4000 km a BMW i3-mal

48 komment

Három hónapja van meg a BMW i3, három hónapja járok tisztán elektromos autóval. Ez idő alatt most már több, mint 4000 kilométert tettem meg, ideje volt egy újabb videó elkészítésének. Ha lemaradtál a 700 kilométeres videóról, akkor klikk ide.

A videó felvételéhez elautóztam egy Csákberény közelében található tájvédelmi körzethez, hogy a sok duma között legyen valami szép is a szemnek, ne csak az én kopasz fejemet kelljen néznetek. Ha tehetitek, érdemes ide ellátogatni, lehet terepezni is, amit én magam is kipróbáltam egy kicsit. Még ilyen borongós időben is durván szép a táj. Megéri innen tovább menni Székesfehérvárra, már egy éve kinéztem egy éttermet, mely a Beat névre hallgat. Most végre sikerült kipróbálnom a híres lecsójukat és az újragondolt rakottkrumplit is, hát mit is mondjak, mennyei volt mindkettő. Mind a lecsó, mind a rakottkrumpli életem legjobbja volt, ezt így ki merem jelenteni. Szerencsére nem egyedül mentem, így mindkettőt ki tudtam próbálni.

Visszatérve a villanyautózásra. Sokan azt hiszik, hogy a videóimat a BMW szponzorálja. Szeretném itt és most leszögezni, hogy ez nem igaz, azért szerepel sokat a BMW i3 a videóimban, mert én emellett az autó mellett döntöttem, ez felelt meg legjobban az igényeimnek. A jövőben szeretném tartósabban tesztelni más gyártók autóit is, de amíg nem kapok tesztautót, addig marad az i3. Alapvetően egyébként az elektromos autózást szeretném bemutatni a saját tapasztalataimon keresztül, lényegében a legtöbb elektromos autóra igaz, amiket itt elmondok, nyilván a hatótáv más és más autónként, de maga az elektromos autózás mindegyiknél ugyanaz, ugyanezeket a videókat le tudnám forgatni pl egy VW E-Golf, Nissan Leaf, vagy egy Renault Zoe kormánya mögött is, a lényeg ugyanaz: mennyire jó egy elektromos autó a mindennapi használat során.

A mostani videóban igyekeztem minden tapasztalatomat elmondani, ami az utóbbi hónapokban felgyűlt bennem. Tudom, hogy sokak szerint 4000 km szinte semmi három hónap alatt, de én ennyit megyek. Ez egyébként egészen pontosan annyi átlagban, amennyit az átlag autós vezet Magyarországon, vagyis évi 16 000 kilométer. Persze nem mindegy, hogy ezt hogyan adódik össze. Évi 15 távoli külföldi út, vagy 365 nap ingázás a városban, de mindenesetre beszédes, hogy a legtöbben nagyjából annyit autóznak, mint én. Na de nem is húzom tovább, nézzétek meg inkább a heti Elektronauta epizódot.

Ha még nem tetted meg, és érdekelnek az elektromos autók illetve az egyéb kütyük, akkor iratkozz fel a Youtube csatornámra, illetve az Instagram és Facebook oldalamra, ez utóbbit egyébként nemrég csináltam, de már ott is vagyunk jópáran. Twitter nincs, nem szeretem. 🙂

  • Csibefasirt

    Tetszenek az általad készitett videók. A 7 éves kisfiammal szoktuk nézni a videóidat, imádja a témát, mondjuk mindig Istvánnak hív, de ez legyen a legnagyobb gond 🙂 Messziről kiszúrja már az i3-asokat, de a Teslákat is szereti 🙂 Én kb. egy éve járok elektromos rollival melózni. Parkolási gondok, dugó elkerülés és praktikum miatt. Közel hasonló funkcióval van megáldva az én “Device”-om is, de esetemben egyedül az előfűtés és előhűtés nem műkődik 🙂
    Egy szó, mint száz: Érdemes az emberek gondolkodását átformálni az utazási lehetősègekkel kapcsolatban, mert sokan pont az információ hiánya miatt nem mernek változtatni, belevágni valami másba…
    Ehhez sok segítséget nyújtanak a videóid és látszik, hogy élvezed is csinálni. Csak így tovább!

    • A középső nevem István 😀

      • Csibefasirt

        Tudtam Én, hogy médium a srác és egyéb különleges képességei is vannak. Szavaival fizikai változást képes előidézni. Tegnap 4 szó kimondása után például vérnyomás emelkedést ért el 🙂
        Képzeld a Te videóid milyen hatást fognak kiváltani előbb-utóbb 🙂

        • Valentin

          Nem semmi a fiad, hogy így ráérzett az István névre! Csak így tovább, hagyjátok kibontakozni ezen képességeit! Nem viccelek!
          Ismeretlenül is üdvözlöm és gratulálok hozzá!

  • Gergely Muraközi

    Azt hittem, hogy valami tényleg hosszú távú használatról lesz teszt – nos, csalatkoznom kellett. 4e km – a Népítéleten ennyi után illik az első véleményt írni (vagy az első olajcserénél – de ugye az itt nem játszik). Nekünk ennyi idő alatt 5e km jött össze a Nissan E-NV200 Evalia-ban, de mondjuk amióta az iskola elkezdődött, gyorsabban szaporodik a kilométerszám. Nem gondolom, hogy ennyi idő és km alatt én a saját autómat objektíve megismertem volna – majd ha eltelt 4 évszak és belement 15-20e km legalább, megvolt az első szerviz (jó, az csak egy pollenszűrő csere, de akkor is) és látom, hogy tényleg minden lehetséges helyzetben megbízható, majd akkor zengek róla ódákat. Hozzáteszem, hogy van mellette egy benzines és egy dízel is – persze, más karakterű autók, de azért ilyen lila ködös porhintést tenni a villanyautó körül, nos, ezt erős túlzásnak tartom a saját tapasztalataim alapján. Városba nincs jobb, ez tény. Ha viszont a munka miatt el kell menni Szegedre, Nyíregyházára, Pécsre vagy éppen Békéscsabára, akkor a villanyautó nem alternatíva (ja, és EL nem pedig LE megyünk Tatabányára vagy Szegedre…)

    • Lemegyünk és kész. Amit pedig leírtál, azt pont mind elmondtam a videóban, a többit meg leírtam a posztban.

      • Gergely Muraközi

        Nem, nem mondta el (maradjunk a magázódásnál). Hagymázas szövegeket adott elő arról, hogy az elektromos autóhoz képest minden más értelmezhetetlenül borzalmas (hozzáteszem, hogy 5M-ért Audiban kézi váltós – nos, az azért nem a kínálat teteje, de azért nem is kell benne elhalálozni vezetés során). A nagy átmérőjű és vékony kerekek miatt (amelyek a minél alacsonyabb fogyasztás miatt szükségesek) az i3 rugózási komfortja nem éri el egy átlag Audi, vagy akár Passat szintjét, és autópályázásra nem alkalmas a rendkívül megnövekvő fogyasztás miatt. Én nagyon elégedett vagyok a saját elektromos autónkkal, és ha 4 ülés elég lenne, akkor egy i3-on is komolyan elgondolkodnék – de azért a rózsaszín ködöt érdemes oszlatni egy kicsit. Egy i3 árából ugyanis nagyon jó autókat lehet kapni, ha más használati profilra kell – és ezek tágasságban, praktikumban, kényelemben köröket vernek rá. Nem érdemes olyan arrogánsan közelíteni ehhez a témához (mondjuk más témákhoz sem).

        • Andy Bond

          Legjobb megkozelites kussolni? Koszonjuk. Jo hogy nem majd veled cenzuraztatja elozetesen a videoit, tisztelt “enyhen sem arrogans” ur?

    • Pero

      „Ha viszont a munka miatt el kell menni Szegedre, Nyíregyházára, Pécsre vagy éppen Békéscsabára, akkor a villanyautó nem alternatíva ”

      Handras: „Nekem egyelőre egyébént se Szegedre nem kell mennem, se más helyre, ahol ez gond lenne.”

    • Valentin

      Mondjuk a 2017-es Renault Zoéval ezen úticéljaid simán abszolválhatók, lévén 300 km-es tényleges hatótáv (hűtés-fűtést) beleértve, még az se gond neki/neked, hogy Békéscsabán nincs töltő a hatótávja és a váltóáramú gyors-/villám töltés miatt.
      Szerintem a legjobb EU-ban most kapható e-autó a Zoé.

      • Gergely Muraközi

        Nem, sajnos nem (és nem csak azért, mert kevés az 5 ülés). Egy Győr-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Győr kör (ami nem ritka nálam) még egy Bolt számára is sok, talán egy Tesla 85 vagy 100 számára lenne élhető, ha lenne egy Supercharger valahol a Miskolc-Debrecen-Nyíregyháza vonalon. A Zoé-ról sok szépet hallottam, csinos autó, de a 22 kW-os töltési sebesség kevésnek tűnik a Nissan-os 50 kW maximumhoz képest akkor, ha menet közben kell gyorstölteni. Otthonra persze bőven elegendő.

        • Valentin

          A Zoénak 43 kW-os invertere van, tehát ennyivel is tudod tölteni egy váltóáramú villámtöltőnél.
          Egy másik autó, még egy Tesla sem tudja ezt, éppen ezért zseniális ez az autó!

          • Gipsz Jakab

            A Zoe Continental-motoros változatának van 43 kW-os invertere, a többi változat csak 22 kW-os. Az akkunak valóban van hűtése, de egy hosszabb autópályás menet után így is túlmelegedhet annyira, hogy nem fog 43 kW-tal tölteni. A 43 kW-os AC töltés egyébként elég kevés helyen érhető el, leginkább a “háromkaros” ABB töltőknél van ilyen. A hőszivattyús fűtést pedig számtalan villanyautó típus tudja, egy ideje már a Leaf is azzal készül.

            • Valentin

              – A 2017 előtti Zoék is 43kW-osak és igen, ahogy írtad, a Q90-es (Cont.) Zoék, és sokkal elterjedtebb ez a modell, mint az R90-es.
              – Ez inkább jellemző a Nissan Leaf-re, mint a Zoéra, annyira gyatra az akksi hűtése a Leafnek.
              – A Leaf csak bőséges felárért tudja a hőszivattyús fűtést, s mivel a legtöbben azt se tudják, eszik-e vagy isszák ezt a micsodát, ráadásul komoly feláras!, ezért meg se rendelik.
              -Azért nem olyan kevés helyen érhető el a 43 kW-os töltés (ld.csatolt kép), ráadásul még mindig ott van ráadásként egy jó tucat 22 kW-os töltő az országban, míg a Leaf, ha nincs 50kW-os egyenáramú villámtöltő, akkor marad neki a 3-6 kW-os csepptöltés 😉 😀 https://uploads.disquscdn.com/images/3a6dc810eb85ea555ca7c08127cbea7fb6eaac36a44481036e9ada93a9e0917b.png https://uploads.disquscdn.com/images/d0e29f1146c096e83f5880dddbe4a3cc6d0add0b4df85db399135dd0887ad894.png !

            • Valentin

              legalább 22kW-os váltóáramú töltők az országban:

              https://uploads.disquscdn.com/images/61267d17c1f4e1fe1df14aeb8a52fcfe675359876b489c7b14f1ecef2f71740f.png

              Azt hiszem ez elég sokatmondó info azoknak, akik ezzel eddig még nem voltak tisztában, hogy miért sokkal jobban használható autó egy Zoé akár egy Leaf-nál, akár egy i3-nál!

            • Gergely Muraközi

              Győrben pont most cserélték le az egyetlen 43 kW-os AC töltőt 22 kW-osra. Az ok mondjuk az volt, hogy a 43 kW-os CCS csatlakozót rátegyék, de az ugye DC, és ha jól tudom, a Zoé nem szereti (de az i3 igen, abból pedig több is van Győrben, míg Zoé-t eddig egyet láttam csak). A töltők kapcsán pedig a használati mód határozza meg, hogy melyik a jobb – nekem az E-NV200-nál az 50kW 30 perc alatt felnyomja legalább 80%-ig, ami egy bevásárlás vagy egy belvárosi gyors ügyintézés. Győrben megvan az a kedvező helyzet helyieknek, hogy pont a város közepén van két gyorstöltő, ahonnan minden közintézmény és sok bolt gyalog jól elérhető (azért helyieknek, mert ha viszont azt nézem, hogy az autópálya mellett nincs gyorstöltő, az az ott közlekedőknek pedig nagy hátrány). Hozzáteszem, hogy az aktív akku hűtés-fűtés az E-NV200-nál is megvan (nem is értem, hogy a Leaf-ből miért hagyták ki), ezért naponta akár többször is gyorstölthető lenne, ha kellene (eddig még nem kellett).

            • Valentin

              Köszi a helyzetképet Gergely!
              A Leaf egy minden ízében egy kispórolós autó (aktív akksi hőmérséklet szabályzás nuku, tisztességes inverter nuku, hőszivattyús fűtés nuku- az elektromos autók legfontosabb elemeit spórolták ki belőle ), és még rusnya is!
              Nem is értem, miért ezt választják az emeberek!?
              – De tudom, tájékozatlanság miatt veszik ezt az emberek.
              Nem értenek hozzá, ezért megveszik azt, amiből a legtöbbet látnak az utcán, mert azt gondolják, hogy akkor ez biztos jó. Még csak nem is olcsóbb, mint a többi, csak egyszerűen szarabb.

            • Gergely Muraközi

              Ezzel azért vitatkoznék (bár nem vagyok Leaf tulaj). Az alap fapad kiviteleken túl már mindegyikben van hőszivattyú, a hajtáslánca stabil, és az akkumlátor kémiát is jelentősen javították a 2013-as szériától kezdődően (érdemes rákeresni a “Leaf lizard battery”-re). Az észak-amerikai tulajok (ott fut a legtöbb) azóta nagyon elégedettek – előtte voltak gondok a melegebb területeken az akku élettartamokkal. Típushibákról eddig még senki nem számolt be tudomásom szerint, és a viszonylag kedvező új ár miatt elektromos autóhoz képest tekintélyes választék van használt autókból is (különösen Hollandiából és Norvégiából, ezeknél ráadásul a hűvösebb éghajlat miatt az akku is kevésbé elhasznált). Én mondjuk az akku hűtés hiánya miatt nem vennék, de ha valaki nem tölti gyakran villámtöltővel, és szüksége van 5 ülésre, akkor a drágább e-Golf és a még csúnyább Kia mellett ez az alternatíva.

            • Valentin

              Ok, de akkor azt mondd meg, miért nem Zoé, ahol eleve nagyobb a hatótáv, hatalmas a készlet, s minden földi jóval eleve felszerelt, ráadásul 35 perc alatt töltöttem föl egy 2012-es modellt 5->95%-ra, amivel 150 km-t tehetsz meg???
              Szóval miért szavaz jóval több ember a Leaf-re, amikor a Zoé lényegesen jobb minden szempontból???

        • Daniel Nagy

          Ilyen nem ritka cirka 1000km-es körökkel, hogy jut eszedbe a dízelen kívül bármilyen más üzemanyagban gondolkodni? Ez benzines autóval sem kisebb őrültség, mint elektromossal.

          • Gergely Muraközi

            Mert a gyerekeket is el kell vinni óvodába/oskolába/szolfézsra/gitárra/németre/néptáncra/karatéra/etc, ami naponta átlag 60-80 kilométer is tud lenni, de szinte az egész városban, reggel-este dugóval megspékelve. Tapasztalatból mondom, hogy a dízel ezt nem szereti, és nem csak az átlagfogyasztás megy fel, hanem a motor/kuplung/lendkerék is megy tönkre. A nagy körökre marad a dízel vagy benzines (kíváncsi leszek a Mazda új öngyulladós üzemű benzinesére is – persze tudom, a Lada ezt már régen tudta, hogy rosszul beállított gyújtásnál kopogott 🙂 )

            • Daniel Nagy

              Ahogy erre a városi cirkálásra nem való a dízel, ugyanúgy nem való az ezres körökre sem az elektromos (most) sem a benzines… Azt nem értem, hogy minek hozod fel ezt példának…

    • Péter Kővári

      LE , FEL , EL megyünk ez igazából attól függ, hol vagyunk. Én Pécsi vagyok, és ha megyek Budapestre akkor Felmegyek. Szegedre inkább elmegyek, mert az kb egy szintben van velünk, és úgy általában inkább felfelé megyek én Pécsről. De egy budapesti meg inkább LE megy, max Debrecenbe meg Győrbe megy el, ha nagyobb várost szeretnék mondani.

      De az egésznek amit írtam egy lényege van. Ebbe f@szság belekötni, mert mindenki úgy mondja ahogy gondolja.

      • Gergely Muraközi

        http://www.e-nyelv.hu/2012-08-16/fel-le-logika/

        Geográfiailag Tatabánya (199 m) feljebb van, mint Budapest (96 m). Vagy akár Mosonmagyaróvár is (112 m), Pécs pedig különösen (153 m). Aki nem akar keresni a Neten tengerszint feletti magasságokat, az csak gondolja végig, merre folynak a folyók. A víznek ugyanis van esze, az megtalálja, hogy merre kell lefele folyni.

        • Valentin

          Szerintem Péter nem tengerszint feletti magasságról beszélt, hanem szélességi fokokhoz viszonyított helyzetről (É-D viszonylatáról) azaz a Kékes lejjebb van, mint mondjuk Salgótarján.

        • Kimegyek Bécsbe, lemegyek a tengerhez. 🙂 Nem kell ebben semmi degradálót érezni, nagyon sokan mondják így.

        • Péter Kővári

          Látom nem érted. Nem tengerszinti magásságokban gondolkozik ilyenkor az ember, hanem szimplán észak dél kelet nyugat… De segítek. Észak = fel, Dél = le, Kelet-nyugat = el

          • Gergely Muraközi

            Tatabánya: é. sz. 47° 35′ 10″, k. h. 18° 23′ 41″
            Budapest: é. sz. 47° 29′ 54″, k. h. 19° 02′ 27″

            Just sayin….

            • Oké, rosszul mondtam, igazad van, túllendülhetünk ezen?

            • Péter Kővári

              igazából csak sajnálni tudlak, hogy te tengerszint feletti magasságok és szélességi fokok (meg gondolom GPS kordináták) alapján élet az életedet. De ha neked ez így jó, akkor hajrá……

            • Na, legyen peace srácok. 🙂

  • Gipsz Jakab

    4 ezer kilométer? Ez igen! Akkor valahol Kazahsztán környékén tarthatsz éppen 🙂

  • Andy Bond

    Amit en szeretnek latni (esetleg osszehasonlitva egy benzines autoval):

    uzemanyag / ho
    biztositas / ho
    szerviz / ho (az elmaradt szerviz koltseget minusszal figyelembe veve)
    parkolas / ho (az elmaradt parkolasi koltseget minusszal figyelembe veve)
    ertekcsokkenes / ho (mondjuk 5 ev alatt leirva maradvanyertekre)
    Egyeb koltsegek / ho
    = osszes koltseg / honap

  • Dannybreaks

    Szia András! Követve a videóidat végérvényesen meg lettem győzve, hogy elektromos autóra váltsak, azon belül is egy használt i3ra (330xd kupéról váltanék). Van esetleg bármilyen tipped arra vonatkozólag hogy mire érdemes figyelni a használt elektromos autó vásárlásakor? Leginkább az aksi állapotának felmérése lehet a főbb szempont. Gondolom a hatótáv már önmagáért beszél, kérdés csak hogy például műszeresen mérhető-e a megtett km. Illetve a rossz idő beköszöntével, érdekelne hogy milyen az esőben töltés. Köszönöm! Dani

    • Sztem mindenképp 94Ah-s i3-at nézz, azt, hogy REX vagy nem REX neked kell tudni, attól függően, hogy mennyit mész. REX kis benzinmotor, ergó zörög hátul ha megy, karban kell tartani, cipeled stb. Aksi-t nem is nagyon érdemes nézegetni, de a tippelórán be lehet lépni szervizmenübe és ott mutatja, hogy hány százalékon áll újkorához képest. Pár tized kWh eltérés lesz a gyári 28-tól. Esőben sem para tölteni, minden szigetelve van.

      • Dannybreaks

        Kösz a gyors választ. 8-9m Ft a büdzsém, úgyhogy a 94Ah még sajnos elérhetetlen alternatíva. Gondolom a hatótáv és az értékállósag miatt említetted. Viszont csak városi közlekedésre kell napi 40-50km-re (van egy diesel családi autónk hosszabb távra), úgyhogy REX-re nincs szükségem. Remélem a kereskedők még nem tanulák meg manipulálni a tippelőórát. 🙂

    • Pet

      eGolf-ban nem gondolkodtál? Nincs a fejemben pontos adat, de mintha 36kWh-s aksija lenne. Azzal meg 200km fölött el lehet menni. És 10 misiért már kapsz egy zsír újat, még alku nélkül is.

  • Valentin

    Tetszett a videód Handrás, ez is jó volt!
    … és nagyon örülök, hogy magadévá tetted (tudom, hogy automatikus folyamat, s nem akaratlagos) ezt az életérzést!
    Különösen azért, mert általad más -szkeptikus – ember is “megtér”, mert beszáll egy ilyen autóba kipróbálni, s akkor leesik neki, hogy ez nem egy elvakult szekta, hanem tényleg fényévekkel jobb egy ilyen autóban ülni és vezetni, vagy akár fenntartani, mint egy hagyományos füstös autót.

  • Csibefasirt

    Handrás. Tudom jósolni nehéz, de szerinted ha az ember megvesz egy i3-as BMW-t használtan a 60Ah-s akkuval akkor még jó pár generáción keresztül úgymond kompatibilis lesz a nagyobb akkumulátor csomagokkal a “vas”? Mert infóim szerint a 94Ah-s változatra lehet bővíteni a kisebb akku csomaggal (60Ah) rendelkezőt, igaz milliós tétel… 2018-ban várhatóan jön egy 40-50%-al nagyobb kapacitású… Megfontolandó ugyanis az, hogy az ember vegyen egy 60Ah-s használt, jól felszerelt változatot (amennyiben jelenleg városi cirkálásra az most hatótávban elegendő) és 2-3-4-5 év múlva esetleg bővíthet az ember mondjuk 120Ah-ra…

    • Nem lesz 120 Ah-s szerintem. Lesz még egy 44Ah aztán pár év alatt befejezik az i3 gyártását. Egyébként úgy tudom az emberek nem cserélgetik az aksikat, egyszerűbb átülni egy nagyobb kapacitású autóba.

    • vargatom

      Nagyrészt kibicként ugyan, de úgy látom, hogy az aktuális technológia (lítiumos) csak minimális inkrementális lépcsőket tud biztosítani – pár évente 5-10-15%, és annak is általában igencsak megkérik az árát.

      Ahhoz az érdemi növekedéshez, ami a mostaninál kevesebb kötöttséget (tehát lényegében nagyobb hatótávot, és esetleg még gyorsabb töltést) biztosítana az elektromos autókhoz, ahhoz bizony valami új technológia kell.

      A pletykák szerint ilyen lehet például a Toyotánál fejlesztett solid state akksi, amivel akár duplázni is lehetne. De ehhez viszont már – legalábbis szerintem – újra kell tervezni komolyabb dolgokat is az autókban, az meg már nem egy szimpla facelefit, hanem inkább egy teljesen új modell.

      Szóval egy újabb -érdemi- előrelépéshez valószínűleg meg kell várni a következő generációt az elektromos autókban, ami eltarthat még simán 2-4 évig is. Ugyanígy meg kell várni az infrastruktúra radikális fejlesztését, mert ha már ennyire jók lesznek a villanyautók, akkor annyi lesz belőlük, amit a meglévő hálózat biztosan nem tud kiszolgálni.
      Ráadásul az összes mai elektromos autó értékét szépen haza fogja vágni egy ilyen – feltételezett! – technológiai ugrás.

      Szóval könnyen lehet, hogy 2 év múlva András úgy jár majd, mind azok a közös haverjaink, akik komoly pénzeket fektettek egy Laserdisc filmgyűjteménybe, vagy egy Minidisc zenei katalógusba… 😛
      De közben vígasztalhatja majd őket az, hogy az áldozatuk nélkül nem jött volna el a szebb és jobb jövő…

      • Ezek az ugrások tízévekben lesznek mérhetők.

        • vargatom

          Az irtózatosra nőtt keresletet, és az ennek köszönhetően a kutatás-fejlesztésbe tolt tőke mértékét nézve szerintem itt nagyon komoly lehetőségei vannak az – iPhone-hoz nagyon is hasonló – disztruptív technológiai ugrásoknak.

          A Teslát egy bazi nagy csodának lehet látni első lépésre, és tény hogy egy évtizednél is több múlt van mögöttük; de igazán nagy játékosnak csak valamikor a Model S forgalmazása közben nőtték ki magukat. És még mindig nincsenek mögöttük akkora erők akár tőke, akár befolyás oldalon, mint a VW group, a Toyota vagy a kínaiak mögött.

          Most pontosan abban az időszakban vagyunk, amikor bármi megtörténhet. Vannak bőven piacképes és kellően nagy számban fogyó elektromos és hibrid autók, megvan a kereslet. Vannak borzasztóan tőkeerős gyártók is, akik iszonyatos pénzeket tolnak a fejlesztésekbe, és nem csak a már kiforrott technológiák finomításába. Tényleg csak egy szikra kell a megfelelő helyen ahhoz, hogy az egész a feje tetejére álljon.

          Tíz év ebben a környezetben szerintem már bőven túl van az eseményhorizontunkon; még öt év is konzervatív. Öt évvel ezelőtt még nem volt produkciós i8 sem, nemhogy i3, csak konceptek; és a model S is csak 2012-ben került piacra. 2022-re itt még tényleg BÁRMI lehet…

          • Annyi biztos, hogy a legtöbb gyártó 2020-ban jön az autóival a jelenlegi technológiákkal, addig szimplán kivárnak. Szerintem nem lesz nagy durranás 2022-ben sem, csak a jelenlegi fejlődés.

            • Csibefasirt

              En valahol kettotok (Handras es Vargatom) allaspontja kozott talalom az igazsagot… A technologia orult modon fog fejlodni az elkovetkezendo idokben az elektromos autozas teruleten es termeszetesen az akkumulatorok tekinteteben. DE! Ahogyan az mas termekek eseteben, itt is fokozatosan fogjak “adagolni” azt es pont annyira, hogy a piac mindig mozgasban maradjon (gazdasagi erdek) es legyen biztositek jo par evre elore…

  • Malachi_eF_Constant

    Követem a témát és azt látom, hogy mindenhol a hatótáv és a töltés ideje a legnagyobb mizéria. Ötlet: olyan cserélhető akkupakkos kialakítás, mint egy telefonnál. (Vagy tervezett hidrogéncellás autónál). Lehetetlen volna? Behajtasz a “kútra” felállsz egy platformra, kiveszik a lemerült akkudat és betesznek egy fullra töltöttet. Pont annyi idő, mint megtankolni. Ami szükséges lenne hozzá: valamilyen átfogó szabványosítás, merevebb kasznik, talán ennyi. Miért nem így működik?

    • Tesla csinált ilyet, de megbukott az ötlet. Különböző méretűek az autók, más és más gyártók, megoldások, eltérő korú és hatótávú aksik, stb, millió gond van ezzel.