzines kisautora meg városi használatra is.
    Kíváncsi leszek 1 év múlva milyen véleményed lesz, azt nem mondom hogy hülyeség volt, de változhat az elethelyzet és elfogy a kezdeti lelkesedés is addig.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      3-4 millióért jó autót? Az i3-at nézd pl az 1-es BMW árához. Az 1-es BMW alapára 10 millió, az i3 12m. 3-4 millióért is vehetsz elektromos autót, Nissan Leaf-et vagy Renault Zoe-t.

      • Treil

        Leaf 7 millió 2 milliós állami támogatással, zoe 8,4 millió. Hogy jön ez ki 3-4-re?
        3-4 millióért pl. kapok egy yarist vagy egy fiestat ami jó városi kisautonak.

        • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

          Használtan. A Yaris vagy a Fiesta közelébe se ér ezeknek kényelemben.

          • Treil

            Használtan kapok 2 millióért is remek benzines autót, új árakról beszélek. Lehet hogy a 4 milliós Fiesta vagy yaris kényelemben alulmarad, de városi kisautonak kiválóak. 10 millióért meg sokkal jobb benzinest kapok mint elektromos. Egyszerűen ilyen árak mellett nem nagyon látok meg racionalitás az elektromos autókban. Legalább 5 millióra le kellene menni hogy tömegesen eleterjedjen.

  • Valentin

    Kerek, tömör, lényegre törő, jó videó, jó érvek. Grat!
    Azt azért elmondom, hogy a racionális érveid -amik egyébként teljesen helytállóak és védhetőek- mellett, még a videódból is átjön, hogy a döntésedbe jó erősen benne volt az érzelmi éned, s bármennyire is úgy adod magad sokszor elő, hogy te egy megfontolt, racionális elme vagy, a háttérben valójában nagyon erősen beleszól a döntéseidbe az emócionális oldalad (s szerintem jobban, mint a racionális megfontolásaid).
    Mondjuk ez így van rendjén.

  • Zoltan Komuves

    Szoval meggyozod magad, hogy a 10 millioert (ujab kb 17-18 lenne ez is) hasznaltan vett bmw, miert jobb mint a vadiuj tesla model 3 a te szemszogedbol.

    Ha most valaki megirna egy cikket, hogy miert vett egy lenovo thinkpadet munkara hasznaltan eros processzorral, gpuval, 32gb memoriaval, tobb ssd-vel, vadiuj macbook pro helyett es elkezdene sorolgatni, hogy igen az akksi kicsit kevesebbet birja mint a macbookban meg ennyi penz lenne memoriat tenni az igenyeknek megfeleloen, megegyszer ennyi a jobb processzzor es a nagyobb ssd es euro=dollar szoval az alaparon 600 ezer helyett 900ezer de inkabb vett 400ert egy fullos lenovot total kinevetned hogy hulye vagy nem jo az osszehasonlitas.

    • http://www.handras.hu/ Andras Horvath

      Nem jó példa, mert MacBook Prót lehet venni használtan.